Sv: Fågelhundar
Det där med elen är svårt, det används ju i Sverige också och jag tycker det är svårt att utvärdera förigheten på hundarna när avelshundar elas.
Min lilla har utvecklats massor. Vi fick lägga i stort sett hela sommaren på att hon skulle låta bli de där jäkla hararna, trägen vinner. Idag ser hon dem, men stannar fint på signal. Självklart har det gjort enorm skillnad att vi ser harar varje dag, jämfört med när vi bodde i stan.
Hon är fortfarande het, går ur hand emellanåt. Det envisa jobbet med hararna gjorde att hon inte hade samma fart och vidd när provsäsongen startade, men det släppte ganska fort. Hade vi gått ett prov till och med lite tur tror jag vi hade blivit uppflyttade, nu fick vi nöja oss med ett andrapris eftersom vi bara fick en halvdålig fågeltagning den där dagen allt stämde.
Jagat har vi inte gjort, vi har inga bra fågelmarker, vilket är så jäkla dumt. Dock var vi bjudna på ett par jakter i höstas, men en blodförgiftning efter kattbett gjorde att vi fick stanna hemma tyvärr. Oavsett hade hon nog varit för het, i år är hon betydligt bättre i förigheten.
Vi har ett jätteproblem jag måste lyckas med i år. Hon biter sönder varmt vilt
Hon har alltid varit väldigt bytesmedveten, inget konstigt i sig för rasen, men jag har sluppit allt jobbet med det där efter att ha klickat in apportering och jobbat jättemycket med det. Visst, ibland håller hon för hårt i kaninen på ES-proven, men det har aldrig varit nåt större problem. Varm fältfågel däremot... Hon hämtar jättefint, kommer i full fart, sätter sig fint framför. Sen nej, jag tänker att jag ska behålla denna. Vilket ju då gjorde att vi fick ett andrapris på det där provet, viltet måste ju helst ha hel bröstkorg...
Så för vår del blir det inga vårprov (finns inga inom vettigt avstånd) utan jag kommer gå en ny apporteringskurs med för mig nya ledare, jag älskar ju apportering
Sen blir det nog de sista två öppenklass-spåren för en SEVCH här också. Och i sommar är det då dags för nya ES-prov så träning inför det. Också har vi kennelläger.
Vi kommer nog också sätta ut lite fasaner på vår jaktmark, känns viktigt att få till det bra i år.
Och jag vill också starta fullbruksprov, så himla få W som gjort det med bra resultat! Ska nog träna lite inför det också, är en del moment jag är osäker på. Men det blir inte i år. Vad spännande att ni ska gå!
Tänker på det där med tyska linjer, du kan inte utgå från de som finns i Sverige och gå lite baklänges?