Ensamma hästar

Sv: Ensamma hästar

Nja, snarare tala om att hage med kompisar inte nödvändigtvis är det som gör en häst lycklig, ingen garanti liksom. Det finns hästar som har det och ändå inte trivs med tillvaron.
gulan

Ja så långt är vi överens. Men en stor hage med artfränder (eller i alla fall andra levande varelser- rovdjur som varg o björn borträknat) ökar chansen till att hästen trivs.
Och måste man ha hästen ensam - ska man som ansvarsfull ägare vara medveten om att man måste kompensera den "bristen" på annat sätt.

Kan även vara så att medmänniskor kan protestera om du tolkar fel. Men när det gäller "pratandet med" hästen har människan all makt.
Om hästen länge försöker säga något- och ingen lyssnar kanske han till slut slutar "förmedla budskapet"
Det gör ju hästar oxå, protesterar klart o tydligt.

Kolla detta:
http://avelsforumet.se/smf/index.php?topic=1930.0
Ett Kanadensiskt försök där hästar får välja mellan rollkur eller normal form. Hästarna valde givetvis normal form. Troligen sänder hästar ut signaler även till sina ryttare - men människan väljer att inte lyssna för det tjänar hennes syften och ger medaljer.
Om man gjorde samma test med hagar - undrar vad hästen skulle välja;): Att gå in i den gren i labyrinten som ledde till en stor hage med kompisar eller den gren som ledde till en hage där han fick gå ensam?
Ja visst o skulle de få välja mellan att gå i den hagen jämnt med massa mat o kompisar eller blir ridna så skulle nog valet oxå vara självklart..

Frågan är väl kanske inte helt svart vitt på vad hästen absolut helst skulle vilja, utan att hålla en hästhållning som passar både hästen o människan.
Jag vet hästar som absolut trivs bäst i sin box, ska de inte gå ut alls då?

Det finns troligen andra saker i miljön som gör att han står ut. Och olika hästar har olika toleransnivå. Det är den sista droppen som får bägaren att rinna över och du får beteendestörningar eller andra problem.
Antingen så tolkar vi olika eller så har vi väldigt olika syn. för de hästar jag träffat på talar tydligt om vad de vill och inte.
Och hästar accepterar garanterat inte saker de lider av för att de får bra havre eller gott hö..

Och Anki v G:s häst presterar bra, eller hur?- Betyder det att hästar gillar rollkur?
Jag måste tyvärr erkänna att jag har dålig koll på vem Anki v G är och vad hon gör?

Våra presterar iallafall inte alls om de inte trivs o vi jobbar på elitnivå, vilket gör att hästen måste trivas utmärkt för att prestera.

Övrigt: Givetvis finns det ibland skäl att i vissa fall låta en häst, för längre eller kortare tid, gå ensam (dåligt lynne, hingstar kan vara svårt att ordna "hagkompis" för ren praktiskt, sjuk, skador eller stall med hög omsättning av hästar osv).

Men det måste vara - just ett undantag!
Jag tycker som jag sagt tidigare att det viktiga är att hästen trivs och mår bra i sin situation, sen kanske den skulle trivas ännu bättre i en annan situation men eftersom hästar inte tänker o fungerar som vi, tycker jag det räcker bra med att hästen trivs.
Annars är vi nog farligt nära det faktum att vi inte kunde ha hästar som tamdjur för sällskap, hobby o tävling, för absolut bäst skulle de väl ha det i sin naturliga miljö, i stor flock och bara leva efter sin instikter..

Tja vi kommer nog inte så mycket längre än så här och det är nog så enkelt som att:

Du vill ha dina hästar ensamma i separata hagar, och du läser av dina hästar och drar slutsatsen att det är den miljön dina hästar trivs bäst med och skulle välja. Och jag tror faktiskt att du tar väl hand om dina hästar och de mår bra. Jag tror bara att de skulle må ändå bättre i sällskap. Men det tror inte du. Helt OK. Det är ingen stor fråga.

och
Jag vill ha mina hästar in en stor gemensam hage och när jag läser av mina hästar och drar jag slutsatsen att de trivs bäst i sin stora hage med sina hästkompisar men har ändå inget emot att umgås med matte och arbeta som omväxling (dygnet har ju ändå 24 timmar så de har bra med fritid ändå)

TS talade om hästar som är helt ensamma. Sådana som inte ens ser några andra djur. Där kanske vi är överens i alla fall, eller tycker du det är Ok också?

Tja vi kommer nog inte så mycket längre än så här och det är nog så enkelt som att:

Du vill ha dina hästar ensamma i separata hagar, och du läser av dina hästar och drar slutsatsen att det är den miljön dina hästar trivs bäst med och skulle välja. Och jag tror faktiskt att du tar väl hand om dina hästar och de mår bra. Jag tror bara att de skulle må ändå bättre i sällskap. Men det tror inte du. Helt OK. Det är ingen stor fråga.

och
Jag vill ha mina hästar in en stor gemensam hage och när jag läser av mina hästar och drar jag slutsatsen att de trivs bäst i sin stora hage med sina hästkompisar men har ändå inget emot att umgås med matte och arbeta som omväxling (dygnet har ju ändå 24 timmar så de har bra med fritid ändå)

TS talade om hästar som är helt ensamma. Sådana som inte ens ser några andra djur. Där kanske vi är överens i alla fall, eller tycker du det är Ok också?

Va?:confused:
Nej, mina hästar går med sällskap i samma hage.. och trivs bra med det :)

Men de är fortsatt väldigt tydliga att tala om vad de trivs med och inte och jag tycker målet är att hästen trivs i sin situation. :)

Va?:confused:
Nej, mina hästar går med sällskap i samma hage.. och trivs bra med det :)

Men de är fortsatt väldigt tydliga att tala om vad de trivs med och inte och jag tycker målet är att hästen trivs i sin situation. :)

Nu håller jag med!

Man får ju vara noggrann och välja vettiga "hagkompisar" och sköta "hopsläppningen" med nya hästar på ett bra sätt. Men inget är riskkfritt. Det är farligt att leva- man kan t o m dö.
Jo, jag är villig att "riskera" att jag kanske inte skulle få rida på en tid p g a att mina hästar skadat sig i hagen. Det har iofs inte hänt under de många, många år jag haft hästar. Jag tycker det är viktigt att erbjuda mina hästar bra/naturligt hästliv. Även om det kanske "kan" hända en allvarlig olycka nån gång i framtiden.

Självklart provar även vi men separerar så fort vi ser att det inte skulle gå. Vissa hästar vet man att de inte kommer att passa ihop tex som den hästen hos oss som är skuren sent. Han har alldeles för mycket hingstbeteende för att jag skulle släppa honom med den andra ranghöge valacken här hemma.

Nu har vi hästarna hemma så det är svårt att hitta "andra" hagkompisar om vi inte har fler hästar hemma.

Det är ju en tolkningsfråga- det är ju svårt att fråga hästen.

Nej det tycker jag inte. En häst som inte mår bra psykiskt presterar inte heller bra liksom de inte är "glada" och arbetsvilliga att rida.

Har du en häst som av någon anledning har ett "aggressivt icke socialt betteende" och som skadar andra hästar måste den givetvis gå själv. Men en normal häst mår bäst av att gå med artfränder.

Det håller jag med om. fast i mitt fall var det inte min häst som var aggressiv och icke-social, det var den andra hästen som inte kunde kommunicera. Tyvärr var olyckan framme.

Mental misshandel då låter det bättre?

Det behöver absolut inte vara mental misshandel för att de går själv.

Självklart sker skador i hagen MEN tittar man på alla hästar som står i små hagar som inte får röra sig som dom vill, eller hästar som går ute ett par timmar om dagen och sedan står i box resten av dagen ökar riskerna avsevärt med sträckningar mm. och det ser jag runt omkring mig att det är vanligare än att en häst snubblar i hagen och skadar sig.

Nej jag håller inte med dig det minsta, och åter igen tar du för givet att hästar som går själv går i små hagar som de inte kan röra sig i. Mina som är själva rör sig precis lika mycket som de andra som går ihop.

Dessutom så brukar jag i vart fall värma upp min häst ordentligt innan jag anstränger den under ridning!!

Och nu är det ju knappast snubbelskador som jag relaterar till hagskador :crazy:

Jag tar inget för givet men runtomkring mig ser jag ensamma hästar i små hagar.

Det gör du ju eftersom du skriver som du gör

Ok, jag ska omformulera mig. Så det går lättare.
Du och några till här i tråden mer eller mindre att det är djurplågeri att inte låta sin häst gå i hage med kompisar eftersom de är flockdjur och att det är just hage med hästkompisar som gör hästen lycklig.

Då ställer jag mig frågan:
Hur blir det då med hingstarna? Är det bara djuplågeri att hålla ston och valacker ensamna? Men eftersom med hingstar blir det lite svårare. Är det inte längre djuplågeri då?
gulan

Hästar som inte kan gå med andra hästar ska självklart gå ensamma. Det har jag skrivit innan.

Men till frågan, alla hingstar kan inte gå tillsammans, men allt för många vågar inte testa att släppa ihop hingsten med en ex. liten vallack för "tänk om". Är hingsten uppvuxen och van att gå med andra hästar kan man säkerligen ha hingsten i sällskap med en häst. Inte för att jag säger att det alltid går men många vågar inte pröva.
Vad jag också har sett är att när man får en hingst (föl) har man den tills den är tre och låter den gå på hingstbete och leka med andra föl osv. och helt plötsligt en dag så ska hingsten stå själv för att "det är en hingst". Är hingsten van att gå med hästar kan den också göra det efteråt. Men jag förstår att hingstar som inte fått gå tillsammans med andra hästar inte är rätta i skallen och kan släppas ihop med andra. Men så länge man är naturlig i hästhållningen och följer med från början så går det oftast mycket bra att dom har sällskap.

Var det svar på din fråga?

Tråkigt att din häst blev skadad- hoppas han är bra nu.
Men om din häst har ett normalt beteende så kanske ni hittar en annan häst nån gång i framtiden. Givetvis vill du inte riskera att släppa din häst med den aggressiva hästen en gång till. Skulle inte jag heller ha gjort.

Det behöver absolut inte vara mental misshandel för att de går själv.

Vi har olika syn på det hela.

Och nu är det ju knappast snubbelskador som jag relaterar till hagskador :crazy:

Nähe vad ska man då säga att det är för skada? En skada som skedde när den inte gick i hagen? Alla skador som sker i hagen är hagskador enligt mig.. :confused:

Det gör du ju eftersom du skriver som du gör

Jag tar aldrig något för givet, MEN ser man runt omkring där jag bor, uppåt landet, neråt landet där jag varit så går dessa så kallade dyra hästar i småhagar. Självklart så finns det ensamma hästar i stora hagar men generellt går dom i små hagar.

Jag tar aldrig något för givet, MEN ser man runt omkring där jag bor, uppåt landet, neråt landet där jag varit så går dessa så kallade dyra hästar i småhagar. Självklart så finns det ensamma hästar i stora hagar men generellt går dom i små hagar.

Jag har också sett dem :cry:

Tråkigt att din häst blev skadad- hoppas han är bra nu.
Men om din häst har ett normalt beteende så kanske ni hittar en annan häst nån gång i framtiden. Givetvis vill du inte riskera att släppa din häst med den aggressiva hästen en gång till. Skulle inte jag heller ha gjort.

Det var inte min häst som blev skadad, det var den andra. Om du läser mina inlägg #28 och #30 så står hela historien där.
Min häst har ett fullständigt normalt beteende, men hon fick rykte om sig att vara aggressiv så ingen var intresserad av att släppa ihop sin häst med henne. Själv var jag inte heller så intresserad av hopsläpp, av förklarliga skäl. Under lite mer än två år fick hon gå i egen hage, sedan köpte vi egen gård och skaffade fler hästar.
Idag går min häst i flock med ett annat sto och två valacker. Utan några som helst problem.

Fast att jämföra ridläger hästar/ponny med högkonditions tävlingshästar går inte på långa vägar.

Vi skickar också iväg unghästar på bete och har vissa som går ihop i hage här hemma, men jag skulle aldrig chansa på att släppa ihop hästar jag vet skulle ta strid om ledarskapet. Jag är personligen inte villig till att riskera allvarliga skador på mina hästar.

Vi släppte ihop två sto med föl förra året och de gick inte nära varandra en enda gång under hela året så de hade i princip kunnat gå helt själva eftersom de inte ville ha någon social kontakt som att stå och klia sig etc.

Jag har även en häst här hemma nu som kastrerades väldigt sent och han släpper jag inte ihop med andra eftersom jag vet att han fortfarande har hingstbeteende kvar jag ser också till att jag separerar flocken så ston går för sig och valacker för sig har fått nog av betäckande valacker och när det gäller avelsstona så riskerar jag dem inte genom att låta dem gå med en sådan.

Varför skulle man inte kunna jämföra hästar med hästar. Själv hade jag min tävlings häst i dessa hagar...
Är så trött på att folk tror att bara för att hästen är en "fin tävlingshäst" så fungerar den helt annorlunda mot vad andra hästar gör.
Även om hästen är uppe i hög tävlingskondition så försvinner ju inte det grundläggande behoven.

Själv klart skulle inte jag heller släppa ihop två hästar som jag redan innan vet skulle bli bråk.

Men om du släppt ett sto ensamt med fölet så går hon ju fortfarande tillsammans med en annan häst, fölet.
Och tittade du på dom två stona 24 timmar om dygnet?

Och att du håller undan dina avesston från valacker har jag full förståelse för.

Men en sent kastrerad valack behöver ju inte ha problem att gå med en annan valack. Så länge det inte går ston i samma hage.

Mycket handlar om sunt förnuft och att vi ska försöka in i det längsta att göra det bästa för våra fyrbenta vänner:)

MVH Russin8

Varför skulle man inte kunna jämföra hästar med hästar. Själv hade jag min tävlings häst i dessa hagar...
Är så trött på att folk tror att bara för att hästen är en "fin tävlingshäst" så fungerar den helt annorlunda mot vad andra hästar gör.
Även om hästen är uppe i hög tävlingskondition så försvinner ju inte det grundläggande behoven.

Du har aldrig haft en häst i riktigt hög kondition förstår jag? Och nej man kan inte jämföra tex ett fullblod i högsta kondition med en riskoleponny det säger sig självt!

Men om du släppt ett sto ensamt med fölet så går hon ju fortfarande tillsammans med en annan häst, fölet.
Och tittade du på dom två stona 24 timmar om dygnet?

Vi hade uppsikt hela den tiden de gick tillsammans och nej det ena stoet som är en fd tävlingshäst som rest i hela Europa lät inte det andra stoet komma nära en enda sekund.

Att säga att en häst fungerar med andra för att den klarar av att gå med sitt föl är ju långt ifrån sanningen hur den fungerar med andra vuxna hästar.

Och att du håller undan dina avesston från valacker har jag full förståelse för.

Men en sent kastrerad valack behöver ju inte ha problem att gå med en annan valack. Så länge det inte går ston i samma hage.

Jo om det är så att båda är ranghöga. Vi har haft gamla hingstar med valacker innan utan problem men det har varit ponny. Och det var stor skillnad på de hästar som är avlade för ren tävling.

Mycket handlar om sunt förnuft och att vi ska försöka in i det längsta att göra det bästa för våra fyrbenta vänner:)

MVH Russin8

Självklart, och det är inte alltid att bara se svart eller vitt

Så här såg det ut när våra ston gick ihop

080515077F.jpg

http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/080515065F.jpg

080515067F.jpg

080515058.jpg

080515069.jpg

080515075.jpg

080515083.jpg

080515086.jpg

Kan säga så mycket att fuxen trivs betydligt bättre med att gå ensam och den har inga problem alls med sitt temperament, utan är en super tävlingshäst som är extremt lätt att hantera när det gäller både stallet och resa. Hon är inte heller sur på andra hästar när man rider men gillar helt enkelt att gå själv i hage

Visst. Hästen har ett språk - och den förmedlar information. Men det måste finnas en mottagare som tolkar informationen rätt. Det finns tyvärr fler som vill tro att de förstår hästens språk- än de som verkligen kan det.
Och den som lyckas intala sig själv att hästen "sänder ut" att den hellre går ensam i en hage än tillsammans med andra hästar ...nja- jag tror inte på det.

Visst. Hästen har ett språk - och den förmedlar information. Men det måste finnas en mottagare som tolkar informationen rätt. Det finns tyvärr fler som vill tro att de förstår hästens språk- än de som verkligen kan det.
Och den som lyckas intala sig själv att hästen "sänder ut" att den hellre går ensam i en hage än tillsammans med andra hästar ...nja- jag tror inte på det.

Det är frågan om hästens beteende mot andra när man tex rider eller i stallet där ser man snabbt om det är en häst som är säker på sig själv eller osäker, inte fråga om något hokus pokus :crazy:

Och varför skulle jag inte ha haft det? Tycker att det var en väldigt onödigt spydig kommentar....

Tycker att det är så löjligt med detta att tävlings hästar inte skulle fungera som andra hästar. Det handlar om hur vi människor behandlar dessa "tävlings hästar".
För det är ju oftast så att dom är väldigt dyra och då är vi människor extremt rädda att dom ska gå sönder.

Om hästen själv fick välja så skulle den nog helst gå i en hage med kompisar, inte hoppa extremt högt, springa fort eller krulla ihop sig på en dressyr bana.
Men eftersom dom nu är så himla snälla och gör det för oss så borde vi göra vad vi kan att så att dom kan få vara så mycket hästar som möjligt. Och då ska dom få gå med kompisar anser jag.

Vad du vill komma fram till med sto bilderna vet jag inte. Ser bara ett sto som vill skydda sitt föl. Vissa ston är ju så, inget konstigt. Sen sa jag väl aldrig att bara för att stot kan gå med föl kan hon gå med andra. Jag sa bara att så länge hon har fölet så är hon ju inte ensam.
Det stoet som du beskrev har ju uppenbart problem med komunikationen mellan hästar. En sådan häst kan jag förstå har svårt att gå med andra. Har hon gått själv större delen av sitt liv?

Om man nu har en rang hög sent kastrerad valack så släpper man ju inte ihop honom med en annan rang hög valack, det skulle ju inte jag göra. Då släpper man ju den hästen med en häst som den kan fungera med. Annars är det ju som att be om problem.

MVH Russin8

Och varför skulle jag inte ha haft det? Tycker att det var en väldigt onödigt spydig kommentar....

Därför att hästar i väldigt hög kondition fungerar inte som en hobbyhäst. Så enkelt är det!

Tycker att det är så löjligt med detta att tävlings hästar inte skulle fungera som andra hästar. Det handlar om hur vi människor behandlar dessa "tävlings hästar".
För det är ju oftast så att dom är väldigt dyra och då är vi människor extremt rädda att dom ska gå sönder.

Kondition och foder gör mycket mentalt. Och toppade hästar är betydligt mer vakna. Inte löjligt utan helt normalt. Liksom att muskulaturen är betydligt känsligare, varför tror du att alla idrottsmän/kvinnor klär på sig efter ansträngning oavsett väder?

Om hästen själv fick välja så skulle den nog helst gå i en hage med kompisar, inte hoppa extremt högt, springa fort eller krulla ihop sig på en dressyr bana.
Men eftersom dom nu är så himla snälla och gör det för oss så borde vi göra vad vi kan att så att dom kan få vara så mycket hästar som möjligt. Och då ska dom få gå med kompisar anser jag.

Här tror jag faktiskt i många fall att de hästar som gillar att tävla mår betydligt bättre av att få göra detta. Hästar vill arbeta och jag vet många fd tävlingshästar som inte mår bra av att sluta att tävla och tränas.

Vad du vill komma fram till med sto bilderna vet jag inte. Ser bara ett sto som vill skydda sitt föl. Vissa ston är ju så, inget konstigt. Sen sa jag väl aldrig att bara för att stot kan gå med föl kan hon gå med andra. Jag sa bara att så länge hon har fölet så är hon ju inte ensam.

Bilderna visar att stoet inte uppskattade det andra stoet eller dennes föl. Sitt eget föl fungerade utmärkt liksom det gör nu när det är ett år, men andra gillar hon inte!

Det stoet som du beskrev har ju uppenbart problem med komunikationen mellan hästar. En sådan häst kan jag förstå har svårt att gå med andra. Har hon gått själv större delen av sitt liv?

Hon är född och uppvuxen på lösdrift och när vi köpte henne försökte vi att släppa ihop henne vilket inte fungerade. Hon trivs utmärkt själv både i hage i stall och när hon reser i transport!

Om man nu har en rang hög sent kastrerad valack så släpper man ju inte ihop honom med en annan rang hög valack, det skulle ju inte jag göra. Då släpper man ju den hästen med en häst som den kan fungera med. Annars är det ju som att be om problem.

MVH Russin8

Och har man inte fler hästar hemma så blir det kanske så att man inte kan ha dessa mer än just ensamma i hagen :idea:

Men bara för att dom är toppade måste ju inte det betyda att dom inte kan gå med andra hästar... Att vara uppe i tävlingskondition betyder inte att den sociala förmågan och behovet försvinner.
Då är det ju som jag skrev. Människans behov går före hästens. Vi är rädda för att våran dyra tävlings häst ska skada sig och låter då den hellre gå själv.
Sen är det ju bara att sätta på dom ett täcke om dom fryser.

Har det hänt henne något eftersom hon nu inte kan gå med andra?
Eftersom hon gjort det tidigare.

MVH Russin8

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 605
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama