Erfarenhet av hanar och valpar tillsammans

Sv: Erfarenhet av hanar och valpar tillsammans

Det tror jag säkert att det kommer göra.

Det är ju bättre att du inte hastar iväg och valpis blir skadad. Jag tror det kommer funka kanon! :D

Nej, det här med "bögar" det syftar till ett beteende som jag inte sett någon annanstans nämligen att ett par av hannarna i princip blir "våldtagna" av de äldre...Det kanske är hur vanligt som helst, vad vet jag. Jag pratar alltså inte om att de "rider" för att visa på dominans.

Men som sagt, deras hundhållning är deras business och så länge hundarna ser friska och glada ut så går det antagligen ingen nöd på dem.

Jag menar mer att det känns främmande för mig att bara ha ett gäng hundar på gården som aldrig lämnar gårdsplan, inte arbetas med, inte tränas m m.

Det är mycket möjligt att vi haft olika uppfattningar tidigare, men sådant är inget jag "tar med" till andra trådar, även om du själv uppenbarligen gör det :angel:

Så det där påståendet ser jag gärna att du förklarar.

Väntar fortfarande på en förklaring, men jag antar att det inte kommer någon...?
Nåväl..Hur som haver, så slipper du mina åsikter hädanefter. Har ingen önskan om att diskutera med dem som hackar som du gör..

Senast ändrad:

Nja, jag har lite annan erfarenhet av skillnaden mellan en skyddsutbildad, arbetande tjänstehund och en som aldrig tränats i tjänstesyfte. Har haft båda delar, mestadels hanar.

Jag kan se en klar skillnad i intensitet OCH att viss bitspärr faktiskt släpper i och med träningen och arbetet. Jag kan inte svara för andra men i och med att våra hundar tränats i att bita hårt, hålla fast, stå emot hot etc etc så tycker jag att det finns en avsevärd skillnad och det går liksom inte att backa bandet heller.

Min hunds intensitet är densamma som förr då han tränades aktivt, han är snäppet högre i temp mera konstant. Svårt att uttrycka det så att det blir begripligt kanske. Det är fullt möjligt att det är kontrollbitarna som inte fallit på plats eller fallit ur plats och att man skulle kunna korrigera hans "ohyfs" mot barn och valpar men jag är tveksam. Sen har jag inte sett det som ett problem egentligen, mer en "olägenhet" för oss här hemma i och med att vi haft barn och hundar åtskilda, jag gillar ju den här intensiteten och den är användbar i arbete och på träning.

Sen har jag bevittnat hans beslutsamhet att verkligen ta kål på min gamle hund och där kan man ju bli konfunderad. Att unga tar över är väl naturligt men att de går längre än så - hur vanligt är det? Vad hade hänt om vi inte varit närvarande, om de hade befunnit sig ensamma i hundgården? Kände han sig stärkt av min närvaro etc etc? Många frågor - få vettiga svar kanske.

Kan väl passa på och tala om för Dig, som gärna ville dra upp kennelnamn här, för syftet är väl att jag skulle tycka att det är obehagligt på något sätt? Då får jag göra dig besviken...det rör inte mig ett dugg men kanske att du ska passa dig för att dra in uppfödarnamn här? Jag vet inte riktigt vad moderatorn tycker om det men jag tycker att det är ganska irrelevant i sammanhanget. Om jag ska kommentera det ö h t så vill jag gärna slå ett slag för dem, seriösa uppfödare med bra tjänstehundar och kanske ännu bättre tävlingshundar vad jag kan läsa mig till om tävlingsresultaten som ploppar in hela tiden.

Sen har några lagt in ord som lömsk etc, det är inte mina ord och stämmer def inte på min hund - han gillar inte valpar o barn något vidare - that's it.
Sen får man hitta vägar runt detta, hitta bra lösningar eller bara leva med det.

Det har kommit in flera beskrivningar på hur andra har gjort, hur det har funkat plus flera härliga bilder och TACK säger jag då för det var DET som jag efterlyste i tråden - inte spydigheter.

Det här ar en tråd med varierande inlägg!!

Vi har ett gäng hundar schäfrar, bc och lite annat krafs, ca 14 st. ALLA våra hundar går tillsammans, hanar, tikar och valpar. Vi skulle aldrig acceptera att någon gör den andra illa. Men våra hundar har fått lära sig att man får inte slåss!

Våra tikar brukar samsas om kullarna och flera gånger har vi satt ihop två kullar och tikarna har "partat" på dem. Vår papillontik har tuttat upp både lodjur och vargungar utan problem.

Flera av våra hanar har haft höga korningspoäng och varit dominanta, men de har alltid accepterat valparna. En social hund behöver nu inte få höga korningspoäng.

Man kan inte dra alla hundar över en kant, vissa gillar inte valpar och de flesta gillar dem. Alla människor gillar inte barn, vissa är mördare och andra pedofiler. Men merparten gillar barn och skaffar själva barn. Det måste ju få vara likadant med hundar. Sen behöver man inte gilla det. Människor stänger man in i fängelser, hundar kan man avliva. Somliga hundar det fel på, precis som människor. Men de kan klara sig i samhället ändå.

Jag försvara inte varken den ena eller den andra sidan men man måste lära sig att leva med båda delarna. Sen kan man ju få ha personliga åsikter om det och det kan ingen göra något åt. Vi skulle aldrig acceptera att en hane gjorde på det viset, men det kan ju gå över efter ett tag också. Jag skulle helt generellt kalla Jeeves hund bortskämd och ouppfostrad, men eftersom jag inte träffat den så kan jag inte det. Det kan finnas orsaker till hans beteende.

Oj, vad långt det här blev.

madde++++

Fast du håller inte heller någon vidare ton i dina inlägg och folk har höjt på ögonbrynen åt dig just för dina kommentarer om att skyddshundar skulle ha större benägenhet att visa ostabilitet mot valpar än andra jyckar. Bevisligen har inte det något med skyddsarbetet att göra då iaf en här inne har menat att hans hundar aldrig visat aggression mot valpar (eller barn heller för den delen) och jag vet att den ena hunden iaf är tränad åt väktarhållet.

Frågan alla fortfarande ställer är:

Varför anser du att hundar av skyddstyp skulle vara mer benägna att ge sig på harmlösa valpar än andra "vanliga" hundar?

Jag ser ingen förklaring på detta påståendet hittils och är uppriktigt nyfiken på vad detta skulle spela för roll då jag själv väntar valp av den sorten dina hundar är av och inte vill ha med den egenskapen
i hundens fundament.

Om du läser svar riktat till Krasux så ser du en del av mina funderingar kring detta. Och innan någon får andnöd och svimningsattacker; det är mina högst personliga funderingar.

Du behöver säkerligen inte oroa dig, det är nog bara jag som har en alldeles hemskt ouppfostrad hane alt mentalsjuk då:angel: Eller så var det matte som var det, jag minns inte riktigt...

Jag brukar berätta för hunden att det jag har i famnen är mitt!! Han känner såklart dofterna. Det räcker för att han ska avvakta och ta det lugnt. Sedan släpper jag ner valpen på golvet och säger vassego.
Ett par gånger har hunden varit med till uppköparen, och då har samma sak utspelat sig utomhus där. Sedan har vi åkt hem i bilen tillsammans.

Om det gör till eller från, så har jag haft ett gäng schäfrar under många år, de flesta hanar. En av dom blev korad +2 för länge, länge sedan.

Ingen(!) har varit aggresiv eller opålitlig mot valpar. Däremot har fler tyckt att små valpar är äckliga, som andra skriver, men ganska snart har dom varit kompisar under gamlingens betsämmande.

Jag skulle inte acceptera något annat. Det är liksom en självklarhet att mina hundar uppför sig. Alltid!

LIA

Med tanke på att din uppfödare är otroligt duktig på hund så kontakta henne är mitt tips.

. Bevisligen har inte det något med skyddsarbetet att göra då iaf en här inne har menat att hans hundar aldrig visat aggression mot valpar (eller barn heller för den delen) och jag vet att den ena hunden iaf är tränad åt väktarhållet.

Men om ts har sett en sida, och den andra personen sett nåt annat, kan man väl inte kalla det "bevisligen"..? Då är det ju 50/50 i röster & vad EN människa säger är väl sällan ett bevis för nåt alls.

Bara en fundering..

Fast det är ju många, både på buke och irl som inte anser att det är ett beteende som är typiskt för just tjänstehundar. Majoriteten anser dessutom att de hanhundar som är dödligt aggressiva mot valpar inte har alla tomtar hemma, om vi ska uttrycka det lite diplomatiskt :p

Om du läser svar riktat till Krasux så ser du en del av mina funderingar kring detta. Och innan någon får andnöd och svimningsattacker; det är mina högst personliga funderingar.
Okej jag ska titta.

Du behöver säkerligen inte oroa dig, det är nog bara jag som har en alldeles hemskt ouppfostrad hane alt mentalsjuk då:angel: Eller så var det matte som var det, jag minns inte riktigt
Inga kommentarer. Du sa det, inte jag.

allmänt spåneri;

om nu det är så att det är hundens "kaliber" och/eller användningsområde som bär skulden för detta onormala beteende, borde det inte vara ett ganska vanligt problem/vanlig olägenhet?

jakthundar t ex, besitter minst lika mycket av denna "kaliber" (annars skulle det vara svårt att jaga t ex vildsvin och björn), borde inte de vara högst olämpliga som familjehundar? ni som har aktiva jakthundar, märker ni att de "tar med jobbet hem"?

och Jeeves, innan du får andnöd och svimningsattacker, så pratar jag inte nödvändigtvis om din hund, utan mer generellt.

jakthundar t ex, besitter minst lika mycket av denna "kaliber" (annars skulle det vara svårt att jaga t ex vildsvin och björn), borde inte de vara högst olämpliga som familjehundar? ni som har aktiva jakthundar, märker ni att de "tar med jobbet hem"?

Nej och om de gjorde det skulle de inte vara långlivade hos mig i alla fall..

Mick_valpar.jpg

Rix__valpar_1.jpg

Som synes funkar mina 2 vuxna hanar av jakthudsraser bra med småvalpar :D

allmänt spåneri;

om nu det är så att det är hundens "kaliber" och/eller användningsområde som bär skulden för detta onormala beteende, borde det inte vara ett ganska vanligt problem/vanlig olägenhet?

och Jeeves, innan du får andnöd och svimningsattacker, så pratar jag inte nödvändigtvis om din hund, utan mer generellt.

Alltså, min tax var ju inte snälla farbrorn till valpar. Han hade tålamod och blottade oftast bara tänderna men fattade de inte då fick de ett hugg (inte nafs). Jag har hört så himla olika om just taxar.
Majoriteten har skrattat gott och menat att "åhh typiskt tax" hohoho
och de flesta jag träffat med strävhårig tax har instämt med att de varit knepiga med sin ettrighet eller allmäna surmulenhet då o då (menarinte bara med valpar).

Jag vet att hans släktingar inte hade det bästa humöret heller, men jag tror och hoppas att den kenneln är en av få som inte avlar på bättre mentalitet med tanke på att hon har sålt ett par hundar som rena sällskapshundar. Jag tror inte att det beteendet han visade mot valpar var vidare sunt, för han blev förbannad. Tveksamt om han skulle "döda" dem dock. Jag tror inte men vet inte iom att han aldrig var runt valpar på det viset.
Jag tror hursomhelst inte att det beteendet är vidare sunt .
Jag vet inte hur han såg på mig i förhållande i rang, det jag vet är att han vart bättre på slutet när han fick flytta till mig men aldrig riktigt bra. Jag menar att jag vet inte om ett sånt beteende går att korrigera? Är det delvis medfött och förstärks av att det "tillåts"?

Var på skyddshundsseminarium i helgen och där gick folk omkring med sina stora vovvar tillsammans med sina påläggskalvar som var alltifrån 11 veckor till 6 månader. Dom verkade då inte besvärade av familjens nya tillökning:crazy:

Var på skyddshundsseminarium i helgen och där gick folk omkring med sina stora vovvar tillsammans med sina påläggskalvar som var alltifrån 11 veckor till 6 månader. Dom verkade då inte besvärade av familjens nya tillökning:crazy:

Där om nånstans var det en hel del skarpa hundar också.Som både funka med folk o valpar.

Nej man får nog ta sig en fundera och inse att det är ett osund hund man har om den inte ens kan umgås med en valp på ett bra sätt. Det är ju den äldre hunden som ska lära den lilla hur den ska vara o.s.v. Dra in en valp till en dålig hane det blir nog inge vidare. Sen får dom ju säga vad dom vill. Vet bara en enda TJH hund som gjort en valp illa men den var det ju rejält fel i huvudet redan sen start.

Kan ju bara ta mina egna de kan fortfarande sitta i samma rastgård, dela samma sovplats ja dom är klockrena ihop fortfarande ena är snart 6år o den lille är 17mån. Men då är Piru klockren i sitt sätt o vara med andra hundar också.

Jo, min gammelman och denna hanen funkade också fint ihop, delade hundgård etc etc - tills den dagen det small. Har inget bra svar på varför men så blev det i a f.

Jag trivs mycket bra med min hund, han har energi för 10 och är en fighter i ordets goda bemärkelse. Han är ingen idealisk familjehund eller valppappa men vid tidpunkten för köp var det heller inte huvudsyftet.

Jag vill gärna ha en valp i huset igen, trots att det innebär lite meck.
Tycker att det börjar bli lite väl tramsigt i tråden med uttalande om att hanen är galen, lömsk, borde inte få finnas m m.
Han är som han är, punkt. Beror det på miljö eller arv? Tja, den frågan lär nog aldrig få ett svar, det brukar tvistas rätt friskt på den fronten både här och där.

Någon här fortsätter att prata om uppfödaren och till dig kan jag bara säga att jag har klippt navelsträngen till uppfödaren för länge sedan. Jag kontaktar dem om det händer något drastiskt i hans liv, för råd eller kännedom, inget annat. Jag vet inte om du har för vana att hänga uppfödaren i kjolarna eller om du tycker att ev valpköpare bör göra det men det är ju upp till dig i så fall.

Ja, min gamle tjänstehund var ett ess med valpar och även med barn. Min nuvarande hane växte alltså upp vid sidan om gammelman.

För att krångla till det ytterligare så hade min f d sambo också en schäferhane, mellanhanen, och han var inte så värst valpvänlig men det funkade under övervakning. Dessa tre hundar levde alltså en tid under samma tak. Vi hade en tik i gänget också, som ingen gillade från början, p g a avvikande ras o färg skulle jag tro, men det löste sig rätt bra ända tills hon började gå i löp. Det var då man insåg att tre hanar ihop med en tik under löp det var ganska arbetssamt och stressande för grabbarna.

Sen har jag då på rel nära håll ( via jobbet ) stött på ett antal som haft problem med att introducera valp till gamle tjänstehunden och fått hålla på som vi delvis har gjort - med avspärrningar, olika hundgårdar etc.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 536
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka