Familjehem

Conversation Piece

Trådstartare
Min sambo och jag har blivit tillfrågade att vara familjehem (eller vad det kallas) åt en flicka som vi känner sedan tidigare. Det skulle innebära att hon bor hos oss under vardagarna och hos sin mamma och dennas sambo under helgerna. Jag undrar - vad ställs för krav för att man ska bli godkänd som familjehem? Vi är inte gifta och har inga egna barn och hemma hos oss är det verkligen ingen hög boendestandard.

Vi har varit i kontakt med soc. angående den här saken och det finns ett öppet ärende eftersom flickan bor i familjehem redan. Vi kommer såklart få mer info därifrån, men jag är nyfiken på att höra andras erfarenheter.
 
Sv: Familjehem

Det finns inga formella krav för att bli ett familjehem eftersom barn är olika och behöver familjehem som ser olika ut. Ingen ser ut på samma sätt eller har samma förutsättningar. Det beror helt på vilket barn och vad denne har för behov som gäller.
 
Sv: Familjehem

Det finns inga formella krav för att bli ett familjehem eftersom barn är olika och behöver familjehem som ser olika ut. Ingen ser ut på samma sätt eller har samma förutsättningar. Det beror helt på vilket barn och vad denne har för behov som gäller.

Lessen men det finns visst formella krav, man får tex inte förekomma i ngr register, såsom kronofogde, polis eller f.kassa mfl. Jag söker nämnligen själv tillstånd för att ta emot ungar som av olika anledningar inte kan bo hos sina föräldrar. Det kanske kan vara olika på olika soc.förvaltningar men så har det varit hos de fem jag ansökt hos och väntar besök ifrån.
 
Sv: Familjehem

För oss så har de kollat polis och socialregister, inget annat. Så det varierar tydligen.
Men det har bara varit en formalitet, om man inte finns med förståss.
 
Sv: Familjehem

Ja, men sånna krav lär väl vara givna. Jag tänkte mer på HUR man bör vara/agera som fosterfamilj. Inte direkt några brottsregister/fogde eller dyl. Det anser jag som självklart att sådant ska vara fläckfritt. Fast man kan ju spekulera i kronofogden faktiskt. En del hamnar ju där pga skitsaker, andra pga större saker. Man borde mer kolla VARFÖR finns man där.
 
Sv: Familjehem

Lessen men det finns visst formella krav, man får tex inte förekomma i ngr register, såsom kronofogde, polis eller f.kassa mfl. Jag söker nämnligen själv tillstånd för att ta emot ungar som av olika anledningar inte kan bo hos sina föräldrar. Det kanske kan vara olika på olika soc.förvaltningar men så har det varit hos de fem jag ansökt hos och väntar besök ifrån.

Jo, det förstod jag att de skulle kolla. Inga problem! :laugh:

Men Försäkringskassans register kan väl inte vara några problem? Inte för att vi förekommer där heller men ändå.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 585
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 710
Senast: Roheryn
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 311
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 385
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp