Fågelhundar

Sv: Fågelhundar

haha, det behövs inte, jag har supersvampögon ;)

Nä Alan flamsar bara runt när vi är i skogen. Han springer nog minst 5 gånger så långt som jag går...

Lite bilder från helgen som min syster tagit!

31770882.jpg

31770926.jpg

"kommer ni?"
31770925.jpg

Kan förövrigt berätta att gårdshunden slog de andra på vilt båda dagarna i helgen ;)
Lördagen fick hon upp en kulting vilket jag aldrig sett innan! Men hon kom direkt när jag kallade in. Och på söndagen hittade hon en morkulla!

Fina höstbilder!

Alan vilar sig iform just nu.
I förra veckan var vi på väg ner till fåglarna för en svängom. Efter några 100m tyckte jag att han haltade svagt.. Stannade och kollade tassarna.
Skärsår på en trampdyna.. Inte jättedjupt, men tillräckligt för att vi var tvungna att gå hem och plåstra om honom.

Det läker fint nu, men han har kommit åt att slicka på det 2 ggr, och då har det glipat lite efter det, så vi väntar med hårdare ansträngning tills det är läkt utan risk för att gå upp igen :/

Klumpedumpe.
Han verkar dock inte ha något emot att pausa, han har varit hur cool som helst (inne, ute är han samma vilda). Jag låtsas som om det betyder att hans unghundsflams börjar avta :P

Hallå alla fågelhundar!! Tråden har ju dött! Vad gör ni med voffarna? Krupit in under ev mysig filt framför brasan i höstmörkret? ;)

Vi har kommit igång igen efter att såret läkt. Eller jag kanske ska säga att husse har kommit igång. Det är ju så mörkt nu på kvällarna att det inte finns en möjlighet att hinna ner till fåglarna.
Men husse tar ut Alan på lunchen ett par ggr/vecka :banana: Och det går fint! Fasan är alans favorit. Åtminstone är det dem han funkar bäst på, rappisarna verkar lukta lite för lite, för emellanåt springar han in i dem innan han vet riktigt var de sitter och lyfter dem av misstag.

Husse har verkligen blivit biten. Han tycker att det är jättekul med träningen av Alan, skryter gärna om hur duktig Alan är (mest för sin pappa som oxå har fågelhund men är jaktidiot och jagar inte alls med honom)
Superkul, jag vet att jag kommer kunna lämna över Alan med gott samvete i vår, ska skaffa en till hund då, som inte är till för jakt :D

Får väl uppdatera lite.

Gammelvovven verkar ha något strul i kroppen - vi ska till vet på fredag och ta prover så får vi se. Dock så ska vi ut i skogen nu i helgen och se om vi kan få fatt på lite fasaner.

Unghunden har mest tagit det lugnt nu en period. Ska dock ta tag lite mer i apportträningen tänkte jag. Han har lite ovana med att lägga sig och tugga en bit bort om han får chansen. Sen ska vi förbereda inför Stockholm Hundmässa.

Hatjos syskon har däremot visat framtassarna. Två av systrarna har tagit ett förstapris i fält och ett andrapris i fält. Vi har övat lite för lite för att ställa upp med Hatjo - men jag är bra sugen på att prova. :)

Husse och Driva är ute för fullt men fåglarna är extremt "jumpy" som jag säger! :D Skenar iväg för allt och inget *morr* Men Driva verkar tycka det är lika kul ändå att vara till skogs, de var ute mån-fre hela förra veckan och har varit ute mån, ons & tors den här veckan, vi har konstaterat att hundj*veln har sjukt bra kondition iaf :eek:

Haha, ja den har vi oxå märkt. När de kommer hem, husse: helt slut Alan: Ska vi leka å springa å hoppa nu?!

Vad vi gör - vi deppar :(

Farbror Grå har de sista veckorna spårat jättefint på viltspår, varit klockren och noggrann. Instruktörerna på kursen vi har gått tyckte att det var sådant arbete man får HP för när man gör prov. Det gick så långt att jag anmälde honom till anlagsprov.

Anlagsprovet gick i helgen och då hade den Grå odågan, helt glömt bort hur man gjorde. Allt som kunde gå fel ute i spåret, gick fel och han avslutade (25-50m från spårslutet) med att traska igenom en viltväxel, ignorera spåret och släpa sin febriga och förkylda matte, rakt ner i en kall och lerig bäck.

Fram tills dess var domaren beredd att godkänna oss men efter det tilltaget, kallade han tillbaka oss, log lite snett och sade att vi fick nog hem och träna lite till.

Det som var positivt, var att domaren såg allt skit som den Grå kan hitta på i spåret och har gett mig effektiva verktyg att hantera det. Plus att han sade att det var en av de trevligaste weims han hade träffat vad det gällde spårtempo.

Så nu är det tillbaka till ritbordet dvs träna, träna, träna, träna!

Vad kul att det vart liv i tråden igen!:)

Här händer det inte så mycket inom jakt. Mest promenader i skogen eller på vägen osv.

Mamma träffade på en i skogen som fick lite panik när hon såg Zorro, hon trodde nämligen han var en björn:eek:
Han är ju en åtta månaders irländsk setter!:D Jag måste komma igång med träningen att ställa upp han igen. Det behövs ju om han ska bli champion nån gång:D

Men slappa på golvvärmen eller bädden blir det ju också nu när det är mörkt vid fyra typ. Jag vill ha sommaren nu, eller iallafall snön!:o

Lycka till alla då!

*kl*
Jag och Hatjo fick precis en reservplats på fältträning imorgon! Vi ska ner till Berga med 7 andra hundar. Blir spännande. Senaste gången han gick på fågel "på riktigt" var i september - så det var ett tag sen.

Usch - nu blev jag alldeles nervös.

Break a leg! :D

--
Hos oss händer det inte så mycket nu, Malte trampa snett med ena frambenet för ungefär en månad sen och fixk jätteont. Blev jätteoroliga o trodde det skulle bli "slutet" eftersom han har artros i frambenen. Men! Vi fick ny medicin som funkar jättebra :) Mycket bättre för hans känsliga mage också.

Sen fick jag ett mail från en tjej som sett Malte här på buke o letade hane till sin tik :D lite roligt eftersom han är så gammal och sen är kastrerad. Men tar det som en komplimang!

Man måste ju träna på o gå prov också :) Lite typiskt är det ju men som du skrev fick du ju lite "bra att veta" o ta med dig hem. Kommer nog gå kanon nästa gång!

Jag hörde att min mamma hade försökt att spåra med zorro, och gissa vad det var som han gjorde först?
Bet sönder selen som vi hade fått såklart;)

KL

Slänger in en bild på min lilla champion :angel:
37136_496453011412_685746412_7709736_3012316_n.jpg

Första utställninen är 26e december, får väl se vad dom säger om honom :)

Gud:love: Lycka till!:) Zorro kom ju typ delad sexa när jag ställde ut han, men han fick riktigt bra kritik tycker iallafall jag:)
Jag måste ut nästa sommar på nån mer.

KL

Villes två senaste fåglar. Tjädertuppen skjuten för några veckor sedan på ett helt perfekt hundarbete, järpen på ett inte helt perfekt jobb men tillräckligt godkänt för skott. ;)
Han är så stolt.:love:

Nu är det snart för mycket snö för den här sortens jakt, dessutom är bara tuppar lovliga från och med idag.
Men vi avslutade i alla fall järpsäsongen med en liten tupp.:)

39567_1425615720189_1226663119_31014299_3978422_n.jpg

148352_1454327837974_1226663119_31064294_4182685_n.jpg

Stiligt!!! :bump: Han ser jättestolt ut!

Tror våran är på väg in i löp, äter dåligare och har ingen ro i kroppen. Husse sköt en höna i topp häromdagen så jag släppte Driva så hon fick hitta den men hon snusade bara lite på den och liksom "jaha" och sprang och letade fjädrar istället som var myyyyycket roligare. Satte henne på apport 3-4 gånger och totalt ointresserad tills jag fick rya åt'na lite och då hämtade hon den med viss möda och besvär. Inte alls likt henne men humöret är på topp ändå :cool: Fåglarna är som bortblåsta nu när det kom snö och hon får bara följa med lite ibland så hon inte blir överansträngd pga snön.

Vi stötte på en orre ganska direkt vi klev ur bilen senast. Skickade iväg henne in i skogen och äntligen stod hon klockrent! Men utan fågel tyvärr :angel: Men hon stod så fint där fågeln hade legat, avancerade fram försiktigt och ställde sig igen 2-3 gånger innan hon insåg att det inte fanns någon fågel. Oj vad stolt matte blev att hon tänkte till!

Utöver fågel har jag börjat introducera trickskidorna i draget, piloterna har superbalans, not haha!
http://www.youtube.com/watch?v=zsX7e6-qfMg

Söt är hon väl iaf :D
31861172.jpg

Senast ändrad:

Snyggt!! :banana:

Vi har varit ute ett par dagar, länge sedan jag var med nu, men det var superkul att se att Alan har förfinat sin teknik :)
I fredags var husse ute med Alan på lunchen, passade på att testa sitt nya gevär, och kom hem med en stor fin fasanhöna! Alan stötte och blötte ;) utan några klagomål från husse (han brukar annars tala om vad han har att anmärka på när de kommer hem).

I söndags gick vi en långpromenad utan gevär och gick nedåt våra fågelmarker. Alan hittade 3 fasaner och 2 rapphöns. (+3 rådjur o 1 hare - skönt att se att de inte intresserade honom särskilt)
Han använder en teknik som jag tycker funkar super för vår praktiska jakt, hur den funkar på ett prov vete 17, men det spelar ingen större roll för oss.
Alan letar upp och ställer fågeln, på tryggt avstånd för att inte skrämma upp den. Sedan När vi kommer och ger avancesignal så "smyger" han fram ganska snabbt och går på fågelns löpa tills den lättar, skytten går strax bakom. Då är skytten på perfekt avstånd när pippin flyger, inte för långt för att skjuta, och tillräckligt nära för att inte skjuta hunden ;) (Inte för att vi någonsin skulle skjuta med risk för att träffa något annat än pippin, såklart)

Har tyvärr inga bilder, är superkass på att få med kameran..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 183
Senast: Acto
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 022
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 313
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar