Min erfarenhet är att det är en kombination av metoder som får de flesta hundar att sluta dra. Det finns liksom inte EN metod som helt löser problemet. Metoden att vänta ut har jag inte sett lyckats en enda gång, men jag använder den själv i ett led att få hunden att varva ner och förstå vad den ska göra. När hunden väl förstår vad jag vill, då lägger jag på kravet att den ska göra det även när den själv inte vill. Det spelar liksom ingen roll att det spritter jättemycket i kroppen, har jag sagt att man ska gå ordentligt så är det det som gäller. Kan man inte gå ordentligt i full koppellängd så får man gå vid sidan, men alternativet att skita i det jag säger leder till korrigering. Sedan jag fick barn har det blivit extremt viktigt att de slutar dra i kopplet när jag säger till, det kan ju vara skitfarligt om de drar när jag håller i barnet eller i barnvagnen.
Förutom de metoder som nämnts så tycker jag att "fyrkantsgång" kan vara ett bra hjälpmedel att ta till när hunden är uppvarvad och lyssnar dåligt. Det går helt enkelt till så att man går i en liten fyrkant med hunden på utsidan. Innan man vänder så kan man förvarna men om hunden inte är följsam så blir det ett litet ryck i kopplet. Det ska inte göra ont (inga flygturer) utan bli obekvämt. Efter några vändningar så brukar de flesta hundar undra vad tusan man pysslar med och när hunden tar kontakt så ska den såklart få beröm.
Förutom de metoder som nämnts så tycker jag att "fyrkantsgång" kan vara ett bra hjälpmedel att ta till när hunden är uppvarvad och lyssnar dåligt. Det går helt enkelt till så att man går i en liten fyrkant med hunden på utsidan. Innan man vänder så kan man förvarna men om hunden inte är följsam så blir det ett litet ryck i kopplet. Det ska inte göra ont (inga flygturer) utan bli obekvämt. Efter några vändningar så brukar de flesta hundar undra vad tusan man pysslar med och när hunden tar kontakt så ska den såklart få beröm.