Exteriör på islandshäst, version ?

Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Kan inget om exteriör, men vill gärna ha lite kommentarer på min tjockis :laugh:

DSC00221.jpg

20090827714.jpg

20090827711.jpg

emmiz79-> Din häst var jättefin tycker jag iaf :)

Han är lite tjock ja, men tycker han ser väldigt muskulös ut!
Jag tycker att rumpan, bakbenen och bogen ser väldigt muskulösa ut.
Han ser också något överbyggd ut.
En lite kraftigare typ överhuvudtaget :)
Kan inte så mycket om exteriör, men försöker säga det jag ser i alla fall, kan vara fel också :) Men jag försöker!

Här är mitt sto, 8 år gammal efter Gnýr frá Hrepphólum. Vad tycker ni?

Är det där Ess? I bakgrunden ser det ut som Smedstorp i norra Stockholm.
Stämmer det?

tycker hon ser väldigt fin ut! Gillar typen! Hade gärna sett en bild där hon inte "drar ihop" bakdelen. Hon ser ut som hon lätt skulle överarbeta muskeln som är framför korset (ungefär ovanför virveln, vid bakvalvet på sadeln).
Har hon lika lätt att länga sig? Ser ut som en häst som har lätt att "skjuta rygg". kan vara svårt om dom börjar låsa ryggen och inte sviktar.
Gillar halsen, skulle bara vilja se att hon fick ännu mer muskler framför manken så halsen fick en lite mer välvd form, men det tar ju tid!

Är jag ute och cyklar? Kan ju bara vara så det såg ut på den här bilden!

Hon har däremot blivit mkt finare och ser mer harmonisk ut nu jämfört med den andra bilden du la ut tidigare!

Tack! För det första.
Och sedan nej, du är verkligen inte ute och cyklar. Helt i prick.
Hon har haft otroligt mycket problem med spänningar, och hennes lösning när hon blir osäker eller spänd (ex. tidigare när man sadlade eller satt upp), är att hon flyttar in bakbenen och frambenen under sig och skjuter rygg.
När den bilden togs var det första gången jag tömkörde henne på det sättet, och hon var ganska spänd. Och hon är också ganska bakskygg, så mycket möjligt att hon står och drar in rumpan på bilden.
Hon har kommit väldigt, väldigt långt när det gäller att slappna av, men vi har fortfarande en väldigt lång väg kvar.
Kul att du nämner halsen också, för min reaktion när jag jämförde bilden med den ett halvår tidigare var "min häst har fått en hals!". Då är jag inte heller helt ute och cyklar heller ;D

Här är en bild när hon är väldigt avslappnad och trött. Vet dock inte om det syns i kroppen på henne, den är tagen tre månader tidigare.

Är det någon skillnad där eller? :)
Tack igen för kommentaren! :D

Vad tycker ni om denna herren då? (är omusklad det vet jag, skulle behöva ltie protein men har inte blivit riden på nåt år och nu har vi precis fått in bra hö igen iallafall.)
Han är tio år, hingst, som sagt helt oriden nu på länge.
5-gångare med flott tölt, när man väl får fram den (är vad jag har hört haha, har inte ridit honom, då han inte är min)

Står visserligen o hänger lite men men var dom enda bilderna jag hade!

Jag tycker Dama ser trevlig ut, det som står ut mest som jag skulle vilja förbättra och tänka på när ajg väljer hingst är att hitta en som inte har så toppat kors, och sluttande länd, utan en med lite rundare kors och starkare länd. Bra ben och hovar är ju alltid något man vill och borde sätta prio på tycker jag, samma på rygg och spciellt som jag tycker hennes rygg ser bra ut så hoppas jag ni inte väljer nån med dålig eller allt för kort rygg (hennes är alldeles lagom så gärna nån med likande så fölet inte blir varken lång, kort eller vek. etc)
Kanske nån med smalare hals men det är ju smaksak och hennes är ju inte GROV liksom eller nåt.

För övrigt tycker jag hon ser väldigt trevlig ut :)

Slänger väl in den nya bilden på Snorri här också Tycker ni han har för bättras till det bättre eller sämre om man bortser från de extra kilona.

Här är han Hösten 2007 när jag hade hämtat hem honom.

17516580.jpg

och sedan vårvintern 08
19436491.jpg

och nu iveckan.

29390628.jpg

29390645.jpg

Några kommentarer om hans exteriör allmänt?

Senast ändrad:

Din häst ser ut att ha musklat på sig något rejält!
Bortsett från de extra kilona tycker jag han är riktigt snygg! Ser ut att ha muskler på rätt ställen :)
Kan inte heller så mycket om exteriör, men tycker du har en riktigt snygg häst! :)

Din häst ser ut att ha musklat på sig något rejält!
Bortsett från de extra kilona tycker jag han är riktigt snygg! Ser ut att ha muskler på rätt ställen :)
Kan inte heller så mycket om exteriör, men tycker du har en riktigt snygg häst! :)

Ja tack så mycket . Den här explosionen av muskler började i vintras och värkar bara ha fortsatt trots skada och 3 månader på sommarbete. Jag vet inte om han kanske bara är väldigt sen i sin utveckling, Han är trots allt 9 år nu men först nu börjar han ramla på plats i skallen också om ni förstår vad jag menar.
Sedan kanske alla hingsthormoner (eller vad man kan säga när det handlar om en vallack) han har lidit av det senaste året kanske har jätt sitt till, han började betäcka ston i fjol sommar så i år har han fått gått utan stona större delen av sommaren och nu i höst brunsten. Men han har juh ändå hafts "sina" ston i hagen bredvid.

och sedan vårvintern 08
19436491.jpg

Några kommentarer om hans exteriör allmänt?

Åh, det här är lite av mitt favorit tema! Exteriör!
Hoppas det är ok att jag svarar utan att vara islandsryttare;)

Utan alla dina bilder så gav denna bäst bild utav hästens kropp.
Men den är lite i det mörkaste laget för att göra en rätt bedömning.

Startar med bakdelen då, han ser ut att ha ganska rörliga hasleder, med förutsättning för hög aktion bak snarare än låg, kan dock ha svårt att komma in under kroppen och bära sig lika lätt som tex Yhlvas fux.
Hals, något kort hals med svag underhals, fint litet huvud. Fina framben i vinklar och kotor. Korta och höga steg fram.
Helhetsbild av honom tycker jag ger en häst som har lätt för galopp, stabil trav och tölt.

Åh, det här är lite av mitt favorit tema! Exteriör!
Hoppas det är ok att jag svarar utan att vara islandsryttare;)

Utan alla dina bilder så gav denna bäst bild utav hästens kropp.
Men den är lite i det mörkaste laget för att göra en rätt bedömning.

Startar med bakdelen då, han ser ut att ha ganska rörliga hasleder, med förutsättning för hög aktion bak snarare än låg, kan dock ha svårt att komma in under kroppen och bära sig lika lätt som tex Yhlvas fux.
Hals, något kort hals med svag underhals, fint litet huvud. Fina framben i vinklar och kotor. Korta och höga steg fram.
Helhetsbild av honom tycker jag ger en häst som har lätt för galopp, stabil trav och tölt.

Va roligt att du kommenterar det är väl självklart att det är ok oavsett.

Det är roligt för det du skriver stämmer ganska bra. alltså vad han ha för rörelser.
Han har väldigt fina bakbensrörelser men kan ha det lite jobbigt i formen men han trampar väldigt långt in men liksom tappar rumpan på vägen.
Han har även höga steg fram men har aldrig reflekterat över om han tar korta steg, han kliver så ofta på sig med bakbenen.
Du har helt rätt att han har lätt för galopp eller ärligt så har han snuskigt lätt för samtliga gångarter Har nog aldrig ridit en häst om skiftar så friskt mellan gångarterna som han gör sedan att han inte vet vad "rätt" tölt är det är en annan femma men det tar jag som ryttare helt på mig.

Tack tack=)

Ja kom så väl ihåg när jag köpte henne.. ha ha grisen i säcken som var en ful ankunge!

Men hon har växt till sig och blivit riktigt fin tycker jag=)

Tack för kommentarerna! detta skall jag reflektera över och ta med i det inte alltför lätta hingstvalet:D

Ja du det är verkligen inte lätt att välja hingst, men hon ser ut att vara väldigt trevligt sto så det hjälper ju lite, inte allt för många saker alls ju som behöver "jämnas ut" så att säga så då har du ju mer val iallafall :)
Mitt bästa råd är att vara så kritisk du kan själv på ditt sto (många är inte det tyvärr) och verkligen liksom tänka efter vad för egenskaper som behöver stärkas och vad för saker som absolut itne får sinnas på hingsten.
Även kolla bakåt i stammen på bilder om du kan, då kan man se vad som verkar nedärvas genom flera generationer starkt, och ta det i åtanke också. Även om ditt sto kanske itne har nånting som många hästar i stammen har, så kan det ju lätt 'poppa upp' i avkomman om man itne är ltie försiktig.

Lycka till!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 058
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 326
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka