Exteriör (Sammanslagen tråd)

Sv: Exteriör på häst.

Har du mätt korsets och mankens höjd?
Då hästen har en rejäl manke, så kan man luras att tro att han är mera överbyggd än han verkligen är.
Ta och mät, du blir antagligen possitivt överraskad.

Han ser ut som en 4-gångare med lätt för trav och aningen tungt för tölt.
Samling blir ju litet jobbigt för en häst med den extriören.
Däremot så tror jag att han är hållbar.

Jag har själv en gammal häst som ser ut ungefär sådär.
Han har lätt för alla sina 4 gångarter och är en töltmaskin, den stora rumpan kan bära mycket.
Han är 27 år och har aldrig varit halt.
Så hållbar det har han varit.
Han har dock stora svårigheter med att gå i rätt form och det tog 10 år att träna honom till i alla fall en rimlig form.

Nej jag har inte mätt. Måste upp och göra det nu då :)

Du har mycket rätt, men inte allt ;) Han är 5 gångare med mycket pass. Annars är allt rätt. Han har lätt(are) för trav. Tölten är jätte tung och jobbig. Gått på ridskola många år också, så det blir ju inte bättre av det. Ägt honom i 1½år och NU börjar tölten så smått komma, men jag stressar inte. Det är ju bra om han är hållbar för jag har då tänkt att han ska bli 35 minst :angel:

Inte_Ung skrev:
Har du mätt korsets och mankens höjd?
Då hästen har en rejäl manke, så kan man luras att tro att han är mera överbyggd än han verkligen är.
Ta och mät, du blir antagligen possitivt överraskad.

Han ser ut som en 4-gångare med lätt för trav och aningen tungt för tölt.
Samling blir ju litet jobbigt för en häst med den extriören.
Däremot så tror jag att han är hållbar.

Jag har själv en gammal häst som ser ut ungefär sådär.
Han har lätt för alla sina 4 gångarter och är en töltmaskin, den stora rumpan kan bära mycket.
Han är 27 år och har aldrig varit halt.
Så hållbar det har han varit.
Han har dock stora svårigheter med att gå i rätt form och det tog 10 år att träna honom till i alla fall en rimlig form.

Kan ju passa på att svara dig också. Jag förstår att du blir ledsen och sårad av att höra detta som folk tar upp om din blivande häst. Jag har en häst som kanske inte heller har det bästa extriöret eller dom bästa förutsättningarna. Men jag valde honom ändå. Det sa klick, men många gånger har jag undrat vad jag gav mig in på.

Jag har fått höra mycket negativt om min häst. Dock inte så mycket om extriört, men att han ska vara dum i huvudet och allt möjligt. Iofs är han ju kanske inte så smart :angel: men det tar hårt när man hittat sin älskling. Visst han är ju kanske dum i huvudet om man nu vill säga så, tex höll han på att dö av skräck då han såg albino älgen med ett blått täcke.

Jaja, men till saken... Vad ska du ha din häst för? Tävla, avel eller bara skogsmulla? (skogsmulla då räknar jag att tex åka på kurser och utvecklas men inte ha dom kraven som man kanske skulle haft om man tävlade).

Ska du ha henne till tävling eller avel rekomenderar jag dig att kolla på en annan häst! Annars så tror jag hon kan bli en fin skogsmulle häst som du kan ha mycket kul med. Vill du ha henne så skit i alla andra, men ställ inte frågor som du inte kan ta svaren på. Dom flesta här är jätte duktiga och iaf jag lyssnar på dom. Känner dom inte ens, men jag tror på det mest :D Visst, din häst kanske inte har det bästa extriöret, men vill du ha henne så köp, men ha det i tanken att hon kanske har lättare att få tex patellupphakning. Jag har lärt mig att om hästen betyder mycket för en så klarar man sig igenom det mesta svårigheter.

Sweet skrev:
Jag ska köpa hästen för 20 000 kr och det tycker jag inte är särskilt dyrt.

Varför säljs ett välstammat 5-årigt sto för 20.000 kr?

Ja, jag ville ha åsikter om hennes exteriör och som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag inga problem alls med att ta de dåliga sakerna men när samma person ältar om och om igen om hästens brister och vissa verkar göra sig roliga över henne och det sätts in bilder med ritningar på hur illa hon ser ut utan mitt samtycke så är det inte så skoj längre och inte det minsta seriöst från er "experters" sida! Inte skulle en avelsdommare stå och skratta åt en häst även om den såg illa ut? Skulle inte tro det, de säger vad de tycker och sen är det bra. Vill de skratta så gör det inte det rätt upp i ansiktet på hästägaren...

Senast ändrad av en moderator:

*Lånar knapp*
Jag tycker också det är roligt med analyser så här är mitt sto till förfogande: Saestjarna
Betänk att hon är dräktig på bilderna och lite lagom loj av betet.
Får länka dit eftersom jag inte kan få upp bilden här :confused: .

Senast ändrad:

Men du, bry dig inte om det!
Huvudsaken är väl att du hittat en häst som du trivs med :idea: .
Jag har själv nyligen skaffat en islännig, min första, och hon besitter alla kvaliteér jag letat efter. Om hon sen inte är helt "perfa" exteriösmässigt sett så får det vara, jag är långt i från en skönhet själv :D .

Isold skrev:
Varför säljs ett välstammat 5-årigt sto för 20.000 kr?

Jadu, har du inte läst tråden? Hon ser ju ut som sju svåra år. :smirk:

Nej en avelsdommare skrattar inte åt en häst med "dålig" exteriör.

Mitt sto fick 7,54 för exteriören på bedömningen. Altså precis över medel. Hon är för grov och har några andra brister. Men däremot har hon bra gångarter. Det finns hingstar med "dålig" exteriör men med extrema gångarter. Så jag tycker inte att man skall stirra sig blind på exteriören för det går inte alltid hand i hand.

Då mitt sto bedömdes såg jag en otroligt vacker häst med ca 8.60 för exteriören. Däremot hade hon bara 7.12 för gångarter med en "proffsryttare" på. Då väljer jag heller en häst med bra gångarter och sämre exteriör. Har man råd väljer man givetvs en som har allt :D

/Åsa

Total urspårning, men ... Det jag tycker är intressant att det kan finnas så oerhört vackra* hästar med enorma exteriörpoäng men som ändå går som skit efter proffsträning och därtill inte kommer fram inom sporten. Borde inte exteriören korrespondera med gångartstalangen lite bättre eller varför uppstår detta?

*vackra: alltså korrekt exteriör efter dagens bedömning. Vacker sitter ju också i betraktarens öga ;)

Nu kommer jag tjatande med min häst igen :angel:
bilden är väldigt dålig men hur ser min pålles exteriör ut

rita och kladda på om de behövs :rofl:
och jag tål kretik. if så e han bara 5år gammal men man borde väl se nåttsånär eller? :bump:

trix044_orig_SE.jpg

Att någon skulle skratta, det är bara som du inbillar dig.
Jag skrattar inte, jag mäter.
Vi plockar seriöst och vetenskapligt ner de mätbara delarna på hästarnas extriör.

En god respektiva dålig extriör går i de flesta fall att mäta med måttband, stångmått och gigantiska skjutmått.
De linjer som ritas här är för att visa vad som mäts.

Henne hade jag ju sett förut.

Hon har mycket stupande bogar och därmed en något för lång rygg.
Samt en för kort och tjock hals.
Men ett bra kors och goda hasledsvinklar samt bra längd och vinklar på sina kotor.

Hon ser hållbar och något tungriden ut.
Och kommer antagligen att ha problem med samling och form.
Tölten är de svårt att säga något om, då hennes bakdel är så pass bra att den kan kompencera för de stupande bogarna.

Eftersom Sweet inte har träffat hästen ännu och den inte är inriden får man anta att det är priset som avgjort köpet och inte en "personkemi", hästens rörelser eller att det stämmer med provridningen.

Sweet vill ha ett bedömt avelssto.

Man kan då räkna på detta:

Ett års anpassning, allmän uppfodring och muskling utan ryttare. 15000 kr (lågt räknat)

Tre månaders inridning. 15000 kr (också lågt räknat)

Ett års fortsatt allmän träning/vila. 15000 kr.

Fyra månaders träning inför bedömning. 24000 kr

Bedömning inkl transport, uppstallning etc . 3000 kr

Summa 92000 kr.

Med eksemrisk och inga som helst garantier att hästen går in i stamboken.

På gården jag har mina hästar finns ett liknande sto som detta, svart, lättbyggd och trevligt familjehästlynne.

Men hon har korrekt exteriör och är redan stamboksförd i klass två. Svenskfödd, eksemfri och har inte spatt.

Och kostade "färdig" mindre än hälften av ovanstående....

Senast ändrad:

En så pass välstammad 5-åring och sto dessutom för ett sådant pris, det borde göra även dig misstänksam.
En bra häst med den stammen kostar minst 3 gånger så mycket.

Men är det inte svårt att se om hon har mycket sluttande bogar när hon står så konstigt med frambenen? Hon är ju liksom ihoptryckt!

Precis som du säger så plockar de ju ned hästen i smådelar (teoretiskt endast :D ) på en bedömning. Man mäter och mäter och det ligger sedan till grund för poängen. Mycket intressant men samtidigt kan man undra vad det är som är en god exteriör.

Vacker för ögat?
Hållbar?
Bra för gångarterna?

Detta kan man älta i evigheter och det är ju bra för då kan man förhoppningsvis gå frammåt i avelsarbetet.

/Åsa

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 915
Avel Jag har tidigare avlat en del på halvblod men har ändrat inriktning till Islandshäst och har för avsikt att betäcka mitt 2-åriga sto som...
Svar
5
· Visningar
1 447
Islandshäst Sku behöva tips och idéer vad jag ska tänka på vid töltsättning, kanske låter ganska noobie, om detta, men det vore kul och höra vad ni...
Svar
19
· Visningar
2 287
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Köpte för ca 1,5 år sen min första islandshäst. Hon varit frisk i ca 6 månader av den tiden. Fört kotledsinflammtion, som senare visade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 553
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII