Exteriör på islandshäst, version ?

Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Jag fullkomligt älskar styrkan och utstrålningen din häst har! Otroligt vacker!
Lite tjock kanske, men ser ändå väldigt muskulös ut. Kanske bilderna som luras, men han ser ut att vara lite mer muskulös nu än innan sommaren, på bogen och bakdelen.
Kan, som jag sagt tidigare, ingenting om exteriör, men jag kommenterar gärna när jag ser en häst jag tycker om i alla fall :)

Jag har ju redan lovordat din häst, men tänk hur han kommer se ut när han inte är fet OCH på fotohumör :d
Jättefin!

/Anna

+ Friggan

Tusen tack, alltid roligt att höra!

Ja, han har musklat sig mer och jag längtar till svintern då han bruakr vara bra i hullet och när han nu dessutom borde muskla sig mer =)

//Julia

KL

Lägger ut två bilder på min Blesa fra Söborghus, e: Gnýr frá Hrepphólum.
Vad tycker ni? Är det någon skillnad, och isf var?
Skriver inte vad jag tycker än :)

Blesa 7 feb 2009, har ägt henne i typ två-tre veckor.

Blesa 2 aug 2009. Dvs nästan 5 mån senare.

Kommentera! :D

Tjatar en gång till om bilderna på min Blesa (A) :)

Lite nya, och bättre bilder på björnen.:) Hon är inte helt i fit, går just nu i vila.

29030150.jpg

29030147.jpg

29030148.jpg

29030151.jpg

12351337.jpg

Har haft lite planer på att visa denna brud, så det skulle vara kul att höra vad ni tycker om den idén men tanke på exteriören. :)

Puttar lite :)

KL

P8190019.jpg

P8190014.jpg

Jag ska betäcka denna dam vid namn Dama :p

Vad säger ni om hennes exteriör? Vad skulle behövas kompenseras upp av hingsten??
Fördelar??

Nackdelar??

jag vet att hon är fet som en gris men ni skulle se hur hon såg ut innan vi började banta...

Senast ändrad:

Ingen som har nått att säga om Jorunn?? tanken är ju att visa henne ev nästa år.

Här är den bästa uppställningsbildenajg har på henne idag.. tänkte ta nya på Måndag då jag ska åka å hälsa på henne=)

Avelsdomarna vill ha högställda hästar, vilket Jórunn inte är.
Hon är i fint skick på bilden.

Att dom vill ha hästar med 4 meter men och lika tjocka som ett plankstaket vet jag men det finns som sagt 2 typer av islandhäst en lågställd och en högställd.
Och ni alla vet väl min åsikt om detta att jag skulel vilja dela in rasen i 2 olika rasstandarder en sporttypad och en brukstyp:)

Jorunns fördelar sitter inte i att hon är så supersnygg , extriörmässigt kanake hon inte får 10:or men ridmässigt tror jag hon kan knapra in några riktigt fina poäng om hon rids av en riktigt duktig visare:)
Och om man har tur att Jorunn är på rätt humör:D

Gillar denna häst som är av god Brukstyp harmoniskt byggd allt passar liksom in..lite mer muskler skulle jag vilja ha dock=)

Jag håller med dig om att det skulle kunna vara en bra idé att dela upp i två olika avlesmål, lite beroende på vad man vill ha hästen till, typ en sporttyp och en brukstyp.

Men att de är fyra meter höga och smala som ett staket är ju en ganska ordentlig överdrift (jag förstår förstås att du skriver det på ett skämtsamt sätt, men det gör mig faktiskt lite irriterad när svarar så, den som kommenterade Jorunn ville ju bara komma med sin uppriktiga åsikt).

Det är förresten kul att så många här på buke vill visa sina hästar själva, fortsätt så :)

/Anna

Åh, är det Litbrá som stod på Fors hos Ylva Hagander för ett par år sen ?
Hon har en avkomma e: Mökkur ...

Isf har jag ridit henne jättemkt !

Fast jorunn är ju ett ex på att en brukstypad islänning kan också röra sig fint och att man kan tävla en brukstypad islänning lika väl som sportmodellen=)

Men efterlyster fortfarande någon som vill ge lite extriöra kommentarer på Jorunn=)

:banana:

Jorunn har bra bakdel i sig, den har ett starkt kors och bra vinklar - men hon är ganska så opropotionerlig. För sedan kommer en lång och rund rygg som också gör att hon inte är viktbärande även fast hon är grov i typen! (så, till skillnad mot vad alla tror, en grov häst är inte alltid stark!) Hon har bra hull på kortet.

Hon är lågställd, men sämre resning och lågt ansatt hals. Sött huvud, men inte så feminint och välmejslat. Bogen är något platt.

Benen ser fina ut, lite svårt att se med all päls dock ;). Men något korta ben, med ok vinklar. Möjligtsvis lite raka kotor.

Jórunn är en jättesöt häst, men det jag tror kommer dra ner mycket för henne är att hon är så opropotionerlig. För lång rygg, korta ben och för mycket nacke för att hon skall "passa ihop". Och det har alltså ingenting med hennes lite grövre typ, som jag förövrigt tycker är fin, utan det har med just hennes kropp att göra!

Tycker du inte hon är femenistisk i sitt utseende?? själv tycker jag det skriker sto/tjej om henne..Det jag brukar få höra hela tiden av de som ser henne.

Ska bli roligt och se om Hon får dessa utlåtanden som du nyss sagt..Ska spara de du sagt.. mkt intressant..

=)

Tänk vad en bild kan luras ..

På den bilder på Jorunn så är hon F E T !!
:p

hahah okej då, det är nog rakningen som lurade mig då ;)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 324
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
490
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka