Exteriör (Sammanslagen tråd)

Sv: ennu en extriör

Har ingen aning vad det kommer att bli. På bilden är han ju bara ca 1 ½ år. Nu är han 3 år. Jag är så dålig på att se sånt. Ville bara höra vad vissa tyckte. För några sa ju att dom kunde se om det blev en 5 gångare eller tex att det skull bli en töltare av hästen. :)

Jo fast det är faktiskt stört omöjligt att ge ett utlåtande på en häst i dess absolut fulaste ålder, själv ägde jag en daggmask/cykelslang när pållen var lika gammal 12-14 månader. :eek:

Boj skrev:
Jo fast det är faktiskt stört omöjligt att ge ett utlåtande på en häst i dess absolut fulaste ålder, själv ägde jag en daggmask/cykelslang när pållen var lika gammal 12-14 månader. :eek:

Jag tycker inte att min häst är så förskräckligt ful som 1 ½ åring. Han har inte varit särskilt överbyggd eller så. Han står nog lite snett också. men visst är baken högre det ska jag inte sticka under stol med. :)

Men någon kunde ju se vad hästen skulle kunna redan nu, därav mitt foto. Vore intressant att höra.

Sv: En till Exteriör tråd hihi*

Pocahontas skrev:
Du, det räcker med att lägga den i en tråd!

Vad spelar det för roll. Hoppas detta är ok..?
skrev hon ju. Vilket jag tycker inte spelar någon roll.
Jag har också frågat i två trådar eftersom ingen svarade i den andra.
:)

Haha!Jamen då har hästen hunnit ändra sig väldigt mkt!Då tycker jag nästan den såg extremt mogen ut för sin ålder på kortet.Det är totalt omöjligt att bedöma exteriör på så pass unga hästar, det kan bli nästan vad som helst i slutändan.

Var hittar alla sina silver hästar?*morr* :devil:
Vill oxå ha!!! :D

Din häst har jag redan spanat in här för läääänge sedan ;)
Är fast besluten å hitta en själv :)

Haha jaså? ;) Jo, han är ju för fin! :D
Det är klart du också kommer hitta en. Börjar ju komma rätt många i den färgen nu :)

chrysler skrev:
Haha!Jamen då har hästen hunnit ändra sig väldigt mkt!Då tycker jag nästan den såg extremt mogen ut för sin ålder på kortet.Det är totalt omöjligt att bedöma exteriör på så pass unga hästar, det kan bli nästan vad som helst i slutändan.

Men fotot som jag har tagit och visat er är när han är 1 ½ år gammal. Det är inte nytaget. Hade tänkt ta fram det när jag fick höra ert svar. Men det var ju inte många som svarade tyvärr.

islands_lover skrev:
Nej, han svälts då inte, men han är nysatt på bete.. överväxt, det tror jag inte, men visst det är inte det i det kortaste laget, i vintras fick han easy (1 dl) och 4 kg hö och fri tillgång på mineralsaltsten. Betänk nu att det är i våras jag satte igång han. Han stog skadad hela vintern.

Vad va det för värden på det höett? Det har ju varit ganska mycket dåligt hö under vintern tycker jag och min isis som verkar vara i samma storlek som din åt på slutet av vintern c.a 10 kg om dagen han går på lösdrift ute dygnet runt

Jag tycker inte att min häst är så förskräckligt ful som 1 ½ åring.

Det handlade inte om det, utan att det är mycket svårtbedömt på en häst 18 månader gammal vad det månde bliva av den i vuxet tillstånd. Det den visar där kommer du säkert inte att se mera av, kanske blir den ännu bättre eller så blir den oförändrad eller sämre i sin exteriör. De kommer alltså att växa i och ur många gånger ännu.

Mósi skrev:
Vad va det för värden på det höett? Det har ju varit ganska mycket dåligt hö under vintern tycker jag och min isis som verkar vara i samma storlek som din åt på slutet av vintern c.a 10 kg om dagen han går på lösdrift ute dygnet runt

Vet ärligt talat inte.. han gick på rundbal, ej ensilage, men jag stallade in honom. Han är ca 137-38

Hästen skall ha 1 kg TS (torrsubstans) Per 100 kg kroppsvikt och dygn, i minimigiva, dessutom får man lägga till för arbet samt om hästen går på sk lösdrift.

Om din pålle har fått 4 kg hö per dag innebär det att han har fått i sig 3,36-3,48 kg TS, skillnaden beror på att hö håller mellan 84-87 % TS. Detta skulle täcka den absolut minsta givan för en häst på ca 330-340 kg, då finns inte arbetet inräknat dessutom är detta bara TS utan näringsinnehåll.

Boj skrev:
Hästen skall ha 1 kg TS (torrsubstans) Per 100 kg kroppsvikt och dygn, i minimigiva, dessutom får man lägga till för arbet samt om hästen går på sk lösdrift.

Om din pålle har fått 4 kg hö per dag innebär det att han har fått i sig 3,36-3,48 kg TS, skillnaden beror på att hö håller mellan 84-87 % TS. Detta skulle täcka den absolut minsta givan för en häst på ca 330-340 kg, då finns inte arbetet inräknat dessutom är detta bara TS utan näringsinnehåll.

Han arbetade inte...

Svaret kvarstår, grovfodret räcker till en mycket liten islänning i boxvila och då utan hänsyn till näringsinnehåll. Kanske skulle grovfodret behöva förstärkas också med protein, precis som I-U har skrivit.

Här kan du läsa om hästens foder o här kan du räkna ut hur du kan ge en mer riktig fodergiva till din häst.

4 kg är mycket litet mat. Kom ihåg att hästar normalt äter större delen av sin vakna tid. Även om hästen inte arbetar ska den ha i sig vad den behöver. 4 kg hö gav jag min lilla shettis, 100 cm hög, vikt 200 kg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 909
Avel Jag har tidigare avlat en del på halvblod men har ändrat inriktning till Islandshäst och har för avsikt att betäcka mitt 2-åriga sto som...
Svar
5
· Visningar
1 447
Islandshäst Sku behöva tips och idéer vad jag ska tänka på vid töltsättning, kanske låter ganska noobie, om detta, men det vore kul och höra vad ni...
Svar
19
· Visningar
2 287
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Köpte för ca 1,5 år sen min första islandshäst. Hon varit frisk i ca 6 månader av den tiden. Fört kotledsinflammtion, som senare visade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 553
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar