Fakta, veterinärråd osv angående barf

Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Ibland för att öka aptiten på en annars ganska svårfödd herre, men också för att det enligt flera studier ska vara gynnsamt för hundens mage att fasta lite då och då.

Det handlar alltså om ett par dagar i månaden, max. Och de får ändå träningsgodis... ;)

Okay! Min lilla svårfödda kräk-apa fastar självmant ibland. Kräsen till tusen, men mycket bättre nu när hon får färskfoder!
Jag har aldrig hört någon göra det i annat syfte än när hunden haft räcermage eller något annat problem.

Tackar för att du stillade min nyfikenhet!:D

/LL

Tack, lite sådan information jag ville ha. :) Jag har ju börjat ge min hund kycklingfilé, nötkött, fisk och ägg för att se om han äter det och så. Han får fortfarande torrfoder, men har blivit lös i magen och prutar riktiga äckelfisar. Bör jag gå över helt och hållet någon månad, fortsätter han må dåligt så avbryter jag? Min hund är ingen grönsaksfantast så funderar på att ge nässelpulver i maten.

Det är för att du inte balanserat upp med kalcium.
Innan du satt dig in i det hels, så tillsätt benmjöl till kött, fisk, fågel och inälvsmat.

Såg inte hur stor hund du har, men ca 100 g lever är tillräckligt/vecka till 20-30 kg hund. Lammlever är nyttigast och innehåller minst gifter. (Levern är ju ett reningsorgan.)

Äggula kan du ge några ggr/vecka. Ge ej rå äggvita. Har du ekologiska ägg, så spar skalet och skölj det. Torka och krossa och lägg i maten.

Ett bra tillskott till hemlagat är "Standardt Laga Mat".
Då vet du att hunden får i sig allt den behöver även fast du inte ger ben.
Halvera dosen om du provar ben. (Vid stora bengivor kan du hoppa över Laga Mat ett par dagar.)

Glöm inte att tillsätta animaliskt fett också. Ister, talg, fågelfett, osaltat smör mm.
Gärna även en fiskolja av god kvalité från viltfångad ishavsfisk.

Jag kan tänka mig att skulle man ge lillstaffen köttiga ben osv skulle han ha större risk att bita sönder tänder och svälja bitar, han skulle jag nog ej våga lämna själv med varken grisöron eller småben. Ilo är däremot väldigt fin på att äta. Han slickar och smågnager, orkar han inte benet gömmer han det. Så är inte orolig att han "skulle ha för bråttom" och få i sig flisor osv, eller ja det är nog inte lika stor chans :)

Rose: Jag hörde och läste mig till att ger man tillräckligt med ben så behöver man inte lägga till benmjöl? Min hund väger 19kg. Fick även höra att man skulle ge hela ägget, han åt både skal, äggvita och äggula då han fick det. Varför får dom ej rå äggvita?

"Glöm inte att tillsätta animaliskt fett också. Ister, talg, fågelfett, osaltat smör mm.
Gärna även en fiskolja av god kvalité från viltfångad ishavsfisk."

vad gör det, och varför? Är inte ifrågasättande utan nyfiken! Vill veta varför jag gör saker. :) Fick höra när man barfar i alla fall, att varierar man mycket, mellan olika kött, fisk, ägg, fågel, vilt, gav nässelpulver (nyponpulver tänkte jag skippa då det är för leder mest?) och mycket köttiga ben skulle man slippa alla olika tillskott?

Vad skulle kunna vara fel med naturlig mat? :) Läs på ordentligt/ta hjälp av någon kunnig. Är du orolig så lägg till lite grönsaker.

Slänger bara in en fundering jag har. Är naturligt alltid det bästa?
Vi vill ha friska djur som lever länge. I naturen är inte hög ålder något att sträva efter. I naturen är målet att arten ska leva vidare, när djuret inte kan fortplanta sig längre har det inte någon uppgift.
Våra tamdjur vill vi att de ska leva längre än vad de gör i naturen, ett exempel från hästsidan; när en gammal häst har slut på tänder så kan vi ge den uppblötta pellets att äta, då överlever den längre än i det vilda. Bra så - men naturligt? Knappast.

Man trodde tidigare att skalets kalcium skulle neutralisera den råa äggvitans avidin, men så är det inte.
Avidinet hindrar kroppens upptag av biotin och flera andra b-vitaminer.
Vill du ge äggvitan, så tillaga den först. Vissa har dock svårt att smälta tillagad äggvita.

Ger man tillräckligt av lättsmälta ben eller brosk, så ska inte benmjöl behövas.
Men innan du satt dig in i utfodringsformen är det lämpligt att använda benmjöl.
Du märkte ju av effekten av att ge kött och annat protein utan att balansera upp det.

Ger du varierade köttkällor (en hel del vilt) och inälvsmat (hjärta, lever, lunga, njure mm) så ska man inte behöva tillsätta tillskott.
Jag ger dock ½ dos i perioder för att vara på den säkra sidan.
Mycket av det köttet jag ger kommer ju från "odlade" djur, vilka har lite sämre näringsinnehåll än frigående djur.

Det kött man oftast får tag på är mest puts av olika slag. Inte dåligt, men för lite fett.
Fett är hundens huvudsakliga energikälla, och krävs för att hunden ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna.

Slänger bara in en fundering jag har. Är naturligt alltid det bästa?
Vi vill ha friska djur som lever länge. I naturen är inte hög ålder något att sträva efter. I naturen är målet att arten ska leva vidare, när djuret inte kan fortplanta sig längre har det inte någon uppgift.
Våra tamdjur vill vi att de ska leva längre än vad de gör i naturen, ett exempel från hästsidan; när en gammal häst har slut på tänder så kan vi ge den uppblötta pellets att äta, då överlever den längre än i det vilda. Bra så - men naturligt? Knappast.

Jag tycker att du blandar ihop olika saker här. Jag har aldrig sett eller hört något övertygande argument för att något annat än artriktig föda skulle vara det bästa för människor och djur. När människor inte äter artriktigt drabbas vi av övervikt, tandproblem och olika sjukdomar. Detsamma torde gälla djur, som drabbas av artros, diabete m.m. Allt talar för att artriktig föda optimerar förutsättningarna för ett friskt och långt liv.

Att vilda djur dör tidigare har att göra med helt andra saker. De har inte alltid tillgång på mat. De drabbas av skador, infektioner och parasiter som inte behandlas. De dödas av andra djur. När de blir gamla och inte orkar hänga med flocken eller jaga så dör de. Naturligvis blir det annorlunda om vi människor tar hand om dem, ger dem veterinärvård och anpassar maten när de blir äldre. Visst kan man säga att det i sig är onaturligt, men det har inte ett dugg med den andra frågan att göra. Vi börjar inte mata hästar med kött för att de är gamla. Men av någon anledning påstår foderföretagen att vi ska ge spannmål till våra hundar. Det finns ingenting som tyder på att det skulle vara gynnsamt på något minsta vis för dem.

Att ge mat anpassad efter djurets matsmältningssystem kan jag inte se någon nackdel i, så på så sätt så är "naturligt bättre".
I form av naturliga gifter är bättre än konstgjorda (tex fästingmedel)- inte nödvändigtvis.
I form av att hålla liv i djur för länge- nej, inte ok, vad nu det har med naturligt att göra.

Man trodde tidigare att skalets kalcium skulle neutralisera den råa äggvitans avidin, men så är det inte.
Avidinet hindrar kroppens upptag av biotin och flera andra b-vitaminer.
Vill du ge äggvitan, så tillaga den först. Vissa har dock svårt att smälta tillagad äggvita.

Ger man tillräckligt av lättsmälta ben eller brosk, så ska inte benmjöl behövas.
Men innan du satt dig in i utfodringsformen är det lämpligt att använda benmjöl.
Du märkte ju av effekten av att ge kött och annat protein utan att balansera upp det.

Ger du varierade köttkällor (en hel del vilt) och inälvsmat (hjärta, lever, lunga, njure mm) så ska man inte behöva tillsätta tillskott.
Jag ger dock ½ dos i perioder för att vara på den säkra sidan.
Mycket av det köttet jag ger kommer ju från "odlade" djur, vilka har lite sämre näringsinnehåll än frigående djur.

Det kött man oftast får tag på är mest puts av olika slag. Inte dåligt, men för lite fett.
Fett är hundens huvudsakliga energikälla, och krävs för att hunden ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna.

Tack för så bra svar. :) Då är det mycket lättare att knäcka det på hälften och sortera ut äggvitan, den lät ju rätt onödig? När jag ger färskfoder, behöver jag lägga till benmjöl i det med? Eller innehåller det kalcium? Är det endast när jag går över till barfdieten jag behöver lägga till det?

Det är alltså bättre att lägga till tillskott än att chansa? Det kan inte blir för mycket så att säga? Vet ju att dom ej ska ha för mycket av c vitamin, därför valde jag bort nyponpulver då han ändå inte har problem med leder.
Okej, vilket fett är vanligast/bäst att ge, eller bör man variera det? Jag har ju så svårt att hitta och få tag i allt här i umeå. :/ (tycker jag nog mest bara för att jag ej är så insatt ännu)

Det finns tillräckligt med hundar och katter som BARFAs som uppvisar bristsymptom för att labb har tagit fram speciella BARF profiler där man kan kolla upp djuret. Antar att det beror på bristande kunskap hos djurägarna att det kan bli så?

Jag kan för lite själv, det är därför jag undrar.

Ja, det kan väl enbart bero på bristande kunskap. Det är ju ingen magi bakom att utfodra en hund. Jag kör själv färskfoder med tillskott av råa köttiga ben just för att jag inte kan tillräckligt. Men det innebär ju inte att barf är dåligt, utan bara att det krävs kunskap som inte alla skaffar sig.

Ja, det förekommer ganska många BARF-menyer som är helt fel sammansatta.
Många ger t ex endast vom och kyckling. Samt för lite ben.
Det tar inte lång tid för dessa att få problem.
Andra ger för mycket hårdsmälta ben (speciellt till unga djur) och får kroniska tarmproblem som följd. Plus att dessa ofta lider av kalciumbrist trots den stora givan. Hunden har inte haft förmåga att ta upp rätt mängd kalcium via sin irriterade tarm.

Själv ger jag mindre mängd ben, samt benmjöl eller kalciumkarbonat.
Då har jag bättre koll på vad som verkligen tas upp. Benen (1-2 ggr/vecka) är mest aktivering. Stora broskledkulor från älg är favoriten, med massor av lättsmält brosk.

Färskfoder är helfoder, så där behöver man oftast inte tillsätta något.
Om man inte använder en massa träningsgodis, så klart.
Då kan ½ dos benmjöl behövas.

Hunden bildar eget C-vitamin. Vissa har sämre förmåga till detta, så man kan ge extra om man tycker att det verkar behövas.
C-vitamin är svår att överdosera. Ofta ser man att hundens ögon börjar tåras (klar vätska) om det blir för mycket. Överskott går ju ut med kroppsvätskor, främst urin.
Det som ev kan vara negativt med mycket extra C-vitamin är att den egna produktionen till slut kan minska. Men detta är väldigt svårt att veta.
Även om man har en hund med någon typ av besvär (infektioner eller annat) så kan man behöva tillsätta ett komplett vitamin- och mineraltillskott. Färskfoder har låga vitamin- och mineralnivåer.

Hur är det med musch färdiga portioner?

Men jag som har en helt frisk hund, (nyligen checkad :) ) skulle kunna nöja mig med färskfoder, och ge ben och kött på sidan av?

Hur är det med musch färdiga portioner?

Men jag som har en helt frisk hund, (nyligen checkad :) ) skulle kunna nöja mig med färskfoder, och ge ben och kött på sidan av?

Musch innehåller konserveringsmedel. Smidigt när man åker bort, men inte lika "natruligt" som färskfoder...

Jag skulle absolut nöja mig med färskfoder + lite ben för tändernas skull.

Det finns två olika foder som heter Musch.
Dels en konserv och dels ett finsk företag som säljer BARF-råvaror.
Vilken var det du tänkte på?

Men det går utmärkt att börja med färskfoder, och ge lite ben och viltkött (eller annat rött rött) till.
VoH innehåller lite dåligt med muskelkött, så det är inte alls fel tänkt att ge lite kött vid sidan av när du även ger ben.

Det finns två olika foder som heter Musch.
Dels en konserv och dels ett finsk företag som säljer BARF-råvaror.
Vilken var det du tänkte på?

Men det går utmärkt att börja med färskfoder, och ge lite ben och viltkött (eller annat rött rött) till.
VoH innehåller lite dåligt med muskelkött, så det är inte alls fel tänkt att ge lite kött vid sidan av när du även ger ben.

Det finska företaget som säljer Barf-råvarorna. Finns ju även jipotimas (stavning?) som säljer barf mat, hur är det?

Okej, hoppas min vovve uppskattar det också. Så han faktiskt äter och går upp i vikt.

Bly i ben och benmjöl från vuxna djur av nöt och får

Intressant tråd. Det finns ganska mycket att läsa om risker med bly i ben och benmjöl av vuxna nötdjur och får. Detta är amerikanska sidor, men samma risker finns också här.

Ett par sidor som skriver om detta (och mycket mer):

Kopierar lite, men kan tyvärr inte länka adresserna för då raderas inlägget, men sidorna går att googla fram:

"If you buy beef dog food, especially in a can, your dog can still be at risk for lead poisoning. Why? Added bone meal. "

"Are Beef Bones for Dogs a Good Source?

Yes and no. While beef bones are a good source of calcium, bad environmental stewardship in the United States has led (pun) to toxic levels of lead in beef bones. Since the body can't rid itself of lead, it is stored in the bones. Bones from U.S. cattle should not be ingested by dogs."

Sidan heter three-little-pitties och avsnittet calcium-for-dogs.

Dr Fox avråder från att ge benmjöl från äldre djur av nöt och får.

“Pet owners preparing raw food diets like the BARF (bones and raw food) should play it safe and use young chickens and other animals and avoid including ground bone from older animals like beef cattle and adult sheep. I would also advise using only the cartilaginous knuckle or joint portions of cattle and sheep that are a source of chondriotin, glucosamine, and other beneficial nutrients, and not include all of the bones in ground-up raw food diets.... "
Dr Fox är professor, veterinär, biokemist och aktiv inom miljörörelsen.

Jag var själv väldigt skeptisk till BARF innan jag tog över min schäfertik som är allergisk och träffade min veterinär. Det var faktiskt hon som rådde mig att gå över till VoH. Det roliga är att när jag bytte så märkte jag att sånt jag trodde hörde till hundägandet innan (fisar, hundlukt, päls överallt osv) försvunnit! Hundarna fäller betydligt mindre nu än förr och det luktar inte längre hund när man kommer hem vilket är oerhört skönt! Jag har tagit steget över till BARF och en annan rolig sak är att tiken som var allergisk mot kyckling enligt förra ägarens allergiutredning, nu inte reagerar på färsk kyckling längre. Min teori är att hon är allergisk mot kycklingproteinet i torrfoder men inte färsk kyckling. Värt att tänka på!
Jag hade tur med min veterinär, den förra ägaren la ner oerhörda pengar på diverse dietfoder och utredningar, dessutom kostar hundarnas mat mindre nu än i början. Det som många säger här är att vara noga med att hunden får i sig allt, men så noga är det inte alls, man behöver inte vara orolig så länge hunden får i sig allt den behöver över en längre period. Människan täcker heller inte hela sitt vitaminbehov under en dag, utan en dag äter vi kanske fisk, den andra nöt, den tredje kyckling. Samma gäller ju hund. Så länge man har basal kunskap och en frys så klarar man sig.:love:

Liknande trådar

Hästvård Min valack har haft ont i kotorna en längre tid. Behandlad mot kotledsinflammation 2 gånger med ett preparat som inte gjorde någon...
2
Svar
26
· Visningar
2 674
Senast: Spirit
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 180
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈