Fakta, veterinärråd osv angående barf

Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

har endast basmati ris hemma, fara på affären och köpa nytt eller koka det åt hunden?

Det går bra tillsvidare. Men har ett mycket högt fosforinnehåll mot kalcium, vilket alltså ökar kroppens surhet.

Blanda äggulan med lite ris, och skalet krossat.
Då får du in lite bas till fosfor från ris och äggula.

Det går bra tillsvidare. Men har ett mycket högt fosforinnehåll mot kalcium, vilket alltså ökar kroppens surhet.

Blanda äggulan med lite ris, och skalet krossat.
Då får du in lite bas till fosfor från ris och äggula.

Okej, kan jag balansera upp det ännu mer på något vis? Ska förbi affären snart, så kan ju passa på att handla det då. Ska se om han äter riset först, oftast brukar han sortera bort ris när han får rester. :/

Var lite försiktig med att följa råd från självutnämnda foderexperter på nätet. Det är en ren myt att man kan påverka kroppens PH-balans med hjälp av livsmedel.

http://skepchick.se/2012/08/20/var-inte-en-sur-javel-at-kalk/

Jag följer främst det veterinären sa. :) Han trodde att maten var för stark och att collieraser är känsliga. Men tror inte det skadar att blanda ut ris i maten. Har även kikat runt lite på internet, och det står att man ska fodra ofta om hunden spyr på detta sätt, lättast att fodra ofta är att blanda ut färskfodret med ris så att det finns något att ge, istället för en matsked fem gånger per dag. :)

Ris i fodret är absolut vedertaget, däremot snacket om surhet och reglering av det, tycker jag du ska söka flera källor på.

Skonkost för hund är ju kokt vitfisk och ris, brukar kurera de flesta arga magar!

Och jag skulle, precis som vet. rekommenderade, låta bli köttet ett tag och bara ge färskfodret.

Precis, och blir han bra i magen nu, och fixar färskfodret några veckor utan att spy eller bli dålig, kunde jag FÖRSIKTIGT introducera kött igen i väldigt små mängder. Fixar han inte färskfodret rekommenderade hon mig att byta foder.

Menar du på allvar att födan skulle kunna påverka kroppens PH-värde? Har du källa på det uttalandet?

Menar du på allvar att kosten inte skulle påverka kroppens syra/bas-balans???
Naturligtvis är kosten jätteviktig för en god balans i kroppen. Annars skulle man ju kunna leva på vad som helst.

I hundens fall är kalcium/fosfor-balansen bland det allra viktigaste att ta hänsyn till i kosten.
Ett fosforöverskott ger en sur obalans, men en mängd besvär som följd.

Ta en titt i "Näringslära för högskolan" t ex...

Klart att man ska balansera fosfor/kalcium - men knappast för Ph-balansens skull:cool:

Läs gärna länken jag lade in.

Länken var skriven av någon som irriterat sig över att en person med egen vinning fick tid i TV-soffan... :-)

Så det du påstår är att man med kosten inte kan påverka kroppens syra/bas-balans?
Eller att man inte kan påverka en sur mage (typ halsbränna) med basiska födoämnen?

Även om en skev syra/bas-(o)balans inte är orsaken till alla problem, så kan den ge ganska många negativa följder. Speciellt om individen lidit av detta en längre tid.
I hundens fall är det oftast att man missat att hålla en korrekt kalcium/fosfor-balans som är orsaken. Och det är måååånga hundar som inte äter en kost som håller bra balans.

Länken var skriven av någon som irriterat sig över att en person med egen vinning fick tid i TV-soffan... :-)

Så det du påstår är att man med kosten inte kan påverka kroppens syra/bas-balans?
Eller att man inte kan påverka en sur mage (typ halsbränna) med basiska födoämnen?

Två helt skilda saker. pH i magsäcken och pH i resten av kroppen är inte samma sak. Och nej, det går inte att ändra kroppens pH-värde genom mat. Det styrs på ett ypperligt sätt av kroppen själv.

Jag väntar fortfarande på att du ska ge nån typ av back up till uttalandet att man kan ändra kroppens Ph genom föda. Att många alternativare hävdar det räcker liksom inte.

Jag hänvisar fortfarande till Näringslära för högskolan. Läs under rubriken "Hur kosten påverkar syra/bas-blansen" eller något snarlikt. Slå på sya/bas-balans så hittar du texten.

Så du menar att den läroboken är skriven innan man förstod homeostas?

Har du läst länkarna jag lade in?

Jag påstår inte att endast kosten styr.
Men visst har den en viktig betydelse.
Jag har jobbar med både människors och hundars kost i många år.
Läroboken och föreläsarna har gett mycket fakta och information som jag haft användning för.
Om det inte skulle vara så att kosten hade stor betydelse, så är det ju konstigt att så många blir bra med justerad kost...

Det finns inom alla områden olika övertygelser och teorier.
Och skulle de hundratals hundar som blivit av med div problem inte vara tillräckligt övertygande, så vet jag inte vad jag ska tro på.

Jag försäker inte få dig att byta övertygelse. Synd bara att du förkastar mina goda erfarenheter.

Jag försöker bara ta reda på vad du baserar dina uttalande på. De flesta svar som kommer upp när man googlar ämnet är nämligen ett antal humbugsidor som hävdar just att lite ändrad kost (läs: tillsatt basiska livsmedel) så botar man allt från cancer till migrän.

Hur menar du att kosten kan påverka kroppens pH-värde?

Och att hänvisa till en lärobok utan författarnamn eller ISBN-nr är ju knappast att underlätta. Inte direkt så att jag kan trolla fram den och titta efter.

Jag hänvisar fortfarande till Näringslära för högskolan. Läs under rubriken "Hur kosten påverkar syra/bas-blansen" eller något snarlikt. Slå på sya/bas-balans så hittar du texten.

Jag har boken du refererar till. Vilken sida?

De näringsämnen jag främst tänker på kan påverka pH-värdet är natrium och klorid eftersom de tas upp från tarmen via utbyte av vätejoner och bikarbonat. Å andra sidan lär du ha större problem än pH-värdet om du lider av elektrolytbrist.

Liknande trådar

Hästvård Min valack har haft ont i kotorna en längre tid. Behandlad mot kotledsinflammation 2 gånger med ett preparat som inte gjorde någon...
2
Svar
26
· Visningar
2 674
Senast: Spirit
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 180
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈