Era bästa sluta-dra-i-koppel metoder

För mig har det funkat bäst med Bentley att det helt enkelt inte lönar sig att dra i kopplet - då kommer man ingenstans. Det krävdes dock, precis som med all annan träning, att han var i en sinnesstämning där han var mottaglig för att lära sig och även nu får han gå i kort koppel vid sidan för att varva ner om han är för på. Där är det lättare att göra "halvhalter" för att se om han har koll på mig och det är först när han självmant sätter sig vid min sida när vi stannar som han får gå i långt koppel igen.
Jag tappar tålamodet tyvärr. Har testat den när jag stannar när han dra och fortsätter först när kopplet är slakt. Han kastar sig då iväg. Här inser jag att det är min brist på tålamod som sätter stopp. Vi var ute i drygt 30 minuter en gång och kom 22 meter. Det var inte kul.

Jag tappar tålamodet tyvärr. Har testat den när jag stannar när han dra och fortsätter först när kopplet är slakt. Han kastar sig då iväg. Här inser jag att det är min brist på tålamod som sätter stopp. Vi var ute i drygt 30 minuter en gång och kom 22 meter. Det var inte kul.

Jag nöjer mig inte med att kopplet är slakt, han ska vara lugn och inte sträva framåt utan ta kontakt för att vänta på att jag fortsätter promenaden.

Tyvärr kan han inte vara lös. Han sticker.. som i är borta flera timmar. Med förra ägaren var han borta ett helt dygn. Jag tänker att vi ska träna det också, men ett steg i taget.
Det är synd för han har massor med energi. Släpper dom med vänner i ett ridhus ibland och han är den som springer mest.
Han får gå i långlina då och då, tyvärr uppför han sig lite likadant då. Bara framåt som gäller.
Jag kör häst ett par dagar i veckan. Funderar på att se om det funkar att ha med honom ut den dagen jag kör lite lugnare. Kan ju bli krångligt med koppel, men ska testa. Då fick han rasa av sig rejält en dag i veckan i alla fall.

Han är likadan i sele och halsband. Funkar bra med sele där man knäpper kopplet fram, men det förändrar ju inte grundbeteendet i sig, det gör bara att han går fint i den selen.

Sen bor vi på landet, mitt bland åkrar. Ska vi till skogen måste vi ta bil så det blir inte av så jätteofta. Annars kan man ju snirkla runt bland träd, be dom hoppa upp på bänkar, gå slalom mellan lyktstolpar, ja få det att hända saker. Vi har långa, raka grusvägar med åkrar på båda sidor. Händer inte så mycket spännande där.
Ouch. Du kan inte släppa honom i ridhuset oftare?
Sedan kanske du kan få promenaderna roligare på något vis, om inte annat kanske kasta ut någon sak eller råka tappa en vante eller likande som han får i uppgift att hämta? Då får han ju både något att fokusera på som inte är "dra fram som en tok" och får samarbeta lite med dig. Om han har massor av energi kanske du också kan spåra med honom (vet inte om du kanske redan gör det) och då allt eftersom han blir duktigare försöka lägga spåret på krånglig mark så att han får jobba lite fysiskt samtidigt som han använder hjärnan och gör något kul.

Tillägger: jag läste i ett forum där någon tipsade om att träna med både halsband och sele på ett sätt som jag tyckte lät smart.
Personen sa att man först kunde ha på sele och då låta hunden dra, sedan efter en stund byta till halsband och då träna så mycket man orkar på att hunden ska gå fint. När man inte vill träna mer så byter man tillbaka till selen och låter hunden dra. På så sätt kan man gå ut och faktiskt komma någonstans men också ha stunder då man tränar riktigt ordentligt.

Ouch. Du kan inte släppa honom i ridhuset oftare?
Sedan kanske du kan få promenaderna roligare på något vis, om inte annat kanske kasta ut någon sak eller råka tappa en vante eller likande som han får i uppgift att hämta? Då får han ju både något att fokusera på som inte är "dra fram som en tok" och får samarbeta lite med dig. Om han har massor av energi kanske du också kan spåra med honom (vet inte om du kanske redan gör det) och då allt eftersom han blir duktigare försöka lägga spåret på krånglig mark så att han får jobba lite fysiskt samtidigt som han använder hjärnan och gör något kul.
Vi har inte tränat nåt alls direkt. Han var ganska förstörd när han kom. Avstängd, litade inte på någon. Så nu under våren har vi mest jobbat på att funka ihop. Han har kastrerats, börjat leka, börjat lita på mig. Så nu känns det som det är dags att göra något vettigt.

Grejen är nog att är vi själva i ridhuset så struttar han mest runt och luktar. Har vi sällskap så springer han som en tok. Men jag kan ju testa ta med leksaker till ridhuset så jag kan kasta och han jagar. Får se om det är mer intressant än dofterna. Hemma leker han gärna så, att kasta grejer som han får hämta.
Jag kan ta mig i kragen och cykla mer med dom också. I början så galopperar han ju och drar mig fram typ, på hemvägen håller han jämnare tempo och travar bredvid.

Tillägger: jag läste i ett forum där någon tipsade om att träna med både halsband och sele på ett sätt som jag tyckte lät smart.
Personen sa att man först kunde ha på sele och då låta hunden dra, sedan efter en stund byta till halsband och då träna så mycket man orkar på att hunden ska gå fint. När man inte vill träna mer så byter man tillbaka till selen och låter hunden dra. På så sätt kan man gå ut och faktiskt komma någonstans men också ha stunder då man tränar riktigt ordentligt.
På förra schäferblandningen hade jag halti (jag vet, men visste inte bättre..)
Då hade jag två koppel. Kopplet till haltin användes när han började dra och hetsa, när han gick snällt var ju det kopplet helt slakt.

Är inte risken med den metoden att hunden sen alltid drar i sele? För det får man?

Vi har inte tränat nåt alls direkt. Han var ganska förstörd när han kom. Avstängd, litade inte på någon. Så nu under våren har vi mest jobbat på att funka ihop. Han har kastrerats, börjat leka, börjat lita på mig. Så nu känns det som det är dags att göra något vettigt.

Grejen är nog att är vi själva i ridhuset så struttar han mest runt och luktar. Har vi sällskap så springer han som en tok. Men jag kan ju testa ta med leksaker till ridhuset så jag kan kasta och han jagar. Får se om det är mer intressant än dofterna. Hemma leker han gärna så, att kasta grejer som han får hämta.
Jag kan ta mig i kragen och cykla mer med dom också. I början så galopperar han ju och drar mig fram typ, på hemvägen håller han jämnare tempo och travar bredvid.
Cykla låter bra :) sådana där kasta-leksaker-lekar brukar ofta vara stressande för hundar, så håll lite koll på det om du bestämmer dig för att prova. (Med mina fungerar det dock utmärkt, de tar dock leksaken och springer en miljard varv med den ;) )
Att spåra däremot brukar ju vara bra för självförtroendet också, så testa det :D finns ju flera trådar här på buke om hur man kommer igång om du inte har möjlighet att gå kurs.

När det gäller dra i sele om man tränar som jag skrev i mitt senaste inlägg, så jo, det kan säkert bli så att de alltid drar i sele. Å andra sidan, om de går finfint i halsband så kanske de kan få ha det hela tiden?

Cykla låter bra :) sådana där kasta-leksaker-lekar brukar ofta vara stressande för hundar, så håll lite koll på det om du bestämmer dig för att prova. (Med mina fungerar det dock utmärkt, de tar dock leksaken och springer en miljard varv med den ;) )
Att spåra däremot brukar ju vara bra för självförtroendet också, så testa det :D finns ju flera trådar här på buke om hur man kommer igång om du inte har möjlighet att gå kurs.

När det gäller dra i sele om man tränar som jag skrev i mitt senaste inlägg, så jo, det kan säkert bli så att de alltid drar i sele. Å andra sidan, om de går finfint i halsband så kanske de kan få ha det hela tiden?
Han kan hantera lekarna bra. Han tar paus emellan. Han hämtar grejen, hoppar upp i soffan och tuggar lite på den, sen får jag vara med och leka igen. Varje gång *s* Han är ingen superbra apportör.

Jag gick spårningskurs med förra hunden så kommer ihåg hur man gör. Ska testa och se vad han tycker. Jag tror allt som kan bygga självförtroende vore bra för honom också.

Ja, eller kanske kan man ha en speciell dragsele. En som han alltid har när vi cyklar t.ex så vet han att med den får man dra. Finns ju en uppsjö av olika modeller. Det är värt att testa. Just tålamodet när man ska träna är inte alltid på topp. När man bara kommit några meter på 20 minuter känns det inte jättemotiverande längre. Kan man ta en paus, för båda, så kan man ju hämta krafterna lite igen.

Gick en kurs för Memea Mohlin och hon tipsade om att ha en liten bjällra som man satte fast i hundens halsband när den var fri och ledig och fick gå som den vill och när man tränar att gå ordentligt i koppel så har hunden ingen bjällra. Exempelvis kan man koppla om till flexi och sätta fast bjällran och låta hunden göra lite som den vill och sen koppla om till vanligt koppel och ta bort bjällran och träna på att gå ordentligt.

Jag har en hund som gärna drar som en tok. Han har bråttom fram och allt är sååå intressant helt enkelt. Jag har egentligen inget problem med draget i sig, men ogillar alla ryck.
Har testat mycket men det som har fungerat bäst för oss är att gå "aktiva" promenader. Lägga in tricks, dogparkour, godissök, gå fint i väntan på varsågod för att lukta osv. Det kräver att jag verkligen engagerar mig, men när jag väl gör det så går han riktigt fint, och vi har väldigt trevligt. Sakta men säkert så har sträckorna som han kan gå fint blivit längre och längre.
Han kan gå iväg för att nosa lite, och sedan vända upp och ta kontakt med mig för att liksom fråga "vad ska vi göra nu?!" Stor skillnad från tidigare när det enda som existerade i hans värld var att ta sig framåt så fort som möjligt :)

De dagar som jag av någon orsak inte orkar engagera mig till 100% så brukar jag ta på mig ett midjebälte, och hunden en väl sittande sele, och helt enkelt låta han dra så mycket han vill. Det är trevligt det med!

Min hund är av typen att man ska framåt så fort som det bara är möjligt. I början av promenaden är nosen inte påkopplad alls. Då funkar bara syn och vi ska fram, fram, fram. Nu är det en liten hund så jag har inga problem med att hålla emot, men det är så jäkla irriterande.

Jag vill inte ha honom fotgående hela tiden. Vi bor på landet så han kan få lufsa i längre koppel. Jag vill att han ska kunna gå en meter framför mig, utan att hänga i kopplet.

Så era bästa metoder?
Jag har testat att vända så fort kopplet blir sträckt, vilket leder till en hund som rusar åt andra hållet och vräker sig fram.
Jag har testat att stanna när han hänger i kopplet och inte fortsätta förrän han backar så kopplet slackar. Han lärde sig snabbt att backa men kastar sig fram i kopplet igen så fort vi börjar gå. Här brister mitt tålamod måste jag erkänna. Min andra hund tittar på mig som om jag är dum i huvudet också. Hon går som en dröm i kopplet, man märker inte ens att hon är med.

Vildingen lugnar ner sig på hemvägen och får då beröm när han går fint, så han kan ju. Han är bara så hetsig i början. Likadant om jag har med honom någonstans, han stryper sig nästan.

Så, bästa tipsen för en övertaggad hund?
Min är likadan.
Har slitit mitt hår i sex år, sen provade jag en sele som man knäpper kopplet där fram.
Voilà, problemet löst :banana:

Kan du inte motionera honom genom cykling istället ?
Många hundar som drar drar egentligen bara för det inte är naturligt att skritta , trav är ju hundars naturligaste gångart.
Jag går mycket sällan koppelpromenader tycker inte det ger ett skit motionsmässigt.
Är mer om man ska gå i stan där det finns mycket att lukta och se på.
Motionsmässigt här på landet går mina lösa på promenader , men de motioneras mest på cykel , samt träning på klubben.

Vi snackar om olika saker. Motionera är en sak. Träna in "gå fin i koppel" är en annan sak.

Men en hund som är mentalt och fysiskt tillfredställd och därför cool i huvudet har lättare att lära in nya beteenden. Så det går ju lite hand i hand.

Liksom om hunden är skitkissenödig och därför kastar sig ut - ja då kommer den dra i kopplet såklart. Men det är ju inte för att den är inte kan gå ordentligt nödvändigtvis, den har bara inte fått kissa inom rimlig tid.

Vi snackar om olika saker. Motionera är en sak. Träna in "gå fin i koppel" är en annan sak.

Men en hund som är mentalt och fysiskt tillfredställd och därför cool i huvudet har lättare att lära in nya beteenden. Så det går ju lite hand i hand.

Liksom om hunden är skitkissenödig och därför kastar sig ut - ja då kommer den dra i kopplet såklart. Men det är ju inte för att den är inte kan gå ordentligt nödvändigtvis, den har bara inte fått kissa inom rimlig tid.

Är nog lite måndagstrött men det här ordet var himla roligt "skitkissenödig" :rofl:

Förlåt för OT

Min lärde sig dra i den typen av sele med. :rofl: Han är en draghund in i benmärgen!

Ska jag vara ärlig så drar han ibland i den nya selen också om det är något han har VÄLDIGT bråttom fram till ;).
Men jag upplever att han inte triggar igång dragandet i vgwselen som han gör i vanlig sele eller halsband.

Jag trodde TS gick för att motionera hunden, står ingenstans att den aktiveras med annat.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 014
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 997
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 812
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar