Erfarenhet av hanar och valpar tillsammans

Sv: Erfarenhet av hanar och valpar tillsammans

man måste nog allvarligt ifrågasätta om du är helt frisk.

Av alla de hanhundar jag mött och haft själv så har jag aldrig stött på några problem när det gällt introducering av valpar. Har själv jobbat på en schäferkennel med en flock på fem vuxna hundar, varav två hanar. Ingen av dessa har någonsin visat någon tjurighet gentomot valparna, även om den ena tar på sig en lite större lekfarbror-roll än den andra, som är "bara" är måttligt intresserad.

Angående din frågeställning angående just den hundtypen du har och har haft, dvs tjänstehundar med motor, så kan jag från egen erfarenhet säga att jag aldrig sett skillnader i en hunds beteende mot andra hundar beroende på vad den sysslar med i livet. En schäfer eller tax, spelar ingen roll. Det vi talar om här är social kompetens med andra hundar och då specifikt hanhundar/valpar. Det här kan man yttra sig oberonde av rasval, för en hunds förmåga med andra hundar sitter som sagt inte i vad det är för hund i övrigt eller vad den arbetar med.

Att en hund har drifter i sitt arbete, t. ex. en skyddshund, betyder inte att den ska visa samma sida utanför arbetet. Gör den det, och speciellt mot en valp, alltså om den ser en valp som en konkurrens eller ett hot, då har hunden attitydproblem.

Nu säger jag inet att det är vad just din hund har, för jag tror mycket väl att det kan vara din rädsla för vad som skulle kunna hända, mer än vad som kanske egentligen händer om du släpper ihop dem från början, som har grundat din frågeställning. Och jag kan helelr inte uttala mig specifikt om din hund, eftersom jag aldrig har sett den.

Men däremot så tror jag att du ska ta dig en funderare om det är du som är rädd för vad som skulle kunna hända, eller om hunden verkligen skulle göra något.

Jag frågade Jeeves om hans hund hade detta som anlag eller om problemet är hos föraren. Vad hade du på hjärtat?

Jag tvivlar på att det här är åsikter som kommer från rapportarna. I vilket fall vet jag att en del övriga rapport-hanar inte har detta problem och åsikterna runt detta känns främmande.

Moderator-inlägg!

Tyvärr börjar tonen hos vissa bli både sarkastisk och otrevlig. Därför är det här en allmän uppmaning att skärpa till er, annars ser jag ingen annan råd än att radera tråden.

Mvh moderator Jadzia

Jag tvivlar på att det här är åsikter som kommer från rapportarna. I vilket fall vet jag att en del övriga rapport-hanar inte har detta problem och åsikterna runt detta känns främmande.

Precis. De rapporthundar jag träffat har varit otroligt trevliga, även dess ägare. Kennelägaren har ju en väldigt vettig hundsyn enligt mig. Sen så funderar jag på om Jeeves är typ två personer. Äldre inläggen har en helt annan ton och stavning än de nuvarande :D

Jag kan förresten ta en nära familjemedlem som exempel också, de har fyra hanhundar i nära ålder, 1-3-5-7 år gamla. Olika raser, mellanstora och stora. INGEN aktivitet ö h t med dessa hundar, de bara finns - lallar omkring på gården. Tveksam hundhållning i mina ögon men, men, det är deras sak..

I dina ögon ja, men i mina ögon verkar deras hundar friska och sunda.
Jag själv aktiverar förövrigt mycket lite, hon är en mycket stabil tik, stressar inte upp sig, kan vara ensam, sköter sig i all umgänge med andra hundar och är en väldigt harmonisk varelse.
Några enkla krav som alla hundar bör klara för att kunna vara i det här samhället.

Där köper de valp på valp och just bara sätter ner, inget händer någonsin. Hanarna kommer överens, de är i de närmaste "bögar" skulle jag vilja säga ( ja, det får man väl inte säga ), dvs vissa hanar verkar agera tikar. Märkligt. Hur som helst de sköter sig själva och det funkar tydligen.

Så för att deras flock funkar, för att valparna välkomnas utan att bli ihjälbitna så är hundarna bögar .. vad fint :smirk:
Tror inte att vissa hanar låtsas vara tikar, utifrån min erfarenhet reagerar tikar i regel på två sätt, 1) Valpen blir tikens egna bebis och tiken knyter sig an valpen *detta var en yngre tik som ej haft valpkullar än som reagerade så* eller 2) Skiter i valpen, kunde bry sig mindre -vet sin plats i flocken och att hon sitter orubbad mot ett sånt litet kryp och den enda uppmärksamhet valpen får är när den blir tillsagd för att ha muppat sig.
Min erfarenhet av hanar är endaså lekfarbror eller så "blä" valpar är konstiga, först när valpen växt på sig så är den värd att lekas med.

Senast ändrad av en moderator:

Du har missat frågeställningen; hur gör ni när ni introducerar valp till hane? :

Sätter ner dem på golvet så att de får hälsa på varandra.

Har aldrig haft några problem med någon av mina flathanar att de skulle vara aggressiva mot valpar.

Harry tycker visserligen att de är lite äckliga när de kommer i flock och är under åtta veckor och försöker dra upp alla fyra fötter samtidigt men han skulle ALDRIG jag upprepar ALDRIG bli aggressiv för det. Han provade springa till skogs men "lössen" hakade ju på?

Oliver hade en egen variant med valpar - valparna tyckte ofta att han var så stoooor att busa med så han la sig helt sonika ner så de kunde busa utan att de blev rädda för honom och så fick valparna klättra på honom och busa med honom.

Infogar här en bild på barnvakten Teveré som blir terroriserad av två 14 veckors valpar. Inte ens i detta läge så blir hon aggressiv...

barnvakten blir anfallen...

Senast ändrad:

Min erfarenhet av hanar är endaså lekfarbror eller så "blä" valpar är konstiga, först när valpen växt på sig så är den värd att lekas med.

Det där känner jag igen.
Har mest stött på gamla tikar, (som aldrig haft valpar) när det gäller hundar som kan vara övergriniga mot en okänd valp.

Har aldrig varit några problem med äldre hundar i vår familj och introduktion av valpar.

Vi har "släppt ner" valpen ute på gården och så har det första mötet varit fixat, har aldrig varit minsta antydan till aggression hos varken tik eller hane för oss.

Hundar :

Schäfer ( Tik )

Rottweiler ( hane )

Golden Retriver ( Tik )

Schnauzer ( Hane )

Hejsan!

Min hanhund funkar bra med valpar, och han får helt enkelt bara träffa dem direkt, och det funkar fint. Han blir nästan lite rädd för dem, precis som om han är rädd för att skada dem.

Min tik, som nu har vandrat vidare, skulle jag inte bara sätta ner en valp till, utan försöka ha dem åtskilda, tills de vant sig vid varandra. Ta det lugnt utan att gå för snabbt fram.

Lycka till!

Vår förra hane var inte särskilt glad för andra hanhundar, men unghunder och särskilt valpar var han gudasnäll mot (unghundar kunde han sätta på plats, sen var det bra). Han var så himla lugn och förståndig, nästan för snäll mot mindre valpar.

Med sin dotter:
http://www.mypix.se/usrimg/JNLNOOMSFMM/lrg/JNHRKPFPRQCQF0.jpg

Med "lillebror", vår andra hund:
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Kisevovve/Nya0144.jpg
Han var alltid så snäll när de lekte, här har han ett rejält tag i kinden på storebror som bara sitter och ser tålmodig ut :p
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Kisevovve/Nyarumhundar014.jpg

Vår andra hund med Grand Danois valp, där var det tvärtom att redan i början fick vi hålla koll på GD valpen, numer får de inte träffas då han är alldeles för stor. En vänlig "klapp" med tassen kan knäcka ryggen på lillen.
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Kisevovve/25april2006040.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Kisevovve/25april2006038.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Tack, det är ungefär så jag funderar kring det här - det får ta sin tid - kan inte chansa med valpens hälsa känns det som. Jag känner min hund såpass bra att jag vet hur snabb han kan vara i sitt agerande om han är på det humöret.

Men, det går så sakteliga framåt här hemma, lilltjejen charmar farbrorn genom hundgårdsgallret och han faller...mer o mer för varje dag. Jag känner mer tillförsikt att detta kommer att fungera inom rimlig tid.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 536
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka