Exteriör på islandshäst, version ?

Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Nu kommer nya exteriörbilder! Det blir något slags blandat exteriör/avelsinlägg..

28544436.jpg

28544389.jpg

28544479.jpg

Och så tappar vi tyglarna :angel:

28544449.jpg

28544469.jpg

Som ni ser så är jag ju inte bäst i världen på att få lilla damen att stå fint, men lite ska man väl kunna se i alla fall.
Personligen skulle jag vilja att hon var byggd mer i uppförsbacke. Trots att hennes manke är högre än korset så blir hon lite på framdelen. Och så har hon väldigt lätt för att få en underhals. :grin: Hon ser också ganska kortbent ut på bilderna, men det tycker jag inte att hon är egentligen, och hon rör sig ju väldigt stort (när hon vill och jag rider bra..)

Jag och ägaren funderar på betäckning nästa år, och isf behöver hon en hingst som är byggd i uppförsbacke (Snudda har lite svårt för att samla sig), framför allt med bra hals-manke-bog och ett sluttande kors, vilket hon inte har. Hingsten bör också vara ganska smäcker eftersom hon är rätt grov.
Hittills har jag funderat på:

- Jór frá Kjartansstödum
- Askur avkomma (JH:s Askur)
- Tyravkomma

Vad tror ni?

/Anna

Ingen mer som har något att säga?

/Anna

Tycker att Snudda är ganska så lång och okompakt.
Hon har lång överlinje, rygg/nacke, med dålig resning.
Det i kombination med längre bakben innebär att hon blir byggd i nerförsbacke utan att vara överbyggd. Hon har helt enkelt sin tyngdpunkt långt fram på bröstet, och tar lättare mer vikt på fram än bak.
Benen är torra och fina, kanske något övervinklade haser.
Gillar hennes musklade kors!

Hon är som en liten tax :D

MEN! Jag gillar henne ändå. För hon är proportionerlig, och det syns på henne att hon är stark och bra riden! Även fast hon är lång och låg fram, så är liksom hela hon lång, så hon passar bra i sin dåliga resning och långa rygg.
Hon har förövrigt en maffig och bra bog.

Ang hingstar så suger jag verkligen på dagens herrar...
Men det jag skulle sträva efter är att försöka få till en lite lättare avkomma. Något med mer resning och längre ben, helt enkelt lite smidigare och lättare kropp! Satt jag är inne på samma spår som ni, något att förädla och "resa upp" henne lite med.

knapplån..

Lägger väl in på min fd islandshäst. Hoppas inte klippningen gör att det blir svårt att bedömma på nåt sätt...

Bilden är gammal.. :)
Lilla knubbisen :D
e. Svalur fra Glaesibae

26759005.jpg

Senast ändrad:

Tycker att hästen är lite i grövsta laget så att säga ;)
Ingen direkt fördelaktig exteriör kanske med övervikten.
Han är överbyggd och väldigt grov med dålig resning och lågt ansatt hals. På bilden står han ganska så mycket under sig med bakbenen, han ser nog trevligare ut om han skulle sträcka på sig lite mer. Benen ser fina ut, vinklarna ok, tror haserna blir korrekta om han skulle stå bättre!
Ryggen är ju extremt kort och svankig, ingen fördelaktig ryggprofil och säkert svår att hitta sadel till. Men trevlig att sitta barbacka på ;)

Tror dock att det är en trevlig häst om man "bygger om" honom lite och bantar ner honom! 5ggn? töltmoppe, lättväxlad och med mycket energi? Det är det uttycket han ger mig som ser honom iafll! Söt liten sak iallafall, med ett grymt härligt uttryck i ansiktet!

förresten det roligaste såg jag nu är att det ser ut som att han har ett sadeltryck från en sadel som har suttit bak och fram :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Ridbilder är världelösa att kommentera exteriör ifrån, för alla hästar ser annorlunda ut i rörelse och under ryttare. Men de skvallrar om att hon inte riktigt är så stark som hon behöver vara för att gå i en så djup form. Så istället viker hon in nosen, spänner nacken och arbetar inte tillräckligt med ryggen för att den skall komma upp och hon skall balansera sig ordentligt.

Tycker att din häst ser väldigt omogen ut i kroppen, hur gammal är hon? Hon har ett riktigt näpet och sött, feminint huvud!

Exteriören ser ok ut, även fast hon står lite på tå på kortet och visar sig lite ofördelaktigt! Men har längre, fina ben med ok vinklar, ngt övervinklade haser. Ser också ut att ha lite långa och raka framkotor, vilket gör att de lättare blir överarbetade.
Det ser ut som att din häst saknar en del muskelmassa, och nog blir fin när den välvt överlinjen mer istället för att vara så konkav i sin profil som hon är nu!
Hon skulle behöva få en jämnare muskelmassa på sig, så hon rundar sig på diverse ställen på kroppen. Ex nacke, mankparti, bog, rumpa. Och få bort underhals och sin framtunga framtoning.

Föresten ser sadeln ut att ligga något långt för fram, lägg bak den lite så kommer hon bättre upp från framdelen:)

(känner att jag börjar komma ifatt i mitt "exteriör-nörderi" nu igen :angel: haha)

Tycker att hästen är lite i grövsta laget så att säga ;)
Ingen direkt fördelaktig exteriör kanske med övervikten.
Han är överbyggd och väldigt grov med dålig resning och lågt ansatt hals. På bilden står han ganska så mycket under sig med bakbenen, han ser nog trevligare ut om han skulle sträcka på sig lite mer. Benen ser fina ut, vinklarna ok, tror haserna blir korrekta om han skulle stå bättre!
Ryggen är ju extremt kort och svankig, ingen fördelaktig ryggprofil och säkert svår att hitta sadel till. Men trevlig att sitta barbacka på ;)

Tror dock att det är en trevlig häst om man "bygger om" honom lite och bantar ner honom! 5ggn? töltmoppe, lättväxlad och med mycket energi? Det är det uttycket han ger mig som ser honom iafll! Söt liten sak iallafall, med ett grymt härligt uttryck i ansiktet!

förresten det roligaste såg jag nu är att det ser ut som att han har ett sadeltryck från en sadel som har suttit bak och fram :rofl:

Jo han var lite svår att hålla i hull, la på sig väldigt lätt! Fick inget kraftfoder, bara hösilage... Men vissa perioder va han i riktigt fin form faktiskt!

Sadel var svårt med, alla hamnade ju liksom på rumpan, men som sagt. barbacka satt man som en kung!

Han hade mkt fina ben men bockhov runt om, som hovis fixade. Dock 2 år efter han såldes så verkar han inte kunna ridas mer. Trist :/

Energiknippe var han verkligen , älskade att jobba och blev aldrig trött. Nu red jag ju inte mkt gångarter med honom men en duktig islandsryttare tog fram alla gångarter lätt i honom.

Dressyr, hoppning och körning var han en pärla på :D

Bilden fick lustiga blänk osv när jag scannade in bilden, så den där bakåframvända sadeln syns inte på originalet :rofl:

Tack för kommentaren!

Jo, nu när du säger det så är hon lite som en tax :D Kanske det är därför det är så svårt att samla henne..?

Men det är konstigt ändå att hon har så bra gångarter med tanke på den dåliga exteriören..

/Anna

Varsågod! Det hjälpte väl inte så mycket eftersom jag senare såg att du ville ha avelsråd och det är jag inge vidare på:p
Men men. Ja, jag tycker hon ser ut som en liten vovve jag. Men fin är hon för det! Som sagt, det är härligt när de ser så välmusklade och starka ut som Snudda!

Det var det jag trodde.
Trodde han hade Dropi i sig först, vet inte hur många Dropiavkommor jag har sett som sett ut sådär och varit precis lika positiva, lättöltade och energifyllda!

Men ja, han ser nog en hel del trevligare ut i normalhull, vilken häst gör inte det!

Tråkigt med bockhov och att det blev värre...

Det finns många hästar med bra ridegenskaper och "dålig" exteriör, Precis som det finns många hästar med jättebra exteriör som är riktigt dåliga ridhästar med usla gångarter.

Vi dömde en häst på provet i avelskunskap på Hólar som vi visste var en urusel lågställd grisepassare av värsta sort men hur man än vände och vred på det hamnade han över 8,0 exteriört.:cool:

Ja det är skumt det där!
Det finns ju såklart en gräns för vad exteriören klarar av naturligt. Men hur man än ser på det, så är det nog vilka muskler som sätts och hur de tränas som utgör resultatet av bra rörelser eller dåliga!

Tack för kommentaren!

Jo, nu när du säger det så är hon lite som en tax :D Kanske det är därför det är så svårt att samla henne..?

Men det är konstigt ändå att hon har så bra gångarter med tanke på den dåliga exteriören..

/Anna

Inte konstigt alls. Hon har inte dålig ridexteriör.;)
Passa er för att ta bort för mycket av massan i erat val av hingst. Viss volym ger styrka. Däremot satsa på en linje med bra överlinje och leta efter en hingst med naturligt balans i kroppen. Det har inte alltid med en hög manke att göra.
Jag hade i det fallet inte valt Týr-linjen. Men det är jag det. Och Askur ger inte alltid så bra form i framdelen. Jag har sett en hel del underhalsar.

Det finns många hästar med bra ridegenskaper och "dålig" exteriör, Precis som det finns många hästar med jättebra exteriör som är riktigt dåliga ridhästar med usla gångarter.

Vi dömde en häst på provet i avelskunskap på Hólar som vi visste var en urusel lågställd grisepassare av värsta sort men hur man än vände och vred på det hamnade han över 8,0 exteriört.:cool:

Det visar ju att man inte är rätt ute när det gäller exteriörbedömningen. Lång hals, lätt bål och långa ben säger inget om hur bra ridegenskaper hästen har.

Mazerin: En fin vovve helt enkelt ;)
Och välmusklad har jag inte hört så mycket förut, speciellt inte korset, så det är kul att höra att det ger resultat! Tack :bow:

Mist: Ja, jag har också sett en del hästar som har bra ridegenskaper men en riktigt dålig exteriör, och tvärtom. Men jag håller nog med glimjandli lite då, att borde inte exteriören stämma någorlunda överens med ridegenskaperna?
Säg att vi har en häst med typ 8.10 för exteriör. Alltså en bra exteriör, inte jättebra, men bra. Och så får den 7.50 för ridegenskaper, vilket alltså är medel. Eftersträvar vi då "rätt saker" när det gäller exteriören?

Sedan finns det ju hästar som har både bra exteriör bra ridegenskaper, och då kan man ju vara glad och nöjd, eftersom det liksom stämmer överens sas. Den här exteriören som vi belönade med så bra poäng var också en förutsättning för att hästen skulle bli en bra ridhäst.

Det är svårt detdär.. jag skulle verkligen vilja gå en avelsvisarkurs och lära mig lite om vad man egentligen eftersträvar :idea:

Glimjandi: Tack så mycket för råden :bow: Just nu är vi mest inne på Jór.. Sen så gillar ju jag Ypsilon (eller de avkommor han ger), men jag vet inte om det kanske blir en lite väl grov avkomma isf. Ypsilon själv är ju rätt så grov, men de avkommor jag har sett är betydligt smäckrare.
Jag håller med dig om att jag vill ha kvar lite av Snuddas massa. Jag vill inte ha någon liten spindelhäst :p Men jag är rädd att det blir en klumpig häst om vi parar ihop henne med en hingst som ger grova avkommor.
Det gäller ju att hitta en balans mellan smidighet och styrka.
Men det jag antar att hon främst behöver är en häst med bra resning, och inte tyngdpunkten så långt fram i kroppen?

/Anna

Frågar du mig tycker jag inte att den exteriör som kniper du högsta poängen på avelbedömningarna är "rätt saker".

Det borde läggas ned lite resurser i att verkligen forska på vad som är en bra exteriör istället för att mer eller mindre godtyckligt bestämma vad som är "bra".

Hej,
här kommer lite halvbra (inte lätt att fota fina bilder själv!) exteriörbilder på den trötta björnen.
28627860.jpg

Klicka här för att se hela albumet!
Ni som inte vet får gärna gissa stam, ålder, gångarter osv. :)

Ingen som har tid eller ork att kommentera? Hennes utstrålning har jag inte lyckats med att fånga, men hennes "fysiska" exteriör syns ju.:p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 069
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 359
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka