Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu kommer nya exteriörbilder! Det blir något slags blandat exteriör/avelsinlägg..
Och så tappar vi tyglarna
Som ni ser så är jag ju inte bäst i världen på att få lilla damen att stå fint, men lite ska man väl kunna se i alla fall.
Personligen skulle jag vilja att hon var byggd mer i uppförsbacke. Trots att hennes manke är högre än korset så blir hon lite på framdelen. Och så har hon väldigt lätt för att få en underhals. Hon ser också ganska kortbent ut på bilderna, men det tycker jag inte att hon är egentligen, och hon rör sig ju väldigt stort (när hon vill och jag rider bra..)
Jag och ägaren funderar på betäckning nästa år, och isf behöver hon en hingst som är byggd i uppförsbacke (Snudda har lite svårt för att samla sig), framför allt med bra hals-manke-bog och ett sluttande kors, vilket hon inte har. Hingsten bör också vara ganska smäcker eftersom hon är rätt grov.
Hittills har jag funderat på:
- Jór frá Kjartansstödum
- Askur avkomma (JH:s Askur)
- Tyravkomma
Vad tror ni?
/Anna
Mottager gärna tips, synpunkter, kritik eller vad som helst!
Tycker att hästen är lite i grövsta laget så att säga
Ingen direkt fördelaktig exteriör kanske med övervikten.
Han är överbyggd och väldigt grov med dålig resning och lågt ansatt hals. På bilden står han ganska så mycket under sig med bakbenen, han ser nog trevligare ut om han skulle sträcka på sig lite mer. Benen ser fina ut, vinklarna ok, tror haserna blir korrekta om han skulle stå bättre!
Ryggen är ju extremt kort och svankig, ingen fördelaktig ryggprofil och säkert svår att hitta sadel till. Men trevlig att sitta barbacka på
Tror dock att det är en trevlig häst om man "bygger om" honom lite och bantar ner honom! 5ggn? töltmoppe, lättväxlad och med mycket energi? Det är det uttycket han ger mig som ser honom iafll! Söt liten sak iallafall, med ett grymt härligt uttryck i ansiktet!
förresten det roligaste såg jag nu är att det ser ut som att han har ett sadeltryck från en sadel som har suttit bak och fram
Tack för kommentaren!
Jo, nu när du säger det så är hon lite som en tax Kanske det är därför det är så svårt att samla henne..?
Men det är konstigt ändå att hon har så bra gångarter med tanke på den dåliga exteriören..
/Anna
Det finns många hästar med bra ridegenskaper och "dålig" exteriör, Precis som det finns många hästar med jättebra exteriör som är riktigt dåliga ridhästar med usla gångarter.
Vi dömde en häst på provet i avelskunskap på Hólar som vi visste var en urusel lågställd grisepassare av värsta sort men hur man än vände och vred på det hamnade han över 8,0 exteriört.
Hej,
här kommer lite halvbra (inte lätt att fota fina bilder själv!) exteriörbilder på den trötta björnen.
Klicka här för att se hela albumet!
Ni som inte vet får gärna gissa stam, ålder, gångarter osv.