Fakta, veterinärråd osv angående barf

Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Idag fick Ilo Klass normal, blev inget VoH. Utan startar med Klass. Eftersom han är rätt känslig så kör vi en långsam övergång, hon på butiken rådde det. Men mums så gott det var! Staffevalpen som brukar slicka kanterna på Ilos matskål fick hålla ett rejält avstånd, annars visade Ilo hela tandraden. Köpte även knotor och märgben som dom mumsade på ett bra tag. Lyxig dag!

Jag var själv väldigt skeptisk till BARF innan jag tog över min schäfertik som är allergisk och träffade min veterinär. Det var faktiskt hon som rådde mig att gå över till VoH. Det roliga är att när jag bytte så märkte jag att sånt jag trodde hörde till hundägandet innan (fisar, hundlukt, päls överallt osv) försvunnit! Hundarna fäller betydligt mindre nu än förr och det luktar inte längre hund när man kommer hem vilket är oerhört skönt! Jag har tagit steget över till BARF och en annan rolig sak är att tiken som var allergisk mot kyckling enligt förra ägarens allergiutredning, nu inte reagerar på färsk kyckling längre. Min teori är att hon är allergisk mot kycklingproteinet i torrfoder men inte färsk kyckling. Värt att tänka på!
Jag hade tur med min veterinär, den förra ägaren la ner oerhörda pengar på diverse dietfoder och utredningar, dessutom kostar hundarnas mat mindre nu än i början. Det som många säger här är att vara noga med att hunden får i sig allt, men så noga är det inte alls, man behöver inte vara orolig så länge hunden får i sig allt den behöver över en längre period. Människan täcker heller inte hela sitt vitaminbehov under en dag, utan en dag äter vi kanske fisk, den andra nöt, den tredje kyckling. Samma gäller ju hund. Så länge man har basal kunskap och en frys så klarar man sig.:love:

Detta är otroligt vanligt!
Det finns en mängd hundar som anses vara allergiska helt felaktigt.
Hon klarar säkert även torkat kycklingprotein nu då hon kommit i god balans och fått ett bättre immunförsvar.

Allergiutredningar kostar en hel del pengar, är ganska jobbiga för både hund och ägare och ger allt för sällan önskatr resultat.

En kostomläggning är oftast enklare, billigare och trevligare för alla inblandade!

Boxern dog för att husse o matte var extremt okunniga o gav ben till en hund som redan var förstoppad av för mycket ben.

Tyvärr känner även jag personligen till två hundar som dog av kvävning av kycklingvingar/broskben - och det trots att det var hundar som var vana sedan flera år att få den typen av kost.

Jag är sedan dess oerhört försiktig och ger inga köttben om jag inte kan övervaka när dom äter.

Jag har läst om en hund har fått magomvridning efter att ha svalt ett stort ben. Hunden hoppade ner för en säng och samband med detta fick den akut magomvridning. Hoppet gjorde att det tunga benet i magsäcken fick magsäcken att rotera.
Hunden kom snabbt till djursjukhus, men när maginnehållet skulle sugas ut gick inte detta, eftersom benet var för stort. Hunden klarade sig inte.

Den ena av våra hundar är mycket glupsk och svalde i somras ett alltför stort ben. Han blev jättekonstig och ställde sig på alla fyra medan magsäcken började svälla. Hade inte husse blivit uppmärksam på att det blivit märkligt tyst i huset så vet man inte hur det gått. Husse masserade runt hundens svällda buk intensivt under en halvtimme tills gaserna avgick och buken blev mjuk igen. Cocker är ingen särskild riskras för magomvridning, men magomvridning kan drabba alla raser.

Efter denna händelse ger vi aldrig ben som är möjligt för honom att svälja.
Min tik däremot är inte glupsk och där är det ingen risk. När man börjar ge köttiga ben får man vara uppmärksam på om det finns risk för att hunden sväljer benet helt.

Varför plockade de inte bara ut benet ur magsäcken?

Det tänkte jag också.
Att operera ut föremål akut är ju inte en speciellt unik händelse.
Skulle inte vända mig till den veterinären igen. Verkar inte ha någon större kunskap.

Det är ju självklart att ben kan vara en risk för hälsa och liv beroende på individen. Jag skulle ju aldrig ge en glupsk medelstor hund en kycklingvinge. Det säger sig självt att det då råder en överhängande risk att hunden sväljer benet helt och kan kvävas. Då får man ju antingen undvika hela ben eller ge så pass stora ben att hunden måste krossa benet ordentligt.

Jag känner till två fall av katter som har kvävts på torrfoderpellets. Den gemensamma nämnaren är hetsätning. Ena katten dog, den andra klarade sig knappt. Det är ju knappast ett argument för att utfodra katter som art med torrfoder utan ett argument för att vara försiktig med katter som har hetsätningsproblematik.

Största problemet jag ser med BARF är att människor börjar för att de får höra av andra att det är så himla bra och så skaffar man sig egentligen inte tillräckligt med kunskap ens för att kunna bilda sig en egen välgrundad uppfattning. Man bara följer någon annans recept och litar på detta fullständigt, det är ganska farligt. För att kunna bedöma om ett recept är okej eller inte behövs ju iaf grundläggande kunskaper om näringsbehov och olika råvarors näringsinnehåll.

Ja, speciellt eftersom man ändå i princip alltid öppnar buken vid en magomvridning och ibland även öppnar magsäcken för att skära bort döda områden.
Men det kanske de gjorde och hunden kanske dog ändå.

Ja, speciellt eftersom man ändå i princip alltid öppnar buken vid en magomvridning och ibland även öppnar magsäcken för att skära bort döda områden.
Men det kanske de gjorde och hunden kanske dog ändå.

Man gör väl olika från fall till fall.

Jag trodde att man först perforerade magsäcken för att tömma ut gasen och sen suga ut innehållet. Om det inte blivit fullständig omvridning kan magsäcken gå tillbaka till normalläge av sig självt. Att operera en hund med magomvridning är mycket riskfyllt och en stor del av hundarna överlever inte. Man brukar erbjudas att komma tillbaka vid ett senare tillfälle när hunden återhämtat sig för att få magsäcken fastsydd

Nej man perforerar vanligtvis inte magsäcken utan man försöker att lägga en magsond för att släppa ut gas. Detta görs efter att man lagt en kanyl i vardera frambenet och gett hunden en schockinfusion. Därefter tas en röntgenbild och senast där borde man ju sett det stora benet...
Behövs det opereras, vilket det i princip alltid behövs, gör man det på en gång. Magomvridning är en absolut akutsituation och hunden behöver opereras snabbt för att öka chansen för att den ska överleva. Man skickar absolut inte hem en hund med magomvridning!

Senast ändrad:

Vad du läst är tämligen ointressant om du inte kan ange källa, historien låter inte det minsta trovärdig.

Hur är det med musch färdiga portioner?

Men jag som har en helt frisk hund, (nyligen checkad :) ) skulle kunna nöja mig med färskfoder, och ge ben och kött på sidan av?

Nu har jag satt mig in i dessa produkter.
Ser intressant ut!
Eftersom flera menyer innehåller malda ben, så behöver inte de som är oroliga för benmåltider känna att de missar dessa.

Visst kräver detta lite mer planering för att få en balanserad kost under 1-2 veckor. Och ben kan man ge som aktivering någon gång/vecka ändå.

Jag ska i alla fall prova dessa produkter!
Ska bli spännande då även ren kommer in inom kort.
Då det innehåller ben, så är det en perfekt råvara för de som misstänker allergi hos sin hund! (Den är i balans! :))

Håller med andra om att historien låter konstig. Men oavsett så måste man kanske konstatera att det finns risker med allt. Det finns ingenting som är helt riskfritt. Det man får göra är en kalkyl där man väger för och nackdelar, inklusive olika risker, mot varandra.

Majoriteten av världens hundar BARF:as inte, och det verkar inte hindra dem från att få magomvridning. Det påstås av vissa att risken för magomvridning är större med torrfoder än färskfoder, eftersom torrfodret sväller i magen och ger upphov till gasbildning (om jag har förstått argumentet rätt). Jag känner inte till om någon studie har inkluderat BARF.

Håller med andra om att historien låter konstig. Men oavsett så måste man kanske konstatera att det finns risker med allt. Det finns ingenting som är helt riskfritt. Det man får göra är en kalkyl där man väger för och nackdelar, inklusive olika risker, mot varandra.

Majoriteten av världens hundar BARF:as inte, och det verkar inte hindra dem från att få magomvridning. Det påstås av vissa att risken för magomvridning är större med torrfoder än färskfoder, eftersom torrfodret sväller i magen och ger upphov till gasbildning (om jag har förstått argumentet rätt). Jag känner inte till om någon studie har inkluderat BARF.

Stämmer. Risken för magomvridning är större med torrfoder. Man kan ju blötlägga torrfodret över natten och se hur mycket det sväller och gärna jämföra med några olika torrfoder. Man kan väga torrfodret före och efter blötläggning så vet man.

Färskfoder är bäst för att minska risken och barf borde också vara bättre än torrfoder. Man får förstås ha hunden under uppsikt när den äter ben och speciellt om det är en glupsk hund. Det som hände hunden som fick magomvridning var en olycklig omständighet och är oturen framme så är den.

Ilo har börjat spy... Igår spydde han vid 14.30, hade senaste ätit vid 9 tiden, och nu spydde han just vid 06.30, har senaste ätit vid 19.30. Han spyr skummigt slem, och pigg och normal i övrigt. Vad kan det vara!?

Ilo har börjat spy... Igår spydde han vid 14.30, hade senaste ätit vid 9 tiden, och nu spydde han just vid 06.30, har senaste ätit vid 19.30. Han spyr skummigt slem, och pigg och normal i övrigt. Vad kan det vara!?

Skrev du inte tidigare att han var lite känslig?
På vilket vis har du i så fall märkt detta?

Till att börja med så får du dela upp maten på fler mål.
Gärna 5/dag. Det första direkt då ni går upp på morgonen, och det sista så sent som möjligt innan ni sover.

Han har en sur mage, och skulle nog må bättre på en kost utan gluten.
Om du lagar eget en tid, så får slemhinnan bättre chans att läka.
Kosten ska då vara baserad på överkokt grötris, som är allra mest lättsmält.
Och de första dagarna blandar du med kokt vitfisk och äggula.
Sedan börjar du blanda i mager färs med dieten. Ge gärna en tsk mager kvarg till varje mål.
Samt någon kalciumkälla.

Skrev du inte tidigare att han var lite känslig?
På vilket vis har du i så fall märkt detta?

Till att börja med så får du dela upp maten på fler mål.
Gärna 5/dag. Det första direkt då ni går upp på morgonen, och det sista så sent som möjligt innan ni sover.

Han har en sur mage, och skulle nog må bättre på en kost utan gluten.
Om du lagar eget en tid, så får slemhinnan bättre chans att läka.
Kosten ska då vara baserad på överkokt grötris, som är allra mest lättsmält.
Och de första dagarna blandar du med kokt vitfisk och äggula.
Sedan börjar du blanda i mager färs med dieten. Ge gärna en tsk mager kvarg till varje mål.
Samt någon kalciumkälla.

Jag har redan hunnit förbi veterinären, dom klämde och kände på magen som kändes bra. Han har lite hård avföring. Är pigg och rör sig som vanligt, äter med samma aptit (bättre aptit än vanligt nu när han får färskfoder och kött). Hon tyckte att jag skulle vänta med köttbitar och köttiga ben, utan hålla mig endast till färskfodret och se om det blir bättre, blir det bättre kan jag lägga till kött.

Jag har märkt ilos känsliga mage förut genom att han blivit lös i magen, pruttar osv. Han brukar inte spy. Problemet är att ger jag 5 gånger per dag så får han ju miniportioner :/ Nu får han en färskfoderkorv per dag, halva på morgon och halva på kvällen. Tidigare, när hon åt torrfoder kunde han gå över ett dygn utan att äta, och det märktes ingen skillnad. Kanske jag skulle kunna blanda ut färskfoder med överkokt ris, så blir det mer som jag kan dela ut över dagen? eller att jag ger ett mål ris mitt på dagen?

När hunden visar på en överproduktion av magsaft är det bättre med små mål och ofta.
Visst kan du prova att blanda ut med lite ris (helst parpoiled ris, som inte har för hög fosfornivå i förhållande till kalcium).

Det får inte gå mer än 5 timmar mellan måltiderna. Helst 4 timmar. Får han fortsätta att kräkas då magen varit tom för länge kan du snart räkna med en katarr.

Om han skulle kunna tänka sig att äta en halv osaltad naturell riskaka, så kan du ge det mellan måltiderna. Men det är inte många som gillar att äta denna papperslika produkt... :-)

När hunden visar på en överproduktion av magsaft är det bättre med små mål och ofta.
Visst kan du prova att blanda ut med lite ris (helst parpoiled ris, som inte har för hög fosfornivå i förhållande till kalcium).

Det får inte gå mer än 5 timmar mellan måltiderna. Helst 4 timmar. Får han fortsätta att kräkas då magen varit tom för länge kan du snart räkna med en katarr.

Om han skulle kunna tänka sig att äta en halv osaltad naturell riskaka, så kan du ge det mellan måltiderna. Men det är inte många som gillar att äta denna papperslika produkt... :-)

Okej, så jag delar upp färskfoderkorven på 3 istället, han har fått nu klockan 7.30 på morgonen. Så då ger jag honom lite ris nu blandat med färskfoder (han brukar ej äta ris som det är), väntar 4h till, kan jag ge en endast en äggula då? Sen färskfoder igen på kvällen?

Liknande trådar

Hästvård Min valack har haft ont i kotorna en längre tid. Behandlad mot kotledsinflammation 2 gånger med ett preparat som inte gjorde någon...
2
Svar
26
· Visningar
2 674
Senast: Spirit
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 180
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈