Sv: Familjerätten
Men ÄR det så här, eller är det bara den känsla du får när du läser på nätet? För mitt intryck av min bekantskapskrets med idel bussiga män och långt ifrån de ruttna ägg som man ser beskrivet här så nog 17 blev alla deras kvinnor i viss mån förvånade över hur olika utgångspunkter de ändå hade jämfört med männen. Det finns väldigt många jämställdhetsprojekt i förhållanden som om de inte havererar totalt när barnen kommer så i alla fall hamnar märkbart på sniskan. Processer dras igång när man får barn som inte går att förutsäga. VIsst kan man förbättra oddsen genom att inte satsa på nån som redan är en dålig far till sina tidigare barn, men min erfarenhet är att det finns inga garantier nånstans. Dessutom så förändras många kvinnors inställning ganska radikalt. Sånt som verkat oviktigt och som kvinnligt fjantande innan barnen kom blir plötsligt fullt begripligt. Ett typiskt exempel är hur mycket barnen ska få förändra livet, innan barnet kommer så är båda helt inställda på att de ska leva på som vanligt men sen när barnet är en realitet så kan det bli så att kvinnan (oftast) svänger helt i den frågan.
Nickar instämmande och igenkännande med ditt inlägg.
Det är väl idag känt att tom de mest jämställda relationer tenderar att gå åt det konservativa hållet när barnen kommmer.
Så länge mamman och pappan själva trivs med sina nya roller, mer eller mindre, så är väl allt frid och fröjd.
I min post refererar jag inte till mitt umgänge, där finns alla typer men oavsett jämställdhetsnivå så är det i dag rätt skötsamma familjer med hyfsat nöjda par (till synes).
För även om de gjord konserveringsresan så behöver det inte betyda att de är missnöjda.
Jag har några vänner som förvånande nog blivit väldigt bullmammiga men de gnäller inte nämnvärt över de roller de successivt glidit in i?
Jag känner ingent par där mannen förändrats nämnvärt när familjen utökats, snarare att tidigare egenskaper blivit mer kännbara när allt dras till sin spets.
Däremot känner jag många kvinnor som ändrats radikalt efter att barnen kommit, om inte pga psykoser, depressioner och skenande hormoner så bara-för-att.
Det jag refererar till är kolleger, bekanta från stall och gym, bekantas bekanta, samtal jag tjuvlyssnat på från människor i närheten, nätforum osv
Det jag är otroligt less på är att jag uppfattar detta suckande över, i regel, den slöe oengagerade mannen, som dessutom verkar göra det mesta "fel" när han väl försöker.
Sedan finns det grader i helvetet, en del verkar bara ha ett konstant skavande i sin partnerrelation medan andra verkar ha det riktigt jävligt hemma.