Erfarenhet av hanar och valpar tillsammans

Sv: Erfarenhet av hanar och valpar tillsammans

Åhå, det handlar förvisso inte om att hänga någon uppfödare i kjolen. Utan att den personen har förmodligen mer kunskap än många andra här inne. Så istället för att gnälla på att bukefolket kan för lite, och inte förstår så hade du kunnat fråga någon "vettig" då.

Och nej, jag har inga som helst band med min egna uppfödare ;)

Jo då, jag har varit i kontakt med en mkt vettig person i ärendet, min gamle instruktör på jobbet, och fått lite tips o råd nu.

Eftersom ingen här har ngt liknande problem så är det knappast av värde att ta upp det mer utförligt men jag tyckte att jag fick lite mer kött på benen efter att snack med honom i a f.

Du skrev: Hur har ni gjort? Vad har ni för erfarenheter i detta ämne?

Jag m fl har svarat dig om våra erfarenheter och hur vi gör. Varför visar du inget intresse för dessa svar?

LIA

Jo, jag är mkt intresserad av era svar och jag TROR att jag fällt in detta i något svar här - till alla de som verkligen svarat på min fråga och berättat om sina erfarenheter så säger jag ett stort TACK och:bow: Det är möjligt att det inte tydliggjordes tillräckligt men är härmed framfört!

Jasså det säger du PIRU och vad gör du i din uppfödares kjol om jag får fråga ;)

Det är väl nästan tvärtom... Med bra poöng så är det en stark och trygg individ och de behöver knappats leva rövare på det viset... Någonstans fattas det ju en pusselbit... Medfödd eller förvärvad vet jag inte.

Det är väl nästan tvärtom... Med bra poöng så är det en stark och trygg individ och de behöver knappats leva rövare på det viset... Någonstans fattas det ju en pusselbit... Medfödd eller förvärvad vet jag inte.

Verkar inte som att du förstod att jag var ironisk ;)

Jag svarade seriöst att jag höll med dig och såg ingen ironi i det hela.

:rofl: :rofl: :rofl: Jag ska ta och klippa ur ditt inlägg och ta med till uppfödaren. Du har ju verkligen koll på läget...

Någon här fortsätter att prata om uppfödaren och till dig kan jag bara säga att jag har klippt navelsträngen till uppfödaren för länge sedan. Jag kontaktar dem om det händer något drastiskt i hans liv, för råd eller kännedom, inget annat. Jag vet inte om du har för vana att hänga uppfödaren i kjolarna eller om du tycker att ev valpköpare bör göra det men det är ju upp till dig i så fall.

Men du skulle ta kontakt med uppfödaren för tala om vad folk skriver på buke ;)

Jag har genom åren haft eller haft att göra med flertalet hanhundar.
Rottisar, boxer, schäfer samt dvärgpudlar.

Då kan jag klart säga att en FRISK hanne ska ej ge sig på tikar eller valpar. Undantag finns, ett icke friskt beteende hos tiken eller valpen kan utlösa ett anfall.

Riktigt bra skydds/hangar/vakthundar är i grund och botten rädda hundar som man har tränat att hålla sin "skärpa" under kontroll, men de är riktiga "av och på" individer. Man sätter höga krav på en sådan individ och att hugga valpar är inget plus direkt.
Många av de bästa hundarna är riktiga harar i lejonkläder ;)

En hanne som jag övertog, var så pass tränad att han högg/anföll en människa om ägaren tittade på personen. Den hunden var givetvis inte lätt att hantera då jag aldrig vågade titta på en annan människa då han var med.
Hunden bet ihjäl en katt så småningom så jag var tvungen att ta bort honom. Men det var för allas bästa...

Riktigt bra skydds/hangar/vakthundar är i grund och botten rädda hundar som man har tränat att hålla sin "skärpa" under kontroll, men de är riktiga "av och på" individer. Man sätter höga krav på en sådan individ och att hugga valpar är inget plus direkt.
Många av de bästa hundarna är riktiga harar i lejonkläder ;)

Nu har du fattat helt jäkla galet att en Vakthund, stakethund, Hangarhund och lösgående vakthund är Rädda o löser alla sina problem med Aggression är helt riktigt men att en Skyddshund skulle vara rädd är helt av banan fel för där vill man ha stort mod balanserat med aggression, för där har du en förare som kan styra upp situationen på ett helt annat sätt.
Dom andra jag nämnde dom är ju helt själva därför vill man att dom ska vara lite rädda o lösa det med aggression för där råder ingen människa över situationen på nåt sätt där vill man ha attack är bästa försvar.

Åh herregud, jag hoppas aldrig att jag möter dig med hund på gatan alltså ....

..du kanske menar att en hund måste vara rädd innan den visar mod..en förmåga att övervinna rädsla typ dådkraft?
Annars skulle det vara väldigt intressant att veta vad det påståendet kom ifrån? :confused:

Jag tycker att rädsla är relativt lätt att se på en hund och jo, jag kan hålla med om att jag har sett en del fegisar på tävlingsbanorna framförallt men de har också fått väldigt låga poäng och räknas alltså inte till de bästa-av rätt anledning givetvis.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 535
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka