Familjerätten

Sv: Familjerätten

Jag brukar hävda att man innerst inne vet.

Kanske, kanske inte. För min egen del blev jag gravid väldigt snabbt, efter bara två månader. Jag trodde iofs att jag inte kunde bli med barn efter att ha blivit utdömd som barnlös med förra partnern (vi försökte först i två år, sedan var vi på utredning o div undersökningar etc) så jag var inte så väldigt noga med att skydda mig. Å andra sidan ser jag det som mitt livs mirakel att jag trots allt blev med barn och just den biten ångrar jag aldrig. :) Hur mannen skulle visa sig vara rent allmänt som partner och som pappa hade jag inte en susning om efter så kort tid. Visst finns det vissa frågetecken som man kan undra över så här efteråt, men det är ju alltid så lätt att vara efterklok när man har facit i hand.

Men de som är tillsammans under en längre tid och som de facto blundar för fakta kan jag inte svara för. Kanske är den biologiska driften starkare än något annat?

För att han inte visar vad han går för förrän efter att barnet är fött? Före och under graviditeten har han kanske påstått att jämlikhet och dela på föräldraledigheten är en självklarhet, men efter är det tvärtom? Hur kan man veta hur någon är som förälder innan de fått barn, på riktigt?

Men har inte du två barn med honom? Då visste du väl hur han var som pappa?

Hoppet är det sista som överger en och det tog tid för mig att inse hur det faktiskt låg till. Nu i efterhand kan jag inte själv fatta hur jag kunde skaffa ännu ett barn med honom, med tanke på hur han betedde sig - inte bara mot mig och nr 1 utan även mot och med bonussonen. Men det finns säkert någon slags förklaring i normaliseringsprocessen antar jag? Jag är bara så otroligt glad (och stolt) att jag orkade och vågade ta mig loss, inte bara för min skull utan framför allt för barnen. :) Processen är inte över ännu, det tar nog lång tid innan det blir lugn och ro, men jag kämpar på.

Där jag läst i forum så verkar det ofta vara tvärtom, så fort pappan knystar något om att han vill vara mer delaktig så går de helt på det och struntar i hur orimligt det är och hur illa han behandlat mamman och varit ointresserad tidigare av barnet.

Men det man hör är ju så riktat och varje persons uppfattning. Frågar du en mamma och en pappa direkt efter de kommer ut har de säkert helt olika uppfattning om vad som hände och sades.

Brukar det inte påpekas att kvinnor är mer aktiva på forum gällande problem i familjelivet? Det kan ju också spela in i den bilden. Kvinnan skriver kanske inget om hon upplevde att hon fick fördelar? (Om du hänger med på hur jag menar.)

Fast, det förekommer stora diskrimeneringar inom familjerätterna när det gäller pappor. Det finns ju domar om hur det är. Sajten minpappa.nu har ju gått igenom alla domar i vårdnadstvister i de skånska tingsrätterna från 2007 till och med 2010 och konstaterar att inte en enda pappa tilldömts vårdnaden av barnet i Lunds tingsrätt. Lunds familjerätt har ju dessutom JO granskat..en jäddrans soppa. Så då är de flesta pappor i Lund stora skithögar eller ? Ingen är kapabel att ta hand om ett barn ? Är inte detta rätt märkligt ? I Karlskrona är dom ännu värre. 93 procent av vårdnadsutredningarna i Karlskrona slutar med att mamman får vårdnaden.

Karlskrona tingsrätt, där dessa fall sedan hamnat för att avgöras i ett vårdnadsmål har inte i något fall använt sig av sin utredningsskyldighet utan helt sonika dömt till ensam vårdnad för mamman helt baserat på socialtjänstens utredning.

Men har inte du två barn med honom? Då visste du väl hur han var som pappa?

Innan man bara kastar ur sig en sån här fråga
så försök förstå att det säkert ligger en hel del psykologiska processer bakom Lupins agerande. Kanske en normaliseringsprocess som jag lovar att inte du heller hade kunnat genomskåda om du hade varit i en utsatt kvinnas kläder. Det finns olika grader av psykisk misshandel men offren visar alla samma symptom.

Ett tips, du har säkert mött otaliga kvinnor som har ett helvete med sin man, men du vet inte om det, för det är svårt att se på ytan. Ibland slutar de som löpsedelstoff, då mannen eller exmannen t.o.m haft ihjäl de tillslut.

En liten mer openminded-attityd och inte döma innan man har hela sanningen när det gäller kvinnor "bråkar" med sina exmän ang. barnen då kanske du stöttar ist. för stjälpa en kvinna i nöd utan att du vet om det.

Skulle tro det. Män brukar i regel när det gäller intimare saker som privatliv, husera på sajter speciellt för dem och det ämne det tillhör..kvinnor dom brukar berätta ditten och datten på de flesta forum tycker jag. Facebook, bloggar, flashback..här på Buke mm. Här på Buke är det väl ytterst sällsynt en man vänt in och ut på sig i desperation ?

Men du behöver inte själv ha en öppnare attityd gentemot de pappor som "slåss" för sina barns rätt till båda föräldrarna? De vill bara bråka med sitt ex och skiter egentligen i barnen? Fantastisk generalisering isf.

kl
Även om jämställdhetsfrågan är bra ur många synpunkter så kansek man inte ska glömma bort fullständigt att vi som man och kvinna KOMPLETTERAR varandra i första hand. Vi kanske inte ska vara LIKA i allt.

En man och en kvinna har inte alls samma förutsättningar att utföra samma saker. Vi föder barnen, vi ammar barnen, vi har en hormonuppssättning som inte alls stämmer med mannens. Det här är ju nedärvd genetik.

Det är ju självklart att mamman har ett band till barnet och pappan ett annat. Inte alls lika. Vi agerar oftast olika i föräldrarollen utifrån vår könstillhörighet. Jag tror också utifrån detta att mamman "slåss" mer för att vara nära barnen i en separation än mannen, helt enkelt för att kvinnan är känslomässigt närmare barnen.(med risk för att bli grymt argumenterad nu).

Ibland går den här jämställdhetsdebatten mig på nerverna, kvinnor och män ÄR olika. Men vi kan sträva efter att bli jämlika i familjelivet, arbetslivet osv.

Men det kommer förmodligen aldrig att bli jämlikt i brottsregistren, våldtäktsstatistiken, mordstatistiken eller misshandel av sin partnerstatistiken. Vad beror det på då? Att vi man och kvinna är olika i grund och botten, för att vi inte alls har samma förutsättningar till att göra samma saker?

Jag skiter egentligen i hur lika eller olika vi är. Däremot är jag otroligt intresserad av att vi ska ha samma skyldig- och rättigheter.

Gällande brott så tror jag inte alls att det är otroligt att lite av förklaringen ligger i vår uppfostran. Flickor ska leka fint och lugnt och möjligen lära sig tala för sin sak medan pojkar ska vara ute och brottas och bli smutsiga och lära sig ta för sig.
Jag tror också att många män låter bli att anmäla om de blivit utsatta för sådana brott och GM är en kvinna. Som man är det fult och pinsamt att få stryk av sin fru, till exempel.

Men titta på vilken förskola som helst (om du nu inte har egna barn) så ser du att pojkar och flickor leker väldigt annorlunda. Även om du bara ger ett flickbarn traktorer och bilar så kommer hon med största säkerhet den dagen hon ser en docka bli väldigt intresserad. Omvänt med en pojke.
Det är inte min sanning, det är naturens.

Du kan inte skita i att vi är olika efter som det ligger till grund för vårt agerande och vårt sätt att vara. Titta på djuren.

Även om det finns kvinnor som slår sina män så är de underrepresenterade. Rent fysiskt är det svårare. Mord likaså. Och våldtäkt går ju inte.

Man måste bara beakta jämställdhetsprincipen utifrån detta, vare sig man vill eller inte.

Men du behöver inte själv ha en öppnare attityd gentemot de pappor som "slåss" för sina barns rätt till båda föräldrarna? De vill bara bråka med sitt ex och skiter egentligen i barnen? Fantastisk generalisering isf.

Nu är du nog lite förhastad och generaliserande tror jag. Det går inte att se utifrån om en pappa som "slåss" gör det på ärliga grunder eller enbart för att jävlas med mamman.

När tex mitt ex snackar och lägger upp sin story så duperar han vem som helst, inkl familjerättssekreteraren har jag märkt. FR-snubben gick tex på exets snack om att han kämpar för umgänget med våra barn. Men verkligheten ser väldigt annorlunda ut, exet har aldrig behövt kämpa för något umgänge med våra barn, tvärtom är det jag som har kämpat för att exet ska bry sig och fatta hur viktigt det är med umgänget! Men det SER ju så bra ut med en pappa som är lessen och gråter och saknar sina barn och vill ha så mycket umgänge som möjligt. Sen att han vägrar träffa dem mer än det som är klubbat i TR är tydligen en annan sak...men gissa om FR-snubben mfl blev liiiiite paffa för drygt en månad sedan när exet sms:ade mig att han skippar umgänget på onsdagar 13-18 och skyllde dels på att han måste jobba, dels på att det är för långt att köra ca 5 mil enkel resa för att träffa barnen. :grin:

Men det är ju ni som generaliserar, speciellt anonymtack som verkar ha en bitande ilska mot pappor i allmänhet ( om man nu ska tolka av vad som skrivs i tråden).

Menar du med det sista inlägget #73 att det går för Familjerätten att se om en mamma slåss på ärliga grunder eller bara för att jävlas med pappan?

Men titta på vilken förskola som helst (om du nu inte har egna barn) så ser du att pojkar och flickor leker väldigt annorlunda. Även om du bara ger ett flickbarn traktorer och bilar så kommer hon med största säkerhet den dagen hon ser en docka bli väldigt intresserad. Omvänt med en pojke.

Du kan inte skita i att vi är olika efter som det ligger till grund för vårt agerande och vårt sätt att vara. Titta på djuren.

.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta :crazy:

Nej, det går inte att generalisera något alls. Det går över huvud taget inte att som utomstående vara speciellt insatt, inte ens myndighetspersoner på Familjerätten. Det är väl snarare DET som är min poäng.

Men när man i ett enskilt fall kan visa upp tex mejl med hot och sms som bevis svart på vitt hur ena parten de facto beter sig, så finns det åtminstone något att ta på. För övrigt kan man nog bara ha sympatier för ena eller andra sidan, beroende på var man står.

Jag tog ju själv exets parti när vi var tillsammans och trodde på det han påstod om den andra mamman och deras fortlöpande relation och kontakt. Men nu i efterhand när jag kan se ett annat mönster blir jag nyfiken på hur mycket han eg ljög för mig även när det gäller bonussonen och hans mamma. Jag undrar hur hennes version eg ser ut. Och jag undrar vad han skyller på IDAG som bortförklaring till att han inte har någon kontakt med bonussonen. När jag gick in i väggen hette det att det var mitt fel att det inte blev något umgänge, att jag helt plötsligt motarbetade umgänget med bonussonen - vilket var en ren lögn. Jag orkade bara inte göra något annat än att ta hand om mig själv och mina barn och släppte ansvaret för bonussonen helt och hållet till exet. Han kunde valt att lösa umgänget på många sätt, men valde att inte ha något umgänge alls + skylla ifrån sig på mig.

Senast ändrad:

Innan man bara kastar ur sig en sån här fråga
så försök förstå att det säkert ligger en hel del psykologiska processer bakom Lupins agerande.

Du känner Lupin irl, så du kan göra ett sådant antagande?

Kanske en normaliseringsprocess som jag lovar att inte du heller hade kunnat genomskåda om du hade varit i en utsatt kvinnas kläder. Det finns olika grader av psykisk misshandel men offren visar alla samma symptom.
Ett tips, du har säkert mött otaliga kvinnor som har ett helvete med sin man, men du vet inte om det, för det är svårt att se på ytan. Ibland slutar de som löpsedelstoff, då mannen eller exmannen t.o.m haft ihjäl de tillslut.

Du bör nog hoppa ner från dina höga hästar och sluta göra antaganden om mig du inte har den blekaste aning om

En liten mer openminded-attityd och inte döma innan man har hela sanningen när det gäller kvinnor "bråkar" med sina exmän ang. barnen då kanske du stöttar ist. för stjälpa en kvinna i nöd utan att du vet om det.

Okej, så det är kvinnorna jag ska stötta, inte barnen, som har rätt till sina FÖRÄLDRAR?

Det där tror jag inte alls på. Har du sett det med egna ögon? För jag ser precis tvärtom, dagligen. Jag har två söner och min snart femåring leker ofta med sin docka och för tillfället är det ett mjukisdjur, kängurunge, som får hans ömhet och omsorg. Han har bäddat till sin unge i en dockvagn med sin huvudkudde och använder sin snuttefilt som täcke och är noga med att mata och ta hand om och ha ungen nära när han tittar på TV tex.

Jag lekte både med dockor och fordon när jag var liten, jag lekte även med kottar och pinnar och gräs. Jag gjorde som barn gör - lekte med det som fanns tillhanda och som man kände för just då. Ibland docklekar, ibland byggalegolekar, ibland flygaöverochsläppabomberpålillbrorsanlekar.

För mig finns det ett självklart samband mellan våra könsroller och hur vi agerar som föräldrar. Det är väldigt intressant att folk som i ena tråden hyllar olikheter mellan könen och i nästa beklagar sig över usla fäder inte gör den kopplingen.

Eller hur.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·
Småbarn Här på forumet finns ju människor med olika erfarenheter, och jag skulle vilja ha lite hjälp och råd från er som har erfarenhet av...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 691
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info