Ett bra exemepl på hur man Inte ska hantera en kris...

Sv: Ett bra exemepl på hur man Inte ska hantera en kris...

Ja precis, den har man ju hort med.
Men att man skulle hugga av svansen pa arabhastar var nagot nytt. :D

mm verkligen!
Dock vet jag att det har förekommit någon gång att man satt svidande saker på svansroten så att de ska hålla upp svansen mer. Men det är givetvis förbjudet numera, men eftersom det är förbjudet så har det ju antagligen förekommit någon gång.

Jag tycker även att araber ofta har väldigt lång svansrot!

Ja, ginger paste in i rumpan ar ett beprovat knep. Forekommer nog mer an vad man tror.
Inte farligt men det ar nag lite obehagligt. :eek:

Alltså allvarligt.

Sedan när började man "skära av svansar" på ARABER!!??

Jag vet inte vad du eller flera andra som uttalat sig om detta i denna tråd har för erfarenheter och grundkunskap om hästar men arabhästar håller sina svansar högt av naturliga orsaker.

Finns inga hästraser där man skär av svansar eller snittar av nerver för att hästarna ska hålla uppe svansen. Hitta inte på en massa trams. :crazy:

Fast det är inte helt sant. Det har iallafall förekommit att hästägare valt att skära av sena i svansen för högre lyft. (givetvis inte själv utan genom vet.ingrepp).
Kanske inte i sverige, men jag har sett gamla importer som haft det. Inte många men på mina 15+ år med hästar så har jag sett nog så många sas.
Har tom varit skötare till en hopphäst, import, som hade på detta vis. Den lyfte sin svans abnormt högt, det var inte "högt", det var över högt.

Sen om det kommer till någon specifik ras, det vet jag inte.

Vad menar du med högt då? Högre än rakt upp kommer man ju inte, och mina araber lyfter svansen rakt upp om de busar, eller över ryggen. Och deras svansar är inte kapade eller liknande.

Så jag undrar hur hästen ska kunna lyfta högre än så? lyfter hästen mer än rakt upp så trillar ju svansen ner över ryggen istället.

Finns inga hästraser där man skär av svansar eller snittar av nerver för att hästarna ska hålla uppe svansen. Hitta inte på en massa trams.

Fast det är inte helt sant. Det har iallafall förekommit att hästägare valt att skära av sena i svansen för högre lyft. (givetvis inte själv utan genom vet.ingrepp).
Kanske inte i sverige, men jag har sett gamla importer som haft det. Inte många men på mina 15+ år med hästar så har jag sett nog så många sas.
Har tom varit skötare till en hopphäst, import, som hade på detta vis. Den lyfte sin svans abnormt högt, det var inte "högt", det var över högt.

Sen om det kommer till någon specifik ras, det vet jag inte.
Du har alldeles rätt. Det förekommer inom "Saddlebred", där man även har en del andra otrevligheter för sig.

Tidigare amputerades svansar på arbetshästar inom lantbruket, då man kapade av det mesta av själva svansen, vad jag förstår av praktiska skäl. Dvs, praktiska ur människans synvinkel, inte hästens. Detta oskick tillämpas än i dag i en del länder.

LIA

Tror du missar en hel del pga din dator.

Hästar selas av och de leds ut.
Kan ge en mer detaljerad beskrivninng sen.
Nu har jag en ny dator! Jösses, så mycket det finns att se på bilder och filmer!! :bump:

Om videon: Det är riktigt att en togs ifrån vagn, vilket orsakade att löshästen sedan sprang rätt över vagnen! Inte värst bra.
3? hann ut mellan varven, vilket ju var bra för dom. Dom som var inblandade i kollisioner och tillbud hade inte den möjligheten, såvitt jag kan bedöma.

Ett fel som gjordes var att man inte packade ihop i mitten, utan stod lite hur som helst. Detta gav löshästarna inpuls att söka väg inåt mellan ekipage och centrum. Tror, även med användbar bild, att det bästa varit att låta den första hästen springa av sig energin genom att hålla den utåt sargen.

Det är lätt, framför allt med facit i handen, att kritisera mångas göranden. Hade man lyssnat till speakern och följt hennes anvisningar hade händelsen förmodligen slutat med mindre stök.

LIA

Du har alldeles rätt. Det förekommer inom "Saddlebred", där man även har en del andra otrevligheter för sig.

Vad har man for otrevligheter for sig?

For att citera mig sjalv
Finns inga hästraser där man skär av svansar eller snittar av nerver för att hästarna ska hålla uppe svansen.

Nu nar jag har tid kan jag forklara varfor och enklast ar att ge ett exempel pa hastar som brukade fa nerver snittade.

Hastar i Western Pleasure. Quarterhorses mestadels alltsa fick emmelanat nerver snittade for att de skulle halla sina svansar hangande och inte kunna rora dem ifall de av nagon anledning ville vifta pa dem.

En viftande svans ger avdrag.

Detta ar numera forbjudet och jag skulle tvivla pa att det forekommer.
Istallet injiceras det otillatna substanser for att forlama svansar vilket inte heller ar ok men svarare att upptacka.

Sa att snitta nerver pa Araber eller Saddlebred vore som att sjuta sig sjalv i foten. Den hasten kan aldrig lyfta sin svans igen.

Hur man far saddlebredsvansar att sta upp ar en annan historia och en jag vet val eftersom jag haft dessa hastar i 10 ar och jobbat med tavlingshastar pa den niva detta ar ett krav.

Sammet:

Antligen lite mer korrekt fakta.

Det ingrepp som man gor pa hastar for att fa en rorligare svans ar att man gor ett ingrepp pa vardera sidan av svansen i en sena.
For att fortydliga - ingreppet gor inte att svensen lyfts upp "automatiskt" men det gor att hasten far storre rorlighet i den och att man kan lyfta den hogre om man vill.

Man behover inte gora detta ingrepp utan det gar ofta bra att stretcha for hand och genom att hasten anvander en bustle.
Detta ar inte helt ovanligt pa Morgans som tavlar hoga klasser tex, men de har aldrig senorna manipulerade. Kan tanka mig att arabers svansar behandlas pa samma vi som Morgans. Har dock aldrig hort att de ska ha haft dem kirurgiskt korrigerade.

Forutom nerve cutting som ar illegalt sa utfors foljande pa hastar.

• Tail docking in horses is the surgical removal of the tail done almost exclusively in draft breeds
  • Tail blocking refers to the procedure whereby the nervous supply to the tail is chemically altered to create a more desirable effect of a flatter tail in the show ring
  • Tail nicking involves cutting the horse’s tail tendons to affect tail carriage creating an artificially higher carriage.

Vad som ar moraliskt ratt kan man diskutera men da ska man ha ratt fakta forts.

KL

Jag tyckte att speakern skötte sig väldigt väl i alla fall. Annars var det väl mest kaos.

Kan inte svära på att det var just nerver man snittade, är några år sedan detta var på tapeten i tidningarna, men blir det bättre om det var muskler eller senor?

Jag har ingen som helst förståelse för att man "bygger om" djur för att dom ska "röra sig/se rätt ut". Dvs ur extrema människor synvinkel.
Den syn på djur många tillåter sig och tillåts av myndigheter, föreningar etc i en del civliserade länder gör mig illamående.
Jag har heller ingen förståelse för dom som i Sverige försvarar dylikt. Jag förväntar mig något bättre.

LIA

Kan inte svära på att det var just nerver man snittade, är några år sedan detta var på tapeten i tidningarna, men blir det bättre om det var muskler eller senor?

Ja det blir skillnad emellan nerver och senor.

I det ena fallet tar du bort rorligheten i det andra okar du den sa skillanden ar jattestor.

En hast med okad rorlighet lider inte av det, den har snarare lattare att anvanda svansen till det den var amnad till. Nar flugor hogt upp mkt lattare.

Vad det innebar att tabort rorligheten i svansen for en hast behover jag nog inte ga in narmare pa.

Muskler har jag inte namnt.
Vilken tidning var detta pa tapeten i?
Vad var det for andra otrevligheter?

Jag har heller ingen förståelse för dom som i Sverige försvarar dylikt. Jag förväntar mig något bättre.
Alla dessa ingrepp ar forbjudna i Sverige sa det ar nog ingen i sverige som forsvarar det. Eller du kanske vet nagon?

Man kan garna diskutera men man ska se till att ha alla fakta innan man uttalar sig tvarsakert om nagot.

Senast ändrad:

Man skär inte i hästarna för att dom ska vifta flugor. Man gör det för att tillfredsställa önskemål om "perfekta" hästar. Dvs "perfekta" enligt extremisters åsikt. Inser du inte skillnaden?

Vad gäller saddlebred och hästhanteringen där får du leta själv. Det diskuterades även här på Bukefalos för några år sedan.

Ja, man behöver inte lämna Bukefalos för att hitta några som inte verkar tycka att varken dessa ingrepp och annat i samma klass är något konstigt.

Har inte påstått att något av det görs i Sverige! Hur var det med fakta?

LIA

Oj, det var kansligt att bli ifragasatt. :D

Det gar inte att diskutera vidare om du bara ska forsvara dig, svara pa fragor med fragor och tycka att jag sjalv ska leta upp fakta till dina pastaenden.

Du verkar ocksa ha lite problem att halla ihop amnena.

Jag diskuterar inte huruvida det ar ratt eller fel att gora detta och ar heller inte intresserad av en sadan diskussion.

Jag diskuterar faktafelen som du och andra tvarsakert kommer med.

Lägg av det personliga. Håll dig till sakfrågor.

Du försöker försvara svansoperationer med att "den har snarare lattare att anvanda svansen till det den var amnad till. Nar flugor hogt upp mkt lattare." DET reagerade jag emot. Ditt ointresse att "diskutera rätt eller fel" talar för sig självt.
Kanske missförstår jag dig eftersom frånvaron av svenska bokstäver gör dina inlägg svårlästa?

Ett inlägg i ämnet Saddlebred:

"2004-11-19, 19:13 Svar på Sv: Parellifråga - hästarnas min? av boella #46
Sweet
Guest

--------------------------------------------------------------------------------

Saddlebredhästarna på bilden visar ingen direkt glädje och livsgnista. Hästar som tävlar i dessa höga klasser i USA är oftast mer eller mindre misshandlade av sina tränare. Deras svansar opereras för att bäras så högt som möjligt, deras hovar tillåts växa sig onaturligt långa + att det säts på groteska "platåskor" med tyngder i för att hästen ska lyfta så högt som möjligt på hovarna. De tränas med gummisnoddar fästade mellan frambenen eller kedjor runt karlederna. De blistras så kraftigt att pälsen ramlar av och de bildas sår på benen, smärtan gör att hästarna lyfter högre på benen. Många av dessa hästar får aldrig gå ut i hage pga att deras groteska hovanordningar gör risken för skador stor. Många av dessa hästar får aldrig umgås med andra hästar. De står i heltäckta boxar för att inte "störas" av någonting. De står konstant med skallror på alla fyra benen för att bli allerta i benen. Deras svansar binds upp för att hålla en hög possition. För att hästarna ska se så "showiga" och alerta ut som möjligt vid tävling så droppar man i vätskor i ögonen på dem så att de är mer eller mindre blinda när de ska in på arenan, därför är öronen ofta spetsade rakt fram och ögon och näsborrar uppspärrade, sen rids de på mycket skarpa bett för att ryttaren ska ha kontroll på dem. Showigheten, vildheten och steghöjden hos hästen kommer först på tävling, gångarternas renhet spelar inte så stor roll.

Listan på vidrigheter kan göras lång...

Alla saddleseattränare/ryttare håller inte på med sånt här men väldigt många. Det är stora pengar i denna sport i USA och folk skyr inga medel för att vinna."

Du frågade om andra otrevligheter. Varsågod.
Tyvärr minns jag inte vilken tidning som hade reportaget om saddlebred och skurna svansar mm, men det var i samma veva. Tror artikeln var orsak till att frågan kom upp.

För min del avslutar jag helst detta sidospår och diskuterar vidare om trådens ämne.

LIA

Fast det du hanvisar till bestar ju till 50% av felaktigheter och rena osanningar.
Det ar inte bra att tro allt man laser.
Fast jag har forstatt att du gor det.

Man maste bli lite mer kallkritisk.

Jag vet med 99% vilken artikel du syftar till med och kanner hastagaren.
Jag till skillnad fran dig minns tydligen vad som stod i den med. ;)

Då kan du ju relatera vad som stod i den och vilken tidning det var.

Det du menar är till hälften osanning, stämmer överens med andra källor som var aktuella då.
Även om bara hälften är sanning, räcker det inte?

LIA

Även om bara hälften är sanning, räcker det inte?

Det ar val en personlig asikt.
Tycker man om att sprida osanning och hitta pa sa ar val svaret ja.

Sa vilken din askikt ar star ratt tydlig. ;)

Senast ändrad:

Du väljer att hacka på person i st f att diskutera sakfrågor och svara på frågor.

Då väljer jag att avsluta detta stickspår.

LIA

Nejda, jag hackar inte alls men jag ifragasatter.
Det ar skillnad.

Lat mig veta om jag ska forklara hur det egentligen ligger till for det gor jag sa garna.
Men det blir faktamassigt isafall inte vad som ar moraliskt ratt och riktigt.

Nejda, jag hackar inte alls men jag ifragasatter.
Det ar skillnad.

Lat mig veta om jag ska forklara hur det egentligen ligger till for det gor jag sa garna.
Men det blir faktamassigt isafall inte vad som ar moraliskt ratt och riktigt.

Jag är lite intresserad.. ;) det är första gången jag läser om alla dessa påstådda metoder förutom det som rör just svansen lyftning(där jag oxå hört att man förr Knäckte en kota i svansen?) lust att berätta om resten av det??

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 484
Senast: Unafraid
·
Relationer Jag är i en relation som inte är bra. Jag får ofta köra hur tjock jag är, att jag inget kan, är en idiot, dum i huvudet etc. Jag har...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
17 875
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar