Exteriör på islandshäst, version ?

Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Ridbilder är världelösa att kommentera exteriör ifrån, för alla hästar ser annorlunda ut i rörelse och under ryttare. Men de skvallrar om att hon inte riktigt är så stark som hon behöver vara för att gå i en så djup form. Så istället viker hon in nosen, spänner nacken och arbetar inte tillräckligt med ryggen för att den skall komma upp och hon skall balansera sig ordentligt.

Tycker att din häst ser väldigt omogen ut i kroppen, hur gammal är hon? Hon har ett riktigt näpet och sött, feminint huvud!

Exteriören ser ok ut, även fast hon står lite på tå på kortet och visar sig lite ofördelaktigt! Men har längre, fina ben med ok vinklar, ngt övervinklade haser. Ser också ut att ha lite långa och raka framkotor, vilket gör att de lättare blir överarbetade.
Det ser ut som att din häst saknar en del muskelmassa, och nog blir fin när den välvt överlinjen mer istället för att vara så konkav i sin profil som hon är nu!
Hon skulle behöva få en jämnare muskelmassa på sig, så hon rundar sig på diverse ställen på kroppen. Ex nacke, mankparti, bog, rumpa. Och få bort underhals och sin framtunga framtoning.

Föresten ser sadeln ut att ligga något långt för fram, lägg bak den lite så kommer hon bättre upp från framdelen:)

(känner att jag börjar komma ifatt i mitt "exteriör-nörderi" nu igen :angel: haha)

Tack för ett givande svar! Jag tycker att du säger mycket vettigt!

Du har helt rätt rörande muskelmassa som saknas, det jobbar vi verkligen med. Det beror ju på att hon inte är riden så länge, då hon bara är 4 år.
Jag vill gärna veta vad som menas med övervinklade haser och raka framkotor, så att man lär sig något någon gång.
Jag har planer på att visa henne, men vi får se först hur hon ser ut med muskler på kroppen! :laugh:

Spontant tänkte jag att det är en fin häst! Bra resning, lång fin hals! Högbent. Kommer bli döläcker med muskler och när han växt helt färdigt!

Första gången jag ska länka bilder, hoppas det blir riktigt! :o

Min 3åring. Vad tycker ni? Han är e: Metingur

http://www.pixbox.se/alb_show_id1061779_page0.html

Jag tycker att han ser fin ut :). Fin bakdel och fina ben och hals!! Det är dock en sak jag ser, och det är ryggen, som jag tycker ser ganska kort ut! Men jag tycker inte att exteriören spelar någon roll!!! Det är väl inte hur hästen ser ut som räknas?:D

så länge en rygg inte är så kort att det blir problem med sadeln eller ryggen är styv så är det bättre med kortare rygg än längre ridmässigt sett.

Jag håller med.
Det känns lite som att de hästar som får bra exteriörpoäng idag kan (det behöver inte alltid vara så, men det förekommer) vara "snygga" och alltså fina att se på, men vad säger det egentligen om vilka egenskaper hästen har eller hur hållbar den är?

/Anna

Klart exteriören spelar roll.
Som jag skrev i mitt förra inlägg tycker jag att det känns ganska värdelöst om hästen är snygg eller inte, men med exteriör så menar man ju inte (eller bör i alla fall inte mena) att det är en skönhetstävling, utan det borde handla om att hästen ska vara hållbar och ha en exteriör som gör att hästen blir en bättre ridhäst, ja att den har fysiska förutsättningar för att bära upp en ryttare på ett bra sätt och att den håller i många år.
Om man ser på exteriören på det sättet så tycker jag absolut att den spelar roll.

Men jag förstår vad du menar, den snyggaste hästen behöver inte vara den bästa.

/Anna

Jag håller med.
Det känns lite som att de hästar som får bra exteriörpoäng idag kan (det behöver inte alltid vara så, men det förekommer) vara "snygga" och alltså fina att se på, men vad säger det egentligen om vilka egenskaper hästen har eller hur hållbar den är?

/Anna

Sen är det ju så att vad som är snyggt är ju subjektivt, olika männinskor tycker att olika saker är snygga. Avelsdomarna har ju en "mall" att gå efter där vissa saker värderas högt andra drar ner poängen, detta är bestämt från centralt håll. När jag pluggade på Hólar fick vi lära oss vad som var bra och inte men det diskuterades aldrig hur man hade kommit fram till de ideal som rådde då (drygt tio år sedan) och varför.
Olika raser har ju dessutom olika ideal, konkav nosrygg anses ju tex fint på Araber men inte på Islandshästar, formen på nosryggen kan ju knappst ha med ridegenskaperna att göra:confused:.

Allt är inte så självklart som det verkar ibland...

Jag lägger väl in lite nya bilder på min nya treåring Gullskjona.
Är medveten om att hon inte har mycket muskler och hull.själv tycker jag att hon inte är såå utvecklad.
Hon e efter.Erpur-Snaer frá Efsta-Dal 11
Blir jätte glad för era komentarer :D

Senast ändrad:

Skulle vara intressant att höra, som du säger, vad som ligger bakom idealen och det som är eftersträvat vad gäller exteriören, så att man får veta varför vi vill att hästarna ska se ut på ett visst sätt. Sammankopplingen mellan exteriören och ridegenskaperna.
Det finns ingen sån kurs att gå?

/Anna

Hej,
här kommer lite halvbra (inte lätt att fota fina bilder själv!) exteriörbilder på den trötta björnen.
28627860.jpg

Klicka här för att se hela albumet!
Ni som inte vet får gärna gissa stam, ålder, gångarter osv. :)

Puttar igen...

Jag kan inte så mycket men ska försöka kommentera ändå (ni som kan får rätta mig om jag har fel) :)

Eftersom hon inte är färdigvuxen än kan det ju hända att en del saker ändrar lite på sig, men som hon ser ut nu tycker jag att hon har en ganska kort hals i förhållande till resten av kroppen. Den är helt ok ansatt och hon ser ut att ha en naturlig resning, men som sagt, man skulle vilja att halsen var längre.
Jag tycker att hon ser ganska långbent ut (möjligtvis lite längre ben bak än fram..?)
Korset har en ganska hög högsta punkt och det finns en risk att hon är aningen överbyggd, men det kan bero på att hon inte växt klart. I nuläget tycker jag att det ser ut som att korset och manken är på samma höjd ungefär. Men man får ändå en illusion av att korset är högre, eftersom ryggen sluttar ganska mycket från korset fram till manken.
Benen ser torra ut, men kanske lite tunna. Inte så farligt tunna (det finns de som verkligen har spindelben), men hon skulle kunna ha lite grövre ben för att uppfylla avelsmålen.

I övrigt en trevlig häst, ser väldigt positiv ut redan från marken!

Vad ska du använda henne till? Ridhäst? :)

/Anna

okej tack :D jag håller med om det du skrivit och att halsen är lite för kort kanske, Som sagt är hon nu ganska tunn(inte om magen, men annars) Hon har inte mkt muskler heller, men det kommer nu när hon börjat röra på sig i hagen m,m.
Jag har också märkt att bakbenen ser lite längre ut, men jag tror det är något hon växer i från, vet inte om hon är ganska outvecklad för att vara tre år, eller vad tycker ni?? hon är inte mkt hanterad, hade nu först bara tänkt låta henne äta upp sig lite och bygga muskler och sedan börja lite med markarbete m,m.
Jag föll för henne pladask , tyckte hon såg så fin och söt ut.
Det är ju tänkt att hon skall bli min lilla ridhäst, Hon rör sig fint , tror hon e femgångare.Hade varit kul att börja tävla lite igen, men det dröjer ju några år dit :D

KL

Lägger ut två bilder på min Blesa fra Söborghus, e: Gnýr frá Hrepphólum.
Vad tycker ni? Är det någon skillnad, och isf var?
Skriver inte vad jag tycker än :)

Blesa 7 feb 2009, har ägt henne i typ två-tre veckor.

Blesa 2 aug 2009. Dvs nästan 5 mån senare.

Kommentera! :D

Jag tycker han har ett ganska stupande kors. Fin rygg, lite längre bakben än framben, men det tycker jag är mer regel än undantag?
Sen är din häst antingen lite tjock, eller så har han liksom magen långt nere :o haha... jag är inte helt bra på det här!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 067
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 359
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka