Exteriör på islandshäst, version ?

Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Tack !! :D

Är jätte noga med hullet på dom ..
Om hästen är för tunn ryker energin och dom får svårt att sätta muskler, är dom för tjocka är det svårt för hästen att röra sig ultimat. Det gäller att hitta det där LAGOM .. Fodra upp om hästen är för tunn och dra ner lite om den är för tjock (MISSTOLKA INTE DETTA SOM ATT BANTA HÄSTEN GENOM ATT DRA NER PÅ FODRET). En tjock häst kräver mkt träning i samband med en korrekt foderstat.

Det är inte förrän nu som jag faktiskt är nöjd med hullet på mina hästar.
Ási har som sagt lite i överflöd men inte sådär farligt mkt. Dalla är svår att hålla hullet på.
För Erro's del bävar jag för betet ... Där blir det träning varje dag, stackars häst ..

Tack för kommentaren, det värmer att få höra att hästarna ser friska och välmående ut ! :)

Det var så lite så :)
Haha, det blir lite samma med Snudda som för Erro.. HUR ska det gå när vi släpper henne i sommarhagen?! :o Jag får också lägga varje ledig stund på att träna henne. Känns lite pinsamt att komma in med en fet häst på SM om inte annat :angel:
Men det är riktigt svårt det där med hullet och musklerna. Jag blir liksom aldrig nöjd med Snudda.. Är hon inte för tunn så är hon för tjock :crazy: Det är det jag tycker är så fascinerande, dina hästar ser liksom alltid ut att vara i bra kondis! Men det är klart, man får väl erfarenhet när man håller på med det mycket antar jag?
Och jag har ju bara en hästtyp att försöka hålla i lagom hull, du har ju lite olika typer av hästar och jag antar att man lär sig jättemycket på det.

Ska försöka ta lite nya exteriörbilder på Snudda imorn.. Hon ska få duscha och bli fin inför tävlingen i helgen nämligen :laugh:

/Anna

Jag är så kräsen med hur hästarna ser ut så jag ger mig f*n på att dom ska se ut som jag vill .. Tillslut går det !!
(Fast Erro är jag fortfarande inte nöjd med, efter 3 år :angel: )

*kl*

Äsch, lägger upp en bild jag med. Muninn, 6 år, knappt riden alls och så gott som totalt omusklad. Vad sägs?
P5173181.jpg

Kl
Jag slänger väl in en nytagen bild på min godisgubbe Edall, enligt Et är han perfekt :p

Bild%2010911.jpg

Bild%2011611.jpg

Gör ett testa att lägga upp en bild från pixbox, säg till om det inte fungerar!

Bilden är i alla fall på mitt 8åriga sto Blesa fra Söborghus, efter Gnýr frá Hrepphólum.
Har mycket problem med spänningar, men börjar lära sig slappna av och börjar bygga muskler på ryggen och så. Vad tycker ni? Var kritiska!

*KL*

Hoppas ngn orkar säga något iaf.

Draumur till höger på bilden.
Dock står han lite konstigt och har inga framskor.
(Hovslagaren kommer idag)
27869409.jpg

Vad tycker ni? Hur ser han ut i kroppen?
Hur tycker ni han ligger till hullmässigt och muskelmässigt?

Är alltid intressant att höra då man själv blir så fruktansvärt hemmablind :)

Jag kan ingenting, men jag tycker han ser fin ut i kroppen :) Proportionerlig och fin, tycker om musklerna han har på bogen ;)

*kl*

Vill gärna ha kommentarer på dessa herrar:

Huginn, 6 år oinriden.

Står i nedförsbacke

Muninn 6 år oinriden.

Närmast kameran

vem är dem efter? antar att de är bröder eller? såg lika ut.. jag tycker hästen på första bilden ser väldigt överbyggd ut, personligen gillar jag inte alls denna byggnad... ganska kraftigt överviktig med.. hoppas det går bra med inridningen!!:)

vem är dem efter? antar att de är bröder eller? såg lika ut.. jag tycker hästen på första bilden ser väldigt överbyggd ut, personligen gillar jag inte alls denna byggnad... ganska kraftigt överviktig med.. hoppas det går bra med inridningen!!:)

Båda är efter Geisli frá Meðalfelli, halvbröder är dom :)

Hästen på första bilderna är jättefet, gått på ganska kraftigt bete innan och nu får han gå på magert bete med kuperad terräng så han ska gå ner i vikt lite grann innan jag börjar vänja han vid sadel o träns. Tack så mkt! :D

den hästen på de sista bilderna ser mycket trevligare ut i kroppen tycker jag men som sagt ett kort sen när den första hästen gått ner ordentligt i vikt kommer han nog också se bättre ut!!:)

den hästen på de sista bilderna ser mycket trevligare ut i kroppen tycker jag men som sagt ett kort sen när den första hästen gått ner ordentligt i vikt kommer han nog också se bättre ut!!:)

Tack för kommentarerna!

Ja, Muninn (på de nedersta bilderna) ser ganska slank o fin ut i kroppen. Jag hoppas Huginn (på de första bilderna) blir lika snygg i sin kropp också! :)

Och jag som tycker att även den nedre hästen är fet ...
Det syns ffa på halsen som är på tok för bred.

Här hemma har vi 6 stycken halvsyskon till "dina" pojkar.

Tack!

Ja jag tycker nog också att han börjar se proportionelig ut.
Tänk för två sommrar sedan var han smällfet och halsen var tjock som på en tjur!
Nu tycker jag nog han är helt ok i hullet och han har musklat sig rätt bra.
Sedan vi lärde oss att gå i en bättre form så har ryggen och rumpan fått ett ordentligt uppsving och det är ju himla kul!

Håller nog med Michis här.
Båda ser överviktiga ut, ffa den första hästen.
Sen ser de ut att ha rätt långa ryggar, är de femgångare?

De blir nog fina sen när de tränats lite. :)

+ Bangsi87

Jaså, jag tycker han ser lite slank ut (fast jag är van vid Filipus som är grov o fet för tillfället) men halsen håller jag med om, den är lite för bred.

Jag skulle tro att dom är femgångare båda två. Dom är iaf avlade efter femgångare o har helsyskon som är femgångare så jag hoppas på det bästa ;)

Han är långt ifrån slank, dock är han den av "dina" som ser bäst ut.

+ Bangsi87

Jaså, jag tycker han ser lite slank ut (fast jag är van vid Filipus som är grov o fet för tillfället) men halsen håller jag med om, den är lite för bred.

Jag skulle tro att dom är femgångare båda två. Dom är iaf avlade efter femgångare o har helsyskon som är femgångare så jag hoppas på det bästa ;)

Den där halsen är släkt drag....Krummi har också en bred hals så folk undrar om han blev sent kastread...

Och det jag tycker är värst med den är att hästen sätter allt på halsen och nästan inget runt magen.Om man inte vill att han ska vara jämnfet...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 329
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
490
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka