Sv: Ensamma hästar
Kan även vara så att medmänniskor kan protestera om du tolkar fel. Men när det gäller "pratandet med" hästen har människan all makt.
Om hästen länge försöker säga något- och ingen lyssnar kanske han till slut slutar "förmedla budskapet"
Det gör ju hästar oxå, protesterar klart o tydligt.
Kolla detta:
http://avelsforumet.se/smf/index.php?topic=1930.0
Ett Kanadensiskt försök där hästar får välja mellan rollkur eller normal form. Hästarna valde givetvis normal form. Troligen sänder hästar ut signaler även till sina ryttare - men människan väljer att inte lyssna för det tjänar hennes syften och ger medaljer.
Om man gjorde samma test med hagar - undrar vad hästen skulle välja
: Att gå in i den gren i labyrinten som ledde till en stor hage med kompisar eller den gren som ledde till en hage där han fick gå ensam?
Ja visst o skulle de få välja mellan att gå i den hagen jämnt med massa mat o kompisar eller blir ridna så skulle nog valet oxå vara självklart..
Frågan är väl kanske inte helt svart vitt på vad hästen absolut helst skulle vilja, utan att hålla en hästhållning som passar både hästen o människan.
Jag vet hästar som absolut trivs bäst i sin box, ska de inte gå ut alls då?
Det finns troligen andra saker i miljön som gör att han står ut. Och olika hästar har olika toleransnivå. Det är den sista droppen som får bägaren att rinna över och du får beteendestörningar eller andra problem.
Antingen så tolkar vi olika eller så har vi väldigt olika syn. för de hästar jag träffat på talar tydligt om vad de vill och inte.
Och hästar accepterar garanterat inte saker de lider av för att de får bra havre eller gott hö..
Och Anki v G:s häst presterar bra, eller hur?- Betyder det att hästar gillar rollkur?
Jag måste tyvärr erkänna att jag har dålig koll på vem Anki v G är och vad hon gör?
Våra presterar iallafall inte alls om de inte trivs o vi jobbar på elitnivå, vilket gör att hästen måste trivas utmärkt för att prestera.
Övrigt: Givetvis finns det ibland skäl att i vissa fall låta en häst, för längre eller kortare tid, gå ensam (dåligt lynne, hingstar kan vara svårt att ordna "hagkompis" för ren praktiskt, sjuk, skador eller stall med hög omsättning av hästar osv).
Men det måste vara - just ett undantag!
Jag tycker som jag sagt tidigare att det viktiga är att hästen trivs och mår bra i sin situation, sen kanske den skulle trivas ännu bättre i en annan situation men eftersom hästar inte tänker o fungerar som vi, tycker jag det räcker bra med att hästen trivs.
Annars är vi nog farligt nära det faktum att vi inte kunde ha hästar som tamdjur för sällskap, hobby o tävling, för absolut bäst skulle de väl ha det i sin naturliga miljö, i stor flock och bara leva efter sin instikter..