Sälja en bronkit häst, islänning

Sv: Sälja en bronkit häst, islänning

Det är svårt att få hållbarhet på små hösilagebalar, därför väljer bönderna en större variant. Kvalitetsmässigt kan även dessa balar skilja sig åt enormt, och det kan bli som att byta foder varannan dag om man öppnar en ny så ofta.

Äh nej bönder väljer att avnända sig av större rundbalar för att de har många djur, småbalar gör bönder endast för att sälja till hästfolk eftersom att de oftast inte har så många djur som kan äta upp en storbal innan den blir förstörd. Det är dessutom inte svårare att få hållbarheten på småbala. Det handlar om hur fort djuren äter upp. Tas skörden på samma fält så varierer inte kvaliten mer om man gör småbal än storbal.
Jag vet definitift vad jag pratar om eftersom jag är uppvuxen, utbildad och lever inom ett jordbruk.

Tack för svar.
Nu är det så att jag hittat en köpare, innan jag skrev detta inlägg och de ville veta hur mkt jag skulle ha för hästen, de har både erfarenhet av bronkit o fång, så jag vet att hon kommer till en bra plats :-)
Men svårt när de inte själva ville säga ett pris, men nu vet ja :-)

Ang små hösilage balar, tyvärr finns det inte i mina trakter, allt är antigen slutsålt eller så görs det inte pga för mkt jobb och det lönar sig inte att göra små hösilage balar.

Skönt de:laugh: Är absolut inget fel med att sälja en bronkit häst. Bättre det än att den ska dö!!!:d
Nej plus att dom verkligen är skit dyra att köpa om man inte har det i närheten.

Va bra, då känner du också till att det är en försämrad process i mindre balar och därför ökar risken för mögel.
Vi kan beställa småbalar till nästa säsong, dock utan bytesgaranti eftersom det är allmänt känt att just små balar har en säre hållbarhet.

Om man sen köper balar som är hanterade på det vis Bangsi skrev om, så är det ännu mer begripligt att hållbarheten minskas.

Senast ändrad:

Va bra, då känner du också till att det är en försämrad process i mindre balar och därför ökar risken för mögel.
Vi kan beställa småbalar till nästa säsong, dock utan bytesgaranti eftersom det är allmänt känt att just små balar har en säre hållbarhet.

Om man sen köper balar som är hanterade på det vis Bangsi skrev om, så är det ännu mer begripligt att hållbarheten minskas.

Varför ska du alltid ha en översittaton så fort någon inte håller med dig?
För mig ska en moderator vara ödmjuk och absolut inte elak och ironisk som du faktiskt är i vissa situationer.:cool:
Processen behöver inte alls vara försämrad i småbal, det hänger på hur bra press man har;)
Däremot är det svårare att få riktigt bra kvalite på fyrkantsbalar, just för att det är svårt att plasta dem på ett bra sätt.

Jag har inte sagt att man ska plasta om storbal till småbal! Vi skulle aldrig göra det, just för att man lätt kan förstöra ensilaget.

Varför ska du alltid ha en översittaton så fort någon inte håller med dig?
För mig ska en moderator vara ödmjuk och absolut inte elak och ironisk som du faktiskt är i vissa situationer.:cool:
Processen behöver inte alls vara försämrad i småbal, det hänger på hur bra press man har;)
Däremot är det svårare att få riktigt bra kvalite på fyrkantsbalar, just för att det är svårt att plasta dem på ett bra sätt.

Jag har inte sagt att man ska plasta om storbal till småbal! Vi skulle aldrig göra det, just för att man lätt kan förstöra ensilaget.

Ja du Lenja, det bästa är att stryka Boj medhårs :-D

Skämt och sido. Jag letade upp den forskning som är gjord på detta med att ensilera småbalar och då även "ompackning".

Här hittade jag texten: http://www.ensilagenytt.se/forskning_om_ensilering_i_sma_balar.htm

Det är svårt att få hållbarhet på små hösilagebalar, därför väljer bönderna en större variant. Kvalitetsmässigt kan även dessa balar skilja sig åt enormt, och det kan bli som att byta foder varannan dag om man öppnar en ny så ofta.

Det här stämmer inte, jag har i flera år köpt småbalar på 30-40 kg. Hållbarheten är mycket god och liksom stora balar skördas de från samma åkermark. De görs bara i mindre partier o plastas in ordentligt.

Ang små hösilage balar, tyvärr finns det inte i mina trakter, allt är antigen slutsålt eller så görs det inte pga för mkt jobb och det lönar sig inte att göra små hösilage balar.

Det finns alltid tex HorseHage och Boxgrass att köpa, det är små kvalitetskontrollerade balar i plastsäck.

Eller så betalar man frakten från en annan landsände.

Dyrt, men är det bara som sjukbehandling till EN häst är det ju billigare än att låta den bli sjuk.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 964
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama