Det här funderar jag mycket på i mitt jobb. I de situationerna där en lös hund ges tillgång till sin absolut favoritbelöning (dvs en BC i en fårhage) så måste vi kunna kommunicera att det inte är okej att "förse sig" själv utan att det finns vissa regler för att få tillgång till djuren. Det går att lära in på massa olika sätt, men förr eller senare så måste vi kunna ha den signalen på röst/vissla. Vi måste på 300 meter kunna bryta en instinktiv handling som utförs i extremt hög arousalnivå och i högt tempo, och det måste avbrytas
omedelbart.
Jag upplever att hundar som från start har upplevt att ägaren kan bli missnöjd med beteenden och sätter förbudsgränser med "press" (tex morra lite om hunden luktar på mackan på bordet, så att den backar av och morrandet upphör), har otroligt mycket lättare att både förstå och köpa reglerna i fårhagen. Detta betyder inte på något plan att det är rädda, kuvade hundar.
Däremot de hundar som kommer från renodlat positiv träning, som plötsligt sätts i en situation där ägarna försöker prata med hjälp av negativ förstärkning, ber om sänkning av arousalnivå osv, de blir oerhört frustrerade. Det är inte alls ovanligt med omriktningsbett både i linan/kopplet och föraren. Jag upplever dock att dessa hundar, när de väl förstått de nya verktygen, får betydligt lättare att varva ner och fungera i vardagen också...
För att svara på trådens ämne så tränar jag inte koppelgående alls. Koppel är mest ett jäkla skit