Ett bra exemepl på hur man Inte ska hantera en kris...

Sv: Ett bra exemepl på hur man Inte ska hantera en kris...

Nu har jag inte läst tråden.
Men den här filmen var med på TV på animal planet tror jag det var där man pratade om just djur där människor har haft turen med sig när djur blivit "farliga", skrämda eller liknande

Han som ramlar ur vagnen först vid 0,31 berättade att hans häst började sparka mott flygfä, som man sen konstaterade fanns nån form av bo där. Hans ena hjul fasnar i den andra vagnen som han åker förbi vid 0,31. Det är därför den välter.
Hon som bli översprugen vid 2.00 är handikappad, förlamad från midjan coh ner, det är därför hon sitter kvar i vagnen. Det är därför hon vid 2,20 blir undan släppad...

Var det ingen annan som såg det här pogrammet?

Senast ändrad:

Nu har jag inte läst tråden.
Men den här filmen var med på TV på animal planet tror jag det var där man pratade om just djur där människor har haft turen med sig när djur blivit "farliga", skrämda eller liknande

Han som ramlar ur vagnen först vid 0,31 berättade att hans häst började sparka mott flygfä, som man sen konstaterade fanns nån form av bo där. Hans ena hjul fasnar i den andra vagnen som han åker förbi vid 0,31. Det är därför den välter.
Hon som bli översprugen vid 2.00 är handikappad, förlamad från midjan coh ner, det är därför hon sitter kvar i vagnen. Det är därför hon vid 2,20 blir undan släppad...

Var det ingen annan som såg det här pogrammet?

Jag såg det. Det var tydligen ett bi som stuckit hästen.

och vagnen välter för att hästen börjar knipa och slå:D

Jag skulle vilja kalla det för ett bra exempel på hur svår det är att veta hur man ska hantera en kris när det väl är kris. :crazy:
otäck video. Här är klippet från Animal Planet btw:

http://www.youtube.com/watch?v=bEuQOyJVv4s&feature=related

jag tycker att speakern och deltagarna agerar rätt. Äskar tystnad och försöker samla alla i mitten. Om inte häst nr 2 hade kommit lös i tumultet hade situationen förmodligen löst sig ganska lätt.

Sen att häst nr 1 skenade och sparkade ur sin kusk är i sig en oturlig/olycklig händelse.

Man hinner inte tänka i en sån situation.
Precis som sagts är det en ganska dum idé att börja böka med att spänna från när det inte finns tillräckligt mycket folk att göra det ultra-snabbt. Om man som ensam kusk försöker hoppa ur vagnen och börja spänna från kommer det antagligen bli mer tumult..

Dessutom reagerar man sällan logiskt i sådana situationer, speciellt inte när de inte pågår längre än så. Jag vet själv hur jag reagerade när min häst blev skrämd under en körtur, gjorde en snäv vändning och sprang iväg så vagnen välte. Jag och min "groom" (aka sällskap) slungades ur vagnen rakt ner på asfalten, hästen sprang iväg med vagnen (en ganska liten fyrhjulsvagn) liggandes på sidan och selen slets i bitar. Min första reaktion var att rusa upp och försöka springa efter honom, samtidigt som jag skrek som en tok att han skulle stanna. Jag var inte ens medveten om att han redan hade sprungit in i ett par tjejer som lyckats fånga honom. Så fort jag såg det svimmade jag och var utslocknad ett par minuter. Korkat nog lät tjejerna mig gå hem med häst och vagn utan sällskap.. Så fort hästen var hel och hållen tillbaka i hagen låg jag på stallplan och kräktes. En ganska rejäl hjärnskakning och enväldigt öm kropp :grin:
Inte f*n tänkte jag logiskt i den situationen. Jag reagerade med ryggraden; hästen måste till varje pris stoppas!

Att man inte försöker få ut eller spänna från övriga hästar förstår jag men varför jaga en redan uppskrämd häst?
Den håller ju på att sakta av flera gånger men då kommer nåt ljushuvud och börjar springa efter den. Klart hästen blir rädd igen och ökar tempot...

Sen hade jag svårt att avgöra, är det publiken eller folket på banan som för ett sånt oväsen?

Och varför sitter kuskarna kvar i vagnarna?? Får inte alla lära sig att man kliver ur vagnen om det finns en lös häst på samma bana/ridhus?

Senast ändrad:

Synd att han med lassot inte försökte fånga hästarna med en gång. Man skulle försöka få ut fler hästar och sluta jaga hästarna. Man har inte så stor chans att jaga de utan att de stressar sej mer. Hade man tagit ut hästarna en och en och människorna hade hållt sej i mitten tror jag hästen hade lugnat sej med...
Men synd på han med lassot... Att han inte fick tag i det tidigare.

Jag är ingen expert. Men när min shettis blev biten av en bromms ute så började hon sparka så. Jag visste att vänder hon och det går hem åt då kan det bli farligt. När shettisen ska vända hoppar jag blixt snabbt ur och tar tag i shettisen allt vad jag har. Jag flyger en bit men håller kvar och står kvar.. På något vis fick jag stopp och hon har sidostycket i munnen. Kör alltid med flyg medel på hela hästarna. Dränker den. Att köra är mycket farligare om det händer något. Just med vagnen mm..
Nu tänker man inte på det i ett ridhus..
Men det kan vara bra att tänka på när man är ute och kör..
Så inte mer olycker händer..
Kommer även börja spraya den stora nu när jag ska köra igång honom...
bara ett tips. kanske inte hjälper mot gettingar eller vad det nu var. Men mycket annat..

kl

För det första, en baksele hade kanske inte kunnat hindra allt men alldeles säkert kunnat bromsa hästen när den slog.
För det andra, en så pass sovande kusk som inte kan läsa av signalerna borde inte sitta i vagnen!

Vad gäller avselning av resterande hästar så JO, det hade (enligt mejj) varit det rätta- om man tittar på videon så ser man att dom flesta är relativt lugna och folket som försökte fånga häst nr 1 hade istället kunna hjälpt till att sela av.

Så till slut, "man hinner inte tänka" "man tänker inte logiskt" BULLSHIT!! Har man inte i ryggmärgen vad som kan hända och HUR man ska reagera under liknande situation kanske man ska byta sport till nåt betydligt lugnare!!

jag har oxå sett det och när man hörde folket berätta vad som hänt m.m så tycker inte jag att det är så konstigt.

till villintemer alla kommer inte ur vagnarna om man vet hela historien så är en av kuskarna så svårt skada från en annan skada att hon inte kommer ur vagnen själv om hon hade nedsatt eller ingen rörelse förmåga i benen vet jag inte men hon kunde iaf inte ta sitt pick och pack och lämna vagnen

Hur skulle det gå till? Det finns inget panikhandtag att dra i så lossnar allt.
Först ska man välja lämplig plats att spänna från, var hittar man den?
Sedan ska, p g av omständigheterna, någon hålla i hästen medan en, eller helst två, personer tar ifrån. Dom personerna finns inte därinne.
Samtidigt(!) ska man hålla reda på den/dom hästar som far omkring och anpassa sig till det. Hur?

Av samma anledning som man inte kan spänna från. Man har en häst som far omkring med vagn efter sig. Ingen vet vart den ska ta vägen i nästa sekund. Går man till kortsidan så riskerar man att bli nedsprungen. Öppnar man sargen för att släppa ut så kommer kanske även den lösa hästen farandes. Vem vet f ö hur det skulle sluta med en lös och stressad häst därute?

Beror på vilken sorts sele och vagn de har, om de har den sortens snabbfastsättning, tror det kallas klicksele (?) inom travet, eller om de har remmar de selar med. Oavsett så hann de ju sela av hästar, dock gjorde inte alla det, och väldigt sent in i filmen. Med teamwork skulle de hunnit, folk fanns.

Sedan hade de kunnat slussa ut hästarna när den lösa hästen var på andra sidan ridhuset. En i taget. Det gjorde de också, fast återigen, långt in i filmen (nästan i slutet).

Jo jag läste det, att en av kuskarna var handikappad. Såklart kunde hon själv inte ta sig ur då men är man så rörelsehindrad har man förmodligen hjälp med sig och varför såg inte denna person till att hjälpa kusken i säkerhet?

Det borde ju vara extra viktigt att just denna kusk kommer ur vagnen och ur vägen? Hon kan ju inte själv sätta sig i säkerhet om hon ser att det behövs...

Precis min uppfattning oxå grejjerna vid ögonen=skygglappar :P..

Hästen springer över gubben rakt på om jag inte minns fel (som sagt ska till jobbet hinner inte se). Där har inte skygglapparna någon inverkan, de verkar åt sidan.

De förvärrar absolut saken när hästen blir skrämd eftersom den inte ser något.

Därmed inte sagt något övht om skygglapparnas vara eller icke vara...

Jag ser tyvärr inte mycket mer än siluettfigurer. Ser 7 st hästar och dom verkar finnas kvar till slutet? Ser heller inte om någon tar ifrån, men ett par vagnar hänger klart med och dras sönder.

Jag skulle själv aldrig, i en liknande situation, försöka ta ifrån med mindre jag var 100% säker på att få loss allting! Skräcken vore att hästen stack med ena skackeln fortfarande kopplad.

Det rätta(?) hade varit att alla ekipage trängt ihop sig mot mitten och folket stått runt utanför och styrt undan hästarna. Nu är det inte så, utan man låter hästen välja väg lite hur som helst. Som tur är är det ingen av dom som råkar i sken, utan alla verkar vara kontaktbara om än stressade och lite skrämda.

LIA

Tror du missar en hel del pga din dator. :)

Hästar selas av och de leds ut.
Kan ge en mer detaljerad beskrivninng sen.

*KL

Inom företagsbranschen är det alltmer vanligt med krisplaner, det är verkligen något som hästvärlden skulle ta efter. Då kanske några olyckor skulle få en bättre utgång.

Var det någon som uppfattade hur det gick för mannen som blev översprungen?

Det där var faktiskt bland det klantigaste jag sett på länge...:crazy:

Hade kusken varit vaken så hade denna hävt sig raklång bakåt och sågat ner hästen INNAN den fick upp bakkärran och började slå. :D
Och japp det fungerar....

Tack. Vet bara hur den används (och knappt det) inte vad den heter. :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 751
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 490
Senast: Unafraid
·
Relationer Jag är i en relation som inte är bra. Jag får ofta köra hur tjock jag är, att jag inget kan, är en idiot, dum i huvudet etc. Jag har...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
17 876
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar