Exteriör på islandshäst, version ?

Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

samma färg, annan kamera ;)

(fast det känns som att hans färgnyans varierar även i verkligheten)

Första tanken var; Är det verkligen tre år mellan bilderna?! Han är sig sjukt lik! Är han 5 år nu? han har som nån tidigare sade fått mkt rundare rumpa. överlag rätt trevllig, rätt så grov och rejäl häst. blir nog en trevlig allroundhäst, men kanske inte nån superflott tävlinghäst. påminner lite om min häst, fast di har bättre hals och sitter överlag ihop lite bättre! Han är fin Rodi! Coolt att ta ett likadant kort!

Samma häst, samma plats, 3 år senare
Rodi.jpg

Vad tycker ni om denna herren då? (är omusklad det vet jag, skulle behöva ltie protein men har inte blivit riden på nåt år och nu har vi precis fått in bra hö igen iallafall.)
Han är tio år, hingst, som sagt helt oriden nu på länge.
5-gångare med flott tölt, när man väl får fram den (är vad jag har hört haha, har inte ridit honom, då han inte är min)

Står visserligen o hänger lite men men var dom enda bilderna jag hade!

Ingen alls? Kom igen nu ;)
Nu funderar jag på att köpa honom, kan få honom billigt eftersom ägaren mest vill att han ska ha bra hem och känner mig.
Han har ju förfärligt bra temprament och bra gångarter från det jag sett (lite men ska rida snart) så är ganska lockande faktiskt så nu vill jag höra era åsikter ännu mer!
Benen kan vara påvekrade av väldigt överväxta hovar, så dom kan vi ju bortse från i nuläget.
Edit: Han är 9 år, jag skrev fel förra gången haha

Men vad är de för ägare som låter hästen får kraftigt överväxta hovar??:crazy:

Ska du köpa han så röntga alla ben och gör spattröntgen ta gärna plåtar på ryggen med för att utesluta KS.

Men han ser ju trevlig ut=) klart du ska köpa en islandshäst... dom är ju bäst=)=):love:

Dom är itne så illa som dom ser ut, som tur är, är ganksa lätt fixat, men visst, jag är orolig att det har påverkat hans ben, speciellt nu när mitt sto hade massa pålagringar o skit :( Jag har blivit jättenojjig.

Röntga görs absolut, men vet inte om jag gör för KS dock, jag övervägde ju att röntga stoet i ryggen men båda special klinikerna sa att generellt så är det ganska luddiga bilder och även saker man hittar behöver inte betyda nåt, eller tvärt om, så då känns det ju inte stor idé. Han har ialalfall inte blivit riden mycekt alls, och väldigt sent tagen, så det är positivt på så sätt.

Haha jo dom är bäst, fast jag är ju en sån där som alltidv ill ha isis OCH arab, kan aldri välja :S
Jag har hållt på o viljat ha båda i 17 år nu haha så jag lär nog inte sluta.

Om jag har tur kanske jag kan ordna att jag har råd med båda den här gången :) Får väl fundera på det lite, allt röntgen kostar ju också så det skuelle bli 15tusen i röntgen på typ 2 månader då (3 hästar)vilket inte känns helt kul.

Exteriört tycker jag han är trevlig dock, förutom halsen kanske haha men han är ju inte en nätt typ heller.
Jorunn har utvecklats tycker jag sen första gången jag såg henne här!

Ja jag är nojjig jag med haft ett hbl jag hade oerhört otur med med gonit och en massa annat problem.

Jaaa Jorunn har utvecklats massor och ikväll kommer hon hem igen efter 6 månader utlånad på foder..

Å jag har inte sovit inatt.. min väska med mobil å plånbok vart stulen inatt och väckarklockan är i mobilen.. ska ju jobba idag så törs inte sova för då vaknar jag ju inte

Han se verkligen snäll ut! Har han lätt för trav i hagen? Han ser lite spänd ut över ryggen? (Skulle nog jobba mest med att länga honom när du börjar rida.) Han ser ut att vara byggd för tölt! Frågan är om han är lite kort i kroppen för passen? Nå dom kan överraska!;) Han var väl inte visad, eller?

Tycker inte att du ska ge föör mkt för honom. (inte för att han nog inte blir bra utan för att du betalar ju för dagsskick). Det som är nackdelar är ju att han är hingst, kul med utstrålning, ev strul med uppstallning, relativt oskolad (?) och ur kondition, hovarna borde iof vara lätta att fixa.

Jag gillar typen av häst, har en känsla av att han kommer bli himla fin. Det är en sån häst som man blir varm i hjärtat av att se på!:) Trist att se en hingst så omusklad dock, många av dom brukar ju ha lätt att sätta lite egna muskler. Har han lätt att falla ur i hullet också? För sjutton KÖP om priset e ok!

Oh ja han är verkligen über-snäll! Jag stod med honom lös i boxen i utestall och verkade hovarna själv idag och han skulle inte ens tänka tanken att gå ut eller göra nåt, vart lite trött i benen så det var väl det västa han gjorde ungefär haha.
Japp han väljer trav först i hagen det jag sett. Ska ha stor rund galopp som han själv har lättast för säger ägaren, men flott tölt när man väl får fram den...så ska bli spännande att rida honom även att jag ju inte kan testa ordenltigt förrän senare, men ädnå.

Jag tror det är att han är så omusklad och tunn som luras att han ser spänd ut, men jag har en väninna som är hästmassör så hon kan komma gratis o känna lite ;) Har ju itne kunnat rida än, men ägaren säger att han har ganksa lätt för pass, är bara att trycka till lite så lägger han sig själv lätt, har mycekt vilja men vet inte om jag skulel rida honom som 5-gångare, var länge sen jag red pass haha!

Inte visad, har används på blodston på Island och har även några 'levande' avkommor.

Uppstallningsstrul är ju tyvärr alltid så med hingstar, men så länge jag är kvar där jag är nu är det inget problem, dom har själva ca. 15 hingstar, och äger ju Skenkur så då är vi kvar (har mitt arabsto där och trivs bra men henne kan jag inte ha kvar tyvärr)
Inte så förfärligt oskolad som jag trodde, han är visserligen bara riden mindre än ett år totalt, men han kan skänkelvikningar och öppna och sluta ialalfall, fast är inte så konstigt för ägarna är fd. islands person som gifte sig med fransk barockryttare, så hästarna är generellt jäkligt skolade (dom har en islänning som kan levad etc.)

Hovarna verkar inte så farliga, nu när jag gått på dom och kollat nog, tror absolut dm går att fixa ganska lätt, är väl mer om benen blivit pajjade av det, men vinkeln på benen är ganksa ok trots hovarna och han har ju inte ridits så dom är nog ok.

Priset är väldigt ok tycker jag, tänk unghäst pris. Han har inga olater och är frisk iallafall och helt okomplicerad, så blir ngo att jag tar honom, ska bara rida först haha. Fast vill ha arab med så måste se till att jag har råd med båda helt, beror ju på lite vad framtida arab kostar, ska kolla på några snart som jag hoppas att det blir köp av.

Kul att du gillar honom, han har ju grov hals men resten gillar jag, och han är ju hingst så då känns det som halsen på nåt sätt inte ser lika grov ut för dom har ju hals ändå liskom.

ps: deras hö var förfärligt dålgit tydligen och alla hsätar vart ush, men nu har vi nytt bra och han får även soja från mig för att boosta lite, jag har ju diande stoföl så har det hemma ändå. (har inte varit där jättelänge men såg det gamla ensilaget, det var inte nåt i liskom, jag fick slänga på massor på mitt sto också.)

roligt att du funderar på att köpa han....var han import?

han ser ut att ha ett grovt huvud, stor ganacher, rastypiskt kan man nog säga.
grov, lågt ansatt hals. stupande bogblad.
fin rygg och länd.
stupande kors.
han ser ut att ha fina ben.
mkt omusklad men det är ju inte så konstigt.

Men oj, shit vad tråkigt att få sånt stulet! :(

Gullan86: (du måste ta bort meddelanden i din PM, går inte att skicka till dig ;) )
japp, 2004 kom han, inget exem som tur är och egentligen får han man längre än bogarna men hans hagkompis har käkat upp den! (också hingst)

Håller helt med om exteriören, en typisk grovare typ av islandshäst, men jag gillar att ha dom så, iallafall på 'killar' och speciellt på hingst, fast visst, halse kunde gärna vart lite bättre men men, han har bra rygg och länd iallafall.
Benen fick han han bäst på, 108 "quality of legs" stod det.
sen var det 'nacke' 107 och pass 106. Har ingen aning om när den bedömningen var gjord eller ens vart, eller hur exakt haha, är nån slags bedömning på worldfengur "breeding evaluation" not judged horses, vad nu det är!? BLUP antar jag, vilket han ju inte hade bra, men som sagt, ingen aning om när det var.

Senast ändrad av en moderator:

nu har jag nya bilder på min tjej vad tycker ni om hennes exteriör?

007.jpg

010.jpg

011-1.jpg

Jag är ingen hejare på detaljerna av exteriören, det överlåter jag till någon annan, men spontant så tycker jag det är en väldigt trevlig modell på häst, väl "ihopsatt" och proportionerlig, ser ut som hon kan se väldigt flott ut under ryttare och ha lätt för att jobba rätt!
Dock måste hon banta, rund som en köttbulle och med alldeles för grov hals- går hon ner några kilo så kommer linjerna komma fram mycket tydligare och du kommer att ha ett sött, feminint sto istället för en butchig madame ;)
(Ska jag säga, förresten :o)
Stam? Ålder?

Jag tycker hon ser trevlig ut, lite underhals men det går ju få bort.
Det enda negativa jag ser är väl dels vikten, och att hon har en något kort rygg vilket kan vara svårt att hitta sadel till, men hellre lite kort än lång, för då är hon ju stark iallafall.

Fin häst!

Men oj, shit vad tråkigt att få sånt stulet! :(

Gullan86: (du måste ta bort meddelanden i din PM, går inte att skicka till dig ;) )
japp, 2004 kom han, inget exem som tur är och egentligen får han man längre än bogarna men hans hagkompis har käkat upp den! (också hingst)
.

Klart........

Fin häst, jag håller inte riktigt med om dessa "måste banta" kommentarer, visst hon har lite att ta av men jag tror ärligt talat att hästen i sig är en rätt bastant och grov typ av häst, det måste man komma ihåg att alla hästar kan inte bantas till tunna pinnar eller till en smäcker modell, vissa(de flesta) islandshästar är ju av den grova typen(vilket ju egentligen var meningen med rasen från början) och de "ser" lätt tjocka ut om man jämför med dagens tävlingshästar på hög nivå.
Men sen kanske de är helt perfekt i hullet.

Jag håller med om att lite av halsen skulle kunna bantas bort men det syns att hästen har en grov hals naturligt...

Fin häst, jag håller inte riktigt med om dessa "måste banta" kommentarer, visst hon har lite att ta av men jag tror ärligt talat att hästen i sig är en rätt bastant och grov typ av häst, det måste man komma ihåg att alla hästar kan inte bantas till tunna pinnar eller till en smäcker modell, vissa(de flesta) islandshästar är ju av den grova typen(vilket ju egentligen var meningen med rasen från början) och de "ser" lätt tjocka ut om man jämför med dagens tävlingshästar på hög nivå.
Men sen kanske de är helt perfekt i hullet.

Jag håller med om att lite av halsen skulle kunna bantas bort men det syns att hästen har en grov hals naturligt...

Jag tycker hon ser ut osm en sån häst som inte blir bukig, utan mer "rund överallt", och därför kunde bantas ner lite. Revbenen ska ju kännas, men inte synas.
Däremot är det också möjligt att hon helt enkelt varit väldigt fet någon gång i livet och fått sin nacke därifrån, vet flera hästar som fått späcknacke och som inte försvunnit hur smala de än blivit.

Att det är en himla trevlig häst, det tycker jag är självklart, och nacken gör jag egentligen inte till eller från på ridningen, om den inte blir jobbigt tjock så hon inte kan gå i form på ett sätt som är skönt för henne :)

Å jag älskar den där nacke... ta inte bort den.... ser ju riktigt välmusklad och fin ut.. jag tokälskar ju de lite grövre islänningarna och här har vi ett praktexempplar...

Tänk om Journn kunde få den där halsen/nacken:d

Jag håller inte alls med omatt hästen är fet.. den har ju varit iväg påträning och då blir dom snarare muskulösa och jag tror nog tränaren vet hur man fodrar en häst.

Som gullan sa..... alla islandshästar har inte den nya sportiga extriören.. det vill säga den långbenta toksmala med 4 meter lång och smal hals som serut att sitta fast vid ryggen på hästen för så högställda är dom och är superlånga i sina kroppar.
Dom har så långa bakben i vissa fall att de måste stå bakom sig att de inte kan stå med bakbenen i lodrät vinkel rumpmuskel has i rak linje. Utan de måste ta bak bakbenen vilket ser för jäkligt ut i mina ögon.

Långa ben i all ära men det finns någe måtta
Fast alla vet ju nog vid detta lagret vad jag tycker om dessa extrema avelsfall inom rasen.. tack och LOV är dessa fall inte så extremt vanliga även om om de börja komma mer och mer:crazy:

Jag tycker din häst är sjukt fin och ju mer träning den får ju finare blir en:love:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 056
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 326
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka