Era bästa sluta-dra-i-koppel metoder

Jag var två hundar, den ena drar dom ett lok och kan inte vara lös. Den andra slutade dra i kopplet efter att ha gått en kurs i rallylydnad, han går gladeligen lös och håller sig på rimligt avstånd.

Med dragdjuret är cykling och dragweight underbara aktiviteter. Vi har också tränat fotgående med baklängesgång och diverse andra metoder, men inget är lika ljuvligt som att dra i kopplet. Metizo-sele är också väldigt effektivt på honom.

Jag var två hundar, den ena drar dom ett lok och kan inte vara lös. Den andra slutade dra i kopplet efter att ha gått en kurs i rallylydnad, han går gladeligen lös och håller sig på rimligt avstånd.

Med dragdjuret är cykling och dragweight underbara aktiviteter. Vi har också tränat fotgående med baklängesgång och diverse andra metoder, men inget är lika ljuvligt som att dra i kopplet. Metizo-sele är också väldigt effektivt på honom.
Vad häftigt med att gå baklänges , det måste jag prova på min unga buse :)

Vad häftigt med att gå baklänges , det måste jag prova på min unga buse :)

Ja, det är effektivt även på min hund som gärna drar - bara det att jag inte orkar upprätthålla träningen eftersom promenaderna allt som oftast är med två hundar och en barnvagn.

Hunden går framlänges och följer dig, du går baklänges. Ni har alltså goda förutsättningar för bra kontakt i och med det. Sedan byter du riktning och/eller vänder sakta så att hunden hamnar på din vänstersida och båda är på väg framåt. Behåll kontakten och vänd sedan baklänges igen innan hunden "bryter". Tänj tiden när båda går framåt allt eftersom.

Ja, det är effektivt även på min hund som gärna drar - bara det att jag inte orkar upprätthålla träningen eftersom promenaderna allt som oftast är med två hundar och en barnvagn.

Hunden går framlänges och följer dig, du går baklänges. Ni har alltså goda förutsättningar för bra kontakt i och med det. Sedan byter du riktning och/eller vänder sakta så att hunden hamnar på din vänstersida och båda är på väg framåt. Behåll kontakten och vänd sedan baklänges igen innan hunden "bryter". Tänj tiden när båda går framåt allt eftersom.

Nu har inte jag en hund som drar i kopplet men det där måste ju vara en bra kontaktövning ändå? :) Ska testa på min galenpanna!

Tillägger: jag läste i ett forum där någon tipsade om att träna med både halsband och sele på ett sätt som jag tyckte lät smart.
Personen sa att man först kunde ha på sele och då låta hunden dra, sedan efter en stund byta till halsband och då träna så mycket man orkar på att hunden ska gå fint. När man inte vill träna mer så byter man tillbaka till selen och låter hunden dra. På så sätt kan man gå ut och faktiskt komma någonstans men också ha stunder då man tränar riktigt ordentligt.

Halvt kl

Precis såhär gör jag med min tik. Hon drar inte för att komma till något mål utan för att det är fruktansvärt kul att dra och använda kroppen. Sele = du får dra, och halsband = får inte dra. Orkar jag inte träna en dag så tar jag automatiskt på selen. På så vis är träningen alltid konsekvent även de dagar man inte orkar träna.

I övrigt så har jag tränat genom att belöna all form av kontakt och löst koppel. Pratat lugnt, slängt godis på backen. Även tränat på att följa trycket av kopplet. Då får man godis.

Såg resultat väldigt snabbt :)

Jag hatar att träna på koppelhyfs, det är sjukt tråkigt. Och min hund är som ett jäkla ånglok om han får bestämma. Jag orkar inte med att hålla på med tålamodsprövande saker som att stanna när de drar osv, dessutom ger det ingen effekt alls på min hund.
En vinterdag när jag höll på att slå ihjäl mig för att hundarna drog så jävligt i koppel pucklade jag på dem med koppeländen och sedan dess är det inga större problem längre.
Vissa hundar behöver bara tydliga ramar. Nu kan jag hota lite med att lyfta koppeländan om han har tendenser till att dra och det räcker.

Jag hatar att träna på koppelhyfs, det är sjukt tråkigt. Och min hund är som ett jäkla ånglok om han får bestämma. Jag orkar inte med att hålla på med tålamodsprövande saker som att stanna när de drar osv, dessutom ger det ingen effekt alls på min hund.
En vinterdag när jag höll på att slå ihjäl mig för att hundarna drog så jävligt i koppel pucklade jag på dem med koppeländen och sedan dess är det inga större problem längre.
Vissa hundar behöver bara tydliga ramar. Nu kan jag hota lite med att lyfta koppeländan om han har tendenser till att dra och det räcker.

Strålande. Så att du får tråkigt är gott skäl att spöa dina hundar. :up:

Ska jag vara ärlig så drar han ibland i den nya selen också om det är något han har VÄLDIGT bråttom fram till ;).
Men jag upplever att han inte triggar igång dragandet i vgwselen som han gör i vanlig sele eller halsband.

:laugh: Min är såhär "YES!! SELE PÅ!! NU SKA VI DRA, OJ VAD ROLIGT VI HAR!!! KOM IGEN NU!!" med en vgw-sele på. :angel:

Om du inte kan ha hund utan att tappa tålamodet och bli våldsam kanske du inte ska ha hund alls? Javisst, med en rejäl "påpuckling" så blir ju ramarna väldigt tydliga väldigt snabbt... Men till vilket pris? Förtroendet raseras rejält och man kan inte sällan räkna med större problem längre fram.

Till TS vill jag säga lycka till, finns många bra svar i tråden :up:

Om du inte kan ha hund utan att tappa tålamodet och bli våldsam kanske du inte ska ha hund alls? Javisst, med en rejäl "påpuckling" så blir ju ramarna väldigt tydliga väldigt snabbt... Men till vilket pris? Förtroendet raseras rejält och man kan inte sällan räkna med större problem längre fram.

Till TS vill jag säga lycka till, finns många bra svar i tråden :up:
Strålande. Så att du får tråkigt är gott skäl att spöa dina hundar. :up:

Eh nä. Men jag tänker inte hålla på med tidskrävande metoder som uppenbarligen inte fungerar för min hund. Ibland kan man bara behöva rama in lite.

Och jag syftade inte direkt på att misshandla hunden utan på att daska till lite lätt med kopplet. Min hund köper det finfint och det är inget som förstör vår relation.
Jag är övertygad om att vår relation tar mer stryk av att jag ska gå och vara småirriterad på varje promenad och försöka in i absurdum med "snälla" metoder som inte ger effekt.

Vissa hundar behöver annat än enbart vänta ut eller belöna enbart korrekt när det gäller vardagslydnad.

Eh nä. Men jag tänker inte hålla på med tidskrävande metoder som uppenbarligen inte fungerar för min hund. Ibland kan man bara behöva rama in lite.

Och jag syftade inte direkt på att misshandla hunden utan på att daska till lite lätt med kopplet. Min hund köper det finfint och det är inget som förstör vår relation.

Vissa hundar behöver annat än enbart vänta ut eller belöna enbart korrekt när det gäller vardagslydnad.

Jag måste bara fråga, Så puckla på betyder att daska till lite lätt med kopplet?

Jag måste bara fråga, Så puckla på betyder att daska till lite lätt med kopplet?
Japp det var ungefär vad jag syftade på. Men borde såklart utvecklat, det låter ju kanske värre än vad jag menade.
Dock är det solklart en rejäl korrigering, så hård som den behöver vara för att min hund ska köpa den i stunden.

Japp det var ungefär vad jag syftade på. Men borde såklart utvecklat, det låter ju kanske värre än vad jag menade.
Dock är det solklart en rejäl korrigering, så hård som den behöver vara för att min hund ska köpa den i stunden.

Tror att det är helt fel ordval för puckla på betyder ju att ge stryk, slå, klå upp osv. Att daska lätt med ett koppel är det väl inte en enda normalt fungerande hund som känner av.

Tror att det är helt fel ordval för puckla på betyder ju att ge stryk, slå, klå upp osv.
Det är väl ett slarvigt ordval men jag menar, att jag slår till honom med koppeländan är en korrigering som ger honom obehag. Men såklart är det ingen misshandel eller liknande som på något sätt skadar honom.

Jag är övertygad om att vår relation tar mer stryk av att jag ska gå och vara småirriterad på varje promenad och försöka in i absurdum med "snälla" metoder som inte ger effekt.

När du skrev att du pucklade på hunden lät det som att du misshandlade den, ja. Att du dessutom skrev att du gjorde det en hal vinterdag när hundarna drog jävligt fick i alla fall mig att tolka det som att du handlade i affekt, att du helt enkelt blev så arg att du inte kunde låta bli att slå hundarna. Vilket du säkert hör själv hur illa det låter! Att hunden fortfarande hajar till bara du lyfter lite i koppeländen tycker i alla fall jag tyder på att det var en väldigt stark upplevelse för hunden. Jag hoppas att det inte var så illa som du beskrev det!

När du skrev att du pucklade på hunden lät det som att du misshandlade den, ja. Att du dessutom skrev att du gjorde det en hal vinterdag när hundarna drog jävligt fick i alla fall mig att tolka det som att du handlade i affekt, att du helt enkelt blev så arg att du inte kunde låta bli att slå hundarna. Vilket du säkert hör själv hur illa det låter! Att hunden fortfarande hajar till bara du lyfter lite i koppeländen tycker i alla fall jag tyder på att det var en väldigt stark upplevelse för hunden. Jag hoppas att det inte var så illa så du beskrev det!
Nej det var inte alls så jag menade. Jag menade att jag en hal vinterdag insåg att det faktiskt inte fungerar att hundarna sliter i kopplet. Det är farligt och vi kan alla skada oss om vi halkar omkull någonstans i skogen. Då bestämde jag mig för att det är nog med mjukare metoder som inte hade gett några resultat alls och att det var dags att sätta tydligare ramar. Självklart anpassat för hur jag känner hundarna och vad som fungerar för oss.
Jag gick inte på något sätt bananas på hundarna, självklart inte.

Att hunden blir påmind när jag muttrar på honom och lyfter kopplet var väl precis vad jag ville åt. JA det är obehagligt att få en snärt med kopplet, men det är snällare mot hunden än att vi ska gå och ha någon slags dragkamp i kopplet där båda blir missnöjda.

Alla hundar är olika. Vissa är mjukare eller hårdare än andra helt enkelt.

Nej det var inte alls så jag menade. Jag menade att jag en hal vinterdag insåg att det faktiskt inte fungerar att hundarna sliter i kopplet. Det är farligt och vi kan alla skada oss om vi halkar omkull någonstans i skogen. Då bestämde jag mig för att det är nog med mjukare metoder som inte hade gett några resultat alls och att det var dags att sätta tydligare ramar. Självklart anpassat för hur jag känner hundarna och vad som fungerar för oss.
Jag gick inte på något sätt bananas på hundarna, självklart inte.

Att hunden blir påmind när jag muttrar på honom och lyfter kopplet var väl precis vad jag ville åt. JA det är obehagligt att få en snärt med kopplet, men det är snällare mot hunden än att vi ska gå och ha någon slags dragkamp i kopplet där båda blir missnöjda.

Alla hundar är olika. Vissa är mjukare eller hårdare än andra helt enkelt.
Då var det säkert inte så illa som jag trodde först alltså. Jag litar på att du känner hundarna bättre än vad jag gör, jag har ju inte träffat någon av dem nånsin förut.

Men där går väl våra åsikter isär helt enkelt. Jag är en sån som vill undvika att framkalla obehag för hunden så långt det är möjligt. Jag jobbar hellre på problemet i flera år än att veta att hunden lyder för att jag klippte till den en gång för längesen. Jag vet att många inte håller med om det, och nej jag har nog inte handskats med så många hårda hundar. Jag tror inte heller att alla som använder sig av lite tuffare tag alltid är värsta hundmisshandlarna, men jag undviker helst de där tuffa tagen så långt det är möjligt.

Det är inte det eller stryk som valet står emellan.

Jag är så jävla less på "hård mot de hårda"-myten. Du var ärligare i första inlägget när du åtminstone la skulden där den hörde hemma: du klappar hellre till hunden än lär den, för det är för tråkigt att ta ansvaret själv. Ska du nu gömma dig bakom att det är hundens fel istället? Så ovanligt.

Då var det säkert inte så illa som jag trodde först alltså. Jag litar på att du känner hundarna bättre än vad jag gör, jag har ju inte träffat någon av dem nånsin förut.

Men där går väl våra åsikter isär helt enkelt. Jag är en sån som vill undvika att framkalla obehag för hunden så långt det är möjligt. Jag jobbar hellre på problemet i flera år än att veta att hunden lyder för att jag klippte till den en gång för längesen. Jag vet att många inte håller med om det, och nej jag har nog inte handskats med så många hårda hundar. Jag tror inte heller att alla som använder sig av lite tuffare tag alltid är värsta hundmisshandlarna, men jag undviker helst de där tuffa tagen så långt det är möjligt.
Jag gillar det inte heller men jag har helt enkelt en hund som ibland kräver att jag "ramar in" mer än jag egentligen tycker är kul. Men det hade inte blivit bra för någon om jag lät honom gå ur hand fullständigt..
Man kan ju ha sina tankar om hur man vill träna osv, men i slutändan får man anpassa sig efter hund och situation och ibland kan en mindre korrigering vara det bästa i stunden.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 014
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 997
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 812
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar