Sv: Ett bra exemepl på hur man Inte ska hantera en kris...
kl
För det första, en baksele hade kanske inte kunnat hindra allt men alldeles säkert kunnat bromsa hästen när den slog.
För det andra, en så pass sovande kusk som inte kan läsa av signalerna borde inte sitta i vagnen!
Vad gäller avselning av resterande hästar så JO, det hade (enligt mejj) varit det rätta- om man tittar på videon så ser man att dom flesta är relativt lugna och folket som försökte fånga häst nr 1 hade istället kunna hjälpt till att sela av.
Så till slut, "man hinner inte tänka" "man tänker inte logiskt" BULLSHIT!! Har man inte i ryggmärgen vad som kan hända och HUR man ska reagera under liknande situation kanske man ska byta sport till nåt betydligt lugnare!!
Baksele, menar du då slaggjord? Dvs sån som hindrar hästarna från att sparka bakut.
Det tycker jag är en billig livförsäkring och i detta fall skulle det hindrat kaoset från att uppstå.
*spinner vidare*
Personligen tycker jag det låter lite vagt och ursäktande med att det var en geting/bi som stack den, dvs inte från er utan från arrangören.
Mycket möjligt att det kan ha varit så att hästen blev stucken, men jag tycker ändå det låter som en dålig ursäkt för varför kaoset uppstod.
Med kunskap om vad som Ska göras så behöver man inte tänka logiskt, då går det på automatik.
Jag har ingen aning om vad jag ska göra, Egentligen, när det varit en olycka i trafiken. Men de gånger jag varit på plats har jag ändå vetat vad som behöver göras... Vem som behöver tas om hand, vad jag kan sätta andra på att göra och framför allt så har jag lugnet undertiden och kan tänka klart.
Jag har gått två röda korset kurser för första hjälpen (hjärt- och lugnräddning mm).
Vad personal på uppvisningar/tävlingar borde kunna är "katastrofhantering", det tar inte så mycket tid. Att avsätta 30 min - 1 timma till att gå igenom vad som behöver göras vid en olycka/kaos.
I mina ögon är de är oförberedda och vet inte vad de ska göra (inte alla men de som spär på kaoset och det räcker med dom). Speakern gör bra i att hålla folk lugna, men det räcker ju uppenbarligen inte med det de gör. (vilket inte är speakers fel).
Som groom sätter jag kravet på mig att ha med mig grimskaft (så jag inte behöver hålla hästen i tömmen om något skulle hända och jag måste kliva av), jag skulle ha kniv med mig (för att kunna skära loss ex selen om hästen fastnar, eller den av någon annan anledning behöver komma loss fort), jag skulle givetvis ha hjälm på mig och jag skulle veta vad min kusk vill ifall någon ramlar av och dennas häst kommer lös så vi inte behöver börja prata om det när vi står inne på banan och kaoset är ett faktum. Oavsett om jag sitter på läktaren eller i vagnen.
Som hästskötare när jag har åkt på tävlingar har jag haft extragrimskaft med, jag vet vart kniven är, hela tiden (då vi åker bil+transport, då hästen görs iordning och då hästen är på banan).
Har jag en svårhanterad häst (en som är väldigt svårhanterad samt i vissa fall hingstar eftersom reglerna på dressyr/hopptävlingar åtminstone förr krävde det) har jag hjälm och handskar vid behov.
Genom att vara förberedd kan jag som hästskötare (eller ryttare/kusk) undvika en hel del (men inte alla) olyckor, ok kusken föll av... men den andra hästen som kom loss, den kunde ha undvikits (imo).
Det är trotts allt därför vi rider med hjälm och säkerhetsväst. Det är inte så att vi förbereder oss för att ramla av när vi ska rida, utan "utifall att", försiktighetsåtgärd Ifall något går fel.
Imo, de är inte utbildade.
Men det är min syn på saken.