Ett bra exemepl på hur man Inte ska hantera en kris...

Sv: Ett bra exemepl på hur man Inte ska hantera en kris...

Remsele
17forspenningtrav7-copy-300x199.jpg

quick hitch
Quick-Hitch.jpg

Tillför inte tråden i sig något, men kanske informativit ändå...
Dock används inte denna typ av sele på filmen.

kl

För det första, en baksele hade kanske inte kunnat hindra allt men alldeles säkert kunnat bromsa hästen när den slog.
För det andra, en så pass sovande kusk som inte kan läsa av signalerna borde inte sitta i vagnen!

Vad gäller avselning av resterande hästar så JO, det hade (enligt mejj) varit det rätta- om man tittar på videon så ser man att dom flesta är relativt lugna och folket som försökte fånga häst nr 1 hade istället kunna hjälpt till att sela av.

Så till slut, "man hinner inte tänka" "man tänker inte logiskt" BULLSHIT!! Har man inte i ryggmärgen vad som kan hända och HUR man ska reagera under liknande situation kanske man ska byta sport till nåt betydligt lugnare!!

Baksele, menar du då slaggjord? Dvs sån som hindrar hästarna från att sparka bakut.
Det tycker jag är en billig livförsäkring och i detta fall skulle det hindrat kaoset från att uppstå.

*spinner vidare*

Personligen tycker jag det låter lite vagt och ursäktande med att det var en geting/bi som stack den, dvs inte från er utan från arrangören.
Mycket möjligt att det kan ha varit så att hästen blev stucken, men jag tycker ändå det låter som en dålig ursäkt för varför kaoset uppstod.

Med kunskap om vad som Ska göras så behöver man inte tänka logiskt, då går det på automatik.
Jag har ingen aning om vad jag ska göra, Egentligen, när det varit en olycka i trafiken. Men de gånger jag varit på plats har jag ändå vetat vad som behöver göras... Vem som behöver tas om hand, vad jag kan sätta andra på att göra och framför allt så har jag lugnet undertiden och kan tänka klart.

Jag har gått två röda korset kurser för första hjälpen (hjärt- och lugnräddning mm).

Vad personal på uppvisningar/tävlingar borde kunna är "katastrofhantering", det tar inte så mycket tid. Att avsätta 30 min - 1 timma till att gå igenom vad som behöver göras vid en olycka/kaos.

I mina ögon är de är oförberedda och vet inte vad de ska göra (inte alla men de som spär på kaoset och det räcker med dom). Speakern gör bra i att hålla folk lugna, men det räcker ju uppenbarligen inte med det de gör. (vilket inte är speakers fel).

Som groom sätter jag kravet på mig att ha med mig grimskaft (så jag inte behöver hålla hästen i tömmen om något skulle hända och jag måste kliva av), jag skulle ha kniv med mig (för att kunna skära loss ex selen om hästen fastnar, eller den av någon annan anledning behöver komma loss fort), jag skulle givetvis ha hjälm på mig och jag skulle veta vad min kusk vill ifall någon ramlar av och dennas häst kommer lös så vi inte behöver börja prata om det när vi står inne på banan och kaoset är ett faktum. Oavsett om jag sitter på läktaren eller i vagnen.

Som hästskötare när jag har åkt på tävlingar har jag haft extragrimskaft med, jag vet vart kniven är, hela tiden (då vi åker bil+transport, då hästen görs iordning och då hästen är på banan).
Har jag en svårhanterad häst (en som är väldigt svårhanterad samt i vissa fall hingstar eftersom reglerna på dressyr/hopptävlingar åtminstone förr krävde det) har jag hjälm och handskar vid behov.

Genom att vara förberedd kan jag som hästskötare (eller ryttare/kusk) undvika en hel del (men inte alla) olyckor, ok kusken föll av... men den andra hästen som kom loss, den kunde ha undvikits (imo).
Det är trotts allt därför vi rider med hjälm och säkerhetsväst. Det är inte så att vi förbereder oss för att ramla av när vi ska rida, utan "utifall att", försiktighetsåtgärd Ifall något går fel.

Imo, de är inte utbildade.
Men det är min syn på saken.

Hmm.. kanske inte ALLTID hjälper att korta upp hästen ännu mer...

Tycker också att biteorin är lite tunn... ser mer ut som en häst som är överladdad och dessutom reagerar på svansremmen... men det är ju bara EN möjlig teori bland många...

En baksele använder man i "finkörningen" för att den ska bromsa vagnen. Den fungerar lite på samma sätt som en slagrem men att det också finns en rem som går bakom ändan som bromsar vagnen så att det inte blir tryck i ryggstycket... Typ.. Antar att bakselen hade kunnat få hästen att inte sparka riktigt lika högt i alla fall.

Det som stör mig ordentligt är ju att publiken måste envisas med att föra ett sådant oväsen. Synd att speakern inte bad dom vara tysta lite tidigare :(

Lägger sig en körhäst i prylarna och börjar slå, vilket denna gjorde, så sågar man med ordentliga tag i tömmarna och jo, det hjälper faktiskt. Om man inte sitter och sover vill säga.

Gör man rätt så kommer hästen i obalans och slutar slå.

Eller om hästen inte vrålpullar som en gris och den första smällen är ordentligt rejäl... Då kan det va lite trixigt...

Det anser jag inte att hästen på filmen gör...
Kniper ju låååååångt innan och kusken mer eller minre sitter där och undrar vad hen ska ta sig till.

Jo jag läste det, att en av kuskarna var handikappad. Såklart kunde hon själv inte ta sig ur då men är man så rörelsehindrad har man förmodligen hjälp med sig och varför såg inte denna person till att hjälpa kusken i säkerhet?

Det borde ju vara extra viktigt att just denna kusk kommer ur vagnen och ur vägen? Hon kan ju inte själv sätta sig i säkerhet om hon ser att det behövs...

Den som är hennes medhjälpare, höll i hennes häst för att den skulle hålla sig lugn. Dom adnra försöker ju fånga den andra hästen.. Tror inte man tänker på att hästen ska springa över, kusk, häst, vagn och medhjälpare som står på sidan...

Såg att du även frågat vem det är som skriker. Det är publiken, dom på banan och speakern försöker få tyst på dom.

Senast ändrad:

Fast det gjorde ju hästen upprepade gånger. Sprang in i andra hästar, vagnar och folk.

En av banpersonalen hade rent av Tur när han lugnt gick och flummade ;) när hästen passerar honom med halvmeter Bakom ryggen...

KLINDT%20sele%20maratonstor.jpg

Här ser ni den bakselen som används inom klassisk körning (nu är denna en maraton sele, men ni ser ju principen)

Tycker det är ganska fascinerande att se på, men nej jag tycker inte att det är jättefelaktigt hanterad situation överlag.
Visst var det mkt oväsen, som publik/åskådare borde man förstå att man ska hålla käften i en sån situation.

Rent spontant skulle jag personligen säga att man skulle vänta ut hästen innan man försökte få stopp på den, men med tanke på att den/de skenade rakt över både hästar, vagnar och människor så vore det nog minst lika dumt att bara låta den springa.
Det är ju inget som säger att den inte skulle gjort det även om den inte blev bromsad.
Jag har förståelse för att folk försökte få stopp på den, alla tänker ju inte lika.

Och hade jag stått där inne så hade inte jag heller förväntat mig att hästen skulle springa över mig eller min häst.
Normalt funtade hästar ska inte göra det helt enkelt. Det är ju inte så att den skenar skitfort i vild/blind panik.
Jag har varit med om hästar som skenat betydligt stressigare än så, och de har ändå haft viss koll på varandra. Fast då skenade de i flock också iofs, så det kanske blir skillnad på beteendet.

Jag håller med i det du skriver förutom att den inte ser ut att skena i panik...

Jag var på flyinge i höstas och bevittnade en olycka där en häst som skulle köras in drog en släpa och sedan började kicka bakut och kusken ramlade av och hästen började springa med kälke och linor bakom sig.

Den sprang inte heller särskilt fort och vi hann sätta upp stora grindar (detta var på rundbanan) som var säkert MINST 1,60 höga och gjorda av breda vitmålade bräder.

Hästen borde ha sett dom i början på rakan men plöjde bara rätt genom dessa grindar, helt otroligt. Den var helt "blockad" antagligen.
Så då fick den springa tills den stannade själv. Dock fanns där inga andra hästar med vagnar eller publik som den kunde springa på eller bli mer uppstressad av.

Vi stod och tittade på den varv efter varv... till slut stannade den ju, av utmattning....

Hästen har skygglappar.
Oavsett om den Vill eller inte ivll springa över någon, eller in i någon, så ser den inte vad den gör. Att förvänta sig att en häst med skygglappar inte ska springa på en är dumt. Det är att utgå ifrån att den ser en, vilket den inte gör.

Otäckt att se sånt där :/ Någon som vet vad som hände med hästen som ramlade omkull på slutet?

Hemsk film, stackars hästar :( Hiss till speakern som verkar vara den ända vettiga i situationen och försöker styra upp allt :)

Ja det är inte lätt att säga vad som är "rätt" och "fel". Till en början ser det ju inte så farligt ut, en häst kommer lös, får panik men kommer troligen lugna sig.. Om inte folk skriker och försöker kasta sig efter hästen. Hästen råkar ju vara ett flyktdjur, och av någon anledning då så flyr den från faran, och tjocka gubbar som försöker få tag i en hade tillochmed jag tyckt vatt rätt obehagligt..

Och nej, hade dom försökt sela av/leda ut hästarna hade det nog bara blivit ännu mera kaos. Dom hade ju för det första garanterat krockat ännu mer än vad dom gjorde på filmen, men man vet ju själv att man blir rätt handlingsförlamad när det händer något. Eller tvärtom, man gör alldeles för mycket, ja, som dom där gubbarna som fick panik och ville bara få fatt i hästen med våld...

Det jag anser man skulle gjort är att dom skulle ställt sig i mitten som dom gjorde, lugna sig, låta någon gå och hämta en hink med krafft, brukar kunna hjälpa, inte panikslagna men rejält stressade hästar. Och hålla käften. Även speakern..

*Självklart menade jag kraftfoder.

Nu vet inte jag vad du har för erfarenhet av hästar i panik och lösa med vagn bakom sig, men skrammelhink kommer inte hjälpa ett dyfft.
Det som är lurigt om en häst kommer lös med sele och/eller vagn är att grejerna slänger runt benen på hästen och även om den TYCKS lugna sig så tar de i 99 gånger av 100, sats igen.

Men om man gladeligen kan skära svansarna av hästarna och sätta på lössvansar, så har man kanske inte så mycket hästvett kvar?

Alltså allvarligt.

Sedan när började man "skära av svansar" på ARABER!!??

Jag vet inte vad du eller flera andra som uttalat sig om detta i denna tråd har för erfarenheter och grundkunskap om hästar men arabhästar håller sina svansar högt av naturliga orsaker.

Finns inga hästraser där man skär av svansar eller snittar av nerver för att hästarna ska hålla uppe svansen. Hitta inte på en massa trams. :crazy:

Ardenner vill man gärna ha väldigt kort, kort svans på. En tung svans kan lätt fastna över tömmarna.

Men den SKÄRS inte av, däremot klipps den i höjd med svansroten. Dvs ingen åverkan på själva hästen, bara taglet.
Men det finns de som tror att man kuperar..;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 484
Senast: Unafraid
·
Relationer Jag är i en relation som inte är bra. Jag får ofta köra hur tjock jag är, att jag inget kan, är en idiot, dum i huvudet etc. Jag har...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
17 875
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar