Exteriör på islandshäst, version ?

Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Nej men hon menar nog pärlvit. De har ju rosa hud och är väldigt känsliga för solen.

/Anna

Nu kommer nya exteriörbilder! Det blir något slags blandat exteriör/avelsinlägg..

28544436.jpg

28544389.jpg

28544479.jpg

Och så tappar vi tyglarna :angel:

28544449.jpg

28544469.jpg

Som ni ser så är jag ju inte bäst i världen på att få lilla damen att stå fint, men lite ska man väl kunna se i alla fall.
Personligen skulle jag vilja att hon var byggd mer i uppförsbacke. Trots att hennes manke är högre än korset så blir hon lite på framdelen. Och så har hon väldigt lätt för att få en underhals. :grin: Hon ser också ganska kortbent ut på bilderna, men det tycker jag inte att hon är egentligen, och hon rör sig ju väldigt stort (när hon vill och jag rider bra..)

Jag och ägaren funderar på betäckning nästa år, och isf behöver hon en hingst som är byggd i uppförsbacke (Snudda har lite svårt för att samla sig), framför allt med bra hals-manke-bog och ett sluttande kors, vilket hon inte har. Hingsten bör också vara ganska smäcker eftersom hon är rätt grov.
Hittills har jag funderat på:

- Jór frá Kjartansstödum
- Askur avkomma (JH:s Askur)
- Tyravkomma

Vad tror ni?

/Anna

nä jag VET men du fattar nog vilken färg jag menar.. inte var det svart ialalfall;)

Säger folk albino vet ALLA vad man menar.. de supervita med röda ögon och superkänslig hus rosa hud som får solexem bara av att titta på solen skavsår av ingenting och melanom med stor säkerhet!

Inge hästliv enligt mig att avla fram.. Skimmel i alla ära men inte en " albino" och som jag sa "albino" och inte albino=)

När jag läste på hingst som är byggd i uppförsbacke tänkte jag direkt på Kongur från Knutshyttan ...

Jag blandar alltid ihop honom med Prins, men det är han som har så höga exteiörpoäng va..?
Jag ska kolla närmare på honom (missade ju tyvärr Gardars gårdsvisning nu på SM eftersom jag red final precis efter, och på Strömsholmsvisningen var han halt så han visades inte där heller).

/Anna

Albino finns inte på hästar.

Albino finns på alla levande varelser; människor, växter och alla sorters djur som har pigment, inklusive hästar!

Svarar lite till er andra också:

Albino är ett recessivt anlag som är väldigt ovanligt. Det behövs faktiskt inte att ena föräldern är albino själv eftersom anlaget kan ligga dolt i många generationer. dock krävs att båda föräldrarna är bärare av anlaget, dolt eller öppet.
Albino finns visst på hästar (även om vissa kanske kallar det något annat?) och innebär att hästen har vit päls, rosa mule o ögonkanter etc, men de behöver INTE ha röda ögon!!! Faktiskt är jag tveksam till om röda ögon förekommer överhuvudtaget på albinohästar, det är oftast bara på mindre djur t.ex kaniner. Vanligast på hästar tror jag är alltså att de har ljusblå - blågrå ögon. De är naturligtvis känsliga för solen, ser ofta dåligt och har känsligare hud än andra hästar.
Att de skulle få melanom med större säkerhet är endast om de utsätts för för mycket sol på oskyddade hudpartier som mulen. det går alldeles utmärkt att låta en häst som är albino leva ett gott hästliv, förutsatt att man smörjer på solsalva på mulen o ser till att de har möjlighet till bra skydd när det är soligt! Däremot så är det ju inget man behöver sträva efter i aveln mer än exem, men inget som är katastrofalt om det skulle inträffa.

Okej, det blev visst lite långt... Men huvudinnehållet var alltså att albino förekommer på hästar och att en vit hingst inte behöver ha större chans att få albinoföl än en svart hingst!;)

Men jag har för mig att albino inte finns på häst, har då både hört och läst det?

Men Cremello finns, då är hästen nästan utan pigment ljust vit med ljusblå ögon. Väldigt känslig för sol.

Här är en Cremello vi såg på Island, ögonen ser lite röda ut men det är pga blixten. Hans mule var också mer rosa irl.
Han hade ljust blå ögon och var en mycket trevlig herre. :)

15954506.jpg

Jag är 100 % säker att albinism finns på hästar. Om du vill ha litteraturbevis så kolla in boken "the natural colours of the iceland horse" av Fridthjófur thorkelsson & Sigurdur a. magnússon (saknar isländska bokstäver) på sidan 71 är bild på häst som är albino och skriven som Hvitur / albinó på isländska och albino på engelska o tyska.;)

Cremello vet jag inget om, men hästen på bilden (förutsatt att den är vit överallt) ser mycket väl ut att kunna vara just albino. Om cremello innebär att de helt saknar pigment och har ljust blå ögon och rosa mule samt är känsliga för solen så är cremello helt enkelt ett annat namn på albinism:idea:

Anledningen att jag kan säga tvärsäkert att det finns på hästar är att jag är albino själv och alltså har rätt bra kunskap i ämnet. Albinism finns på ALLT levande med pigment eftersom det är en genetisk mutation som medför oförmåga att bilda pigment ;)

Såg nu när jag tittade på bl.a Avel att albino inte verkar anses som "färg" på häst, och folk påstår bestämt att det inte finns på häst.:confused:

Det borde finnas på allt levande med pigment, verkar som att de som namnger hästfärger etc inte tycker det...

Nå er det vel ingen hemlighet hva denne har i bygning, men her er et par bilder fra visning i Seljord i mai 09.

displayimage.php

displayimage.php
Ååååh :D:D!!! Hrimbakur :D! Jag har träffat honom när han har stått stationerad på Västeråsens Islandshästar, och jag säger bara en sak.... Vilken hingst :love:!

Ååååh :D:D!!! Hrimbakur :D! Jag har träffat honom när han har stått stationerad på Västeråsens Islandshästar, och jag säger bara en sak.... Vilken hingst :love:!

:D
Ja, han er en fantastisk liten skapning :D
(ligger masse bilder av han på hjemmesiden hans også ;))

Det är just detta jag inte vill hålla på med.. smörja, täcka med uv skyddat täcke för att minsta risken för exem och melanom.
Sedan tycker jag det är en ruskigt ful färg...:crazy:

Men 25% är ju inte superstor chans MEN den finns... vet inte om jag vågar.. Joruns första föl var det väl liten risk med.. dock var jag oskyldig till valet av hingst där eftersom jagköpte henne dräktig=)

Prins har hamnat på totalt 8.46 två gånger med med olika poäng för exteriör och ridegenskaper. Han har som bäst 8.63 för exteriören med bla. 9.5 för proportioner och 9 för hals/manke/bog och som bäst har han 8.41 för ridegenskaperna med 9 för trav (som är :love: ). Pass har han ju bevisligen fått eftersom han fick 8 för den på senaste visningen. Mamman till Prins är Nótt från Knutshyttan, tot. 8.53.

Kongur är en väldigt jämn femgångare med 8.5 för de flesta gångarterna (8.50 totalt för rid) och 8.43 för exteriören med 9 för proportioner. Mamma till Kongur är Blökk som har tot. 7.71 och pappa till bådarna herrarna är Flipi.

Jag skulle ha valt Prins av dessa två men så har jag ju inte sett Kongur live än :)

*kl*

Har äntligen lyckats få till lite hyfsade exteriörbilder på min skrutta. Har väl lagt upp bilder en gång om året ungefär. Vore kul o höra vad ni har att säga om henne nu :)

Foto024.jpg

Dessvärre skulle jag nog hukat mig lite mer. Den här är kanske bättre ur det perspektivet, men här ser man inte halsen istället :crazy:
Foto023.jpg

*puttar lite*
Hoppas på några kommentarer i alla fall...

Oj din häst gillade jag verkligen=)=)
inte alls somamrfet bra jobbat=)

Hej,
här kommer lite halvbra (inte lätt att fota fina bilder själv!) exteriörbilder på den trötta björnen.
28627860.jpg

Klicka här för att se hela albumet!
Ni som inte vet får gärna gissa stam, ålder, gångarter osv. :)

Åh vad fin! Vilken utstrålning och färg!:D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 069
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka