Sv: Hjälp mig välja häst!
Hjälp vad betyder det?!*ler*
Pratade nyss med stoägaren, då jag bestämde mig att "varför inte prova iaf". Då hade hon ändrat sig och ville inte ha Stjärna som sällskapshäst. Villket jag förstår då hon har en sonn på 6 år, och en bebis kommer i november, så hon har nog bestämt sig att inte ha några hästar hema, vilket jag verkligen förstår varför. Så där föll ju hela grejen lite.. Känns dumt att sälja/avliva sin häst, för att ha en på lån, iof kan jag ju köpa henne, för hon går på annons när som helst om jag inte tar henne. Hon är ju ett lovande bra sto, utan tvekan.
Idag red jag turridningshästen, var läänge sen nu. Flyttade super för vä skänkel, behöver nästan bara tänka då jag fått igenom det första gången, höger är värre, även om han gör det med övertalning. Idag ville han INTE stå still, och han drog tyglarna ur händerna på mig, irriterande, det brukar han inte göra. Det här är en sån här häst som jag kommer kunna rida barbacka i repgrimma på, mysa och ha kul med. Men kanske inte åka på kurser och rida på bana, då han på jobbet strejkat fullständigt då de försökt få honom att gå lektion.. Men å andra sidan så rider jag mer i skogen än på bana, så kanske ska man prioritera det... En bra kompis..
Jag tycker lite det låter som att alla alternativen är lite "sådär" ingen av hästarna är ju en "självklarhet" kanske är det bäst om du åker runt och provar hästar som är till salu istället och inte "jag kan kanske nöja med mig det och det" för då kanske det blir likadant som med ditt sto.
Fundera Ut exakt vad du vill ha ut av din häst, ålder, kön, kapacitet, lynne, ska den avlas på? ska den tävlas på hög nivå? osv...
Om den tex inte skall avlas på och du är helt 100 på det så kan du ta en valack...billigare och mer jämn i temperamentet.
Ett tips, ta inte en för gammal häst tex fd tävlingshäst...tyvärr brukar de ofta vara slut i kroppen och det är du som får ta kostnaderna för alla skador förre ägaren ridit fram.
Max 10år hade jag nog rekomenderat dig...
och vill du tävla ska du ta en med bra kapacitet för får du mersmak är det inte så kul om den inte når så långt som du vill med det menar jag att den inte är helt kass men den behöver ju inte ligga på 100 tusen kr nivån precis.
Mycket kan man utveckla tillsammans med hästen om du väljer en häst med kapacitet som inte blivit tränad så mkt för då kan du komma undan billigare.
Jag personligen tycker INTE att utav bilderna att dömma, att stoet(fuxen) ser ut att ha någon kapacitet faktiskt men som sagt bara bilder men jag ser direkt att steget finns inte där, exteriören är inte den bästa.
Men visst med en duktig ryttare massa träning osv så kanske det kan tränas fram men bättre om de har det naturligt när man longerar de sådär även om de är tjocka osv.
Välj inte den stoet bara för att, välj en häst du verkligen vill ha denna gången och hellre betala lite mer för en frisk häst med tölt än en sjuk utan.
Har du inte stora planer på framtida avel hade jag rekomenderat valack om du trivs med det.
dock vet jag inte riktigt om turridningsvalacken passar heller, exteriören är inte den bästa, han ser ut att kunna dra på sig förslitningsskador, vara väldigt lättfödd och ja exteriören gynnar inte att han bär sig rätt eller töltar lätt kanske har han i värsta fall spatt därför svårtöltad.
köp en lätttöltad häst, med en känd bra stam, en bra hållbar exteriör. ett bra lynne snäll och trevlig med lagom motor beroende på hur pigg du vill ha men har förstått det som att du tycker ditt sto är för pigg?
Men jag anar att hon springer undan arbetet pga smärta(innan det blev konstaterat).
sen blir det en vana...
och ett väldigt bra tips...röntga för spatt och gör en grundlig veterinärbesktning på klinik så du inte råkar ut för samma sak igen.
känns hästen spänd, underhals, nervig, dåliga ryggmuskler, galliga ben, mager/väldigt tunn/svårfödd(tänder) dålig benställning, stryker sig, kliar sig, osv då har den troligen någon form av skada/sjukdom eller kommer dra på sig det.
mycket går att träna upp men man skall vara noga med varningstecknen...
När du åker och kollar på häst, välj inte första bästa, var kräsen och ta med någon kunnig/bolla med.
fråga om stam, ta reda själv på stam för att kolla noga tillbaka i släkten efter spår av eksem, spatt, istadihet,fång och andra sjukdommar/problem.
Man måste vara väldigt noga och kräsen när man letar en frisk häst, och absolut inte lita på det säljaren säger men man kan lyssna med halva örat.
Ta reda på mkt själv, Lita på magkänslan.