Ensamma hästar

Sv: Ensamma hästar

Personligen tycker jag att i vilket fall som helst ska hästar få gå med andra hästar i hagen, men jag är väldigt glad att du inte satte din häst i en sjukhage. Har sett flera sjukhagar som är så små så det är lika bra att ha hästen inne hela dagen:(

Exakt VARFÖR tror du man sätter hästen i en sjukhage??

TEX. boxvila betyder boxvila, sen kan man förlägga den inne ELLER ute om möjlighet finns, hence pytteliten sjukhage....

Du fattar inte vad jag menar. Bara för att en häst är vad du kallar "hobbyhäst" så kan de inte vara uppe i hög kondition. Så nu har jag en fråga till dig. Vad menar du med "hobbyhäst"? Det ska bli mycket intressant att få veta vad du lägger i det begreppet. Om man läser vad du skriver så verkar du ha en mycket inskränkt syn på djur.

Jasså :mad:

På vilket sätt då menar du!

Hobbyhäst är allt från skogsmulle till hästar som tränar och tävlar på lägre nivå! Och nej en hobbyhäst tränas inte på samma vis konditionsmässigt och de har inte heller det behovet av att ha den höga konditionen jag menar!

Okej så du menar att i stort det flesta hästar är hobbyhästar. Har jag fattat rätt? Så du menar att de hästar som du anser inte är hobbyhästar inte klarar av att vara i en hage tillsammans med andra hästar. Är det för att de blir dumma eller vad?
Du undrar varför jag tycker att du är inskränkt. Det är för att du tror att hästar är inte är flockdjur. Det är i alla fall vad jag kan utläsa av vad du skriver. Det är kanske för att sådana som resonerar som du som gör att hästar får magsår. :mad:

Personligen tycker jag att i vilket fall som helst ska hästar få gå med andra hästar i hagen, men jag är väldigt glad att du inte satte din häst i en sjukhage. Har sett flera sjukhagar som är så små så det är lika bra att ha hästen inne hela dagen:(

Andvänder ditt citat som utgångspukt i mitt inlägg, men allt är inte menat till dig utan mer allmänt till tråden :p

Kunde jag ta och plocka lite från olika stallet där min häst har ståt så finns det ett par hästar som jag gärna skulle sätta i samma hage som henne, MEN den möjligheten finns ju tyvärr inte och eftersom utbudet i mitt stall är rätt litet vad gällande hästar så får jag helt enkelt vänta tills det kommer in en häst i stallet som min häst passar ihop med.
I vintras när jag sålde min andra häst kom det ett äldre sto som jag trodde skulle bli en utmärkt hagkompis till min häst. Men icke, det funkade inte alls :(
Jag är glad att jag ändå kan ge henne möjlighet till en stor gräshage med hästkompisar i hagarna runt om. Hon trivs alldeles utmärkt (ja, jag vet faktiskt att min häst trivs, då jag haft henne under tider så hon visat totalt missnöje)

Skulle altenatviet vara rasthage så hade jag inte ståt kvar i det stallet (vintertid vill jag gärna ha tillgång till rasthage dock, ifall hagarna blir månlandskap).
Sjukhage funkar inte alls på henne, hon blir totalt ohanterbar.
Hon blir lugnare vid boxvila än att gå i sjukhage (hon har haft boxvila p.g.a skada och har varit mkt lugnare då)
Men sjukhage kan ju faktiskt vara en god idé. Då har ju hästar, som i andra fall kanske har fått ha boxvila, chansen att ändå få vara ute.

Sjukhage för mig är en liten fålla, stor som en box ungefär, där skadade hästar, som annars hade fått boxvila, kan gå och ändå få vara ute.
En rasthage är ngt störe, där hästen kan röra sig en del (rasthage borde i mitt tycke åtmistonde vara så stor att hästen kan trava).
Rasthage är ju ett bättre altenativ än sjukhage till en friskt häst, men det bästa är ju absolut att låta hästarna gå i stora hagar (om man vill ha kuperat eller ej, och med eller utan hästkompisar får man avgöra själv. Själv föredrar jag plana hagar med hästkompisar om den möjligheten finns).

Jag tror det där kallas att vara "Curlinghästägare" ;)
Och som jag svarade "Humlibuman", jag menar inte att hästen är så skadad att den har ett brutet ben, utan mindre sår. Inte blir hästen i det fria mat åt andra djur bara för att den har rispat upp ett sår på benet...

Överlag är det nog väldigt få hästägare som faktiskt åker till veterinären för ett litet skrapsår. Dom flesta är nog som jag isåfall, skämtar om att jorden går under för att hästen har ett litet, litet sår :P

Okej så du menar att i stort det flesta hästar är hobbyhästar. Har jag fattat rätt? Så du menar att de hästar som du anser inte är hobbyhästar inte klarar av att vara i en hage tillsammans med andra hästar. Är det för att de blir dumma eller vad?
Du undrar varför jag tycker att du är inskränkt. Det är för att du tror att hästar är inte är flockdjur. Det är i alla fall vad jag kan utläsa av vad du skriver. Det är kanske för att sådana som resonerar som du som gör att hästar får magsår. :mad:

För det första så har jag aldrig någonsin påstått att hästar INTE är flockdjur för det andra så är de flesta hästar just hobbyhästar och för det tredje så har jag aldrig haft häst med magsår!!!

Jag har de hästar som kan gå ihop tillsammans i hage men de som inte kan det ensamma. Vad är det för svårt att förstå med det? Som du såg tidigare i tråden så hade jag min ena tävlingshäst tillsammans med ett annat sto trots att hon inte gillade det. Idag går hon med sin ett åring! Jag har även mina andra åringar på lösdrift så lägg inte över något tyckande på mig som inte finns tack!

Och jo hästar i väldigt hög kondition och då menar jag elittävlande är annorlunda i sitt temperament svårare än så är det inte! En liten fråga hur många hästar har du haft som har gått på elittävlande??

Senast ändrad:

*kl* Jag tror att väldigt många sätter sina hästar i sjukhage för minsta lilla.Jag har fått lära mig att i nästan alla fall är det bättre om hästen får röra sig.Hade en häst som var väldigt halt nu i höstas pga sparkskada,alla sa "OJ..vi får låta henne stå inne" Jag och veterinären sa-släpp henne i hage som vanligt så hon rör sig så mycket som möjligt.Rörelse förhindrar ännu mer stelhet och motverkar infektion vid sår och dylikt.När jag sa till tjejen som ägde henne (installad hos mig)att hon skulle ut och promenera med henne trodde jag hon skulle få dåndimpen..hon kunde ju knappt gå (hästen får väldigt lätt infektioner och är extremt känslig)När hon gick iväg linkade hästen ordentligt,när hon kom tillbaka efter en kvart gick hästen nästan rent.Sår på hästar ska hållas öppna och rörelse gör att vätskan tränger ut lättare.Har sett allt för många hästar som har fått mindre sårskador som står med stora bandage i en liten sjukhage,vilket enligt mig är helt åt helsike.

Ändrar sig hästens temprament i takt med tävlingsnivån? Det var de dummaste jag har hört... Som flera andra skrivit i tråden handlar det ju om att man är rädd för att ens (värdefulla) häst ska skadas. Det sitter överhuvudtaget inte i vilken kontition hästen har eller vilken nivå den tävlar på. Och har man tränat och fodrat sin häst så hårt och tillspetsat att den inte klarar av att ha sällskap i hagen då är det ju något som är fel...

En liten parallell... du pratar om att hästar som har hög kondition är annorlunda. Lektionshästar har oftast bättre kondition än de flesta andra hästar och de går ju i princip alltid i stora flockar...

Jag har inte tävlat på elitnivå om det är det du undrar. Men det innebär inte att jag haft att göra med elithästar. Jag tror nog att jag har lärt mig ganska mycket under 45 års hästhållning.
Att påstå att elithästar är annorlunda än andra hästar är löjligt. Att de inte får gå med andra hästar beror på att ägaren inte vill. Ägarna är helt enkelt rädda att hästarna ska skada sig. Kom inte att påstå något annat. Det handlar helt enkelt om pengar inte om hästens förmåga att vara med andra hästar i en hage.

Fick inget svar på hur du menade att hästar i hög tävlings kondition är mer "taggade" så att dom inte kan gå med andra hästar?

MVH Russin8

Jag har inte tävlat på elitnivå om det är det du undrar. Men det innebär inte att jag haft att göra med elithästar. Jag tror nog att jag har lärt mig ganska mycket under 45 års hästhållning.
Att påstå att elithästar är annorlunda än andra hästar är löjligt. Att de inte får gå med andra hästar beror på att ägaren inte vill. Ägarna är helt enkelt rädda att hästarna ska skada sig. Kom inte att påstå något annat. Det handlar helt enkelt om pengar inte om hästens förmåga att vara med andra hästar i en hage.

Det är väl självklart att temperamentet förändras när de är i högst möjliga kondition det vet varenda en som håller på med just sådana hästar.

Och visst kan vissa av dem gå med andra i hagen, har själv haft det så. Men många är betydligt mer "taggade"

*KL*

Jämför elitidrottaren, motionären, soffpotatisen och div 3 spelaren....

Ett inlägg i "taggad" debatten

Nu har du i alla fall upprepat dig så många gånger att du tror på dig själv. Lägger nu ner det här. Hoppas att du får lite mer baskunskaper om hästar ju längre du har med hästar att göra.

Nu har du i alla fall upprepat dig så många gånger att du tror på dig själv. Lägger nu ner det här. Hoppas att du får lite mer baskunskaper om hästar ju längre du har med hästar att göra.

Tycker att du skall lägga ner själv. Du verkar inte ha så mycket kunskap om hästar själv eftersom du är så snabb att anse att du själv endast har den rätta uppfattningen.

Tråkigt med den inställningen :grin:

Ändrar sig hästens temprament i takt med tävlingsnivån? Det var de dummaste jag har hört... Som flera andra skrivit i tråden handlar det ju om att man är rädd för att ens (värdefulla) häst ska skadas. Det sitter överhuvudtaget inte i vilken kontition hästen har eller vilken nivå den tävlar på. Och har man tränat och fodrat sin häst så hårt och tillspetsat att den inte klarar av att ha sällskap i hagen då är det ju något som är fel...

Temperament ändras absolut via kondition, varför skulle det inte göra det?? Hästar i hög kondition blir oftast betydligt piggare.

Jag har haft löphästar i full träning i hage och där var det inte en enda lugn stund, när de sedan fått komma ner i kondition så har de lugnat sig betydligt både ridmässigt och hagmässigt.

Och det är väl självklart att många väljer att ha hästarna ensamma i hage just pga skaderisken. Det är det väl ingen som opponerat sig emot!?

En liten parallell... du pratar om att hästar som har hög kondition är annorlunda. Lektionshästar har oftast bättre kondition än de flesta andra hästar och de går ju i princip alltid i stora flockar...

Nej det håller jag inte med om ett dugg. Tycker inte att ridskolehästar har bättre kondition än någon elitpresterande häst. Många ridskolehästar går förvisso en del lektioner per dag men jobbet de gör varierar kraftigt. Har gjort både och dvs jobbat på ridskola som tränare och tränat hästar för svår klass i fälttävlan/hoppning och där är det stor skillnad på arbetskondition och hur mycket de orkar.

jag varken säger bu lr bä i den här debatten för jag tycker inte det leder nånstans egentligen men jag tänkte berätta om en sak jag upplevde när min kompis hade sin häst i ett stall för länge sen. Där va dom allt som allt bara 4 hästar varav en av dom var just en tävlingshäst i toppkondition. Hon var väldigt pigg i humöret och framåt,både med ryttare och "allmänt".
Där hade de väldiga problem att hitta en bra hagkompis till henne just lite på grund av detta. Säkert lite ovanligt men ungefär så här va det i detta fallet: Först fick hon gå ihop med en ponny som va lite av en läromästare och denna ponny hade alltid vart ganska lugn och sävlig. När denna ponny fick sällskap av "turbodamen" blev den ponnyn väldigt stressad av att stoet nästan var i rörelse hela tiden. Inte på ett stressat sätt men ändå märktes det att ponnyn blev stressad av det. Hon ville busa konstant och va väldigt "aktiv" i hagen. När läromästarponnyn visade sig bli nervös av detta särade man på dom. Stoet fick då testa att gå ihop med en RIKTIGT lugn häst och detta i sin tur ledde till att efter ett tag blev stoet så "nervarvat" att det nästan blev slött. Hennes foderstat ändrades ingenting i något av fallen. Den tredje av hästarna i stallet va ett annat sto och dom funkade inte alls. Bara massa bråk vid fodring och mycket skador.
Nu vet jag ju inte om detta har att göra med om stoet va i "kondition" men jag tror att lite hängde på det faktiskt. Ägaren sa själv att hon annars gärna hade kunnat gå med den lugna hästen men tyvärr tappade stoet lixåm "stinget" lite vid träning och tävling. Svårt att förklara,men jag såg själv den markanta skillnaden på det här stoet vid mötet med de olika "hobbyhäst"individerna och jag förstår att hon då valde att sätta stoet i ensam hage. Det märktes tydligt att hon då åter blev mer stabil i humöret. Senare så flyttade ägaren stoet till ett annat stall med mer valmöjligheter att hitta hagkompis och där går stoet med ett annat "konditionssto" och det märks att dom funkar bättre på nått sätt. Kan ju bero på att dom passar bättre till psyket ihop, men just i detta fallet fick jag uppfattningen av att det hängde lite på olika stimulanskrav...

Men att dom är livliga är väl inget som gör att dom inte klarar av att gå i hage med andra?

Har själv häst i topp kondition som går med andra hästar.

Ser fortfarande inte varför dom inte kan gå med andra:crazy:

Att man väljer att ha en dyr tävlingshäst ensam kan jag förstå, men tycker att det är fel. Men att skylla på att hästen inte kan gå med andra för att den har för hög kondition, det köper jag inte.

MVH Russin8

Men att dom är livliga är väl inget som gör att dom inte klarar av att gå i hage med andra?

Har själv häst i topp kondition som går med andra hästar.

Ser fortfarande inte varför dom inte kan gå med andra:crazy:

Att man väljer att ha en dyr tävlingshäst ensam kan jag förstå, men tycker att det är fel. Men att skylla på att hästen inte kan gå med andra för att den har för hög kondition, det köper jag inte.

MVH Russin8

Jag har endast skrivit att det i vissa fall kan påverka, inte att det alltid gör det annars så skulle ju inte mina gå tillsammans.

Men en livlig häst i hagen medför faktiskt mer risker och kan göra att andra hästar tycker att den är enerverande vilket i sin tur medför stor risk för sparkskador. Jag har haft ett par sådana mestadels fullblodshästar som varit för mycket "på" vilket resulterat i sparkar som tagit illa.

Jag har inte heller skrivit att de inte skulle kunna gå tillsammans i hage men att hästar i hög kondition har ett annat temperament än just de hästar som togs upp i exemplet dvs ridläger hästar!! Och det borde alla känna till att kondition gör mycket för temperamentet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 605
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama