Exteriör (Sammanslagen tråd)

Sv: Exteriör på häst.

Jo det är ju bra att de tas ur aveln, men det borde vara regelbunden röntgen.Om hästen inte visar om den har ont eller besvär med ngt, eller om ryttaren ej upptäcker det kan ju en hingst gå flera år i avel med oupptäckt spatt :crazy:

En till Exteriör tråd hihi*

De är så himla kul å veta va folk tycker om andras hästar!
Vill att ni sejjer va ni tycker :D Ja tål kritik!
och så skriv gärna hur ni tror att hon är när man rider henne genom att kålla på hennes exteriör! :d

Dom här här från i våras! Hon ahr mer muskler nu! Men nu är hon också som en rund boll tihi :angel:

tvistjarna.msnw

De här är samma dag fasst från andra hållet på henne!

http://groups.msn.com/tvistjarna/tvistjarna.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=7

Vill ha massa svar , så skriv nu allt ni tycker!! ;)

Sv: ennu en extriör

Silverkedjan skrev:
Han är inte fet, bara lite bukig. Men det fattas muskler på överlinjen och är "hål" i flankerna, förmodligen framför bogarna under manen också.

Proteinbrist kan se ut så där...

hm.. detta med maten får jag kolla, intressant, och ja, överlinjen saknas.. men vi jobbar på den, mycke longering i rätt form =trampa undersig med höjd fin rygg. långa fin skrittturer osv.

om det nu är proteinbrist, har ni något bra tips vad kan stoppa i han? som inte är "för energigivande =pigg häst"

Senast ändrad av en moderator:

Frågan är nog hur han har kunnat få proteinbrist på betet?
Bete brukar vara ordentligt proteinrikt.

Går han på ett förvuxet bete eller svälter du honom?

Bangsi skrev:
Om det är din unghäst efter Meitill så är det inte troligt att han är fyrgångare :p
I så fall har du kämpat "bra".

På fråga 1 svara jag ja, och resten jo men jag fick kämpa rätt rejält i andra sammnahang. :p
Det är dessutom så att stoet har precis som Metill 9,5 för pass i avelsbedömning, så det vill nog mycket till för att detta skall bli en fyrgångare. :angel:

Vi har ett sk förvuxet bete till våra valacker detta år, det jag kan se på gubben är att han inte alls har gått upp så mycket i vikt som tidigare somrar. Lite bukig, men han höll på att tappa ryggen till min stora förskräckelse vilket gjorde att vi blev tvungna att tillskottsfodra med Hestekraft.

Sv: Exteriör på häst.

Jo, det finns regler för hingstar, de ska röntgas vid en viss ålder. Är ej HELT insatt där. Andra kan det bättre.

Sv: En till Exteriör tråd hihi*

Öh, det är ju inte min kommentar du vill ha, men...Jag tycker det ser ut som sadeln trycker?? Rejäla märken på ena sidan.

Tycker bara hon ser fin ut, inga fler åsikter där. Det kan andra bättre än jag.

Hon är så fin tvistan! Men jag håller faktikst med Balderum om sadlen. Har haft samma problem med Kjarni innan, men han växte nog i sadeln för den trycker inte nu. Och du sa ju att Blidurs sadel låg bra på och hon gick bättre i den, kanske ska du byta till den då? Eller köpa en ny? Du kan få åka med oss i transporten till sandris :angel:

Heej! ja de stämmer den sadlen ligger inte så bra på henne!Men ja rider inte me den längre ja har en annan som ligger jätte bra på henne!

Inte_Ung skrev:
Frågan är nog hur han har kunnat få proteinbrist på betet?
Bete brukar vara ordentligt proteinrikt.

Går han på ett förvuxet bete eller svälter du honom?

Nej, han svälts då inte, men han är nysatt på bete.. överväxt, det tror jag inte, men visst det är inte det i det kortaste laget, i vintras fick han easy (1 dl) och 4 kg hö och fri tillgång på mineralsaltsten. Betänk nu att det är i våras jag satte igång han. Han stog skadad hela vintern.

4 kg hö låter i minsta laget...hur hög är hästen?Mitt lilla sto på under 130cm kan som minst äta 5 kg hö/dag men då med 2 liter kraftfoder, om hon skulle hålla vikten under motion.På vintern får mina hästar 6 kg hö/häst.

Ser ut som en hyffsat trevlig modell för en fritidshäst, dagens domare skulle kalla den kraftigt byggd.Men verkar ngt spänd på andra bilden, som de andra skriver tror jag detta beror på sadeln.

En häst får inte proteinbrist av att stå skadad.
Den får proteinbrist av att fodret inte innehåller det protein som hästen behöver.
Jag kan fodra upp mina hästar till att se muskulösa ut och går de dessutom i en bra och något kuperad hage så bygger de sig själva.
Allt som jag då behöver tillsätta med ridningen är just de speciella muskler som ridningen behöver för samling, bära ryttare o.s.v.

Inte_Ung skrev:
Hur långt är betet?

det beror, det saftiga gräset är ca 5-6 dm sen har vi det långa gräst som går under magarna p ådom.

chrysler skrev:
4 kg hö låter i minsta laget...hur hög är hästen?Mitt lilla sto på under 130cm kan som minst äta 5 kg hö/dag men då med 2 liter kraftfoder, om hon skulle hålla vikten under motion.På vintern får mina hästar 6 kg hö/häst.
ca 137 tror jag.. han har hållit hullet bra i vinter tycker jag, tillochmed vetrinären tyckte att han skulle bantas.. men att han inte sa att han såg ut att behöva mer protein?! :eek:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 909
Avel Jag har tidigare avlat en del på halvblod men har ändrat inriktning till Islandshäst och har för avsikt att betäcka mitt 2-åriga sto som...
Svar
5
· Visningar
1 447
Islandshäst Sku behöva tips och idéer vad jag ska tänka på vid töltsättning, kanske låter ganska noobie, om detta, men det vore kul och höra vad ni...
Svar
19
· Visningar
2 287
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Köpte för ca 1,5 år sen min första islandshäst. Hon varit frisk i ca 6 månader av den tiden. Fört kotledsinflammtion, som senare visade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 553
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vegansk efterrätt?
  • Sytråden del 4
  • Rumsväxter 2