Exteriör (Sammanslagen tråd)

Sv: ennu en extriör

Har unghästen visat alla gångarter är det ju en annan sak.Men hur många 5 gångare visar flygande pass i frihet egentligen? :smirk:
Det jag blir irriterad på är uppfödare som påstår att hästen är en 5 gångare, fast de inte har några som helst bevis för detta, det är ju falsk marknadsföring :angel:
Har själv ett sto jag köpte som framtida 4 gångare, å hon är byggd som en sån oxå, men nu när hon är sisådär 13 kan jag få fram henne i pass helt plötsligt :bump:

Jag kan nog lugnt lova att det säljs flera fyrgångare som egentligen är femgångare än tvärtom. Oftast visar föl alla gångarter i ett tidigt stadium, för att sen hänge sig till det som är mest bekvämt under en period.

Man ser också på hästens rörelser om den är fyr eller femgångare, dock är det inte alltid positivt att ta fram pass på alla hästar. Sen finns det gott om sk 4 ½ gångare, pass finns men viljan räcker inte till.

Senast ändrad:

Det är väl för det mesta de hästar som har pass men svagt, eller dålig pass, som säljs som 4 gångare.Sedan kanske ngn köper en 5 gångshäst men rider den som en 4 gångare, inte så ovanligt.

Sv: Exteriör på häst.

Hon är ee Orri frá Þúfu ue Geysir frá Dalmynni

För att ytterligre komplicera verkligheten så har den här älskade lilla exteriört minst sagt inkorrekta hästen med korta ben:

skjona.jpg

fått den här avkomman :

snudda.jpg

Allt är inte så enkelt i avelsvärlden :crazy:

OJ! Där ser man! :) Hur kommer det sig att du avlade på henne trots de exteriöra bristerna? (Om det nu var du som avlade på henne)

Första gången för att jag inte ville ha ett ensamt föl och äntligen fått mitt högt bedömda sto dräktigt... Tänkte att en egen arvtagare efter den "fula" kunde jag alltid behålla själv även om den blev lik mamman..

Och ett par gånger till för att hon alltid fick jättefina föl och var en suverän reserv-amma - lät alla andra föl dia och fungerade som barnvakt så de andra stona kunde tas ut och ridas utan problem, det gick att avvänja ett föl tidigt om dess mamma föll ur och Skjóna matade det istället etc etc...

MEN, jag har varit noga med att välja hingstar efter hennes svagheter så det är ju viktigt att veta om dem och inte vara hemmablind!

Självklart ska man välja hingst efter stoets ev svagheter, man strävar ju alltid efter en bättre avkomma.

Och tro mig, jag VET om "mitt" stos svagheter vid det här laget, kan ju knappast ha missat det. ;)

Och jag är inte ute efter ett avelssto när jag köper Tíbrá bara för att göra det klart för alla här.

Senast ändrad av en moderator:

Se bara till att spattröntga hästen innan köp. Det finns fler som tittat på unga ston som knappt varit inridna och sedan ändå visat sig ha spatt! :crazy:

Redan så långt ner som i 4-5 års åldern? :crazy:

Boj skrev:
Hmm jag, där får man nog protestera, om de säljer ett föl som 5-gångare kan det bero på olika saker. Dels kan ju fölet ha uppvisat alla gångarterna, eller så har både sto och hingst pass och då vill det nog mycket till att det blir en fyrgångare av det.

Så då ställer jag mig frågan, vad säger du om den här? Fyr eller femgångare?
th_IM000805.jpg

Eller den här, visserligen dålig bild men du kan se korset. Fyr eller femgångare?
th_IM000822.jpg

Jag ger mig på en ytterst okvalificerad gissning - den första hästen är 4-gångare och den andre 5-gångare!

Pocahontas skrev:
Trevlig häst!
Har du nyss köpt den?
Har för mig att jag sett honom utannonserad!

Utan att starta ännu en tråd i ämnet så hoppas jag att du inte tar illa upp för att jag vill fråga om ytterligare en häst.
Vad tycker ni om denna kuse?

db_kynning1.jpg

Jag säger som jag brukar om många av de där moderna pållarna som tävlas på elitnivå - för mycket ben och för lite häst!

Vet inte så många inridna ston som är 4 år, men 5-6 år ja! Man ska spattröntga ALLA hästar oavsett nivå de tävlats på. I senaste Islandshästen finns ett bra exempel i Rafn fra Vestra-Geldingaholti som tydligen fått spatt nu. (själv tycker jag man borde spattröntga även hans bror och far som ju fortfarande går i avel...)

Ser inte så bra på nedersta men den övre kan lika gärna vara 5 gångare, den nedre kan vara 4 gångare, fast , om jag kollar rätt på bilden skulle jag säga att den nedre var antingen 5 gångare eller 3,5 gångare.Å ena sidan vill många ha långa bakben på en passhäst, vilket då resulterar i att många såna hästar är överbyggda, å andra sidan kan en sådan häst utan pass, men som är överbyggd ha svårt för tölten å vara mer 3,5 gångare, då den inte har lika lätt att trampa under sig många gånger.
Bara för att du satt dessa bilder så måste jag gissa att den övre hästen är 5 gångare :devil:

Håhå jaja...köpte just en 5 åring utan att röntga, valde att chansa.Det tillhör fortfarande inte vanligheterna att en knappt riden häst, eller oinriden häst på 5 år har spatt.Men det börjar ju krypa neråt i åldrarna :crazy:
Från 6 år skulle jag definitivt låta röntga hästen, vare sig den var riden eller ej.

Fast det beror ju oxå på om de rids, inte bara tävlas, en 4 åring får inte ens tävlas å jag vet inte många som börjar hårdköra med en 5 åring, men det finns väl de oxå :smirk:
Tycker man ska röntga alla avelshingstar regelbundet faktiskt.En tävlingsvalack som inte visar problem är en annan sak, den behöver man inte röntga för att slippa en ev nedärvning, även om jag tror att mkt mer islandshästar, än folk tror, har spatt.Speciellt såna som tävlas eller tränas hårdare.

chrysler skrev:
Håhå jaja...köpte just en 5 åring utan att röntga, valde att chansa.Det tillhör fortfarande inte vanligheterna att en knappt riden häst, eller oinriden häst på 5 år har spatt.Men det börjar ju krypa neråt i åldrarna :crazy:
Från 6 år skulle jag definitivt låta röntga hästen, vare sig den var riden eller ej.

Får man fråga om stammen på hästen du köpte? (jag är nog ganska extremt avelsintresserad för att ha så lite erfarenhet)

chrysler skrev:
Fast det beror ju oxå på om de rids, inte bara tävlas, en 4 åring får inte ens tävlas å jag vet inte många som börjar hårdköra med en 5 åring, men det finns väl de oxå :smirk:
Tycker man ska röntga alla avelshingstar regelbundet faktiskt.En tävlingsvalack som inte visar problem är en annan sak, den behöver man inte röntga för att slippa en ev nedärvning, även om jag tror att mkt mer islandshästar, än folk tror, har spatt.Speciellt såna som tävlas eller tränas hårdare.

De jag ser upp till rider inte ens in hästarna förrän vintern innan de ska fylla 5 år. Arbetet som krävs av hästarna då är inte hårt.

Jag håller med om att alla avelshingstar borde spattröntgas och exem-undersökas regelbundet (jag lääängtar till den dagen då man kan konstatera exem via blodprov!). Jag högaktar också de hingstägare som erkänner att deras hingstar har dessa problem. Det gäller Kjarnis ägare likaväl som Rafns!

Tävlingsvalackar bör nog i vissa fall även röntgas. Min valack är 15 år, har tävlats mycket sedan han var 6-7 år och har 2 ELIT-hingstar som far resp morfar. OM han skulle få exem eller spatt tycker jag nog det skulle vara intressant för resten av islandshästvärlden att veta då hingstarna ifråga har lämnat många avkommor! En valack med en icke-känd stam behöver kanske inte röntgas på samma vis, men vid ev försäljning så ska hästen såklart röntgas!

Hehe ja nu väntar vi bara på svaret ifrån Boj! :p

Nu köpte jag en valack så han har inget som helst avelsvärde :smirk: Men jag kan skriva stam iaf även om det "bara" gäller en valack -00 ;)

e Flaumur frá Sydri-Gröf
u Túlpa frá Orresten
ue Snerrir frá Kirkjubae
uee Tháttur 722 frá Kirkjubae
ee Kjarval frá Saudárkróki
eee Hervar frá Saudárkróki
uu är från Sverige å eu från Island, inga speciella gårdar.

Andra valacken-01

e Krapi frá Akureyri
u Von frá Gardi
ee Baldur frá Bakka
eu Birta frá Hofsstadaseli
ue Fáfnir frá Fagranesi
uu Prinsessa frá Gardi
eee Nattfari frá Ytra-Dalsgerdi
uee Hrafn 802 frá Holtsmúla(mitt sto är ee Hrafn 802 oxå, men det hör ju till vanligheterna :smirk: )

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 915
Avel Jag har tidigare avlat en del på halvblod men har ändrat inriktning till Islandshäst och har för avsikt att betäcka mitt 2-åriga sto som...
Svar
5
· Visningar
1 447
Islandshäst Sku behöva tips och idéer vad jag ska tänka på vid töltsättning, kanske låter ganska noobie, om detta, men det vore kul och höra vad ni...
Svar
19
· Visningar
2 287
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Köpte för ca 1,5 år sen min första islandshäst. Hon varit frisk i ca 6 månader av den tiden. Fört kotledsinflammtion, som senare visade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 553
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar