Exteriör (Sammanslagen tråd)

Sv: Exteriör på häst.

Hihi :D Aaa ja har lagt in en ny nu! så nu ska de funka :angel:

Att jag är 10 år efter är sant.
Men att det har blivit så stor skillnad, det trodde jag inte.

En hållbar häst med korrekta vinklar är dock fortfarande en hållbar häst med korrekta vinklar.
Hon hade fått högre med bättre bogar och inte så korta kotor samt något kortare rygg.

Sv: ennu en extriör

Mycket bra framparti, dålig framåtlutande rygg, bra "moderna" proportioner, bra man och svans.

Skulle gissa på femgångare med bättre pass än tölt.

JAg tar det senare.
Nu så skall jag ta fram liten Cowboysadel och sätta egen liten pojke på häst i.

Inspirerad av en viss bild då dá.
JAg vill också ha något så gulligt hemma.

Hon hade fått högre med längre och smalare hals, smalare bål och längre ben ;)

Men jag gillar den här typen av häst, det bästa av den "gamla typen", dvs lite grov men inte tung.

Det kan man fixa i PhotoShop genom att dra i bilden :D

Men då är det ju inte min häst längre.

*lånar egen knapp*

Sweet - det är inte personligt vare sig mot dig eller din blivande häst, något i den här diskussionen.

En del saker som att det sällan finns gratisluncher och att en import är förenat med stora risker ffa för eksem är sådant jag tycker är viktigt att man vet innan man köper en häst.

Men vill man med öppna ögon köpa en häst oavsett orsak så är det var och ens fria val.

Jag skulle tycka det var jobbigare om folk inte sa vad de tyckte bara för att de ville mesa med.

Hästar har ett värde alldeles oavsett och om den här hästen blir värdefull för dig vet vi inte ännu.

I så fall blir hon ju det pga egenskaper man inte kan bedöma på bild. Inte du heller ;)

Min värdefullaste häst ser ut så här:

skjona.jpg

skjonapollurl.jpg

Jag vet att hon har för korta ben, är på gränsen till överbyggd och alldeles för grovt byggd, har sänkt rygg, för kort djup lågt ansatt hals med branta bogar, platta hovar, ful benställning och till på köpet har hon bara medelmåttiga gångarter med svag trav och galopp och bara tölt till kort medeltempo med de flesta ryttare. Jag skulle aldrig drömma om att visa henne på avelsbedömning för si så där 5.8 p men jag älskar henne gränslöst och hon har lärt hundratals (även livrädda) ryttare grunderna.

Att kunna skilja på sak och person är bra att träna på även när det gäller så hjärtenära saker som islandshästar :)

Tänk nu, Sweet. Du ska importera en häst från Island. Det kommer att kosta skjortan få hem hästen. Den ska sedan skyddas på alla tänkbara sätt mot risken få eksem - det risken är stor. Vänner o bekanta har tagit hem hästar från Island, alla fick eksem. De säger själva att kostnaden blir lika med att köpa svenskfött - utan eksemrisken.

Det finns ju fina, svenskfödda hästar med bra lynne att köpa.

Jag har tagit bort en islandsimporterad häst som led så fruktansvärt av eksem. Stora sår o bölder som inte ens hjälptes av cortisonsprutor. Det är viktigt veta om riskerna. Enligt en undersökning (25 år på nacken) får 25% av islandsimoprtarade hästar eksem. Idag tror man den är mycket mer.

:bow: :bow: Tack! :)

Hästen har i dag gått igenom besiktningen utan anmärkning så nu ska jag snart iväg och titta på henne så får vi se om jag blir hästägare.

Jag är MYCKET medveten om eksemrisken på en importerad häst och jag har tänkt sköta henne som OM hon hade eksem för att minimera riskerna så gott det går.

Balderum skrev:
Tänk nu, Sweet. Du ska importera en häst från Island. Det kommer att kosta skjortan få hem hästen.

Sweets sto finns redan i sverige. Och med tanke på priset, 20 000:-, för ett 5 årigt sto med bra stam så tycker jag att hon gör ett klipp :banana:
Om så hästen bara blir en skogsmulle så är det ett mycket bra pris speciellt om hon rider in den själv.
Får hästen eksem så tycker jag att hon fortfarande har fått en häst till bra pris.

Pocahontas skrev:
Om så hästen bara blir en skogsmulle så är det ett mycket bra pris speciellt om hon rider in den själv.
Får hästen eksem så tycker jag att hon fortfarande har fått en häst till bra pris.
Men om hästen blir en lång sorg med spatt och inte går att rida, så är det en dålig affär.
Bakkärran är fortfarande klen.
Men om man inte vill rida utan bara ha hästen att titta på så blir det säkert bra, om man nu gillar att titta på ett eksemtäcke då.

Denna häst behöver uppbyggande arbete vid hand utan ryttare i säkert mera än ett år för att inte omedelbart gå sönder.
Och sedan så måste man stärka den i ridning utan press i något år till.
Det blir mycket skrittarbete och bara litet trav.
Ingen tölt och ingen galopp förrän hästen har satt rediga muskler i bak.

För 30 000:- så skulle hon kunna få en häst att rida på nu på en gång.
Eller kanske t.o.m. för 20 000:- om den har eksem.

Inte ung:

Han hade 2:a på vänster kota bak.

Jag hade honom till salu, men ska prova nu denna sommar, vi hade lite problem med ridningen, men då uppdagades ärr i munnen.

Det jag inte gillar med han är "hjorthalsen" men den går att träna bort, fast det tar ett tag.. :D
Men jag som hundutställare och uppfödare gillar hans vinklar både bak och fram, men sen om dom är bra eller dåliga på islänningar det kan jag inte :angel: .

HUR :eek: ser du om hästen är fem eller fyrgångare?

Det ser man inte säkert för det beror ju mkt på hur hästen är tränad. Den här är dock i mina ögon tydligt pass-dragsterbyggd enligt samma modell som tex pass-stjärnan Mjölnir.

Jag är kär i din hästs näsa!!! :love: Precis en sån näsa vill jag ha till min hästa också ;) :o

Får jag lägga ut min älskade pålle jag med? Tycker att det är otroligt nyttigt och lärorikt att lära mig hur jag ska titta. Är också okänslig, min pålle är alldeles oerhört rätt för mig ändå.

På denna bild har jag precis köpt honom

ForstaDagen.jpg

Och här är en bild från i början av sommaren, plåtad ur en konstig vinkel men han har ändå musklat på en del. Samt fått mage värdig en köttbulle.

LiteBakifran.jpg

Gärna kommentarer med andra ord!!

OA

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 915
Avel Jag har tidigare avlat en del på halvblod men har ändrat inriktning till Islandshäst och har för avsikt att betäcka mitt 2-åriga sto som...
Svar
5
· Visningar
1 447
Islandshäst Sku behöva tips och idéer vad jag ska tänka på vid töltsättning, kanske låter ganska noobie, om detta, men det vore kul och höra vad ni...
Svar
19
· Visningar
2 287
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Köpte för ca 1,5 år sen min första islandshäst. Hon varit frisk i ca 6 månader av den tiden. Fört kotledsinflammtion, som senare visade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 553
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar