Exteriör (Sammanslagen tråd)

Sv: ennu en extriör

Vi har redan börjat, och "min äkta hälft" tycker det SÅ gott :D... Nu har jag börjat med lusern..

Jag måste bara få säga tack till alla som har varit ärliga och påpekat detta, nu får jag en chans att fixa till det. :bow:

Men snälla du! Du menar väl inte på fullt allvar att du har gett din islänning endast 4 kg hö per dag??

Även om hästen inte rids så är det på tok för lite. Så lite skulle jag ge en shettis ung.
Om du inte förstår hur mycket en häst behöver så måste du fråga andra. Du svälter ju din häst.
Mellan 5-8 kg torrt hö beroende hur han ser ut och var han står. Givetvis beroende på höets värden också. Men du verkar ju inte ha analyserat heller.

Jag har en islänning som visserligen står i kallstall (lika kallt inne som ute nästan fast det inte blåser och snöar på dom) han får 9-10 kg hösilage per dag. + morötter, havre, betfor och mineraler bl a.
Han är jättefin i kroppen.
Det är bättre för en häst tugga ofta och lite. En häst producerar saliv hela tiden och får den inte något att äta på lång tid så kan den få magsår bl a. Och om du ger 4 kg hö, hur ofta får den mat och hur mycket ger du då ½ kg? Står den med andra så kanske den tar från dom andra eller arma häst dom tar från honom/henne.
På natten, hur gör du då? Får den typ 1 kg över kanske 12 timmar? Står den på halm? I så fall äter väl den massor där. Men det är ju mest bukfyllnad. Inte mycket protein i halm inte.
Om du har analys på höet resp hösilaget i höst, skriv ut det på foderlistan här så hjälper många dig att göra en bättre foderstat än den du har haft i vintras.
Lycka till!

Ett han stått ensammen.. så maten har han fått behållit..
Och det "roliga" i detta är han har "lite" rund då kände jag över revbenen...

Han fick inte kraftfoder pga att jag hade problem med han och upplevde han jobbig att hantera.. och då tyckte en som jag har respekt för att jamen om han är så jobbig(för pigg) ta bort kraften då... och på de spåret var det.. men nu får han stödfoder till betet.. så ska jag sätt in bilder på han i höst får vi se vad ni tycker... före och efterblider..

så nu får jag ("vi") jobba på detta...

men om vi antar att jag har ett medelgott hö (vi har ej köpt ngt ennu) , vad kulle ni ge då i kraft? tänk enkelt för i år ska han stå ute.. Det blir billigare och enklare att sköta han så...

Det finns ingen som kan hjälpa dig ang kraft och så. Man måste veta värdena på höet resp hösilaget först. Men är han jobbig att hantera så kan det också vara att han är hungrig. Det finns ingen häst som blir lugn och fin om man mår dåligt tex i magen.
En häst som får bra och lagom med mat är oftast mest lugn. Det är också viktigt med regelbundna tider det är A och O. En häst ska aldrig behöva stå och vänta på att få mat och gissa när han/hon ska få maten den här dagen.
Vi matar våra hästar 4 ggr per dag det är bra men det skulle vara ännu bättre ifall jag hade orkat mata 5 ggr per dag.

Står hästen på utedrift så är det väl fri tillgång som räknas då. Alltså mer än den äter upp.

hm, den var faktiskt en tanke det oxå...
pluss att en känsligare häst än jag någonsin har ägt.. så han kanske reagerar kraftigare?

Sv: En till Exteriör tråd hihi*

Jo kanske det :) Får hålla ögon å öron öppna.

Vilken fin häst! Inte dåligt med både fin färg, gång och ryttare :D

Hehe nope, det gör jag inte :p Han ska stanna i familjen hela sitt liv! ;) :)

Korven skrev:
Om du har mycket vatten i ditt hösilage är det inte mycket mera heller än 4-5 kg hö.

det var det inte, helt kruttort, vi fick en blöt bal och den fick han väll ca 15 kg av/dygn.. tills vi kastaden, för att stå och såga ur den var inte kul vid -25 grader. :mad:

Sen ska tilläggas att han gick med vintertäcke...

Då måste den ha varit väldigt blöt som ensilage. För vi har hösilage också storbal. Vi behöver inte såga eller något. Vi har fyrkantsbal som man tar kakor av. Jag kommer ihåg att någon bal var lite lite fryst i vinter. Men det hann ju tina innan hästarna kom in för att äta när man la det i boxen.

jodu... för blöt, ska jag ge ur rundbal vill jag ha dom torra som vanligt hö, hästarna mår bra av att tugga på hö och få bilda saliv... En ur stallet gav hästen ur den balen fortfarande 2 kg (på ett mål).. vilket innebar en bit på ca 1 dm*2 dm.. :eek:

Boj skrev:
Hästen skall ha 1 kg TS (torrsubstans) Per 100 kg kroppsvikt och dygn, i minimigiva, dessutom får man lägga till för arbet samt om hästen går på sk lösdrift.

Om din pålle har fått 4 kg hö per dag innebär det att han har fått i sig 3,36-3,48 kg TS, skillnaden beror på att hö håller mellan 84-87 % TS. Detta skulle täcka den absolut minsta givan för en häst på ca 330-340 kg, då finns inte arbetet inräknat dessutom är detta bara TS utan näringsinnehåll.

en tanke blir det skillnad på den tabellen om man har täcke på hästen?

Just hösilage får inte bli för torrt heller, då är det inte bra "konserverat", man brukar säga att idealvärde kan ligga på ca 55-65% TS och där brukar grovfodret vara som bäst. Vid blötare foder blir strukturen i fibrerna sämre, och det kan komma att behövas lite extra halm för att få det där rivet i magen. Torrare, så konserveras inte grovfodret som det ska och därmed är risken väldigt stor för många mögliga balar eller att de börjar mögla i samma stund man öppnar balen.

Min "bebis" har blivit stor *bild*

Vill gärna ha kommentarer på hennes extriör :bow: :bow:

uppstlld050708.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 909
Avel Jag har tidigare avlat en del på halvblod men har ändrat inriktning till Islandshäst och har för avsikt att betäcka mitt 2-åriga sto som...
Svar
5
· Visningar
1 447
Islandshäst Sku behöva tips och idéer vad jag ska tänka på vid töltsättning, kanske låter ganska noobie, om detta, men det vore kul och höra vad ni...
Svar
19
· Visningar
2 287
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Köpte för ca 1,5 år sen min första islandshäst. Hon varit frisk i ca 6 månader av den tiden. Fört kotledsinflammtion, som senare visade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 553
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar