Erfarenhet av hanar och valpar tillsammans

Sv: Erfarenhet av hanar och valpar tillsammans

För att få igång den snabbare (??)

Som han från F21 förklarade så har du en hund som bara vill fightas och inte blir "rädd" så står den bara och väntar på angrepp, medans en hund som blir lite fladdrig signalerar stark innan att de inte ska komma närmare. Tänk dig att du ska mota bort ett gäng vilda demostranter. Då vill man kanske inte bara ha en hund som står tyst vid ens sida tills folkmassan är 40 cm bort. Du vill ha en hund som tidigt börjar att "härja". Men självklart så måste hunden vara så pass bra att den ändå står emot trycket. Det handlar nog eg. inte om "rädda" hundar, men de måste vara lite snabbstartade.

Som sagt något som jag bara fått förklarat till mig och inget jag upplevt själv, men det låter som att det finns någon logik i det (??)

Jag har bara sett polishundarna tränas en och en på vår lydnadsplan.

Sen det man sett på TV från skarpa lägen så har ju de hundarna varit rätt så i gasen även om folkmassorna varit på avstånd, inte under hot etc.

För att få igång den snabbare (??)

Som han från F21 förklarade så har du en hund som bara vill fightas och inte blir "rädd" så står den bara och väntar på angrepp, medans en hund som blir lite fladdrig signalerar stark innan att de inte ska komma närmare. Tänk dig att du ska mota bort ett gäng vilda demostranter. Då vill man kanske inte bara ha en hund som står tyst vid ens sida tills folkmassan är 40 cm bort. Du vill ha en hund som tidigt börjar att "härja". Men självklart så måste hunden vara så pass bra att den ändå står emot trycket. Det handlar nog eg. inte om "rädda" hundar, men de måste vara lite snabbstartade.

Som sagt något som jag bara fått förklarat till mig och inget jag upplevt själv, men det låter som att det finns någon logik i det (??)

Visar hunden ragg så är den osäker!

herrejisses inte konstigt att Polisen har knepiga hundar om de vill ha sånt är fan totalt mållös nu.

Har sett värstinghundar som varit riktigt snabba o jobba i sin försvarsdrift utan ragg aldrig tillstymmelse till ragg.

En hund som visar ragg arbetar ju i skärpa vilket enkelt förklaras
"rädd för" en hund som jobbar i försvarslust "rädd om" Det jag vill ha är då inte en hund som bara har skärpa för den har ett mycket mindre glapp till o ta till flykt än en hund med försvarslust.

Men rädd och lugn är ju inte synonymer med varandra.
Min westie är både världens fegis och har världens lugn:D
En hund kan ju vara full med krut utan att vara rädd!
Alla hundar är ju mer eller mindre rädda, men en bra hund övervinner sin rädsla snabbt och hinner agera därefter. Tycker jag.

Men rädd och lugn är ju inte synonymer med varandra.
Min westie är både världens fegis och har världens lugn:D
En hund kan ju vara full med krut utan att vara rädd!

Vilket både du o jag såg massor av i helgen på seminariumet mer eller mindre alla hundar som var där var ju garanterat bättre än de allra flesta polishundar och jag under 3dagar såg inte en enda hund med ragg. Gjorde du? o många jobba riktigt bra i sitt försvar utan speciellt mycket hot mot dom.

att du har ett mer vant öga och vet precis vad man ska titta efter.
Jag har fortfarande lite svårt att se nyanserna mellan bra och halvbra . Men jag såg iallafall inte någon genuint rädd hund. Verkligen inte, det vet jag precis hur en sån ser ut.

Men vem har pratat om genuint rädda hundar?? Det är väl underförstått att det inte skulle fungera alls. Eller???? Det är väl mer åt hållet att reagera mot ett hot vs. vara så modig att man är korkad. (De sistnämda skulle inte bli långlivade på egen hand...)

När jag var yngre var det många somrar i rad vi åkt på semester till ett föredetta öststatsland. En av våra grannar där födde upp bla schäfer och en inhemsk ras som jag inte kommer ihåg vad den hette (den liknar dock schäfern i utseende).

Han födde upp hundar åt militären och till polisen (polisen hade de på fängelser för att vakta fångar). Dessa hundar är väldigt skarpa men ack så väluppfostrade.

Vi fick givetvis inte leka med de vuxna hundarna men han brukade alltid ha några valpar vid den tiden när vi var där. Ibland var det egna valpar och ibland var de inköpta. Dessa valpar fick vi leka med för att han tyckte det var nyttig social träning för hunden. Kommer specielt ihåg en gång när han åkte och köpte en ny valp (den var så otroligt söt nämligen). När vi kom hem så släppta han bara ner den i hundgården bland de andra hundarna (brukade vara runt 5-6 hanar och 1-2 tikar). Vi stod en stund och tittade på när hundarna bekantade sig med den lilla och sen gick vi iväg och fika.

Vad jag minns så var det ingen av dessa hundar som visade någon aggresivitet mot valpen. Vissa ignorerade den totalt medan andra ville leka lite. Visst fick han något litet hugg när de andra hundarna tyckte att han uppförde sig på fel sätt, men mer än så var det inte.

Dessa hundar gick under vad som kallas skyddshundar och de var som sagt väldigt skarpa. Men vilken lydnad de uppvisade. Det var helt fantastiskt att se när han tränade med sina hundar.

*knapplån*
Han tränade även att mota bort stora folkmassor (tex demonstrationer och upplopp på fängelser). Men då hade han ett kommandå när hunden skulle se farlig ut. När han sedan sade sluta så satte sig hunden ner brevid honom och var helt tyst och stilla. Det kan inte vara något sådant som polisen gör med sina hundar?

Mvh

Tora

Under min tid i tjänst så fick kom det ibland in importer från en del östländer bl a och de var imponerande lydiga till en början men många gånger kunde man sedan allteftersom se bieffekter av dressyrträning medelst el. Jag säger inte att alla där använder dessa metoder men flera av de hundarna som vi fick in hade klara "skador" av dessa "fina" träningsmetoder.

Annars om man ska få den lydnad du talar om så gäller ju bara en sak; träning, träning, träning, och ett brinnande intresse. Plus en lämplig hund för ändamålet klart.

Tycker vi har fått en lite konstig diskussion här om att det skulle vara positivt/nödvändigt med en rädd hund i skydd? Jag kan förstå resonemanget om det handlar om en hund som är så stabil att den svårligen kan tändas upp utan den behöver en verklig retning som "angår" hunden på allvar för att den ska gå igång. Min gamle tjänstehund var åt det hållet och det var inte optimalt på jobb, han kunde vara trögstartad. Jag visste ju hur kraftfull han sedan var om det skulle bli allvar men den man möter hinner kanske komma onödigt nära p g a att hunden tiger och verkar närmast ointresserad. Jag fick använda hunden mkt stora kamplust och lära in vissa signaler i samband med detta på träning för att sedan överföra det i jobbet.

Har man däremot en hund som svarar mkt lätt på retning, är mkt signalkänslig och startsnabb, så är mycket vunnet med det. Man håller folk på avstånd men därmed inte sagt att en sådan hund har ett tillräckligt kraftfullt bett, det kan lätt bli tuggigt. Det är många termer försvarslust, skärpa etc och de är lätta att blanda ihop ÄVEN för rutinerat folk. Att en bra vakthund eller skyddshund skulle vara rädd är för mig helt främmande. Rädda hundar kasserades vid proven, raggresande är inget positivt i dessa sammanhang. Jag tänker då mer på misshandlade,kuvade "pundar"hundar som gör utfall på stan - det är rädda hundar och som har mist förtroendet för det mesta.

Tråden har vandrat iväg LITE från ursprungsämnet som i o f sig är ganska uttömt för min del men kanske idé att starta en ny tråd med rätt rubrik?

Ja "skador" ska det kanske vara för att förtydliga att det inte rör sig om t ex sårskador eller liknande utan om beteende"skador".

T ex kunde vi få in hundar som reagerade irrationellt vid en lätt koppelkorrigering i t ex en vändning, någon förare blev rätt illa biten av hunden i det läget. Man kunde få märkliga "övertändningar", jag har svårt att sätta det i ord eller förklara begripligt kanske men det var en klar skillnad mot vad man för det mesta annars ser.
Hunden överreagerar, och visar kraftig aggression som är svår att bryta, den blir rel okontaktbar. Själv hade jag nog inte förstått eller kopplat det till dressyr med el men vår instruktör brukade tala om att här har vi ett tydligt exempel på en hund som tränats med el, då kan man få dessa bieffekter.

Jag vågar inte säga vilka metoder som används på alla hundar. Men jag såg inget utav det när min granne tränade. Men vi var ju inte där hela tiden. Sen fick vi ju inte heller hålla på med de vuxna hundarna själva utan att våran granne var med. Hundarna var inte heller så intresserade av att leka eller hålla på som de hundar jag har hemma. Hundarna hade en helt annan mentalitet och inställning till människor än vad vanliga familjehundar har.

Tror nog att du också har ett annat förhållande till din hund då du lever med den på ett helt annat sätt. Hundarna här bodde bara i hundgården (var aldrig inne i huset om de inte var väldigt sjuka). Den enda kontakt de hade med husse var när det var träningsdags eller matdags. Det gicks aldrig några promenader eller liknade. Men det var också meningen att det skulle vara så då de flesta hundarna åkte iväg till polisen/militären efter ett tag. Tanken var att de skulle lyda perfekt men inte fästa sig för mycket vid en enda människa. Detta var också en av anledningarna till att vi inte fick leka med de vuxna hundarna.

Men trots att de var så skarpa så gjorde de inget när det kom en ny valp. Jag vet att du inte vill höra detta men frågan är att om en hund är så farlig att ha tillsammans med valpar är riktigt okej rent mentalt. Är det sedan så att detta problem finns med nästan varendra hund man har så är det nog läge att ta sig en ordentlig funderare om vad det är som är fel.

Mvh

Tora

Nej, varenda hund jag ägt har inte haft detta problem så jag tar inte åt mig av den kängan.

Sen kan man mycket väl uppnå den lydnad du beskriver utan el, t ex genom att de enda kontakter som sker det är just som du säger vid mat och träning. Jag hörde en hundförare inom polisen som satt och skröt om sin dressyrmetod på en tuff hund han hade fått hem - den fick bo i källaren, avskild i flera veckor och fick då endast komma upp för mat, träning och rastning. Det är klart att man ser husse som Gud då och verkligen vill vara till lags. Själv är jag alldeles för blödig för att köra en sån variant och personligen tycker jag inte om de tankegångarna men det funkar säkert.

Jag har min i hundgård några timmar om dagen men han sitter inte där alltid och sover inne hos oss förstås. Men det är klart, nu för tiden är han inget ess i lydnad heller - alldeles för lite träning nuförtiden för att den skulle bibehållas intakt...

Jag vet inte om du missförstod mig där lite. Hundarna bodde alla i en flock ihop i hundgården. De var alltså inte isolerade på något sätt. De var absolut inte jätteglada när husse kom utan det var lite hej på dig och så var det inget mer. De hade inte alls det behovet av människor som tex mina hundar jag har nu.

Men återigen så var de otroligt lydiga. De tränade tex även att vara i stan, höga ljud, främmande hundar runt omkring, rök, eld osv.

Mina hundar hemma är väldigt "älska mig", "klappa mig", "se mig" osv. Dessa hundar var mer vuxna på något sätt. Inte så barnsliga till sättet. Det är svårt att förklara men du skulle säkert förstå så fort du träffade dem. Nu vet jag inte om det var något speciellt just för denna uppfödaren (jag har ju bara trots allt träffat en enda uppfödare) men hans hundar var/är väldigt eftersökta från militärens och polisens sida.

Mvh

Tora

Jo, jag förstår hur du menar och med isolerade menar jag från människa. Ex med polishundföraren är ju när man drar det till sin extrem. Jag har också sett liknande hundhållning och med kanonlydnad hos en i Sverige ( då i a f ) MKT kontroversiell herre. Jag åkte upp på kurs eftersom jag var väldigt nyfiken på hans metoder och ganska less på brukshundsklubbens dåliga instruktörer.

Han hade kanonlydnad på sina hanar, tog in tre stycken, lösa i ett stängt utrymme där vi kursare satt med våra hundar. Vi var nog ett tiotal deltagare. Han kommunicerade med väldigt små signaler, t o m andningar! Det var intressant att se. Han höll sina hundar i ett jättestort hägn med tillhörande hundhus. Så visst kan jag förstå poängen. Allvarligare hundar, mindre lekbenägna, det ser man ju en del bland tjänstehundar men om det beror på arv eller miljö är kanske osäkert.

Men, intressant att höra dina erfarenheter är det hur som helst och det tackar jag för:bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 535
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix