Exteriör på islandshäst, version ?

Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

tusen tack för dina ord :) Jag har typ noll koll på sånt här, kollar mest på helheten och hur den rör sig. Men jag tror han kommer bli rolig att rida in nästa sommar :)

Puttar lite och så kan ni få kommentera/exteriör bedömma;) min 2års hingst...
svårt med unghästar men han har hela tiden växt väldigt jämnt så det går kanske att säga något iaf.
Han är ca 2cm överbyggd för tillfället. det ser kanske värre ut pga vinkeln men men..

29373226.jpg

29373224.jpg

dessa bilder är från tidigare i sommras:

28443014.jpg

28523115.jpg

han ville inte stå stilla :D

men har en bra där han inte tittat på mig iaf

Roligt att du visar bild på "din" unghäst, du funderar inte på att köpa han?
var han 3år i år? när ska du börja med han?

exteriört:
han är lite utav den mer grövre typen, grovt huvud med ett konvext huvud ngt konkavt i mitten av nosryggen. ganska små ganacher.
ganska grovt ansatt hals men fint ansatt då han endock har en fri bog.
stupande bogar.
markerad manke som döljs på bilden av man.
ganska lång rygg och en kort länd, ett starkt kors som med muskler skulle kunna bli riktigt runt och fint.
benen ser fina ut, han står dock ngt under sig med frambenen men det gör ofta obalanserade unghästar.
vinkeln bak ser lite konstig ut men bilden kan luras.
han ser ut att ha ganska mkt tagel, men kommer antagligen få lite mer med tiden.
tufft med vita bakkotor inte så vanligt på islandshäst.

hur hög är han? stam?

kl

Nya bilder på Fafnir, han ville inte riktigt stå still.
Så bilderna blev inte dom bästa;)

29542534.jpg

29542543.jpg

kommentera gärna (:

Fin häst...
gillar hans långa hals som är ganska smal men fint musklad.
fint konkavt huvud med en då ganska stort.
små ögon..
fint ansatt hals.
svårt att se ryggen ut den vinkeln...
men den ser ngt svankig ut, ut och klättra behövs lite mer muskler. hur gammal är hästen?
välmarkerad manke.
ngt svag länd, runt kors.
välmusklad bog och ben.
skitsvårt att se benen och vinklar tyvärr... men ser ut att ha ganska långa fin ben.
gillar hästen...

Och hans ett år äldre bror

img_0163_29722774.jpg

5969_256018160416_602455416_9107824_627159_n_55661382.jpg

5969_256018050416_602455416_9107815_2927177_n_55661419.jpg

Jag har ju sett dem hela livet, vad tycker ni utifrån de här bilderna?

Är de helbröder?
jag tycker nog bäst om den yngre brodern, gillar hans halssättning bättre och han verkar kortare i kroppen och mer kvadratiskt än sin större bror som har kortare ben och längre kropp och en lägre ansatt hals och en tendens till underhals, iaf på "ridbilden".

Fin häst...
gillar hans långa hals som är ganska smal men fint musklad.
fint konkavt huvud med en då ganska stort.
små ögon..
fint ansatt hals.
svårt att se ryggen ut den vinkeln...
men den ser ngt svankig ut, ut och klättra behövs lite mer muskler. hur gammal är hästen?
välmarkerad manke.
ngt svag länd, runt kors.
välmusklad bog och ben.
skitsvårt att se benen och vinklar tyvärr... men ser ut att ha ganska långa fin ben.
gillar hästen...

Tack för komentaren, ja ryggmusklerna finns inte där riktigt än men vi jobbar på det:)
Han är 10 år, va roligt att du gillar honom :)

ska rida in honom nästa sommar, börjar såklart inte när han bara är 3..
ohjo, är väldigt sugen på att köpa han och han har flera beundrare som gärna skulle vilja köpa honom nu, men han är iiinte till salu! men jag ska ju inte som nästa häst köpa en islänningen you know ;)
stammen skrev jag i dom första inläggen om du missade det, är en sida bakåt.
har ej mätt honom, bryr mig inte om de då han har växt rejält under sommaren, utan slutmäter honom istället.
Ska bli kul och se vad han kan bli i framtiden, lillen :D

Puttar lite och så kan ni få kommentera/exteriör bedömma;) min 2års hingst...
svårt med unghästar men han har hela tiden växt väldigt jämnt så det går kanske att säga något iaf.
Han är ca 2cm överbyggd för tillfället. det ser kanske värre ut pga vinkeln men men..

29373226.jpg

29373224.jpg

dessa bilder är från tidigare i sommras:

28443014.jpg

28523115.jpg

brukar inte putta men nu gör jag det...

jag tycker det är sjukt svårt om inte omöjligt att tala om hur en unghäst ska bli som vuxen..
Jorunn var snorful som 3 åring och är idag helt oki men ingen superstjärna i utseendet=) Hon är ju en bastanta typen med korta ben=) Hur hon får fram sina fina töltsteg från dessa korta ben är för mig en gåta!

Jag tycker din är fin för sin ålder om man säger som så.. han är ju mkt valpig opropitionerlig(stavas??) men snygg färg och teckning och väntar vi bara 3 år till så tror jag han komer vara ruskigt fin.. Ska du behålla han som hingst??

Trevligt huvud, med skarpa drag. Väl ansatt hals, som ser slank ut, kanske lite kort. Bogarna ser bra ut, rygglinjen är mjuk och det ser ut som om han kommer att få en bra manke. Korset är nog lite kort och eventullet ngt brant, men det kan vara som han växer just nu, får han upp framdelen lite så blir kanske vinkeln på korset annorlunda.

Över lag en häst som nog kommer att få en väldigt bra extriör för ridning tror jag, men lätt för att hitta formen i tölten. Återstår att se hur grov han blir, han ser mer lättbyggd på de tidigare bilderna, så det kan vara sommarhull som gör att han ser kraftig ut på de senare. Men högbent tror jag inte jag skulle kalla honom.

En snabb bedömning av någon som är långt ifrån expert;)

Slänger in ett par bilder på mitt lilla sto! Vore roligt att höra lite åsikter om henne. Hon är 7 år gammal på den övre bilden, och 6 år på den andra där hon även är mer omusklad.
Sista bilden är tagen i nu maj efter vintervila. Hon bor på Island, men förhoppningsvis tar jag hem henne nästa höst!

texas2

texas3

texas

Jag gillar din unghingst!

Tycker, som några andra sa, att det är jättesvårt att bedömma unga hästar (jag tycker det är svårt nog med vuxna..), men han ser ut att vara väldigt lättbyggd. Med lättbyggd menar jag då att han har en naturlig resning. Trots att han kanske är lite överbyggd nu så har han en högt ansatt hals, kanske något kort som någon annan sa.
Han verkar ha ganska långa ben, jämnlånga fram och bak, och han ser ut att vara/bli ungefär lika lång som han är hög.

Och extra plus för färgen :)

På bilden längst ner ser han dock ut att ha lite mesig benkvalité, men jag antar att han är ganska ung där? Benen ser betydligt starkare och grövre ut på de översta bilderna.

/Anna

Tack alla för era kommentarer om Glampi jätteroligt att höra era exteriörbedömningar:)

blir spännande att se vad det blir av honom.

vill ni så kan jag lägga ut exteriör bilder på hans mamma och ev pappa med så kan ni se skillnader/likheter, jag tycker att han är väldigt lik sin mamma, vad tycker ni?

Hade vart kul o höra något om den här tjockisen! :)

img_0540_60802815.jpg

SÖT!
Sto?
Lågställd, lågrektangulär.
Ganska bra ansatt hals, om något kort och grov. (lite)
Lite lång länd kankse (svårt, och inte jätte elelr nåt men jag gillar dom kortare)
Fint rundat kors.
Står hel galet (men kanske inte gör det normalt?) med frambenen. feminimt huvud tycker jag, under all päls hihi.

Jag är inget bra på sånt här, och den här lilla saken var inte så lätt att döma faktiskt, men gullig som tusan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 054
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 323
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka