Exteriör på islandshäst, version ?

Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Jag tycker han ser mycket mer högrest ut på den där bilden än han gör annars. Så det är svårt att kommentera nåt på just den bilden,
då han ser ut som att han 'showar upp sig' för den andra hästen.

Börjar bli fin i kroppen! :)

*kl*

Har äntligen lyckats få till lite hyfsade exteriörbilder på min skrutta. Har väl lagt upp bilder en gång om året ungefär. Vore kul o höra vad ni har att säga om henne nu :)

Foto024.jpg

Dessvärre skulle jag nog hukat mig lite mer. Den här är kanske bättre ur det perspektivet, men här ser man inte halsen istället :crazy:
Foto023.jpg

Jag måste fråga en sak som jag har undrat över ett tag. Får isisar lättare underhals än andra raser? Jag har sett en del i denna tråd och även ganska många i verkligheten som har det, eller lite antydan till det. Är det en tillfällighet att jag sett så många eller får dom det lättare?
Sedan skulle det även vara kul att höra vad ni har att säga om denna islandshäst. Hur är hans exteriör? Och tror ni att han är 4, eller 5 gångare? ;)

27967603.jpg

27967619.jpg

27967611.jpg

Inte min häst, dock en häst som står på samma ställe som min medryttarpolle. Brukar få rida honom ibland om jag har tur, islandshästar är ju så härliga! :)

Jag vet att han är otroligt fet dessutom. Min kompis försöker få bort det och sätta muskler på honom istället.

O nu tänker jag vara så jävlig :devil: så jag puttar och ser om ngn annan har ngt bra/dåligt att säga om min killes exteriör.
Min häst till hö. i bild. :angel:

Nu är inte jag en expert på exteriör, men jag försöker iaf :D. Jag tycker han ser riktigt fin ut :D!!! Det enda kanske är att han har liite kort rygg, fast eftersom att han höjer huvudet så kanske det har en betydelse :p. Har ser ut att ha bra hull oxå! Var nöjd med din häst :)

isisen går ju oftast lite högre upp med huvudet i tölt och då arbetar underhalsens muskler ochunderhalsen utvecklas...
Så här går ju även VM hästarna det är så en islänninga går..Travarna har också nästan alltid underhals eftersom de också går lite högre upp med huvudet..En travare kan omöjligt spring som de gör om de skulel gå på tygel form om du för står vad jag menar?

Klart det finns undantag men nu pratar jag över lag så där går inte genomsnittet av sveriges islandshästarna...

Utan här har du mer sannesägande bilder...

http://www.islandshastbilder.com/bilder/vm%202005/T2/kyndill4252.jpg

http://hem1.passagen.se/kolis/AriDenni.jpg

http://www.kaggestorpsislandshastar.se/images/hastar/ovriga/laufi.jpg

Dom här bilderna visar mer omhur enislandshäst ofast går.. jag säge rinte att det är negativt utan bara att så här går dom det är rasen i sig.. en islandshäst kan inte tölta med krökt böjd hals/huvud i ökad tölt eller flygande pass...
Den formen den så fallade gå på tygel formen man tex har i traven har amn inte i tölt och pass det är helt naturligt!

En 3 gångare som har underhals ja då är det nåt fel för de skall inte gå med huvudet som en isis eller travare..Men när en isis har lite underhals så är det mer normalt.. de töltas mkt=)
Sista tölthästen jag länkar tillser man underhalsen.. fasten hästen är urfin och är riden riktigt bra inge fel alls.. det bara är... naturligt=)

Alla mina bilder här är fram googlade som dina!

här är lite"nya2 bilde rpå jorunn

vad tycker ni?? konstruktiv kritik önskas.. Vilka är hennes fördelar och nackdelar??

Lite smalare iallafall:banana:

Uppställd
26581813.jpg
[/url][/IMG]

På Hólar främjar de ju korrekt form i alla gångarter, som tur är så börjar fler och fler "apa av" Hólar nu :)

Tóti (som rider på bilden) är grymt duktig på att både förklara, visa och rida hästar i en trevlig form!
Tóti är nog min idol :love:

Tack! :love:

Men som Linn påpekade så sträcker han på sig lite på bilden och kortar ihop sig, egentligen har han ganska lång rygg :)
Men tack för fina kommentarer, det värmer!

Han är ju min guldklimp ;)

en islandshäst kan inte tölta med krökt böjd hals/huvud i ökad tölt eller flygande pass...

Jo i tölten kan dom göra det.
I passen kan de så vitt jag vet inte göra det, men det har ju med själva gångarten i sig att göra. Passen är mkt snabbare och hästen skall ju sträcka ut sig i passen sk pasställning. Passen rids ju kortare sträckor och inte alls i lika stor utrsäckning som tölten.

Tölten är en mjukare gångart.

Som du ser på Kraftur (och många fler duktiga hästar såklart) så kan de gå i en korrekt form även i tölten.

Har du sett Á hestbaki 2?
Den är kanonbra och de förklarar mkt som har med formen att göra :)

Vad jag vet, jag är verkligen ingen expert, men så ska islandshästar gå med krökt nacke även i tölten. De ska ha halsen uppåt, men sänka och ge efter i nacken i tölten, eftersom det är möjligt.
Visst, finns många på VM o.s.v. som inte gör det, men det tyder ju bara på att deras hästar inte arbetar rätt med ryggen, och att ryttaren/tränaren inte har fokuserat på detta, utan kanske istället fokuserat på aktionen eller liknande.

I passen kan en häst inte gå med krökt nacke, men så korta bitar som islandshästar passar så gör det ingenting. För att det ska gå snabbt måste de sträcka ut sig, och lämnar därmed formen med krökt nacke.
Enligt mig är passen enda gångarten en islandshäst, precis som alla andra hästar, ska gå i form.
Travhästar klarar ju också av att gå så hela tiden, eftersom de inte har någon på ryggen. Sedan är väl inte travhästar den hållbaraste rasen heller...

folk verkar missuppfatta mig här personen här frågade oss om varför så många islänningar har underhals och varför inte typ hbl har det i lika utsträckning..
Svaret är lätt..islandshäsatr går GENERÄLLT högre upp med huvudet och därför jobbar mer med sin underhals!!!!

Sen ompella stina och VM oskar kan rida sina islänninar så så är dom LÅNGT ifrån generälla antalet som gör det!!!

Även denna häst som mickis lade in så går hästen inte på typiskt han har inte längt fram halsen i en välvd fin både och söker sig neråt/frammåt så som han kan göra när han travar.
Vilket är HELT NATURLIGT
Denna häst ras gör inte så som en klassisk dresyrhäst av rasen typ hbl gör den form man kallar "gå på tygel formen"
Jag älskar denna ras islandshäst men hittills har jag aldirg sett en islänning tölta eller passa i EXTAKT samma form som ett hbl travar på tygel form...

Min förklaring är helt eneklt.. för att en islänning ska kunna gå i en flott ökad tölt/ pass så behöver den ta upp huvudet en ANING!

Säg till mig när ni ser en travare kuta i gå på tygel formen på en tävling.....

Det har sin förklaring tillvarför man inte ser en travare gå i sån form på tävling!!!!! Sen om travaren under träning blir körd i samlad kort trav med krökt nacke och huvud är en anan sak!

Samma med galopp hästar kort samlad galopp går hästen på tygeln med på tävlingar är det omöjligt att packa ihop hästen till samlad gå på rygel galopp form och samtidigt begära att hästen ska kuta i 60 km i timmen och vinna loppet!!!!
Man kan inte gämföra ett hbll som travar på tygelform och en islänning som töltar frammåt i full fart..
Båda hästarna kan gå i rättform med dessa formen skiljer sig rätt mkt åt endå.

Nu har jag iaf svarat på fråganoch känns ju lite onödigt att sitta här och tjaffsa eller hur ..

Vore roligt om folk ville ge lite kommentarer om min skrutta la upp en bild här ovanför på henne=)

Jag har en fråga om detta med underhals. Jag var på min första träning med Godhi idag och fick då höra att på grund av hur han är musklad så får vi börja om från början så att han bygger om sig.
Hon nämnde framförallt att hans underhals (något som jag inte alls lagt märke till, kan inte mycket alls om exteriör) och att den ställde till det lite för att han ska kunna gå på tygeln. Iaf, vi kom en bit på vägen, men hon sa att det kommer vara lite svårt i början innan han börjat muskla sig rätt.

Nu till frågan, varför har han fått underhalsen och hur får man bort den? Är det "bara" att jobba på formen och så försvinner det tids nog? Och troligtvis jättedum fråga: behövs underhalsmusklerna för något? Jag uppfattade det som något negativt, även här i tråden.

Underhalsmusklerna behövs, muskler både stödjer och "drar/håller uppe"

Har du någon bild på din häst? Känns som om underhalsen är jättestor då tränaren sagt som hon gjort. :crazy:

Jag har lagt in bilder här i tråden innan, men kan lägga in igen.
27385476.jpg

Vet inte om det syns så bra, jag är som sagt inte så bra på sånt här. Vi filmade igår när jag red och då tycker jag att det syntes tydligare vad hon menar. Hon menade att när han kommer ner i form så försvinner underhalsen lite in i halsen, för att musklerna jobbar rätt. Är inte säker på att jag förstod det rätt, men jag tyckte ändå att jag kunde se vad hon menade på filmen.
Kan tyvärr inte få in det på datorn utan experthjälp. Så jag hoppas att bilden duger, finns lite fler på samma sida fast en del är ganska gamla (iofs hade han troligtvis samma hals då)

Om den behövs, varför sa hon då att jag skulle försöka träna bort den, eller flytta om musklerna kanske hon sa. Fast han kanske har för mycket, så att de "är ivägen" istället?

Och ja, han är fortfarande tjock så det kanske inte är jättelätt att se vad som finns under fettet, men han minskar sakta men säkert!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 114
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka