Ja, det missade jag. Fast jag sa ju var man skulle söka...
Men kika på 205 och följande sidor. Där står lite om att kostens syra- eller basbildande egenskaper påverkar sjuka individer.
Har jobbat med foderstater i över 10 år till hundar med problem. Om man inte tar hänsyn till denna viktiga detalj, så får man inte önskat resultat. (Även då jag "bara" arbetade som djursjukvårdare, så insåg jag att det fanns en koppling mellan obalanserad kost och åtekommande ohälsa.)
Visst har det funnits tvivlare, och de hävdar att det är en slump att hunden blivit fri från sina besvär just efter man justerat kosten... ;-)
Men det gör mig inget. Bara önskat resultat uppnås, så får det väl vara så att väldigt många individer mår mycket bättre helt plötsligt ("utan anledning").
intresset för hur kosten påverkar hundens tillfriskande från olika besvär kan jag tacka bl a Hill's för.
De var ju väldigt generösa med "utbildning" av personalen på djursjukhus och kliniker på 90-talet.
Ofta hade man ökat något eller några ämne i ett visst foder, och reducerat något/några i ett annat.
Naturligtvis påverkar detta individen som har besvär. (Även fast veterinärfoder inte alltid hjälper.)
Lika mycket har ju kosten (en sämre sådan) ofta påverkat att många hundar får div problem. Ex med mage och hud.
OM inte näringsämnen kan påverka hälsan, så skulle jag naturligtvis inte kunnat fortsätta med detta. Och alla hälsokostkedjor hade lags ner. Mediciner hade ordinerats, till både folk och fä, i mycket större omsättning osv.
Kroppen är en otrolig "maskin" som ju löser de allra flesta problem genom olika reservsystem, överdoseringsskydd mm. Men det gäller främst för en frisk kropp.
De som inte vill tro att naturliga näringsämnen kan hjälpa vid olika problem behöver absolut inte känna att jag vill omvända dom. Men alla som tycker det är värt att ge artanpassad, balanserad kost en chans måste ju få göra det utan att dömas ut.
Det handar inte om några konstigheter, utan endast till att se till att foderstaten är i god balans för arten och den speciella individens egna behov.