Exteriör (Sammanslagen tråd)

Sv: Exteriör på häst.

Kan du snälla snälla, rita in ryggens längd och hasens vinkel också?
Eller snarare kanske vinkeln i bakknät.

Senast ändrad:

Balderum skrev:
Stupande bog - svårare med tölten har jag lärt mej..
Svårare för allt inom ridning.
En ridponny eller ett halvblod skall inte heller ha stupande bogar.
Rörelserna blir flacka av det och risken för kotledsinflammationer ökar då steget blir stummare.

Sweet skrev:
Är det rätt att jämföra ett sto med en hingst? Bara en fråga alltså, för brukar det inte vara ganska stor skillnad mellan ston och hingstar exteriörmässigt?

Nej, en god extriör med korrekta proportioner och korrekta vinklar är på samma sätt på både hingst och sto.
Däremot kan ett sto tillåtas att vara litet längre i bålen och dessutom en aningen överbyggd.
Dock ej varken med stupande bog, lång rygg eller raka hasor.

Är nyfiken på vad ni tror om exteriören på denna vallack!

finfrej.JPG

Bra bogar litet för lång rygg och kort kors.
Något korta kotor.
Men okej hasvinkel eftersom han står bakom sig.
Ställde han upp sig korrekt så skulle vinkeln bli bra.
Inga större fel faktiskt.

Sv: ennu en extriör

Han ser trevlig ut.
Bäst är den korta och kompakta ryggen.
Bogarna är bra.
Han ser dock vek ut i bakkärran då han vinklar hasorna för mycket, detta kan ju bero på skadan.
Var det i bak?

Kotornas längd är nästan omöjlig att se på dessa kort med vitt mot vitt.

Trevlig häst!
Har du nyss köpt den?
Har för mig att jag sett honom utannonserad!

Utan att starta ännu en tråd i ämnet så hoppas jag att du inte tar illa upp för att jag vill fråga om ytterligare en häst.
Vad tycker ni om denna kuse?

db_kynning1.jpg

Bra bogar, lång rygg, raka hasor och antagligen korta kotor.
Svårt att se kotorna med botsar på men vinkeln ser rak och kort ut.

Inte_Ung skrev:
Det hjälper inte.
Hon har fortfarande för stupande bogar, för lång rygg, för kort och klent kors samt för raka hasor.

Jag har fattat det nu, du har sagt det ett antal gånger! Det verkar som om hennes brister i exteriör är något som du går igång på som du håller på! :mad: Räcker det inte att säga det en gång??

Vad är egentligen DITT problem? :confused:

Tycker heller inte att det ska ritas upp fler brister på denna häst, inte så himla roligt tycker jag... :(

Men detta är en oerhört nyttig och lärorik övning för alla som läser i tråden.
Att kunna se och plocka isär en extriör för att bedöma vad som är bra och vad som är dåligt.

Kan du inte se den pedagogiska nyttan av bilderna?

Och är det inte bra för dig att lära dig hur man ser vad som är en bra respektive dålig extriör och hur de olika sakerna ser ut?
Det är väl bra att kunna låta bli att köpa en inkorrekt häst för dyrt för att man ser vilka brister som den har?

Ni kan ta någon annans häst och rita på istället, jag vill inte att min blivande häst ska bli nedvärderad å det grövsta på ett allmänt forum! :mad: "Såhär ska en islandshäst INTE se ut!!" Jag har inga problem att ta negativ kritik men nu börjar det gå över styr och då är det inte roligt längre. Onödigt tycker jag att det är och jag blir ledsen av det. :( :(

Jag ska köpa hästen för 20 000 kr och det tycker jag inte är särskilt dyrt, det finns ju de som säljer eksemhästar och hästar utan papper för 30-35 000 kr.

Senast ändrad av en moderator:

Ta det inte så hårt, har inte sett ngt inlägg här som är ett slag under bältet, bara kommentarer om exteriören, kommentarer du kommer få sedan när din häst ska bedömas.
Jag hade gärna satt bild på mina isisar här så de oxå fick "bedömas" men jag är grön på det där med att anpassa bilder ;)Jag måste göra det senare :)
Se det istället som övning, det är ju jättebra att man lär sig för å nackdelar på hästarnas exteriör.

Jag tycker inte du ska ta det så. Jag tycker som IU skriver, att dennna tråden var lärorik.
Men samtidigt kan jag förstå dig eftersom det ev är din blivande häst. Nu vet du ju hennes brister, men det kan ju bli en jättebra häst till dig ändå. En häst med brister kan bli bra ändå, under de förutsättningar den har. När man vet dom så vet man ju varför tex hästen kan ha svårt för något i ridningen.

Du skriver i första inlägget:
"Vad tycker ni om hennes exteriör ni som är haj på islandshästar?
Vore skoj med lite "expert" utlåtanden! "

Nu så har du fått vad du frågade efter, och då så blir du sur och stött.
Varför lägger du ut bilder på ett allmänt forum med en sådan fråga till, om du inte vill ha svaren?
Jag tycker att ämnet är ytterst intressant och att det finns ett stort allmänt intresse av att se hur olika hästar kan skilja sig i extriören.
Därför så beskriver jag gärna vad jag ser på en extriörbild.

Sweet skrev:
Ni kan ta någon annans häst och rita på istället, jag vill inte att min blivande häst ska bli nedvärderad å det grövsta på ett allmänt forum! :mad: "Såhär ska en islandshäst INTE se ut!!" Jag har inga problem att ta negativ kritik men nu börjar det gå över styr och då är det inte roligt längre. Onödigt tycker jag att det är och jag blir ledsen av det. :( :(

Jag kan lägga in en bild på min vallack som jag vet har en massa extriör fel. Så kan ni lyncha honom istället och förklara och jämföra! Jag vill verkligen lära mig!
{e4022a1e-5ef2-4b64-9420-705cc97e598d}.jpg

Så, nu behöver ni inte vara allt för snälla ;)

Tack.
Det var kul.
En helt annan typ av häst.

Stupande bogar, kort hals samt något överbyggd.
Men, kort, stark och mjuk rygg och ett välformat kors med goda hasvinklar.
Tyvärr så kan jag inte se kotorna.

Tyvärr så har jag ingen bild så man kan se kotorna, men kan ju alltid försöka fixa det.

Och om man ser till ridningen med hans extriör. Vad borde han ha svårt med? Vad borde vara lättare? Om man bara kollar extriört sett då.

Något överbyggd tycker jag var snällt formulerat.. Skulle snarare säga att han ser att ha back som ardenner och framdel som en arab :o

Här så syns det ju tydligt hur kort kors den svarta hästen har.
Det är inte de stupande bogarna som är det största problemet här faktiskt.
Utan det korta, klena korset.
Det kommer att bli oerhört tungt för denna häst att bära sig i form.
Och tölten kommer att slita hårt på hasorna då den utgår från bakkärran.
Problem som jag kan se risk för är patella-upphakning och spatt.

Jag har haft stora problem med sådant på hästar som har sett bättre ut än så här.
Och då hon är nästan undernärd så är risken för patellaupphakning större.

Kotorna har dock korrekt längd.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 909
Avel Jag har tidigare avlat en del på halvblod men har ändrat inriktning till Islandshäst och har för avsikt att betäcka mitt 2-åriga sto som...
Svar
5
· Visningar
1 447
Islandshäst Sku behöva tips och idéer vad jag ska tänka på vid töltsättning, kanske låter ganska noobie, om detta, men det vore kul och höra vad ni...
Svar
19
· Visningar
2 287
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Köpte för ca 1,5 år sen min första islandshäst. Hon varit frisk i ca 6 månader av den tiden. Fört kotledsinflammtion, som senare visade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 553
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar