Ensamma hästar

Sv: Ensamma hästar

Det konstiga är att jag har haft häst sedan jag var liten. Vi har haft en del olika hästar. Jag har tillsammans med min mamma (som jobbade på ridläger) varje sommar under ca 10 års tid på ridläger där det minst gick 25 hästar ihop. Och inte en enda gång under dessa 40 år har jag träffat på en häst som inte klarar av att gå tillsammans med någon annan häst.

Här på buke är det uppenbarligen mer regel än undantag att hästen inte "kan" gå tillsammans med andra hästar.

Och till din fråga. Ja jag anser att man är skyldig att se till att man gör allt för att hästen inte ska behöva gå själv.

Sen finns det säkert några enstaka hästar som är så gravt störda i sitt beteende att dom faktiskt inte klarar att gå med andra. Men det tror jag är ytterst få.

MVH Russin8

Tja, du, jag har också släppt ihop åtskilliga hästar under 40 år, utan problem.
Men, när det väl hände kostade det mig (eller snarare mitt försäkringsbolag) 25 000 kronor.
Skulle du själv efter en sådan händelse riskera att det hände en gång till?

Ja! Hellre en lycklig häst och en tunn plånbok- än en olycklig häst och en fet plånbok.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan delvis hålla med dig. Jag har jobbat på ridskolor och andra större stall och jag har aldrig under alla dessa år träffat någon häst som är som den jag har nu. Inte en enda..Och de är precis som du säger tror jag ytterst få som är på det här viset.och tur är väl det .Och jag hoppas att i framtiden kommer man se ännu mindre av dessa individer just pga att lagen omformas.

Det konstiga är att jag har haft häst sedan jag var liten. Vi har haft en del olika hästar. Jag har tillsammans med min mamma (som jobbade på ridläger) varje sommar under ca 10 års tid på ridläger där det minst gick 25 hästar ihop. Och inte en enda gång under dessa 40 år har jag träffat på en häst som inte klarar av att gå tillsammans med någon annan häst.

Här på buke är det uppenbarligen mer regel än undantag att hästen inte "kan" gå tillsammans med andra hästar.

Och till din fråga. Ja jag anser att man är skyldig att se till att man gör allt för att hästen inte ska behöva gå själv.

Sen finns det säkert några enstaka hästar som är så gravt störda i sitt beteende att dom faktiskt inte klarar att gå med andra. Men det tror jag är ytterst få.

MVH Russin8

Fast att jämföra ridläger hästar/ponny med högkonditions tävlingshästar går inte på långa vägar.

Vi skickar också iväg unghästar på bete och har vissa som går ihop i hage här hemma, men jag skulle aldrig chansa på att släppa ihop hästar jag vet skulle ta strid om ledarskapet. Jag är personligen inte villig till att riskera allvarliga skador på mina hästar.

Vi släppte ihop två sto med föl förra året och de gick inte nära varandra en enda gång under hela året så de hade i princip kunnat gå helt själva eftersom de inte ville ha någon social kontakt som att stå och klia sig etc.

Jag har även en häst här hemma nu som kastrerades väldigt sent och han släpper jag inte ihop med andra eftersom jag vet att han fortfarande har hingstbeteende kvar jag ser också till att jag separerar flocken så ston går för sig och valacker för sig har fått nog av betäckande valacker och när det gäller avelsstona så riskerar jag dem inte genom att låta dem gå med en sådan.

Ja! Hellre en lycklig häst och en tunn plånbok- än en olycklig häst och en fet plånbok.

Jag ser det hellre som så att jag hellre har en hel häst en en halt eller ännu värre..

Har inget med pengar att göra enligt mig, alla hästar kan inte gå tillsammans och ibland så får man kompromissa!

och jag har hittills aldrig stött på en häst som varit olycklig för att de gått själv (med grannar)

Och vart skrev jag att alla hingstar kan gå tillsammans? :grin:
Du skrev en massa gallematias om hagar och djurmisshandel, och då frågade jag så här:
Hur vill alla de här "låt-hästar-få-vara-hästar-och-gå-med-kompisar" människorna göra med hingstarna[/B]?

Då svarade du så här:
Kul att du tar upp det med hingstar med tanke på att utanför fönstret går grannens hingst med en vallack och trevligare hingst får man leta efter.
Jag tolkar detta som att du inte har en susning om hur hingstar funkar, eftersom du minsann har ju sett att det gååååår visst. (grannens går ju till och med med ett sto) Och visst k a n det gå bra, men nästan alltid gör det inte det!!!
och så frågar jag om igen och hoppas på ett bättre svar mer generellt och inte "vi har minsann en hingst" eller jag har sett en hingst, eller jag vet en hingst.
För hingstarna "fattar" att de är hingstar och därför måste gå själva?
gulan

Men tänk om hästen går i en mega hage med massor av kompisar och är skitolycklig. Och mår så skit när ryttaren kommer och ska hämta den att den känner sig tvungen och vända och gå åt ett annat håll. Ett sådant beteende tolkar jag tragiskt nog som att hästen kopplar ihop ägaren/ryttaren med något negativt.
Det hänger väl inte på hage och kompisar om en häst är lycklig eller inte??
gulan

Jag ser det hellre som så att jag hellre har en hel häst en en halt eller ännu värre..

Man får ju vara noggrann och välja vettiga "hagkompisar" och sköta "hopsläppningen" med nya hästar på ett bra sätt. Men inget är riskkfritt. Det är farligt att leva- man kan t o m dö.
Jo, jag är villig att "riskera" att jag kanske inte skulle få rida på en tid p g a att mina hästar skadat sig i hagen. Det har iofs inte hänt under de många, många år jag haft hästar. Jag tycker det är viktigt att erbjuda mina hästar bra/naturligt hästliv. Även om det kanske "kan" hända en allvarlig olycka nån gång i framtiden.

Har inget med pengar att göra enligt mig, alla hästar kan inte gå tillsammans och ibland så får man kompromissa!

OK - om det är en häst som inte är socialt anpassad och inte KAN gå med andra hästar- OK då får man ju kompensera på annat sätt. Då måste den ju givetvis gå själv! Inget är hugget i sten- visst kan det finnas undantag!

och jag har hittills aldrig stött på en häst som varit olycklig för att de gått själv (med grannar )

Det är ju en tolkningsfråga- det är ju svårt att fråga hästen.

Men tänk om hästen går i en mega hage med massor av kompisar och är skitolycklig. Och mår så skit när ryttaren kommer och ska hämta den att den känner sig tvungen och vända och gå åt ett annat håll. Ett sådant beteende tolkar jag tragiskt nog som att hästen kopplar ihop ägaren/ryttaren med något negativt.
gulan

?????????????

Vad har egentligen detta med att göra hurvida hästen ska gå ensam eller ej :p
Det är verkligen inte bara du som inte hetsar upp dig. Jag har då aldrig varit med om ngn som hetsar upp sig för småsår, och då är jag själv ändå rätt pjåskig (och självklart låssas jag alltid få panik om pollen skulle ha ett litet sår) Men kallar ut veterinär för minsta lilla gör jag inte. Men om jag tror hästen har ett sår som påverkar den negativt så tar jag hellre det säkra före det osäkra och kallar ut veterinär.

Det jag inte kan förstå är varför du ska haka upp dig på detta?

Usch vad du generaliserar. Min häst gick i stallets största hage helt själv. Hon levde loppan. Sprang runt och busade, rullade sig, åt gräs (blev ju extra mkt gräs i hennes hage eftersom hon gick ensam) Tyvärr fick hon byta hage till en lite mindre, men hon kan fortfarande (och gör det dessutom) springa runt och busa. och självklart äta gräs.
Kan ge fler exempel på hästar som går ensamma i stora hagar.

Att hon och en annan häst stått och kliat varandra har nog aldrig hänt :p

Ja men vilken tur att du hade en stor hage! Här där jag bor går alla ensamma hästar i småhagar där dom inte får röra sig! Har en film om en toppryttare där denne har småhagar där dom inte ska få galoppera i för att dom kan skada sig! GENERELLT så går dom i små hagar och många har nog varken råd eller plats att en häst ska gå i stora hagar. Men kul för dig att din fick gå i stor hage.

Tja, du, jag har också släppt ihop åtskilliga hästar under 40 år, utan problem.
Men, när det väl hände kostade det mig (eller snarare mitt försäkringsbolag) 25 000 kronor.
Skulle du själv efter en sådan händelse riskera att det hände en gång till?

Varför skulle jag vara orolig ifall det inte skulle funka för att det en gång inte gjorde det? Så nej jag skulle aldrig överväga att inte släppa ihop hästarna igen. Har man vettiga hästar så slipper man bråk - tydligen.

Det är knappast djurplågeri att ha hästar ensamma i hage..

Mental misshandel då låter det bättre?

Tycker snarare att det är tvärtom, folk som borde åka in åker inte..

Har jag sagt något annat?

Nej flesta skador sker på häst i hage, och så många hästar står inte inne på box. Går ju knappast att jämföra med de som går ensamma i hagen :crazy:

Självklart sker skador i hagen MEN tittar man på alla hästar som står i små hagar som inte får röra sig som dom vill, eller hästar som går ute ett par timmar om dagen och sedan står i box resten av dagen ökar riskerna avsevärt med sträckningar mm. och det ser jag runt omkring mig att det är vanligare än att en häst snubblar i hagen och skadar sig.

Varför ta för givet att hästar som går ensamma endast går i små hagar?? Man kan faktiskt ha hästar i större hage MED granne trots att de går ensamma

Jag tar inget för givet men runtomkring mig ser jag ensamma hästar i små hagar.

Jag tolkar detta som att du inte har en susning om hur hingstar funkar, eftersom du minsann har ju sett att det gååååår visst. (grannens går ju till och med med ett sto) Och visst k a n det gå bra, men nästan alltid gör det inte det!!!
och så frågar jag om igen och hoppas på ett bättre svar mer generellt och inte "vi har minsann en hingst" eller jag har sett en hingst, eller jag vet en hingst.

gulan

Åjo jag vet nog hur hingstar fungerar. Men det lät som att du trodde att hingstar enbart kan gå ensamma och aldrig kunna ha hagkompisar. Men jag hade fel - okej?

Klart att det delvis hänger på kompisar och hage.
Hur tror DU att hästar tänker?
"Jag går själv här i min lilla hage men jag är ju lycklig för att jag har en snäll matte"?

Hästar blir väl lyckliga för att deras naturliga beteenden blir tillfredsställda i den mån det går..

gulan

Klart att det delvis hänger på kompisar och hage.
Nej det gör det inte!
Hur tror DU att hästar tänker
Ja inte som vi människor i alla fall. Många hästägare är experter på att sätta mänskliga tankar och känslor åt sina hästar.
Hästar blir väl lyckliga för att deras naturliga beteenden blir tillfredsställda i den mån det går..
Mmmm....Men här kan jag göra hur många hypotetiska förslag som helst som blir svårt att välja mellan. Tex fruktansvärt dålig ryttare och en häst som har jätteont av sadel -men jättegrön hage med flera kompisar.
En utedrift som bara en häst känner att den vågar sig in i (ledaren) de andra får stå utanför, trots att reglerna för hur en ligghall ska vara är uppfyllda.
Mega hage där det mesta är gegga upp till knäna.....(jag hatar geggamojja hagar och skulle aldrig få för mig att släppa ut/tvinga ut mina hästar i sådana)
Jag menar att det inte går att säga att hage = lycklig häst
gulan

Hej igen!
Varför undviker du att svara på min fråga?

"För hingstarna "fattar" att de är hingstar och därför måste gå själva?"

gulan

Jag ser ett påstående ingen fråga därför kan jag inte svara på vad det är du vill veta.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 605
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama