Det här tycker jag är intressant. Jag har lagt märke till att många av dem som blir "arga" på hunden mer eller mindre regelbundet (och då tar till någon form av korrigering) har en annan syn än vad jag har på vad hunden kan och inte kan. Gör hunden något oönskat får jag ofta höra att hunden VET att den inte får göra så! För mig är det å andra sidan uppenbart att hunden INTE vet, annars hade den ju inte gjort så. Sen finns det säkert hundar som vet vad kommandot betyder men som skiter i det i alla fall. Även här skyller jag på bristande inlärning. Hunden vet vad jag vill att den ska göra, och den vet vad den får för belöning av att göra det - men väljer ändå att skita i det. Då har jag ju inte gjort det tillräckligt attraktivt för hunden att göra som jag säger. Jag tror helt enkelt att mycket beror på att man överskattar vad hunden egentligen vet , och gärna tror att hunden minsann vet och att den därför gör fel för att jävlas eller något.
Nej, hundar jävlas inte. Däremot kan de välja att göra tvärtemot vad du säger därför att den retningen är så mycket större oavsett hur fantastisk belöning du än har. Det beryder inte att hunden inte vet eller kan. Det betyder bara att kommandot inte är ordentligt befäst, vilket inte alls är samma sak som att inte kunna eller veta.