Exteriör på islandshäst, version ?

Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Mina fina tjej NattdrékjA.. Hon blir 3 nu.. stora tjejjen =)

P1000609.JPG

Nä, nu puttar jag upp den här uråldriga tråden!
För nu vill jag visa min lilla Krás som ska visas i maj. Kan ni säga något?

32251152.jpg

jädra vacker häst! i like!!! =)

har oxå ett tso ja funderar på att visa..
ingen riktig bild direkt från sidan. men den får duga så länge!
Hon blir 4 år i sommar
1993199-3IAoB.jpg

Vilken trevlig häst! Gillar typen. Eventuellt att hon står och trycker ihop nacken lite, eller så lurar manen att den ser grov ut, men annars så ser hon fin ut. Finmejslat huvud, högställd nacke med ok ansättning och bra bogar. Fin, kort, rygg och ett starkt kors med bra vinkel. Fina, meddellånga ben med bra benställning.

Lite svårt att se detaljer när hästarna har lite nallebjörns-päls kvar och det dessutom var så mycket skuggor på bilden. Men i allmänhet tycker jag mycket om de fina, kvadratiska, men ändå kompakta hästarna!

Väldigt svår bild att säga något utifrån. Men om jag skall våga mig på att säga något så verkar det vara en snygg, högställd och finlemmad häst, med lite mage ;)

Vilken trevlig häst! Gillar typen. Eventuellt att hon står och trycker ihop nacken lite, eller så lurar manen att den ser grov ut, men annars så ser hon fin ut. Finmejslat huvud, högställd nacke med ok ansättning och bra bogar. Fin, kort, rygg och ett starkt kors med bra vinkel. Fina, meddellånga ben med bra benställning.

Lite svårt att se detaljer när hästarna har lite nallebjörns-päls kvar och det dessutom var så mycket skuggor på bilden. Men i allmänhet tycker jag mycket om de fina, kvadratiska, men ändå kompakta hästarna!

Tack för svar! Jag kan nämligen ingenting, och vill passa på att lära mig lite såhär i förväg.
Jag tror hon har rätt kort och grov hals, precis som mor.
Vad menas med "ansättning"? Och hur vill man att bogarna ska se ut?
Vet att folk kommenterar i stil med "liggande" och "stupande"?
:)

Vad menas med "ansättning"? Och hur vill man att bogarna ska se ut?
Vet att folk kommenterar i stil med "liggande" och "stupande"?
:)

Man vill snarare ha liggande än stupande (raka) bogar på islandshästar, det ger hästen bättre förutsättningar för att ha ett stort steg där den tar ut rörelserna.

Halsansättning betyder hur halsen är "infäst" mot kroppen.

Boken "Hästens exteriör -Prestation och hållbarhet" av Lars-Erik Magnusson är bra att bläddra i för att se exempel på olika sorters kroppsbyggnad och lära sig vad de olika begreppen betyder.

*kl*

Var inte inte rädda att kritisera :D
Hilmir
32283511.jpg

32283512.jpg

Boken "Hästens exteriör -Prestation och hållbarhet" av Lars-Erik Magnusson är bra att bläddra i för att se exempel på olika sorters kroppsbyggnad och lära sig vad de olika begreppen betyder.

Vad bra med lästips! :bow:

Ska se om jag kan hitta den i sommar och bläddra i. :)

KL

Någon som kan säga nåt om min gubbe?
22- årig valack. Har byggt på sig en del muskler, men kan absolut bygga på sig lite till.

31979234.jpg

Haha, tack! Det är min snälla f.d. stallkompis som klippte honom. Det blev jättebra, han såg genast mycket smärtare ut när magen kom fram. :D

Ska försöka härma den nästa år igen.

Vad tycker ni om mitt sto? Jag är inte alls bra på det med exteriör så jag vill gärna ha hjälp. Inte världens bästa bilder men nåt iaf. :)

seigla8.jpg

seigla5.jpg

seigla2.jpg

5859359455_7c2543678b_z.jpg

5859359393_c4eb472c98_z.jpg

Här är mitt 7-åriga sto Tritla från Höreryd (som har fått 2 föl). Skulle gärna vilja veta vad ni tycker om hennes exteriör. :-)
Är ny på detta med just islandshästar sen ett knappt år tillbaka, vore jättekul att höra lite konstruktiv kritik om min lilla Tritla. :-)

Senast ändrad:

Jag är ingen expert, men jag tycker hon har riktigt fint huvud! Något kort och lågt ansatt hals kanske och det är något med hennes rygglinje jag inte kan sätta fingret på... Är hon 4- eller 5-gångare?

Jag är ingen expert, men jag tycker hon har riktigt fint huvud! Något kort och lågt ansatt hals kanske och det är något med hennes rygglinje jag inte kan sätta fingret på... Är hon 4- eller 5-gångare?

Hon är en riktig 4-gångare med mycket trav. Håller med om att halsen är lite kort och speciellt märks det när man rider då hon "krullar ihop sig".

Hon är en riktig 4-gångare med mycket trav. Håller med om att halsen är lite kort och speciellt märks det när man rider då hon "krullar ihop sig".

Ja, det är ju rätt vanligt inom rasen, min Rósa har också väldigt kort (och dessutom grov) hals.

Som jag trodde då, tycker hon ser väldigt "fyrgångig" ut i typen :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 052
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 323
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka