Sv: Ensamma hästar
Personligen tycker jag att i vilket fall som helst ska hästar få gå med andra hästar i hagen, men jag är väldigt glad att du inte satte din häst i en sjukhage. Har sett flera sjukhagar som är så små så det är lika bra att ha hästen inne hela dagen
Andvänder ditt citat som utgångspukt i mitt inlägg, men allt är inte menat till dig utan mer allmänt till tråden
Kunde jag ta och plocka lite från olika stallet där min häst har ståt så finns det ett par hästar som jag gärna skulle sätta i samma hage som henne, MEN den möjligheten finns ju tyvärr inte och eftersom utbudet i mitt stall är rätt litet vad gällande hästar så får jag helt enkelt vänta tills det kommer in en häst i stallet som min häst passar ihop med.
I vintras när jag sålde min andra häst kom det ett äldre sto som jag trodde skulle bli en utmärkt hagkompis till min häst. Men icke, det funkade inte alls
Jag är glad att jag ändå kan ge henne möjlighet till en stor gräshage med hästkompisar i hagarna runt om. Hon trivs alldeles utmärkt (ja, jag vet faktiskt att min häst trivs, då jag haft henne under tider så hon visat totalt missnöje)
Skulle altenatviet vara rasthage så hade jag inte ståt kvar i det stallet (vintertid vill jag gärna ha tillgång till rasthage dock, ifall hagarna blir månlandskap).
Sjukhage funkar inte alls på henne, hon blir totalt ohanterbar.
Hon blir lugnare vid boxvila än att gå i sjukhage (hon har haft boxvila p.g.a skada och har varit mkt lugnare då)
Men sjukhage kan ju faktiskt vara en god idé. Då har ju hästar, som i andra fall kanske har fått ha boxvila, chansen att ändå få vara ute.
Sjukhage för mig är en liten fålla, stor som en box ungefär, där skadade hästar, som annars hade fått boxvila, kan gå och ändå få vara ute.
En rasthage är ngt störe, där hästen kan röra sig en del (rasthage borde i mitt tycke åtmistonde vara så stor att hästen kan trava).
Rasthage är ju ett bättre altenativ än sjukhage till en friskt häst, men det bästa är ju absolut att låta hästarna gå i stora hagar (om man vill ha kuperat eller ej, och med eller utan hästkompisar får man avgöra själv. Själv föredrar jag plana hagar med hästkompisar om den möjligheten finns).
Jag tror det där kallas att vara "Curlinghästägare"
Och som jag svarade "Humlibuman", jag menar inte att hästen är så skadad att den har ett brutet ben, utan mindre sår. Inte blir hästen i det fria mat åt andra djur bara för att den har rispat upp ett sår på benet...
Överlag är det nog väldigt få hästägare som faktiskt åker till veterinären för ett litet skrapsår. Dom flesta är nog som jag isåfall, skämtar om att jorden går under för att hästen har ett litet, litet sår :P