Exteriör på islandshäst, version ?

Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Jag älskar denna ras islandshäst men hittills har jag aldirg sett en islänning tölta eller passa i EXTAKT samma form som ett hbl travar på tygel form...

Letar du efter en islandshäst som går i EXAKT samma form som ett halvblod? Det är nog svårt att hitta då de är byggda på väldigt olika sätt och används till olika saker. Att dessutom jämföra pass och tölt med trav gör det bara ännu svårare. Att hästen ska gå i form i flygande pass är heller inget som man eftersträvar.

Som inlägget över lyder, att jämföra trav med pass eller tölt går inte.

Vi tar speedpass som exempel, där ska det gå så fort som möjligt!
Att hästen då ska gå i form, gör att den inte får samma kraft och fart i passen.
Den måste skjuta fram huvudet och gå lite högre i formen, för att få kraften i passen.

Sen tränas förstås inte bara pass hästar i pass, och hög form.
Dom tränas såklart i te.x. trav i låg form också.

Att islandshästar skulle vara den ras som har mest underhals, vet jag inte.
Det måste man undersöka, jag tror man kan säga såhär;
"Att dom dåliga ryttarna, får lättare underhalsar på sina hästar."
jag tror inte man ska ta hästrasen isej och dömma, utan dom som rider.

Här kommer en bild på min 20 årige islandskille, bilderna är tagna med ganska exakt 1 års mellanrum, vad tycker ni?

27728840.jpg

Här kommer fullständig länk till bilderna, där ni kan läsa förklaring samt kommentarer.
http://www.pixbox.se/pic_show_id27728840.html

Senast ändrad av en moderator:

Men herregud vad det pratas om nacke hit och nacke dit, formen sitter i HELA HÄSTEN och kommer från BAKDELEN. Den krökta nacken är (i de flesta fall) resultatet av en korrekt form som kommer bakifrån.
Vissa hästar, tex hästar med stora ganacher eller lite "köttig" hals har svårt för att gå med nosen i lodplan, och därför rids de i en lite högre/friare "form" med huvudet, men det behöver inte betyda att hästen inte använder kroppen, och framförallt bakdelen rätt, vilket för mig är att hästen "går i form". (Oj, det blev en lång mening :angel: )

Underhalar däremot tycker jag inte om att se, då spänner hästen halsmuskulaturen, vilket också antagligen är ett resultat av spänningar i "formpaketet", dvs bakdelen och ryggen.

/Anna

Hoppas att det är okej om jag slänger in lite bilder på senaste tillskottet :)
Kanske lite svårt att bedömma eftersom hon e så ung men, men.

Dimmalimm Från Vetelängan:

bara någon dag gammal

5veckor gammal

Åh så fin! :love:

Jag är dålig på att bedöma föl, tycker att de för det mesta är ganska lika varandra i exteriören, men det är väl för att jag är amatör :p

Ursäkta trådkap, men vad har hon för stam? :)

/Anna

Hihi tack så mycket :) jaa hon e underbar!!
Hon är efter Tháttur fra Arnarhóli
och undan Svala från Dalagården. Vi får väl se va det blir av denna lilla sötnos :p Någon annan som har något att skriva om hennes exteriör??

försöker lära mig mer om hästens exteriör och dess förutsättningar men undrar om någon kan beskriva hur stupande bogar ser ut? gärna om nån har bilder. jag kan inte se skillnaden på en bra bog och en stupande bog så all hjälp mottages mycket tacksamt!!!

"kl"
Här är min fyraåring, Simlir från Klockarfallet (e Hyreygur) riden ca 2 månader

kommentera gärna!:D

http://ida.zoomin.se/Z2086974

Edit: Bilden verkar inte funka, jag gör säkert fel... lägger in länken istället ;)

Wiie, jag lyckades lägga in bild!:bump:

Får se om någon orkar kommentera nu då;) Snälla gör det! :D

I2086974W768H576V

Igeni som kan vara lite snäll och berätta för den mindre vetande jag vad min häst har för för/nackdelar exteriört ?:(

Jag ska försöka mig på att kommentera ;)

H*n har en ganska lång och smäcker hals, möjligtvis lite lågt ansatt. Ser lite överbyggd ut också, korsets högsta punkt är högre än länden. Ston ska helst inte vara överbyggda, och hingstar ska ha högre manke än kors.
Annars ser h*n ganska fin ut. Långa och lagom tjocka ben (kanske lite längre bakben än framben..?) Ser ut att vara i bra kondis :)
Hur gammal är hästen? Är det ett sto eller en valack?

/Anna

Tack för att du tog dig tid! :)

Han (Valack) är född maj 2005, dvs fyra år, o är för tillfället drygt 1.41 i mankhöjd men han växer fortfarande så det knakar. Han är lite "valpig" i kroppen o rörelser tycker jag själv, Har ett jättesteg o bra påskjut men snubblar på sina egna hovar rätt ofta;) Är jobbad med ordentligt sen i vintras, men riden mer regelbundet ca 1,5 månad.
Så vi hoppas det blir bättre med tiden :)

Är han bara fyra år så är det ju ingen panik att han är lite överbyggd :) Du får uppdatera med fler bilder såsmåningom så vi ser hur han utvecklas!

/Anna

Nu återkommer jag med en färsk exteriörbild på min nya häst som kom igår.
Hon blir fem i år och har fortfarande ett väldigt föligt utseende, iallafall i ansiktet. Riktigt söt om jag får säga det själv. :laugh:
Klippningen är lite speciell, hon var utsatt för pälsätare.
Så berätta gärna vad ni tycker och tror om henne. :)

26731528.jpg

Bilderna ovan togs den 22 mars. Bilderna nedan togs den 25 juni.
Nu har hon under några veckors tid varit på träning och blivit till en sjukt trevlig häst. Hon är jätteduktig!
Hon saknar fortfarande en del muskler, men de lite tycker jag hon har fått.
Sedan har hon ju också fått en mycket finare färg tycker jag.
Dessutom så är hon lite tunn.

28305451.jpg

Extrabilder
28305420.jpg

28305420.jpg

Jag vill veta allt ni tycker! ;)

Här kommer n dagsfärsk bild på mitt sto Skotta.

kommentera gärna.... =) vad tycker ni om denna tjej??:d

endast riden 2 månader. så inte i full kondis. och har liite mage =)

4880_236753380056_733515056_7560770_5631160_n.jpg

Senast ändrad:

Är det hon som är ute på annons?

Jag tycker hon ser fin ut, fin manke och hals men som jag tycker har antydan till underhals. Rätta mig om jag har fel, men jag tycker hon ser ut att ha något stupande kors och ganska raka hasor, lite längre bakben än framben. Ser rolig ut att rida!

Jag gillar din häst synd bara att skuggan skymmer huvudet på lösgalopp bilderna!!!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 075
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka