Era bästa sluta-dra-i-koppel metoder

Det är inte det eller stryk som valet står emellan.

Jag är så jävla less på "hård mot de hårda"-myten. Du var ärligare i första inlägget när du åtminstone la skulden där den hörde hemma: du klappar hellre till hunden än lär den, för det är för tråkigt att ta ansvaret själv. Ska du nu gömma dig bakom att det är hundens fel istället? Så ovanligt.
Men va?
Jag vet inte om jag skulle kalla mig för en "hård" hundägare bara för att jag ibland ger min hund mindre korrigeringar där jag bedömer att det är lämpligt?
Det är jag knappast ensam om och det är inget som min hund på något sätt mår dåligt över.

Jag har väl aldrig sagt att det är hundens fel?

Och ja, jag tycker vardagslydnad är tråkigt. Det betyder inte att jag hellre korrigerar, utan bara att jag helt enkelt lägger så lite tid på det som möjligt. Alltså vill jag LÄRA hunden med effektiva metoder.

Men va?
Jag vet inte om jag skulle kalla mig för en "hård" hundägare bara för att jag ibland ger min hund mindre korrigeringar där jag bedömer att det är lämpligt?
Det är jag knappast ensam om och det är inget som min hund på något sätt mår dåligt över.

Jag har väl aldrig sagt att det är hundens fel?

Och ja, jag tycker vardagslydnad är tråkigt. Det betyder inte att jag hellre korrigerar, utan bara att jag helt enkelt lägger så lite tid på det som möjligt. Alltså vill jag LÄRA hunden med effektiva metoder.

Du har skrivit flera gånger att det är vad som måste till med din/vissa hundar. Hundens "fel" att du måste ta till våld, alltså.

Jag har icke sagt att du är ensam om det! Långt ifrån...

Det är skitsnack dock. Träna som du vill - inom lagen, givetvis - men skyll inte på att man måste ett eller annat för att hunden är si eller så. Du slår för att du väljer att slå, inget annat.

Jag gillar det inte heller men jag har helt enkelt en hund som ibland kräver att jag "ramar in" mer än jag egentligen tycker är kul. Men det hade inte blivit bra för någon om jag lät honom gå ur hand fullständigt..
Man kan ju ha sina tankar om hur man vill träna osv, men i slutändan får man anpassa sig efter hund och situation och ibland kan en mindre korrigering vara det bästa i stunden.
Ja det finns ju uppenbarligen många olika tankar om hur man tränar sin hund. Personligen tror jag att alla hundar går att träna med enbart positiva metoder, men att vissa hundar kräver mer tålamod än andra. Vissa hundar kräver säkerligen ett nästan övermänskligt tålamod...! Och du har ju själv sagt att du saknar det tålamodet, men för mig innebär det inte att hunden är omöjlig att träna med enbart schyssta metoder.

Ja det finns ju uppenbarligen många olika tankar om hur man tränar sin hund. Personligen tror jag att alla hundar går att träna med enbart positiva metoder, men att vissa hundar kräver mer tålamod än andra. Vissa hundar kräver säkerligen ett nästan övermänskligt tålamod...! Och du har ju själv sagt att du saknar det tålamodet, men för mig innebär det inte att hunden är omöjlig att träna med enbart schyssta metoder.
När du säger "enbart positiva metoder" betyder det då att du aldrig säger "Nej" till din hund om den gör fel
Var lägger du ribban för enbart positiva metoder?

Du har skrivit flera gånger att det är vad som måste till med din/vissa hundar. Hundens "fel" att du måste ta till våld, alltså.

Jag har icke sagt att du är ensam om det! Långt ifrån...

Det är skitsnack dock. Träna som du vill - inom lagen, givetvis - men skyll inte på att man måste ett eller annat för att hunden är si eller så. Du slår för att du väljer att slå, inget annat.

Ja jag har ingen lust att dra igång någon debatt om korrigeringars vara eller icke vara. Vi tänker olika helt enkelt.

Eh nä. Men jag tänker inte hålla på med tidskrävande metoder som uppenbarligen inte fungerar för min hund. Ibland kan man bara behöva rama in lite.

Och jag syftade inte direkt på att misshandla hunden utan på att daska till lite lätt med kopplet. Min hund köper det finfint och det är inget som förstör vår relation.
Jag är övertygad om att vår relation tar mer stryk av att jag ska gå och vara småirriterad på varje promenad och försöka in i absurdum med "snälla" metoder som inte ger effekt.

Vissa hundar behöver annat än enbart vänta ut eller belöna enbart korrekt när det gäller vardagslydnad.
Att rama in och att vara tydlig behöver inte betyda att man måste använda våld. Det låter oerhört gammeldags och precis så som många vuxna argumenterade för rätten att få aga sina barn när det begav sig.

När du säger "enbart positiva metoder" betyder det då att du aldrig säger "Nej" till din hund om den gör fel
Var lägger du ribban för enbart positiva metoder?
Den hör diskussionen hör nog hemma i en egen tråd. Men för att svara på din fråga så använder jag sällan ordet "Nej" i hundträning, faktiskt. Det har funkat utmärkt hittills.

Att rama in och att vara tydlig behöver inte betyda att man måste använda våld. Det låter oerhört gammeldags och precis så som många vuxna argumenterade för rätten att få aga sina barn när det begav sig.

Jag vill bara tillägga att jag också har använt våld. Av osäkerhet och rädsla har jag vid några tillfällen greppat min hund i nackskinnet och halvlyft honom på ett sätt som inte är ok. Jag är oerhört tacksam över att det inte "hjälpte" och att han inte förknippar liknande situationer med mina misslyckanden.

Den hör diskussionen hör nog hemma i en egen tråd. Men för att svara på din fråga så använder jag sällan ordet "Nej" i hundträning, faktiskt. Det har funkat utmärkt hittills.
Men det händer att du använder "Nej" ?

Isf använder du dig inte enbart av positiva metoder

Jag tycker det blir väldigt märkligt att en inte får säga till en hund att den gör fel om den härjar vilt

Jag tycker det blir väldigt märkligt att en inte får säga till en hund att den gör fel om den härjar vilt

Jag har enbart positiva metoder när vi tränar lydnad. I vardagslydnaden så säger jag "Nej", men jag vetetusan om hunden inte tar mitt "Nej" som ett glatt påhejande. :angel:

Jag kan inte minnas en situation där jag använt Nej. Att lugnt säga "nej" behöver dock inte innebära att det är nån slags verbal bestraffning, det kan vara ett ord som betyder att hunden inte gjorde rätt och får försöka igen och används det så har jag självklart inga problem med det! Det får samma effekt som min tystnad när jag ignorerar hundens fel. (Ex. jag ska lära hunden att ligga men det sätter sig - antingen ignorerar jag tills den gör rätt och belönar då eller så kan man säga nej så förstår hunden att den ska pröva nåt annat)

Tycker f.ö. att det är viktigt att skilja på träning och s.k. brandsläckning. Självklart låter jag inte hunden "härja vilt" och göra som den vill! Men jag föredrar att jobba mycket preventivt och inte utsätta hunden för situationer där jag vet att den kommer bete sig illa.

Jag har enbart positiva metoder när vi tränar lydnad. I vardagslydnaden så säger jag "Nej", men jag vetetusan om hunden inte tar mitt "Nej" som ett glatt påhejande. :angel:
När jag tränar så gör jag också det med enbart positiva metoder
Det enda negativa är ett jag lyfter godisskålen om han springer runt hindren istället för att hoppa dom

Om han härjar på promenad som värsta dåren, då visar jag mitt missnöje med rösten, regerar han inte på det kan jag kasta en korvbit i häcken på honom, då brukar han haja till och lyssna

Jag tror det är svårt att alltid bara använda positiva metoder. Minsta lilla en visar missnöje så är det inte positivt längre. Hundar märker ju direkt om vi inte är nöjda med dom

Fast det finns ju en nivåskillnad - och det handlar om olika situationer dessutom.

Vid inlärning av ett beteende behöver du sällan korrigera är min upplevelse. När du kommer till en kravfas och absolut vissa reella situationer kan jag korrigera - med rösten, eller för all del ta tag i en hund.

Men att bara skita i att lära hunden vad den ska göra, och sedan bli förbannad för att den inte gör det den "ska"? Inte så logiskt, och inte enklaste sättet heller. Hundar är ju inte telepater.

Precis som hunden som inte får kissa, eller hunden som inte motioneras vecka ut och vecka in. Ja de kommer förmodligen dra i kopplet, liksom. Det är inte deras fel att de samlar på sig en massa stress.

Vid inlärning av ett beteende behöver du sällan korrigera är min upplevelse. När du kommer till en kravfas och absolut vissa reella situationer kan jag korrigera - med rösten, eller för all del ta tag i en hund.

Men att bara skita i att lära hunden vad den ska göra, och sedan bli förbannad för att den inte gör det den "ska"? Inte så logiskt, och inte enklaste sättet heller. Hundar är ju inte telepater.
Det här tycker jag är intressant. Jag har lagt märke till att många av dem som blir "arga" på hunden mer eller mindre regelbundet (och då tar till någon form av korrigering) har en annan syn än vad jag har på vad hunden kan och inte kan. Gör hunden något oönskat får jag ofta höra att hunden VET att den inte får göra så! För mig är det å andra sidan uppenbart att hunden INTE vet, annars hade den ju inte gjort så. Sen finns det säkert hundar som vet vad kommandot betyder men som skiter i det i alla fall. Även här skyller jag på bristande inlärning. Hunden vet vad jag vill att den ska göra, och den vet vad den får för belöning av att göra det - men väljer ändå att skita i det. Då har jag ju inte gjort det tillräckligt attraktivt för hunden att göra som jag säger. Jag tror helt enkelt att mycket beror på att man överskattar vad hunden egentligen vet , och gärna tror att hunden minsann vet och att den därför gör fel för att jävlas eller något.

Att på något som helst sätt tillfoga sin hund obehag/smärta planerat och systematiskt är inte acceptabelt. Som någon sa, skulle ni tänka på samma sätt om det gällde era barn? För det gjordes för inte allt för många år sedan.

För att återgå till ämnet så finns det många övningar att använda till en hund som har blivit lärd att dra i kopplet.
Jag jobbar själv med någon form av markör i träningen t.ex. klicker eller en smackning. I början belönar jag varje initiativ till kontakt med mig med markör och godis. I början kanske det bara är örat som vänds bakåt, sedan huvudet och sen ögonkontakt, om än för bara en kort stund. Jag vill att min hund ska VILJA ta kontakt med mig i ALLA situationer.

En annan övning är att ge hunden uppgiften att "slacka " med kopplet. Det vill säga, så fort kopplet inte längre är sträckt så markerar jag och belönar.

Att stanna när hunden drar och be den komma tillbaka in till sida och sätta sig där, är en variant på "att stanna när hunden drar" övningen. Dock krävs det lite mer av hunden då den får gå tillbaka och sätta sig, varför det brukar bli mer effektivt. Är du sedan observant och hunden sedan, om bara för en mikrosekund, dröjer kvar hos dig innan den spurtar ut i full koppellängd igen, så se till att fånga den mikrosekunden med markör och belöning (det är här en markör är oöverträffad för att få till tajmingen).

Det tar tid att lära om en hund som har blivit lärd (glöm aldrig att hunden har lärts dra i kopplet genom att det har förstärkts/lönat sig, oftast väldigt länge) att koppelpromenader ska spenderas i ett evigt dragande. Men, jag lägger mycket hellre den tiden (en vecka, en månad, ett halvår) på att lära min hund hur jag vill ha det, än att gå och dra i min hund resten av dess liv.
Glöm inte heller att det är viktigt att fokusera på vad du VILL ha för beteende och inte vilket beteende du INTE vill ha. Det är lättare för hunden att förstå om du visar vad den ska göra än om du bara säger vad den INTE ska göra. Basic inlärningspsykologi.

Det här tycker jag är intressant. Jag har lagt märke till att många av dem som blir "arga" på hunden mer eller mindre regelbundet (och då tar till någon form av korrigering) har en annan syn än vad jag har på vad hunden kan och inte kan. Gör hunden något oönskat får jag ofta höra att hunden VET att den inte får göra så! För mig är det å andra sidan uppenbart att hunden INTE vet, annars hade den ju inte gjort så. Sen finns det säkert hundar som vet vad kommandot betyder men som skiter i det i alla fall. Även här skyller jag på bristande inlärning. Hunden vet vad jag vill att den ska göra, och den vet vad den får för belöning av att göra det - men väljer ändå att skita i det. Då har jag ju inte gjort det tillräckligt attraktivt för hunden att göra som jag säger. Jag tror helt enkelt att mycket beror på att man överskattar vad hunden egentligen vet , och gärna tror att hunden minsann vet och att den därför gör fel för att jävlas eller något.
Jag tror inte min hund skiter i att göra det jag vill för att han vill jävlas
Jag tror han gör det för att han inte kan låta bli att härja runt med Yorken på promenaden (t.ex) trots att hon tydligt säger ifrån. Han skiter i vad hon säger också, för att han kan inte låta bli, han tycker det är SÅ KUL :D
Det hjälper inte om jag håller en korv framför nosen på honom eller försöker locka med något annat. Han tar korven är sen ännu gladare och härjar än mer

Har du något tips hur jag ska träna med positiv förstärkning i en sådan situation?

Jag tror inte min hund skiter i att göra det jag vill för att han vill jävlas
Jag tror han gör det för att han inte kan låta bli att härja runt med Yorken på promenaden (t.ex) trots att hon tydligt säger ifrån. Han skiter i vad hon säger också, för att han kan inte låta bli, han tycker det är SÅ KUL :D
Det hjälper inte om jag håller en korv framför nosen på honom eller försöker locka med något annat. Han tar korven är sen ännu gladare och härjar än mer

Har du något tips hur jag ska träna med positiv förstärkning i en sådan situation?
Att lära hunden att lyssna på hundspråk tror jag är mycket svårt att göra som människa oavsett vilka metoder man använder. Om min hund hade svårt att ta tillsägelser från andra hundar hade jag nog helt enkelt inte låtit den leka fritt med andra hundar. Jag hade fångat in min hund när jag ser att den andra har fått nog och så hade jag gått därifrån. Jag hade också jobbat mycket med kontaktövningar på avstånd, alltså innan hunden blir så inriktad på den andra hunden att den får svårt att lyssna på mig.

Tycker återigen att vi är utanför trådens ämne, skapa gärna en egen tråd om du vill diskutera träningsmetoder och -filosofier!

Att lära hunden att lyssna på hundspråk tror jag är mycket svårt att göra som människa oavsett vilka metoder man använder. Om min hund hade svårt att ta tillsägelser från andra hundar hade jag nog helt enkelt inte låtit den leka fritt med andra hundar. Jag hade fångat in min hund när jag ser att den andra har fått nog och så hade jag gått därifrån. Jag hade också jobbat mycket med kontaktövningar på avstånd, alltså innan hunden blir så inriktad på den andra hunden att den får svårt att lyssna på mig.

Tycker återigen att vi är utanför trådens ämne, skapa gärna en egen tråd om du vill diskutera träningsmetoder och -filosofier!
Han härjar när vi går på promenad alltså när båda hundarna gå bredvid varandra kopplade
(Hemma får dom inte leka öht)
I övrig är han jätteduktig med kontakten, det är bara ibland han får spel
Vi går ca 1 mil om dagen, han får ofta springa lös och kommer på inkallning, han är också väldigt snäll

Men den där grejen att aldrig få säga till hunden när den gör fel, det känns lite märkligt, tycker jag

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 014
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 997
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 812
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar