Sälja en bronkit häst, islänning

Sv: Sälja en bronkit häst, islänning

Ursäkta?
Mitt sto har kronisk bronkit men har inte hostat ett dugg sedan 2006, endast någon gång "då och då".
Och jag har reservation i försäkringen mot bronkiten.

Hon fodras till trots med HÖ, och hostar som sagt inte.
Hon står inne vid behov, på sommaren varje dag. Även om hon är i träning.

Inte fan är jag en sämre hästägare för det, jag vet ju vad som fungerar för min häst.
Under vintern blöts inte höet, det behövs inte i dagsläget. Behövs det så gör jag det självklart.
På sommaren ligger höet blött från morgon till kväll eftersom jag alltid stödfodrar med hö och har nerbetade hagar.

Att dra ett streck så som du gör är rent förkastligt. Bara för att vi inte KAN fodra med hösilage så gör det inte oss till sämre hästägare och okunniga. Jag gör vad jag tror är bäst för mitt sto, och hon lider verkligen inte och plågas inte till döds i sitt eget slem. Fruktansvärt dumt skrivet av dig måste jag säga.

Vill bara säga att fången fick hon pga för mycket kortison, så det behövdes ingen veterinär vård då hon blvr snabbt frisk igen, hon har alltså ingen anmärkning på fång, bara bronkiten är problemet.'Har aldrig haft fång innan och allmänt en mycket frisk häst.

Jag tänkte mig me runt 20.000:-, men svårt som sagt.

Fång kan dom aldrig bli av med, var dom än får det ifrån.

hästen kommer alltid vara lättpåverkad när de gäller det och gräs.

Ursäkta?
Mitt sto har kronisk bronkit men har inte hostat ett dugg sedan 2006, endast någon gång "då och då".
Och jag har reservation i försäkringen mot bronkiten.

Hon fodras till trots med HÖ, och hostar som sagt inte.
Hon står inne vid behov, på sommaren varje dag. Även om hon är i träning.

Inte fan är jag en sämre hästägare för det, jag vet ju vad som fungerar för min häst.
Under vintern blöts inte höet, det behövs inte i dagsläget. Behövs det så gör jag det självklart.
På sommaren ligger höet blött från morgon till kväll eftersom jag alltid stödfodrar med hö och har nerbetade hagar.

Att dra ett streck så som du gör är rent förkastligt. Bara för att vi inte KAN fodra med hösilage så gör det inte oss till sämre hästägare och okunniga. Jag gör vad jag tror är bäst för mitt sto, och hon lider verkligen inte och plågas inte till döds i sitt eget slem. Fruktansvärt dumt skrivet av dig måste jag säga.

Men jag tror hon menade hennes häst, och inte din. Eftersom hennes häst hostar. Och skulle hon byta till hösilage skulle de kanske bli bättre.
Så som sagt alla hästar är olika och fungerar olika. Så varför ska du ta åt dig?

Det kanske fungerar med hö på din häst. Då hennes häst kanske är mer kännsligare.
Så jag tycker de var onödigt skrivet av dig.

Men nej, ja tycker inte att man ska avliva hästen istället för att sälja den.
Ta reda på vad för människa som köper hästen istället. Och skiv i kontraktet, att om han/hon skulle sälja hästen igen, ska du vara första köpare. Så skulle ja gjort.
Bara för att hästen har något "deftekt" ska den väl inte bara tas från livet.
usch. Man säljer väl inte sin häst till vem som helst heller för den delen?
Det skulle inte jag göra.
Hästen för mig, blir en familjemedlem.
Skulle ja behöva sälja mina hästar för någon anledning.
Hade jag åkt hem till "ägaren" och kollat så han/hon är seriös.
som sagt hästen är ett levande varelse med känslor.

Nu menar jag inte att det är fel att sälja. Absolut inte.

Men ja säger att bara för hästen har bronkit ska den inte avlivas.
Tycker jag de är bättre att någon som kanske har mer tid osv tar hand om den.
Har den inte kunskap om bronkit. Sälj inte hästen till honom/henne då.

:D Alla har olika åsikter, detta är min.

Trampade tydligen på en öm tå;) Jag skrev att jag skulle ta bort min häst istället för att sälja honom, och han klarar inte ens en tuss hö utan att bli sjuk, så du kan vara jätteglad att din häst har så lindrig bronkit. Är det din häst i inlägget eller varför tog du till dej? Fick rådet när min häst blev sjuk att blöta höet och gjorde så en hel vinter, hästen blev sämre och sämre, började då med hösilage och lösdrift och efter det har han aldrig hostat. Hade samtidigt en annan häst i stallet där jag stått som började hosta, två år senare fick hon avlivas pga kvickdrag. Hon hade säkert levt än om hon fått chansen med lösdrift och hösilage, men ägaren tyckte det var för jobbigt.
Ursäkta om du tog illa upp men jag menade min häst, du vet ju vad din häst tål men en ny ägare kanske inte är lika duktig som du och då går det kanske inte lika bra för hästen. Av svaren och döma finns det ju väldigt få som vill köpa en bronkithäst så urvalet av presumtiva köpare är nog inte så stort att man kan välja och vraka bland köparna, sen brukar det vara så att de som köper billiga hästar inte heller har råd med extrautgifter när hästen är sjuk och så går det ut över hästen.

Har själv en islänning med kronisk bronkit som varit symptomfri sedan jag gick över till hösilage och lösdrift (9 år sedan nu). Skulle aldrig sälja honom utan han hade fått somna in i stället därför att det finns för många som du, och ta inte illa upp nu, som envisas med att ge hö och ha hästen installad för sin egen bekvämlighets skull.

"Som envisas med att ge hö och ha hästen installad för sin egen bekvämlighets skull"

Okej, riktat för just din häst, det kändes väldigt riktat till alla oss med bronkithästar.
Jag har ju inte mitt sto inne för min egna bekvämlighetskull utan för hennes skull. Vintertid, nu digivande går hon på lösdrift med andra ston, har ätit torrt hö hela vintern och står på halm i ligghallen. Dessutom är det torrluft. I det läget anser jag egentligen att det är bättre att stalla in och ge fan i att sopa när hästarna står inne, vilket jag iofs ändå inte gör, med eller utan bronkithäst. Likaså mockas inga boxar när hästarna står inne. Sommartid står hon inne pga eksemen, och för att hon skall slippa blinningar och skit som gör henne galen.

Skulle min häst hamna hos någon som fodrade med hö, även blötlagt (som förövrigt inte funkar ett skit för bronkithästar) en höst hade han strykit med. Så avlivning är humanare när det gäller hästar med kronisk bronkit än att långsamt kvävas i sitt eget slem hos en ny ägare som struntar i att sköta hästen korrekt.
Var inte riktat till dig eftersom du ju inte äger hästen men jag har sett hästar på nära håll långsamt plågas ihjäl av okunniga ägare :mad:.
Nu får jag nog på moppo!

"Även blötlagt (som förövrigt inte funkar ett skit för bronkithästar)." Knappast heller riktat till enbart din häst utan till oss alla. Blötlagt hö fungerar ypperligt här, visst hostar mitt sto. Men hon medicineras också för sin bronkit. Hon har inte lindrig bronkit, hade hon haft det så hade jag vart lycklig. Nej jag får fundera, pussla och klura för att få det att gå runt, men uppernbarligen måste jag vara riktigt jävla bra som får henne att hålla sig hostfri och frisk. Piggare och gladare 19 åring med bronkit får man nog leta länge efter.

Nu tar jag iofs inte på mig något utav det där för denna vintern eftersom jag har henne och fölet uppstallat på ett annat ställe.

Jag tar åt mig rejält när folk skriver nedlåtande om oss som inte gör som dem. Men hur jag än vrider och vänder på det så slutar det på samma sätt. Att fodra henne med hösilage är faktiskt sämre än med torrt hö, hon blir dålig i magen direkt oavsett typ av fuktighet i höet och vad jag upplever det som så har hon hostat mer med hösilage än med torrt hö dessutom blir hon dålig i magen av det, kanske för att man slutar nojja och slappnar av. vad vet jag? Nu är jag iofs kräsen med vilket hö jag fodrar med, och sällan sällan har jag en dammig bal i mitt stall.

Självklart vill väl alla normalt funtade människor vad som är bäst för sin häst. Jag har inte råd att stå med henne på klinik en gång till (vilket hände när hon gick på hösilage och fick ett rejält bronkitanfall) och betala de summorna pga en äcklig hostattack som vägrade ge med sig. Hon stod där i två veckor, du kan ju gissa prislappen på det.

En släkting till mig köpte för måna år sedan (när det var högkonjuktur) en islänning. 17 år vid tillfället, 5 ggr, sommarexem för 12 000 kr. Det vissade sig vid första vintern att hästen även hade bronkit. Dom gamla ägarna meddelades och dom erbjöd genast att antingen ge tillbaka en del av köpe summan eller köpa tillbaka hästen.

Med tanke på dagens lågkonjuktur tror jag inte att hästen är så mycke värd och då kasnke det vore bättre med avlivning om ni inte har möjlighet att behålla. Jag skulle känna det som om att det är aldeles för lätt att denna häst hamnar i fel händer elelr blir en vandringspokal och det är den inte värd. Fast det finns tur ibland oxå om du hittar rätt köpare, men du får nog max ut 10 000 kr skulle jag tippa på.

Men herregud människa vad du tar i!
Jag försökte förklara för dig att jag syftade på min häst i inlägget
och du fortsätter att spy galla och försvarar ditt sätt att sköta din häst som om jag har klagat på dig och din hästhållning.
MIN häst kan INTE äta , han tål INTE blötlagt hö heller, om någon skötte honom på samma sätt som du gör med din häst hade det inte funkat för HONOM och HAN blir full av slemm och hostar och behöver medicin om man fodrar med hö. Jag vet otaliga människor som fodrar med hö fast deras hästar kräver medicin och hostar konstant. Därför skrev jag att jag hellre tar bort min häst än säljer honom,
och det finns faktiskt hästägare som inte ser till hästens bästa tyvärr,
men jag har aldrig påstått att du är sådan, jag vet inte ens vem du är.
Måste vara jobbigt att vilja missuppfatta
fast man försöker förklarar vad man menar.

Självklart VILL jag missuppfatta.
Om du inte kan ta ansvar för att det du skriver KAN missuppfattas så kanske du inte skall skriva?

Självklart vet jag att du inte syftade på MIN häst, men innan man skriver på "ett visst" sätt så bör man tänka sig för.

Och nej, din sk förklaring var mest ett sätt för dig att sopa bort spåren av vad du skrivit.
Ingen häst fungerar som den andra. Skit samma. Men inte sätter man sig och gastar över det ena och det andra.

Och jag avlivar också hellre än att göra mig av med min tant. För hur världen än ser ut så finns det ingen som kan ta bättre hand om mina djur än jag själv, och jag är rätt säker på att de flesta häst/djurmänniskor känner på precis samma sätt.

Gastar gör du rätt bra själv (och svär).
Jag försökte förklara för dig vad jag menade om det nu var så att jag skrev på ett olyckligt sätt och blev missuppfattad, men det går ju inte in så jag lägger ner att försöka mer.
Tycker fortfarande att det är humanare att ta bort en häst med kronisk bronkit och hade gjort så med min egen om jag hade behövt sälja honom av någon anledning. Han är också en glad och pigg 19-åring utan några problem av sin bronkit varken sommar eller vinter och behöver ingen medicin heller och kan ridas som vilken annan frisk häst som helst, så något rätt gör jag tydligen trots allt.

Fast nu måste jag lägga mig i här. Varför ska man ta bort en frisk häst?:crazy: Du skriver själv att din häst inte har några problem med det, då tycker jag det bara vore korkat att avliva "bara för att",när hästen kan få ett trevligt liv någon annan stans.

Han är inte frisk, han har fortfarande kronisk bronkit men med lösdrift och hösilage är han symptomfri ända tills han blir installad, får halm eller hö att äta, då blir han dålig, har nämligen trott att han kanske blivit av med bronkiten eftersom han inte hostat på flera år och försökt lite försiktigt att börja ge hö igen. Går tyvärr åt skogen direkt efter första tussen, han hostar som tusan. Även om han står inne i något stall ett par timmar där de strör med halm eller fodrar med hö får han hosta.
Så frisk är han definitivt inte, bara symptomfri om han slipper detta.
Och kan jag inte längre garantera detta för honom hos en ny ägare får han hellre somna in.

Fast nu måste jag lägga mig i här. Varför ska man ta bort en frisk häst?:crazy: Du skriver själv att din häst inte har några problem med det, då tycker jag det bara vore korkat att avliva "bara för att",när hästen kan få ett trevligt liv någon annan stans.

Som moderator får jag be er att sluta tjaffsa, jag tror ni har fattat bägge två vid det här laget.

Som användare skriver jag, bronkit är en kronisk åkomma, en häst kan vara symtomfri på ett ställe med rigorös omvårdnad och i nästa kan det bli en ren katastrof.

Om jag som ägare till en häst med kronisk åkomma vad den nu än består i, tvingas att göra mig av med hästen så skulle jag ej heller sälja utan faktiskt avliva. Krass sett så lidet inte en död häst, vilket en häst med sin kroniska åkomma kan komma att göra om en ny ägare slarvar och/eller inte har förstått allvaret i det hela.

Om jag som ägare till en häst med kronisk åkomma vad den nu än består i, tvingas att göra mig av med hästen så skulle jag ej heller sälja utan faktiskt avliva. Krass sett så lidet inte en död häst, vilket en häst med sin kroniska åkomma kan komma att göra om en ny ägare slarvar och/eller inte har förstått allvaret i det hela.

Jag håller med dig (mfl) om detta. Det är också så att de som är intresserade av att köpa just en häst med kronisk åkomma sällan är de mest kunniga tyvärr. En billig häst (vilket en häst med en kronisk åkomma måste vara) lockar till sig köpare som vill ha just en billig häst. Och det är sällan de duktigaste/kunnigaste - dessa köper en häst som är frisk just för att de förstår fullt ut hur mycket extra jobb och pengar det kostar att ha en "sjuk" häst.

/fd delägare till en häst med både fång, bronkit och eksem (som nu ägs helt av en i min familj och sköts minutiöst av denna).

Tack för svar.
Nu är det så att jag hittat en köpare, innan jag skrev detta inlägg och de ville veta hur mkt jag skulle ha för hästen, de har både erfarenhet av bronkit o fång, så jag vet att hon kommer till en bra plats :-)
Men svårt när de inte själva ville säga ett pris, men nu vet ja :-)

Ang små hösilage balar, tyvärr finns det inte i mina trakter, allt är antigen slutsålt eller så görs det inte pga för mkt jobb och det lönar sig inte att göra små hösilage balar.

Det är svårt att få hållbarhet på små hösilagebalar, därför väljer bönderna en större variant. Kvalitetsmässigt kan även dessa balar skilja sig åt enormt, och det kan bli som att byta foder varannan dag om man öppnar en ny så ofta.

Det är svårt att få hållbarhet på små hösilagebalar, därför väljer bönderna en större variant. Kvalitetsmässigt kan även dessa balar skilja sig åt enormt, och det kan bli som att byta foder varannan dag om man öppnar en ny så ofta.

Om man plastar om balarna i småbalar efter kunden beställt blir kvaliteten inte sämre på småbalar. Och då skiljer det sig inte mer än på rundbalar. Så gör min svärfar och en annan bonde i byn. Funkar toppen.

jag kan låna tråden med va.
kul o höra vad ni tycker om detta då:
vad skulle ni ge för en 7åring fullt frisk töltande islandshäst som är livmodersimport där de slarvade med papprena på pappan så att han blev tvugen att reggas som korsningsponny???

jag kan låna tråden med va.
kul o höra vad ni tycker om detta då:
vad skulle ni ge för en 7åring fullt frisk töltande islandshäst som är livmodersimport där de slarvade med papprena på pappan så att han blev tvugen att reggas som korsningsponny???

Jag skulle först kolla med SIF om den inte kan DNA testas och stambokföras som islandshäst, ev. med fader okänd om det inte går att kolla upp det också. Och i så fall är problemet med ridponnyregistreringen ur världen. :idea:

Men ursäkta, missförstår jag dig nu? Menar du att en stor bal ska plastas om till flera mindre balar? Gör man det så blir hållbarheten ännu sämre, du bryter ju sen syre fattig miljö och tillsätter syre för att sen stänga in den igen, det kan bara sluta med mögel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 965
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama