Exteriör (Sammanslagen tråd)

Sv: Exteriör på häst.

Ja du, Inte Ung....

Om om inte fanns så hade vi väl alla dom mest perfekta hästar utan det minsta fel och vi själva vore den perfekta ryttaren och hästmänniskan. Vari låg då charmen, när allt och alla var så perfekta?

Och om OM inte fanns så skulle aldrig hästar utveckla vare sig sommareksem, spatt eller andra otäcka saker. Inte heller skulle det ske olyckor...

Är det inte upp till var och en att köpa den häst som verkar intressant och som man vill ha?

Sv: ennu en extriör

tja ,min är då ren fyrgångare med stark trav...

Inte_Ung skrev:
Henne hade jag ju sett förut.

Hon har mycket stupande bogar och därmed en något för lång rygg.
Samt en för kort och tjock hals.
Men ett bra kors och goda hasledsvinklar samt bra längd och vinklar på sina kotor.

Hon ser hållbar och något tungriden ut.
Och kommer antagligen att ha problem med samling och form.
Tölten är de svårt att säga något om, då hennes bakdel är så pass bra att den kan kompencera för de stupande bogarna.

Jo jag vet att du sett henne innan men då var diskutionen inte så "detaljerad" och jag tycker det är jätte intressant med åsikter, positiva som negativa. Man kan ju lära sig något nytt och som novis tycker jag om sånt :D .
Jag är ju fullt medveten om hennes exteriöra svagheter MEN hon har ett psyke och temperament som uppväger dom till det jag ska ha henne till.
Ryggen är aningen lång, ja det stämmer men å andra sidan kan jag ha en lite längre sadel då som jag får plats i :D . För den är inte extrem lång på så sätt att den räknas som ett riskmoment.
Även halsansättningen och bogarna kunde vara bättre MEN hon har ett härligt steg med fin schvung trots detta och det är som du säger, hon har en bra bakkärra som kompenserar upp. Hon är väldigt lyhörd och har en härlig vilja som jag hoppas kunna förvalta i framtiden. Så tungriden rent fysiskt upplever jag henne inte, men å andra sidan ska vi icke förglömma att jag kommer direkt från tungriden häst på 750 kilo. Mycket möjligt att hon upplevs så av en ryttare som är van att rida hästar med fördelaktigare exteriör.

Hon har alla förutsättningar som behövs för att fungera ypperligt i min familjs "våld" och skulle det visa sig att jag blir en tävlingsfantast och då i behov av en häst med 100% exteriör så tar jag ställning till det då.
Stammen hennes är intressant och du har sett hingsten som är i åtanke, DÄR har vi en halsansättning som skulle kunna väga upp hennes. Förhopningsvis ;) .
Fölet hon bär nu är efter samme hingst så jag hoppas kunna få en uppfattning om hur dom nerärver tilsammans inför ev. framtida betäckning.

Jag tackar och bugar I_U :) .

Pocahontas skrev:
Sweets sto finns redan i sverige. Och med tanke på priset, 20 000:-, för ett 5 årigt sto med bra stam så tycker jag att hon gör ett klipp :banana:
Om så hästen bara blir en skogsmulle så är det ett mycket bra pris speciellt om hon rider in den själv.
Får hästen eksem så tycker jag att hon fortfarande har fått en häst till bra pris.

Jag tyckte jag läst ordentligt allt, men fick helt enkelt för mej; en så billig häst med den BLUP-en, i Sverige? Tog för givet att den fanns på Island med det priset :eek: . 5 år o bara 20 000:-. Det ger mej många funderingar. Vill de som inte fött upp henne ha henne iomed BLUP:en? För de vet, med hästens byggnad är den "inget att ha", eller? Därför billig? Ja, ja, många frågor men de angår ju inte mej hur andra gör.

Bor man där du bor, Pocahontas, så gör det ju inget om hästen får eksem men i övriga Sverige är det inte lika lättsamt.

Pocahontas skrev:
Ja du, Inte Ung....

Om om inte fanns så hade vi väl alla dom mest perfekta hästar utan det minsta fel och vi själva vore den perfekta ryttaren och hästmänniskan. Vari låg då charmen, när allt och alla var så perfekta?
Jag ser inte charmen i att skaffa sig något som från början är på fel sida även om kompromisserna.
Det finns bättre hästar.
Varför köpa en med dålig extriör eller sommareksem när det finns friska hästar med åtminstone en hållbar extriör?

Och om OM inte fanns så skulle aldrig hästar utveckla vare sig sommareksem, spatt eller andra otäcka saker. Inte heller skulle det ske olyckor...
Om man avlar på eksemfria importer och sedan har Svenskfödda avkommor av dessa, så får i princip inte hästen eksem.
Man vet vissa extriöra avvikelser som har samband med spatt och man kan se till att hantera hästar (och annat) så säkert som möjligt.
Man kan alltså påverka dessa "om" med aktiva val.
Varför då välja eksem, spatt och olyckor?

Är det inte upp till var och en att köpa den häst som verkar intressant och som man vill ha?
Självklart.
Men skriver man på ett forum och visar bilder och ställer frågor, så får man räkna med att få de svar som andra vill ge och inte de som man vill ha.
Jag skulle aldrig köpa den hästen.
Och för att kunna säga det så måste jag motivera mig, vilket jag också nogrant har gjort.

Detta är en extriört korrekt häst utan några särskida avvikelser varken åt det ena eller andra hållet.
Allt är bra men inget sticker direkt ut som utmärkt.
Antagligen så är benen utmärkta, men det är ju inget som ser flaschigt ut för ögat.

Hästen ser trevlig och allmänt hållbar ut och med en extriör passande för ridning.

Vad är det för stam på din blivande häst?*nyfiken*

En häst som har mer sluttande kors har större chans att vara 5 gångare.
Men det finns folk som säljer föl å redan tycks veta om de är 4 elller 5 gångare mne sådant kan man ju inte veta på så pass unga hästar som inte är tränade än. :smirk:

Hmm jag, där får man nog protestera, om de säljer ett föl som 5-gångare kan det bero på olika saker. Dels kan ju fölet ha uppvisat alla gångarterna, eller så har både sto och hingst pass och då vill det nog mycket till att det blir en fyrgångare av det.

Så då ställer jag mig frågan, vad säger du om den här? Fyr eller femgångare?
th_IM000805.jpg

Eller den här, visserligen dålig bild men du kan se korset. Fyr eller femgångare?
th_IM000822.jpg

Senast ändrad:

Jag antog det, jag bara sa det så har ni "sett" en till häst där ni vet hur många gångarter :)

Nu vill jag veta lite vad NI tycker om min isis! Sej allT! Jag tar kritik! Tycker de är kul att höra vad andra tycker =)
Vad tycker ni de ser ut exteriört om hennes gångarter? Vad hon har lättare för å svårare för osv...

tv...Photo&PhotoID=6

Här är en bild igen fasst tagen på andra sidan! samma dag! Hona har mer muskler nu detta var i våras!

tv...Photo&PhotoID=7

Inte_Ung skrev:
Han ser dock vek ut i bakkärran då han vinklar hasorna för mycket, detta kan ju bero på skadan.
Var det i bak?

Kotornas längd är nästan omöjlig att se på dessa kort med vitt mot vitt.
du kanske kan se bättre på dessa purfärska kort?

OCH JA han är fet, men valack, bete, extermt lättgödd... :angel:

blaer1.jpg

blaer.jpg

Han är inte fet, bara lite bukig. Men det fattas muskler på överlinjen och är "hål" i flankerna, förmodligen framför bogarna under manen också.

Proteinbrist kan se ut så där...

*lånar knapp*

Kan ju inte låta bli ;) :angel: så vad tycker ni om min häst?

extkurt.jpg

Bilden är tagen för några månader sedan, lite vinterpäls kvar. Manen ligger lite konstigt, men det kanske är bra för då ser man bättre.

Ska prova om ja kan lägga ut bilderna diräkt :d se om ja gör rätt hhii ;) har aldrig gjort de här innan!

tvistjarna.msnw

tvistjarna.msnw

funka inte :mad: ja lär mejj no aldrig de fniss* :angel:

Var intresserad av stammen lite längre bak, dessa namn säger mej inte så mkt ;)

Nu är det ju som sagt inget man kan säga direkt(väldigt få fall iaf).Tror det står ngn annanstans att man kan kolla på föräldrarna, vad de hade för gångarter så därför skrev jag inte det.Men man kan inte säga att hästen garanterat blir en 5 gångare för att den har 2 föräldrar med 5 gångsanlag, men det är större chans.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 915
Avel Jag har tidigare avlat en del på halvblod men har ändrat inriktning till Islandshäst och har för avsikt att betäcka mitt 2-åriga sto som...
Svar
5
· Visningar
1 447
Islandshäst Sku behöva tips och idéer vad jag ska tänka på vid töltsättning, kanske låter ganska noobie, om detta, men det vore kul och höra vad ni...
Svar
19
· Visningar
2 287
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Köpte för ca 1,5 år sen min första islandshäst. Hon varit frisk i ca 6 månader av den tiden. Fört kotledsinflammtion, som senare visade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 553
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar