Exteriör på islandshäst, version ?

Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Jo alltså, klart hon ser ganska "tjejig" ut. Men det jag menade var mer att huvudet inte är så nätt och litet som man brukar vilja ha i ett feminint huvud. Men du har rätt, hon ser iafll inte manlig ut ;)

Jag är såklart ingen expert, men det är iafll vad jag tycker om henne och det man kan se såhär med blotta ögat utan att känna henne.

Ja som sagt jag tror inte heller hon kommer få så super bra poäng extriört.. det är mer ridmässigt hon kan knapra in lite poäng=)

Gäller ju att välja hingstar som har korta ryggar en hingst med lång rygg är som att be om att få ett taxföl:D

Men alla hästar har ju någon/ra nackdelar som man måste väga upp mot hingsten/stoet=)

Aaa, det är det :D ! Red du henne på ridskola? :)

Underförstått med avelsmålet för islandshästen är väl ändå att hästen ska vara så mångsidig att det finns individer till alla slags ändamål. Den kompletta hästen helt enkelt, det enda man behöver! Det finns definitivt fler än två "typer" och en delning av rasen vore riktigt fel. Det finns rum för sporthästar, fritidshästar och allt däremellan.

Delningen av nordsvenskarna var lyckad och nödvändig, men betänk att man avlade in andra raser i travartypen som man ville förändra. Hos islandshästen är mycket av själva värdet just att det finns så många olika varianter inom samma ras! Varför begränsa detta? Människor kommer alltid att avla mot sina egna mål, gör det du med, det är ju så vi bibehåller mångfalden.

Tycker absolut du ska låta visa henne oavsett vad andra säger att domarna vill ha.

Förlåt för trådkapning!

Jo jag tycker JOrunn är fin men vet samtididgt av hennes nackdelar och dom egenskaperna ser jag ju tillatt hingsten har som fördel.

Men jag avlar inte på skit för jag vill ju inte ha en skithäst till avkomma..
Jag menar.. hade jorunn haft exem, hade en extriör som gör att hon blir halt om man rider för hårt, hon har ett psyke som är heltåt skogen och rör sig poerhört fult...

Så nä hur gullig och söt hon är och är fin i mina ögon skulle jag sätta henne i avel.

Nu är hon ett helt oki sto varken fint eller fult har några fördelar och några nackdelar på sin kropp..men säg den häst som enbart har fördelar..den finns inte=) Hennes fördel är hur hon rör sig ser inte så mkt ut i hagen där hon går men under ryttare:d

Som stoägare gäller det ju att välja en hingst som passar sitt sto, jag vet ju att Jorunn har lång rygg.. att då välja en hingst med extremt lång rygg kan ju inte påstås vara direkt smart val;)

Ingen bild som det går att göra en rättvis bedömning utifrån...

Det enda jag kan säga är att hästen ser överviktig och spänd ut på ridbilden!
Varför rider du på pessoa?

Ta en ordentlig uppställd bild, så kan man bedöma ordentligt:)

Jag har precis köpt henne och det är förra ägarens bett...Jag har tyvärr inga egna bättre bilder för tillfället!!:cry:

*kl*
Jag har en ny exteriörbild på Skári och är lite nyfikna på vad ni tycker om honom.

skariext.jpg

Bilden är tagen av Anna Helgesson, www. simlir.se

Lite väl för sluttande länd och toppad kors korset ser ut som en bergstopp om du förstår hur jag menar..

Skulle vilja ha en mer rundan bak

nu tittar han ju mot kamerad vilket gör de svårt å se huvud ch halsen fullt ut så där kan jag inte säga nått om..Men snygg färg:love:

Hon har ett sött ansikte.

Går inte att säga något mer från de där bilderna än att din häst inte ser ut att vara spänd och inte trivas med bettet. Samt att hästens tänder troligen kommer förstöras eftersom du har bettet så högt upp att det skaver mot kindtänderna.

Ja härmåste jag hålal med..spänn ner bettet låt hästen själv få suga upp bettet 1 munveck räcker inge mer...

De gamla som säger 3 veck är riktigt ur tiden eftersom man idag vet bättre.

Pessoa skulle jag inte ha du är så pass ung så jag antar att du inte riktigt vet vad detta bett kan åskakomma i skadovägar..Många häsatr somär ridna i detta en längre tid har stora blåmärker uppe vid gommen..:crazy:

Gå ner till ett vanligt 3 delat så ska du se att hästen din kommer bli en helt anann häst.. när du tar i tygeln kommer hon inte längre slänga upp huvudet..
Ett tips är att rid bettlöst 1 månad så ev blåmärken får läka ut först!

Gillar din häst stenskrapt... bra modell kraftig mafiosa till häst mmmmmmmm ... lite mer muskler så mamma mia vilken ögongodis:d

Bilden är från förra ägaren, jag har själv ett vanligt 3 delat bett, men har inte fått några egna bra bilder på henne, därför tog jag de gamla bilderna. Bra info, fick jag lära mig något nytt!!;)

oki vad bra att det inte var du på bilderna=)=)

Ja du kan prova med å öppna munnen på hästen ellrom hon gäspar huka dig å kolla hur gommen ser ut.. kan ha som sagt en hel del blåmärken

P8190019.jpg

P8190014.jpg

Oj dá! Hær kommer de igen!

C´mon girls! Jag vet att ni ær bæst pá det hær! Vad behöver nu kompenseras upp och vad ær bra?'

Ska som sagt: betäcka denna dam vid namn Dama

Vad säger ni om hennes exteriör? Vad skulle behövas kompenseras upp av hingsten??
Fördelar??

Nackdelar??

jag vet att hon är fet som en gris men ni skulle se hur hon såg ut innan vi började banta...
Jag ska betäcka denna dam vid namn Dama

Vad säger ni om hennes exteriör? Vad skulle behövas kompenseras upp av hingsten??
Fördelar??

Nackdelar??

jag vet att hon är fet som en gris men ni skulle se hur hon såg ut innan vi började banta...

Jag hade gärna också fått lite kommentarer om Flipas exteriör, vet att hon fortfarande behöver gå ner i vikt, men skulle vara uppskattat om någon ville "analysera" henne lite mer ingående ni som kan ;)

april:
27343790.jpg

juni:
28937192.jpg

kan tyvärr för lite om detta själv för att kunna kommentera andra, mer än att jag tycker drekaflúga´s häst absolut inte är fet som en gris! ;) vet att en bild inte säger allt, men tycker hon ser ganska normal ut i hullet? lite lång rygg kanske och mer sportiga modellen islandshäst? Frågetecken eftersom jag inte är säker, men det är vad jag ser så har jag fel har jag lärt mig något nytt...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 058
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 329
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur