Exteriör på islandshäst, version ?

Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Jag är ingen hejare på detaljerna av exteriören, det överlåter jag till någon annan, men spontant så tycker jag det är en väldigt trevlig modell på häst, väl "ihopsatt" och proportionerlig, ser ut som hon kan se väldigt flott ut under ryttare och ha lätt för att jobba rätt!
Dock måste hon banta, rund som en köttbulle och med alldeles för grov hals- går hon ner några kilo så kommer linjerna komma fram mycket tydligare och du kommer att ha ett sött, feminint sto istället för en butchig madame ;)
(Ska jag säga, förresten :o)
Stam? Ålder?

Haha ja hon har mycket fett kvar över halsen och bogen. Hon har gått ner mycket sen i somras men allt har inte hunnit gå bort än;) hon är 5 år, har precis varit 1månad på träning och riden ca 1 månad innan det. E: emil fra vestri leirargördum ue: fifill fra flatey och mamman heter fruma fra hvassafelli 2klass sto. Hon rör sig flott:laugh: tanken eller drömmen är väl bedömning vi får se hur långt vi kommer med det. först o främst ska hon tävlas lite i vår om allt går som det ska.

såhär såg hon ut i somras
larssonnyrhstar023.jpg

larssonnyrhstar013.jpg

Jag gillar den där typen av häst!! Säger som Niela, fiint med sån hals! Min ser ju lite likadan ut, fast mkt mer underhals.
Lägger in bild på en liten älskling, som jag hoppas, och önskar att jag kan köpa framigenom. Men då måste jag sälja den tösen jag har nu..
29491967.jpg

29491968.jpg

Han har så häftig färg, han har små vita prickar här o var! Det var nån som sade att det inte finns prickiga anlag hos islandshästar....

Ja visst är det fint med sån nacke- på en hingst ;)

Välmusklad och fettig är liksom inte riktigt samma sak. Och inte menarj ag att hon ska bli någonslags vinthund- det har hon inte förutsättningarna för, men med några kilo ner så kommer hon som sagt att få vackrare linjer och se lättare ut, och säkert också röra sig ännu lättare.

Visst är det fint med alla typer av islandshästar, och man ska inte svälta ner de grövre för att få något man tror är en sportmodell. Men man ska inte göda de lättare för att få en "grövre typ" heller, vett ;)

Aha, ja där ser man ju att hon varit en tjockis ;)
Är hon bred över ryggen också? För hon ser ju absolut inte bukig ut nu!
Tror säkert att det är mycket muskler i halsen också, men det räcker ju med just muskler i en stohals för att den ska vara precis lagom fin, extrafett är ju lite onödigt :) Tror nog att hon kommer att se mycket femininare ut efter några kilo ner.

Skulle vara kul att se bilder på henne i rörelse, jag tycker verkligen att hon är läcker! :love:

Vilken fin valack, rider du han nu?

Det där med prickarna överlåter jag åt någon färg expert! intressant.

Denna killen tycker jag är mer "smäcker" i typen än det silversvarta stoet, faktiskt...han har grova ben och grov benstomme men exteriören är "modernare".

Som de ser ut nu båda två så ser de båda ut som den äldre modellen men skillnaden är att fuxen går att banta bort rätt mycket mer på och han kommer då se ganska smäcker och fin ut i typen....

Men jag kan säga som så att detta utlåtandet är från första bilden, den andra bilden ser det ut som en helt annan häst och mer av den grova typen, så där ser man vad bilder kan luras, men jag skriver det jag ser på bilderna vet ju inte hur han ser ut i verkligheten.

jag tycker att han har fin exteriör.

60-100kg lättare och mer muskler så skulle han nog se riktigt fin ut, hur gammal är han? stam?

gillar typen.

Hans hals är ganska lång och med mindre fett skulle den även vara ganska smal, han har lite fång nacke just nu så han behöver banta.
halsen är normalt ansatt för tillfället grov.

han har en ganska markerad manke, kort rygg, lång länd och kort stupande kors.
Han är relativt lågställd med ganska korta ben men ur en bättee kamera vinkel och smalare ser benen antagligen längre ut.
just nu ser han lite "tung" ut.

hur är han att rida? han ser lite ut som att han ibland kan vara lite tungjobbad ev hänga sig lite i handen? troligen mestadels för att han behöver gå ner i vikt.

vinklarna i bakbenen ser bra ut och förhållandet överben och underben i frambenen ser ok ut men något jag reagerade på var hans väldigt raka kotor speciellt bak, om du tittar på hur bakhoven är vinklas så ser du, det var det första jag lade märke till, han har en väldigt dålig vinkel på kotan den är som sagt nästan rak därför blir hoven väldigt kort och stumt av verkad.
han har en väldigt kort karled med.
det kan vara bilden som luras och som han står men jag vet inte, har inte sett detta så ofta så jag reagerade.

Hur är hans steg i ridningen? med raka kotor får de oftare ett mer "hårt" steg inte så fjädrande och lätt, man kan säga att rider du barbacka i trav så är hans trav mkt mer skumpig än en häst med längre kotor som trampar igenom mer och fjädrar mer i steget.
men sen är det ju inte bra med veka kotor heller givetvis.

Tack för ditt långa intressanta inlägg!!
Det är en häst på turridningen som jag har blivit "kär" i. Överväger nästan att sälja Stjärna och köpa den här..Om de nu kan tänka sig att sälja honom vilket jag tvivlar på..
Han är 13 år om jag inte minns fel.

Intressant om det du skrev om kotorna, och det ser ut som du har rätt, och när du säger det så är han kanske lite stum i steget.. När han får upp ruggen är det svårt att tom rida lätt kan jag säga!!

Han är en "krull-häst", mkt känslig för handen, men kan bita tag rejält om han är ovillig till att utföra något. Tror hans tendens att krulla ihop sig kommer sig att han rids så mkt av nybörjare. Då jag rider är han inte alls lika "krullig".

I och med att han går på en turridning så har har jobbat rätt mkt i sommar, nu har det lugnat sig lite, och därför har han nog lagt på sig en del.

Idag kom han i hagen då jag ropade på honom!

Det står lite om stam och så i "håll oss uppdaterade"
Tusen tack för dina åsikter!!

ganska bred över ryggen plus att hon inte ha nån manke direkt så extra vidd på sadeln är ett måste;) man börjar ana revbenen om man känner nu iaf så sådär jätte fet på magen är hon ju inte längre iaf.

men men förutom att hennes hals är lite för grov, hur bra dåligt byggd är hon annars`? för och nackdelar? Har dåligt med folk som kan fotografer när jag rider men ska försöka fixa ridbilder!

*kl*

Här är Tralli från Olsbacka
e. Kanslari frá Efri-Raudalaek
u.Ópera från Olsbacken

född 06.

tyglar är väldigt goda :D

ska se till och skaffa lite nya på Affe med

Var inte så bra foton för att kolla exteriör eftersom dom inte är rakt från sidan, MEN...från det jag ser så gillar jag enormt mycket!!!

En lite rejälare typ av isis, jättevacker och precis som dom ska vara tycker jag (inget emot lättare typ dock men den här var mums). Ser ut att ha bra lagom rygg, kanske lite sluttande länd?
Fint hull och bra musklad med tanke på ålder.
Halsen ser ganksa välansatt ut (fast ser inte för manen haha) men lite grov (fast jag tycker den ska vara precis som den är på den här hästen, han är ju en kille och lite grövre typ så passar jättebra)
Helt ok på halsen.
Jag är ltie trög idag så har inget vettigt att säga förutom att jag abra tycker hsäten ser jättefin ut!

jag håller med moa om att wippo bilderna borde tagits mer rakt från sidan, Nina, skitsnygga bilder och jättefint uppställd häst men försök komma rakt från sidan när du fotar om du ska fota exteriörbild, man ser tex inte längd på rygg eller propotionerna rätt nu.:)

Wippos, jag säger samma som Gullan, skitnsygga bilder men just för exteriör bedämning skulle jag velat ha dom rakt från sidan för man kan inte bedöma ben, kors rygg etc. rättvist även om dom är väldigt snygga och han är bra uppställd.

As fin häst dock, hoppas på att Skenkur komemr se ut nåt sånt sen :)

han ville inte stå stilla :D

men har en bra där han inte tittat på mig iaf

Ahh den var bättre haha!

Ok, Trevlig längd, bra rygg, lite sluttande och kanske något svag länd (alltås sluttande fårn korset liskom, vet inte vad den korrekta termen är för det)
Står lite under sig med frambenen.
Ok ansatt hals men något grov (fast passar på denna typ av häst tycker jag)
Något sluttande bog (fast detta är ju ockås normalt, går ju itne jämföra med tex. en arab liksom)
Bra längd på halsen.

Det är vad jag skulle säga, jag gillar allt med honom förutom kanske länden och att han står under sig lite, men han är FIN!

kl

Nya bilder på Fafnir, han ville inte riktigt stå still.
Så bilderna blev inte dom bästa;)

29542534.jpg

29542543.jpg

kommentera gärna (:

Och hans ett år äldre bror

img_0163_29722774.jpg

5969_256018160416_602455416_9107824_627159_n_55661382.jpg

5969_256018050416_602455416_9107815_2927177_n_55661419.jpg

Jag har ju sett dem hela livet, vad tycker ni utifrån de här bilderna?

Jag är usel på exteriör men bara genom att se utifrån bilderna så tilltalar den äldre brodern mig mest ...

Resten lämnar jag till dom andra ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 056
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 326
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka