Era senaste filmer, new edition!

Sv: Era senaste filmer, new edition!

Känner igen det där med att rida med för långa läder, för många år sedan, på ponnyåren då ville jag ha upp min ponny i klasserna började träna för en ny tränare, han ropade in mig innan vi ens hade hoppat fram och snurrade mina läder, till nästa gång hade jag gjort mer hål i lädrena ;) Även fast man är en lång ryttare så ska man inte vara rädd för att korta lädrena, det är en vanesak men jag säger som dom andra, korta lädrena minst 2 hål och korta tyglarna lite granna :)

Men nu känns det ju lite små larvigt att komma med senaste p&j på min 08a, när vi hoppar 70 och 80 cm efter att ha sett din 120 runda ;)

Vi har hoppat några 50 & 60 men nu ska vi trappa upp. Jag var helt överlycklig att 70 kändes lätt som en pannkaka, likaså 80 men jag satte henne i skiten två gånger mycket för hon blev trött i skallen och orkade inte lyssna på mina förhållningar.

Nu har hon sommlov i 1-2 veckor ((RID-ABSTINENS!! :arghh: )) Men här kommer filmen ifall någon vill se..

Jag tycker det såg fint ut! :) 70 cm var ju klockrent, rivningarna på 80 cm kom sig ju av att avståndet fram till hindret blev knasigt men det är ju förståeligt om hon blev trött. :) Hur stor är hon?

Tack, jag håller med! Trodde jag dödade tråden med mitt inlägg ;)

Hon är nog runt 165cm.

Eftersom jag inte har tävlat på evigheter pga att hästen töjde ett ledband i Henriksdal, så har jag ingen ny film att bidra med, men hoppas att det går bra med en från i våras. :p

Jag har fegat lite tidigare och valt att ta det lugnt i omhoppningen, men denna gången tänkte jag att jag skulle prova att svänga lite. Det slutade med en fjärdeplats! :D

110
http://www.youtube.com/watch?v=NTAxP8d7KAc

Vår andra start i 120, vi var felfria, men jag ville inte riskera ngt så jag rider sjukt långa vägar. :o

http://www.youtube.com/watch?v=GxlUmseVuhA

Ni får gärna komma med konstruktiv kritik.

Stort tack, hon är verkligen värd sin vikt i guld - även när hon är halvgalen. Jag är väldigt fäst vid henne! :love::love:

När jag sålde min förra häst provade jag 25 andra hästar innan jag hittade henne...

Jag hade försökt sänka händerna :) Hon är så pigg o het och framme med huvudet ändå så du behöver inte lyfta det åt henne ;)
En mer stilla och sänkt hand tror jag hade gjort enorm skillnad!

Sjukt läcker häst dock :d
Vad är de för nått?

Fin häst! Med ordentligt tryck i dojerna! Den kan nog gå några snäpp högre än 120 =)

Försök slappna av lite i armarna bara, även om den är stark, det blir så lätt "panik" på hindren och så får den trampa om =)
Lugnare ryttare ger lugnare häst.

Men som sagt, mycket fin häst!

Ja, vi är lite oense om huvudets placering, hästen och jag... ;) Hon är lite spänd i nästan alla situationer, kollar gärna saker vid horisonten när vi rider ut osv. Så det är hennes "normala" huvudposition. Jag vill ju ha henne lite mer avslappnad så hon får in bakbenen och kan jobba i en bättre form, men det är inte helt lätt.
I stallet räcker det att man knäcker en morot för att hon ska hoppa till :crazy:, så hon är även känslig för ljud. Jag jobbar naturligtvis med att vänja henne, men det går långsamt...

Stammen är Cathageno-Robin Z + att mormor är fullblod.

Hon gick Breedersfinalen i Flyinge som sexåring m förra ägaren, så hon har ju gått en bunke 130 redan... Köpte henne halvtrasig för en mindre summa och tar en sak i taget så får vi se var vi hamnar i slutändan.

Jag försöker verkligen vara lugn, men det är sjukt svårt! Jag jobbar jättemkt med kontroll alla pass jag rider. Mkt tempoväxlingar och att det jag ber om ska ske när jag ber om det och inte när hon känner för det (svårast är naturligtvis minskningar, ökningar sker på sekunden). Problemet när jag slappnar av är att hon sticker helt, då har jag ingen kontroll whatsoever. Jag vill helst inte betsla upp, provade det en gång men det gillade hon inte. När jag väl kommer igång med hoppningen igen, tänkte jag prova ett bett med fasta ringar och parerstänger (förra ägaren hoppade henne på det), kanske blir hon lite lugnare om bettet ligger mer stilla i munnen?

Om hon sticker när du slappnar av så måste du helt enkelt bara bli envisare med att lära henne hur det ska vara, förhålla - slappna av - förhålla - slappna av - ända tills hon väntar på dig. Som det är nu så tror hon antagligen att det är fullt ös medvetslös som gäller när ryttaren slappnar av så det handlar om att skola om henne och det kan ta tid men tillslut så lär hon sig att det inte är ökning som gäller bara för att piloten mjuknar i handen eftersom hon aldrig tillåts öka och att ingen håller i henne hela tiden.

Ett annat tips för att få minskningarna att fungera är att ta förhållningen på yttertygeln när ytter bakben är i marken.

Annars superfin häst och har hon varit trasig innan så är det inte konstigt att hon har svårt för att minska - det kräver ju styrka. Och en eloge till dig att du rider fina långa vägar och hellre ger hästen en bra runda än att satsa mot klockan när ni som ekipage inte är rutinerade på höjden =)

Och en eloge till dig att du rider fina långa vägar och hellre ger hästen en bra runda än att satsa mot klockan när ni som ekipage inte är rutinerade på höjden =)

Tack! Hon är trots allt bara åtta år och jag har tänkt ha henne länge, så det är viktigare för mig att hon håller i längden än att vi får hoppa 140 i år. :)
När vi väl kommer överens vet jag att vi blir giftiga. ;)

Haha, härliga Cathageno ;)
Vi har en -08 i stallet som är som din.. Väldigt... uppmärksam på ljud och rörelser ;)

Jaså, det är där det kommer ifrån.

Min sambo roade sig en dag med att "klicka ut" bilnyckeln (det är en sån nyckel där man viker in nyckeln i plastklumpen när den inte sitter i tändningslåset). Han gjorde det nog 15 ggr med en halv minuts mellanrum. Hästen rycker till lika mkt varje gång. Finns det verkligen ingen avtrubbning på vissa hästar??? :meh: :banghead:

Annars har hon ju utseendet från sin mamma och morfar.

Jag känner igen frambenstekniken! Det är myyyyycket lättare att hoppa en halvmeter högre istf att vika in dem... :D :p Åtminstone upp till 110-120, sen kanske man kan börja fundera på saken. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 425
Senast: lizzie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 941
Senast: QueenLilith
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 048
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka